بازدید 1152

پارلمان اروپا در صورت پیروزی راست افراطی از نگاه گاردین

گاردین در مطلبی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات آتی پارلمان اروپا و تمایل به راست‌افراطی نوشت: در صورت پیروزی این احزاب، ملی‌گرایی تقویت شده و احتمال تغییر در پروژه‌هایی کلیدی همچون طرح‌های آب و هوایی وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۳۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸ 12 May 2024
پارلمان اروپا در صورت پیروزی راست افراطی از نگاه گاردین


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این روزنامه انگلیسی به نقل از کارشناسان نوشت: قدرت گرفتن راست افراطی در انتخابات اتحادیه اروپا اگرچه دشوار به نظر می رسد، اما در صورت پیروزی می تواند به تقویت احزاب ملی گرا در اروپا منجر شود.

براساس نتایج نظرسنجی‌ها، احزاب راست افراطی و محافظه کار تندرو ممکن است در ۹ کشور اتحادیه اروپا از جمله اتریش، فرانسه و هلند بیشترین کرسی را بدست آورند و در کشورهای دیگر مانند آلمان، اسپانیا، پرتغال و سوئد دوم یا سوم شوند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، پیش‌بینی به قدرت رسیدن راست افراطی، گمانه‌زنی‌ها در مورد چرخش شدید پارلمان اروپا به سمت راست را بیشتر کرده است؛ موضوعی که می تواند به طور بالقوه پروژه‌های کلیدی اتحادیه اروپا مانند طرح های محیط زیستی را به خطر اندازد.

احزاب راست افراطی اروپا شامل «مجمع ملی» مارین لو پِن (RN) در فرانسه، «حزب متئو سالوینی» در ایتالیا، «آلترناتیو برای آلمان» (AfD)، «حزب آزادی اتریش» (FPÖ) و «ولامس بلانگ» بلژیک در مسیر پیروزی قرار دارند و گمانه زنی ها حاکی است که احتمالا بین ۵۹ تا ۸۵ کرسی پارلمان اروپا را بدست می آورند.

 

از سوی دیگر، تحلیلگران معتقدند که باوجود احتمال پیروزی احزاب راست افراطی و تندرو، ممکن است تفاوت چندانی در عملکرد پارلمان ایجاد نشود.

لوئیجی اسکازیری از اندیشکده اصلاحات اروپایی (CER) در همین زمینه تشریح کرد: احزابی که ائتلاف بزرگ فعلی محافظه‌کاران، سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها را تشکیل می‌دهند، احتمالا تعداد قابل توجهی از کرسی‌های خود را از دست خواهند داد، اما اکثریت کلی خود را همچنان حفظ خواهند کرد.

براساس نظرسنجی ها، گروه راست میانه حزب مردم اروپا (EPP) که شامل حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) می شود و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا عضوی از آن است، با حدود ۱۷۵ نماینده پارلمان اروپا و ۷۲۰ کرسی همچنان بزرگترین حزب این نهاد اروپایی باقی خواهد ماند.

نیکولای فون اوندارزا از اعضای «اندیشکده آلمان برای امنیت و امور بین الملل» (IISA) در این خصوص استدلال کرد: اگرچه حزب لیبرال Renew، از جمله حزب میانه روی رنسانس امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه ممکن است ۱۲ کرسی را از دست بدهد، اما احتمالا ۸۰ کرسی را همچنان حفظ می کند و در تصمیم‌گیری‌های بزرگ مانند گذشته حضور خواهد داشت.

با این وجود، حتی اگر ائتلاف بزرگ پارلمان متشکل از راست میانه، چپ میانه و لیبرال ها همچنان در قدرت باقی بمانند، کاهش اکثریت آن می تواند پیامدهایی به دنبال داشته باشد.

فون اوندارزا در همین مورد افزود: گفتمان راست افراطی پیش از این پیروزی هایی در اتحادیه اروپا در حوزه مهاجرت داشته است و وضعیت در مورد سیاست های آب و هوایی نیز به همین شیوه در حال تغییر است.

تحلیلگران می گویند، با این حال، انتخابات پیش رو در خارج از بروکسل و استراسبورگ به عنوان مقر اتحادیه و پارلمان اروپا بیشترین تاثیر را خواهد داشت. گفته می شود احزاب راست افراطی در حال حاضر در دولت های ائتلافی در ایتالیا و فنلاند حضور دارند و از حمایت پارلمانی در سوئد نیز برخوردار هستند.

به عقیده ناظران، پس از آنکه حزب آزادی خیرت ویلدرز در انتخابات نوامبر هلند پیروز شد، احتمال می رود یک حزب راست افراطی بخش بزرگی از دولت بعدی این کشور را تشکیل دهد.

در بلژیک نیز حزب ولامس بلانگ در مسیر پیروزی قرار دارد. پیش بینی شده است که حزب آزادی اتریش نیز اواخر امسال در انتخابات این کشور پیروز شود و حزب آلترناتیو برای آلمان نیز احتمالا در سه انتخابات ایالتی این کشور برنده میدان شود.

اسکازیری با اشاره به همین موارد، خاطرنشان کرد: یک نتیجه انتخاباتی قدرتمند برای راست افراطی می تواند به تقویت آنها منجر شود.

وی تاکید کرد که در فرانسه نیز با توجه به نظرسنجی ها که حاکی از حمایت دو برابری از حزب مجمع ملی در برابر حزب مکرون است، پیش بینی می شود که لو پن، رئیس جمهوری کنونی فرانسه را تحقیر کند.

حزب آلترناتیو آلمان نیز در نظرسنجی ها رتبه دوم را دارد و نسبت به حزب سوسیال دموکرات اولاف شولتس صدراعظم این کشور، پیشتاز است.

اسکازیری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: نگرانی اصلی من در مورد تاثیر این انتخابات بر رهبران ضعیف است. وی سپس اضافه کرد: مکرون و شولتس در حال حاضر در تقلا بسر می برند و از نظر من بزرگترین تاثیر این انتخابات بر رهبران تضعیف شده خواهد بود.»

از نقظه نظر این تحلیلگر اروپایی، تاثیر کامل انتخابات پارلمانی اروپا در سال ۲۰۲۴ به مرور احساس خواهد شد، زیرا باتوجه به اینکه نیروهای سیاسی جریان اصلی برای گرفتن تصمیمات درست از جمله در حوزه های آب و هوایی تحت فشار قرار می گیرند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی