بازدید 1151

چگونه از اضطراب در طول سفر حج جلوگیری کنیم؟

روان‌پزشک جمعیت هلال احمر با اشاره به زمان طولانی دوره برگزاری حج تمتع و بالا بودن میانگین سنی زائران این گفت که ممکن است زائران دچار اضطراب و استرس باشند و در این میان برخی زائران با توجه به شرایط خود باید تحت نظر پزشک قرار داشته باشند و برخی دیگر نیز به هیچ عنوان نباید به حج تمتع بروند.
کد خبر: ۱۲۳۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴ 18 May 2024

به گزارش «تابناک»، حمیدرضا دهقان در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: البته مسن بودن تنها دلیل بروز بیماری‌ها نیست و به طور کلی ورود به یک کشور جدید که لهجه، زبان و فرهنگ متفاوتی دارد، استرس‌زا است.

دهقان افزود: نخستین موضوعی که می‌تواند کیفیت سفر زائران را در طول مدت حج تمتع کاهش دهد، مشکلاتی همچون بی‌خواب است. افرادی که مشکل خواب دارند و به راحتی در شرایط عادی در منزل به خواب نمی‌روند قطعاً در این مدت نیز مشکل آنها تشدید می‌شود. به عنوان مثال فردی پیش از این با خانواده در منزل زندگی می‌کرد و در پاره‌ای از موارد خانواده مراعات وی را داشتند و در طول سفر مجبور است با چهار نفر دیگر در یک اتاق بخوابد.

وی ادامه داد: فردی که دچار اختلال خواب است قطعاً در این مدت دارای اختلال بیشتر مانند کم خوابی یا بی‌خواب می‌شود؛ بنابراین این افراد بهتر است پیش از عزیمت به حج به یک روانپزشک مراجعه کنند تا بتوانند در طول مدت حج با خواب کافی از سفر خود لذت ببرند.

روان‌پزشک جمعیت هلال احمر با اشاره به بیمار یافرادی که دچار اضطراب و وسواس هستند، افزود: فردی که بر روی صحت نماز یا نحوه وضو و پاک بودن خود وسواس دارد قطعاً پیش از عزیمت به حج باید به پزشک متخصص روان مراجعه کند زیرا شرایط حج تمتع و اعمال آن دوران سبب تشدید رفتارهای وسواس‌گونه می‌شود.

داروهای ممنوعه در عربستان

دهقان با اشاره به افرادی که داروهایی از قبیل دیازپام یا خانواده دیازپام مصرف می‌کنند، گفت: این افراد توجه داشته باشند که مصرف و همراه داشتن اینگونه داروها در عربستان جرم محسوب می‌شود و حتماً پیش از عزیمت به حج باید به پزشک متخصص مراجعه و داروی جایگزین را دریافت کنند یا در صورت لزوم مصرف این داروها را به مسئولان پزشکی هلال احمر اطلاع دهند.

بیماران که دچار افسردگی عمیق و یا اختلالاتی همچون دو قطبی و یا اسکیزوفرنی هستند به حج نروند

روان‌پزشک جمعیت هلال احمر درباره افرادی که دچار افسردگی عمیق یا اختلالاتی همچون دو قطبی و یا اسکیزوفرنی هستند، گفت: این افراد حتماً باید درمان کامل شوند و اگر بیماری آنها کنترل شده نیست به هیچ عنوان به حج نروند.

دهقان افزود: یکی از گروه‌هایی که به هیچ عنوان نباید به حج بروند، مصرف‌کنندگان مواد مخدر یا کسانی هستند که در دوره درمان با متادون قرار دارند؛ این افراد نیز به هیچ عنوان نباید به سفر حج بروند و بهتر است سفر خود را تا بهبودی کامل به تعویق اندازند.

وی ادامه داد: افرادی که دچار زوال حافظه هستند نیز نباید به حج بروند. در صورت شک خانواده به زوال حافظه زائر می‌تواند به پزشک مراجعه کرده و تستی به این منظور گرفته می‌شود تا مشخص شود فرد دچار زوال حافظه هست یا نه.

بیماران ۵۰ روز دارو به همراه داشته باشند

این متخصص روانپزشکی از همه زائران که داروی حوزه روان مصرف می‌کنند خواست همه داروهای خود را به میزان کافی حدود ۵۰ روز همراه داشته باشند زیرا علاوه بر ضرورت مصرف این دارو برای فرد بیمار اگر بخواهند این دارو را از عربستان خریداری کنند قیمت بسیار بالایی دارد که بهتر است داروهای مصرفی را همراه داشته باشند.

گفتنی است، بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر در قالب ۶۱۴ کاروان از اواخر اردیبهشت از ۲۱ ایستگاه پروازی سطح کشور برای انجام مناسک حج تمتع به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی