بازدید 1165

بومی سازی فن آوری تولید رنگ های نانو در ایران

کد خبر: ۱۲۳۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸ 21 May 2024

رنگ های نانو و نانو آنتی باکتریال رنگ هایی هستند که در سال های اخیر به جهت استفاده از فن آوری های مدرن در فرآیند تولید و داشتن مزایای فوق العاده کاربردی، متقاضیان فراوانی را در دنیا جذب نموده اند. محصولات تولید شده بر اساس فن آوری های نانو و نانو آنتی باکتریال به ویژه در رنگ نما و رنگ داخل ساختمانی دارای ویژگی‌های منحصری هستند که در سایر رنگ های ساختمانی وجود ندارند. فناوری نانو تولید محصولات با مواد اولیه در مقیاس مولکول و اتم ها است که در سال‌های اخیر رشد و توسعه  قابل ملاحظه ای در دنیا و از جمله ایران داشته است.

بومی سازی فن آوری تولید رنگ های نانو در ایران

در علم نانو دانشمندان تلاش می کنند با کار کردن روی چگونگی حرکت اتم ها و نوع قرار گرفتن اتم ها با ایجاد تغییرات خاص به ترکیبات مقاوم‌تری دست پیدا کنند و کیفیت مواد اولیه را بهبود داده و بهینه نمایند. از جمله پیشرفت ها این فناوری می توان به تولید مواد اولیه نانو و نانو آنتی باکتریال در فرمولاسیون انواع رنگ های ساختمانی اشاره نمود. محققان علوم نانویی در صنایع رنگ ساختمان به دنبال رفع کاستی‌های رنگ های ساختمانی بوده و تلاش نمودند با بهره گیری از این علم محصولاتی کامل و متفاوت را در جهت رفاه بیشتر و تامین دغدغه های بهداشتی جوامع انسانی فرموله و تولید نمایند. مزایای رنگ های نانو و نانو آنتی باکتریال در سال های اخیر و بعد از بروز همه گیری بیماری کووید 19 در اماکن بهداشتی و عمومی به خوبی دیده شد و نیاز به استفاده از این فناوری در پوشش های روی سطوح ساختمانی به خوبی احساس گردید. استفاده از رنگ های ساختمانی در مقیاس نانو می تواند مزیت های فراوانی در رنگ های ساختمانی ایجاد نماید از جمله این مزیت ها کاهش استفاده از حلال ها و پیشگیری از آلودگی محیط زیست است، خاصیت ضد باکتری استفاده بسیاری در مراکز پر تردد بهداشتی، درمانی، ورزشی، عمومی و ... همراه با تنوع گسترده انتخاب طیف رنگ متناسب با محیط های مختلف می باشد.

این ویژگی های منحصر موجب گردیده امروزه شاهد احساس نیاز و تقاضای مضاعف محصولات نانو و نانو آنتی باکتریال در صنایع ساختمان دنیا و کشور عزیزمان هم باشیم. در ادامه برخی از ویژگی های این محصولات فناورانه را بیان خواهیم نمود تا دلیل تقاضای زیاد و برتری این رنگ ها مشخص گردد.

بومی سازی فن آوری تولید رنگ های نانو در ایران

بارزترین ويژگی‌های رنگ های اکریلیک نانو و نانو آنتی باکتریال:

  • مقاومت بالا در برابر نفوذ نم باران و باران های اسیدی در شهر های پر بارش و یا کلان شهرهایی با آلودگی زیاد هوا مانند کلان شهر تهران.
  • سهولت در اجرای رنگ آمیزی داخل و نمای ساختمان موجب کاهش هزینه و صرفه جویی زمان می‌ گردد.
  • درصد پوشش دهی بالا در محصولات نانو موجب گردیده رنگ به خوبی روی سطوحی مانند بتن، سیمان، گچ، کناف و ... جذب ‌شوند و سطحی یکنواخت را فراهم کنند.
  • حفظ جلوه رنگ نمای ساختمان که یکی از مهمترین عناصر زیبایی هر ساختمانی است با استفاده از رنگ اکریلیک نانو و نانو آنتی باکتریال به نگهداری و حفظ بهتر ظاهر ساختمان در بلند مدت کمک شایانی می نماید.
  • ایمنی بالا نسبت به سایر مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان به جهت وزن سبک مانند انواع سنگ، شیشه و غیره موجب کاهش خطرات احتمالی در مقابل لرزش های حاصل از زلزله، باد و طوفان و به طور کلی بلایای طبیعی می گردد.
  • سبک سازی بار اضافی از روی ساختمان به جهت وزن کم و عدم نیاز به مصالح مکمل از قبیل سیمان و فلز برای اجرا روی نمای ساختمان، مناسب ترین گزینه جهت برج ها و سازه های بلند مرتبه رنگ نمای ساختمان است.
  • کاهش هزینه‌های نگهداری به جهت مقاومت بالا در برابر شرایط جوی گرم و خشک؛ این نوع رنگ‌ها مقاومت خوبی در برابر اشعه UV دارند، باران، باد و دیگر عوامل جوی هم کمترین اثر را روی این نوع پوشش ها دارند.
  • ویژگی ضد لک این نوع رنگ‌ها باعث جلوگیری از ایجاد لکه‌ ها در سطوح می گردد.
  • تنفس پذیری لایه نهایی سطوح ساختمان با استفاده از رنگ ‌های اکریلیک نانو و نانو آنتی باکتریال میسر می گردد، این امر به کاهش رطوبت و حبس شدن نم در لایه های زیرین سطوح کمک می‌کند.
  • مقاومت در برابر رشد جلبک و کپک این رنگ‌ها به دلیل ویژگی‌های ضد‌باکتری و ضد قارچ خود، در برابر رشد جلبک و کپک مقاومت نشان می‌دهند.
  • قابلیت شستشوی مکرر و تمیز شدن آسان، رنگ‌های اکریلیک با کیفیت قابلیت تمیز شدن آسانی دارند و به راحتی با استفاده از آب و مواد شوینده پاک و تمیز می‌شوند.
  • بهبود ظاهر و زیبایی ساختمان، این نوع رنگ‌ها به عنوان یک پوشش دهنده موثر می‌توانند ظاهر و زیبایی ساختمان را بهبود بخشند. هرچند که این ویژگی‌ها بستگی به نوع و کیفیت محصول دارد و ممکن است در محصولات مختلف تفاوت داشته باشد.
  • قابلیت عایق حرارتی در ساختمان ها با ویژگی نانو ترمال گارد
  • ویژگی خود تمیز شوندگی محصولات نانو که باعث عدم کثیفی سطوح در زمان طولانی می گردد.

بومی سازی فن آوری تولید رنگ های نانو در ایران

رنگ های مبتنی بر فناوری نانو و نانو آنتی باکتریال از جهت ظاهری با سایر رنگ‌های ساختمانی غیر نانویی مانند رنگ های آکریلیک، روغنی، پلاستیک و ... تفاوتی ندارند و عمده ترین تفاوت ها در ساختار مولکولی و اتمی این محصولات نهفته است که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند. اثر این تفاوت ها را می توان در پاسخ به تامین نیازهای بهداشتی مدیران و دست اندرکاران مراکز درمانی، بهداشتی، کلینیک ها، مراکز عمومی پر تردد اعم از مدارس، دانشگاه ها، پاساژهای تجاری و... توسط این محصولات فناور مشاهده نمود. محصولات نانو و نانو آنتی باکتریال که بر پایه رنگ های آکریلیک (آب پایه) تولید می شوند یکی از بهترین رنگ های ساختمانی هستند چرا که علاوه بر ویژگی های رنگ های آکریلیک مانند عدم انتشار بوی نامطبوع، خشک شدن سریع، شستشو پذیری بالا، تنوع طیف های رنگی و ... دارای خواص نانو و نانو آنتی باکتریالی هم می باشند که ضمن سهولت اجرا و کیفیت بالا قابلیت نابودی انواع باکتری‌های مضر را دارد.

اما در کنار همه ویژگی های منحصر این محصولات مشکلاتی در تولید رنگ های ساختمانی در مقیاس نانو وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می گردد:

عدم دسترسی به مواد اولیه با کیفیت، هزینه بالای انتقال تکنولوژی و دستیابی به فرمولاسیون تولید، نیاز به نیروی متخصص، هزینه های سرسام آور تولید و توزیع، بهای تمام شده بالا

با وجود مشکلات اشاره شده بسیاری از تولیدکنندگان به جهت عدم امکان رقابت، عدم داشتن تخصص و دانش فنی در کنار مسئله همیشگی تولید در کشور که سرمایه در گردش می باشد تمایل چندانی به تولید محصولات فن آور و توسعه محصولات و خطوط تولید ندارند از معدود شرکت های فعال در کشور می توان به شرکت نورنگ پوشش اشاره نمود که با برند تجاری نیوکالر یکی از پیشگامان تولید تخصصی رنگ های اکریلیک داخل و نمای ساختمان در ایران است که این محصولات را در مقیاس نانو با ویژگی آنتی باکتریال به خصوص  در قالب رنگ های چهار اقلیم نمای بیرونی ساختمان با کیفیتی ممتاز و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی عرضه می نماید. محصولات نیوکالر با بالاترین درجه کیفی و استفاده از مواد اولیه اروپایی زینت بخش بسیاری از برج های بلند مرتبه، مراکز عمومی اعم از هتل ها، مراکز خرید، سازمان ها و حتی سفارتخانه ها در ایران بوده است. 

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی