بازدید 32607
گرفتاری جدید برای متقاضیان وام ازدواج؛

پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»

در شرایطی که مبلغ وام ازدواج برای سال جاری به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، اما در همان شروع ثبت نام در سامانه بانک مرکزی اعلام می‌شود: «در حال حاضر هیچ بانکی در استان انتخابی شما دارای اعتبار نمی‌باشد، دوباره تلاش نمایید».
کد خبر: ۱۲۳۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴ 07 May 2024

پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»

به گزارش تابناک اقتصادی؛ هرسال خبر خوش افزایش مبلغ وام ازدواج در قوانین بودجه ای، برای بسیاری از زوج‌های جوان امیدوار کننده است تا بتوانند با دریافت این وام، بخشی از مشکلات اقتصادی شروع زندگی را پوشش دهند؛ اما مشکل از جایی شروع می‌شود که سروکار این جوانان متقاضی به شعب بانک‌ها و سامانه بانک مرکزی می‌افتد و تازه شروع ماجرایی جدید و دشوار است.

بر اساس قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای سال جاری، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ بوده است، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ده ساله است و همچنین این تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ بنابراین با در نظر گرفتن زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال، مجموع وام ازدواج برای این دو نفر، به رقم ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

در این میان، بانک مرکزی نیز در ابلاغیه اجرای قانون مذکور تاکید داشته است که پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند. همچنین مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. عدم اجرای هر یک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

اما به رغم تاکید و دستور بانک مرکزی مبنی بر اینکه برای شرایط ضامن؛ حساب یارانه یا سهام عدالت هم قبول است و یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن برای دریافت وام ازدواج کفایت می‌کند، اما بانک‌های عامل در شعب خود، به این قوانین توجهی ندارند و این روند سخت و دشوار باعث شد تا در سال گذشته شاهد صف طولانی از متقاضیان وام ازدواج باشیم. اتفاقی که منجر به ورود به رئیس جمهور هم شد؛ به گونه یا که تیرماه ۱۴۰۲ رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستور‌های دکتر رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را صادر کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری بود. در بند ۴ به صراحت بیان شده بود: صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.

دستوری که نه تنها تا پایان شهریور ۱۴۰۲ محقق نشد، بلکه تا پایان سال هم صف وام ازدواج به صفر نرسید؛ به گونه‌ای که طبق آخرین آمار بانک مرکزی در سال گذشته ۷۷۱ هزار وام ازدواج به میزان ۱۵۷ هزار میلیارد تومان به زوج‌های جوان پرداخت شده است و ۱۴۹ هزار نفر هم هنوز در صف وام مانده اند. حالا با این اوصاف، در سال جاری و با افزایش مبالغ وام ازدواج، چالش جدیدی پیش روی مردم قرار گرفته است به نام نداشتن اعتبار پرداخت وام ازدواج!

بررسی‌ها نشان می‌دهد بودجه این وام مانند سال گذشته، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و برای امسال افزایش نیافته است. این در حالی است که طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است "برآورد ما این است که این میزان بودجه جوابگو نیست و صف طولانی خواهد شد."

هرچند باید یادآور شد که نظر مجلس بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی برای وام ازدواج در سال جاری بوده است، اما زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه بیان داشته است: بانک مرکزی خیلی فشار آورد، رایزنی کرد تا این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مورد نظر مجلس را به ۲۰۰ همت کاهش دهد.

از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده است هنوز ارقام ابلاغی به بانک‌ها در شورای پول و اعتبار نهایی نشده است و هیات عالی بانک مرکزی تعیین خواهد تا توان شبکه بانکی چقدر است.

پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»

گرفتاری جدید برای متقاضیان وام ازدواج

حال از همه این مشکلات و مسائل که بگذریم، چند وقتی است که متقاضیان دریافت وام ازدواج در همان شروع روند اداری دریافت وام، با مراجعه به سامانه بانک مرکزی برای ثبت درخواست وام ازدواج با پیامی مواجه می‌شوند که بیان می‌کند: «در حال حاضر هیچ بانکی در استان انتخابی شما دارای اعتبار نمی‌باشد، دوباره تلاش نمایید».

این پیام عجیب سامانه بانک مرکزی نشان می‌دهد به رغم قانون مجلس و ابلاغیه بانک مرکزی، هنوز بانک‌ها اعتباری برای پرداخت وام ندارند و در نتیجه فرآیند ثبت درخواست متقاضیان در همین شروع کار، سرانجامی ندارد و آن باید چشم انتظار اقدام مسئولان بانک مرکزی باشند. تصویر زیر نمونه‌ای از این اتفاق است که برای یکی مخاطبان تابناک در شهر تهران افتاده است که نشان می دهد اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام، این بار دغدغه زوج‌های جوان شده است.

پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»

پیش‌تر نیز خبرگزاری صداوسیما در مطلبی به نقل از یک شهروند متقاضی وام ازدواج نوشته بود: "سلام، مدتهاست از برج ۱۲ سال۱۴۰۲ وارد سایت میشویم برای ثبت نام وام ازدواج شهر کرمان بانک‌های اصلی ملی، صادرات، تجارت و ملت خیلی وصل نشدن فقط موسسه اعتباری اونم به مدت چند دقیقه لطفا پیگیری کنید."

بیشتر بخوانید:

در کنار این مشکل، چند ماه قبل نیز یکی از مخاطبان تابناک در پیامی از مانع جدید بر سر راه دریافت وام ازدواج گفته بود و بیان داشت: "هنگام مراجعه به بانک تازه مشخص می‌شود، نه تنها خبری از حذف ضامن نیست، بلکه به سلیقه رئیس شعبه و معاون و کارمند و ... ضامن باید دارای همه مشخصه‌ها باشد و از همه مهم‌تر برگه کسر از حقوق داشته باشد. (چیزی که بیشتر ادارات از دادن آن تا حد ممکن امتناع می‌کنند) مدتی بعد با رفتن حضوری به بانک مورد نظر با این جمله روبه رو می‌شود که بنا بر بخش نامه جدید، شما باید برای انجام و دریافت وام، به شعب محل سکونت خود مراجعه کنید؛ البته پیش از آن ملزم هستید که یا خود، نام نویسی را حذف کرده یا ما خود در سیستم تسهیلات، نام شما را حذف می‌کنیم... و دوباره روز از نو و روزی از نو... حال آنچه سوال برانگیز است اینکه خانم و آقایی که هر دو کارمند هستند و بیشترین ساعت روزشان را در محل کارشان می‌گذرانند و ترجیح می‌دهند بیشتر امور اداری و زندگی خود را در همان نزدیک محل اداره و کار خود انتخاب کنند و انجام دهند، چگونه می‌توانند برای دریافت وامی که نیاز به مراجعه چندین باره خود و ضامن‌ها به بانک دارد، هر بار مرخصی بگیرند و به شعب بانک محل سکونتشان بروند؟! "

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۶۷
آقای فرزین رو دعوت کنید تو سیما در عرض 2 دقیقه بانک مرکزی از زوج های جوان طلبکار هم میشه و مردم بدهکار ایشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
آقای فرزین مشغول پرداخت وام‌های میلیاردی به کارمندان بانک مرکزیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
اگر قرار بود آقای فرزین واقعا پاسخگو باشند اصلا قبول مسئولیت نمی کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
فرزین زمانی که رئیس بانک ملی بود هم فقط به کارمندان بانک ملی وام میداد این روال فرزین هست و وام برای خودشان هست اصلاً اعتقادی به وام برای مردم نداره ، از وقتی که اومد به بانک مرکزی پاسخگویی پشتیبانی از چند دقیقه و چند ساعت به چند روز و چند هفته تغییر یافت
مهم این بود که دولت مانند قهرمان از افزایش وام ازدواج برای خودش تبلیغ کند حالا اینکه وام هست یا نیست مهم نیست
فقط میگم متاسفمممممممممم
دوباره نشد باز هم تلاش کنید
کلا تلاش رو داشته باشید در همه وقت
فقط چرت و؟پرت میگن .یه دونه ضامن با یارانه و سهام عدالت .یه وام فرزند سوم 120 بوده یه کسر از حقوق با یه چک صیادی گرفتن بدون کسر حقوق قبول نکردن حالا 350 ملیون با یارانه میدن ؟زنگ بانک مرکزی میزنیم .میگه بانک هر تصمیمی بگیره .بعد اینجا مینویسید با یه ضامن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
احسنت حرف حساب
حقوق مزایا و وام خود آقای فرزین و دیگر کارکنان بانکها منتشر کنید

هر کارمند بانک هر سال اندازه چندتا وام ازدواج وام میگیره به همین راحتی
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
اینایی که منفی زدن
همه کارمند بانکند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
زیرمجموعه های بانک مرکزی هر ساله 500 میلیون وام چهار. درصدی میگیرن
اگر در ازدواج روی این وام ها و وعده های دولت حساب می کنید سخت در اشتباه هستید
نکته مهم اینجاست که در شرایطی که مردم لنگ چند میلیون وام هستن که کارمندان بانک ها هر ماه وام های کم بهره با اقساط بلندمدت دریافت می‌کنند
خب مقصر مردم هستند که ازدواج می کنند !!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
حسین- ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
قبلا" هم به این نتیجه رسیده بودن که علت اصلی طلاق ازدواج است !!!!
بنظر بنده باید اون زوج کم نیاز به وام شرکت نکنه تا نیازمند واقعی بگیره
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
شما خواهشن نظر نده
سال جهش دلار با مشارکت مسئولان یعنی همین
تعداد بانکها بسیار زیاد است هزینه بانکداری بسیار زیاد است بانکها بلای جان اقتصاد مردمن ... بانکهای دیجیتال را بجای بانکهای شعبه دار راه اندازی کنید هزینه کارمند و ساختمانشان مشکل مردم را حل میکند ... پارتی بازی حذف میشود. زیر میزی حذف میشود . رانت و خاص خوری حذف میشود . هزینه های سربار حذف میشود .... کانادا بیچاره می شود.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
. آفرین.کانادا بیچاره می شودش خیلی خوب بود.
meraj
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
حرفت حق بود انصافا ولی کانادا بیچاره میشه یعنی چی?
اصلا سایت باز نمی کند که ثبت نام بکنیم لطفا اطلاع رسانی کنید خوزستان چند ماه ثبت نام نداره خواهش می کنم بگوید کجا مراجعه کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
به سایت کندو مراجعه و ثبت نام انجام بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
،دقیقا انگار خوزستان کلا جز ایران نیست من ی ماهه میخوام ثبت نام کنم برای مشتریام درزوز صدبار میزنم تازه بعد از دوهفته یا یک ماه ی بانک مسخره میاد بالا که هزارنفر قبل یاروهست ویا انقد سخت گیری میکنن همونم مجبورن بیان حذف کنن
تابناک جون مادرت این تبلیغات چرت رو بردار. یه صفحه باز می کنیم بیست تا تبلیغ میاد بالا، اعصابمون خرد می شه.
نمی‌خواد تمام مشکلات رو حل کنید،،فقط ارزش ریال رو بالا ببرید،،تمام مشکلات حل میشه
سلام آقای ریسی ریس جمهور محترم لطفاً رسیدگی کنید سایت بسته هست وام ثبت نام نمیشه رسیدگی کنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
دلت خوشه آقای رئیسی خود سایتو بسته
فردا اعلام میشه تحریم باعث شده نتونیم به ازدواج جوانان رسیدگی کنیم...
وام و یک بام و دو هوای بانکی ها و مسئول بی کفایت
از من از برج ده هست،هنوز پرداخت نشده ای چ وضع بابا
با سلام استان خوزستان از ابتدای سال جدید هیچ اعتباری ندارد آقای رئیسی الان باید چکار کنیم ؛ لطفا ی فکری به حال زوج های که معطل این وام هستند بکنید همه روی این وام حساب باز کردند و دعوا و بحث بین خانواده ها بوجود اومده الان باید چکار کرد با این مشکل؟؟؟ فقط به دستور رهبری این مشکل حل خواهد شد
رو‌گنج نشستیم، نون نداریم بخوریم ازدواج پیشکش
اما بانک صادرات 4 راه طالقانی کرج از خانواده شهدا مدرک گرفت برای دادن وام ازدواج آن هم بیشتر از حد وام افراد معمولی.
این دولت جلو وامها را بسته است وباعث فاجعه در جامعه می شود
ازدواج مجبورید بکنید که انقدر بدبختی بکشید
اگر انقدر اذیت میکنند چرا میگن ازدواج کنید... مثلا وام ندن زندگی میشه شروع کرد؟ تهش طلاق میگیرند چون نمیشه خونه یا وسایل گرفت. حداقل بگین نمیدیم چرا الکی نرخ تعیین میکنین
بخش عمده مشکلات اقتصادی در کشور توسط بانک ها ایجاد شده است
واقعا که نمیدونم چیکارکنم با اینهمه دروغ و تبلیغات واهی!!! پسر من یکسال قبل ازدواج کرده ولی تا الان موفق به دریافت وام ازدواج نشده
وام ازدواج! خ.
آبان ماه بانک ملت ایرانشهر(بلوچستان) ثبت نام کردم. هنوزتعیین شعبه نشده. میترسم حذفش کنم و نتونم بانک دیگه ثبت کنم. جالبه که عده ای برای ثبت نام هر سند 10 میلیون میگیرن و یک ساعته ثبت نام میکنن!!!!
برای ثبت نام وام ازدواج هم رانت درست شده؟!!!!!
جالبتر اینکه اگه خود بانکی ها ذینفع باشن همون روز ثبت نام تعیین شعبه رو انجام میدن و همون روز هم با حداقل ضمانت واریز میشه.
فساد تو این کشور سقف نداره؟!!!!!
وای دقیقا ما واقعا روی این وام حساب باز کردیم و الان دستمون تو حنا مونده...اصلا نمیدونیم به کجا باید شکایت کنیم کاش یه جایی باشه خب اخه 3 ماااه وام باز نشده باید پیگیری بشه
وام فقط برای کارمندان خودبانک هستش که سالانه چندصدمیلیون هرکدوم وام میگیرن
بریم از زاکانی وام بلاعوض بگیریم!
واقعا متاسفم میری بانگ میگی هنوز پخش نامه نیومده سال 1404اومد
ازدواج نکنید
من دقیقا یک سال پیش با کلی اذیت کردن بانک اونم بردن دو ضامن کارمند و دوتا بازاری و دادن کلی چک وسفته تونستم ثبت نام کنم ولی بعد ی سال دریغ از یک ریال میگن بودجه نداریم که دروغه میدن آشنا ها خودشون یا باید زیرمیزی بدی تا کارتو انجام بدن که دیگه وام حساب نمیشه
الان داریم میریم تو برج ۳ هنوز حتی ثبت نام نکردیم و چه زوج های که روز شماری میکنن برای دریافت این وام چرا دولت مقتدر نیست چرا اینقدر حرفش حساب کتاب نداره که هیچ بانکی اهمیت نمیده
با حساب یارانه ۳۰۰الی ۴۰۰تومنی یا با سالی ۵۰۰تومن سود سهام عدالت چجوری میشه ضامن۳۰۰تومن وام شد
من یکی از اشناهامون تو بانک ؟؟؟؟؟حدود ۵۰۰ میلیون وام گرفت چون کارمند خودشون تو بانک بانکها پول مردم میگیرن چند برابر به خودشون میدن عجب مملکتی
منم برج ۱۰ سال قبل ۱۴۰۲ ازدواج کردم ولی علیرغم مشکلات مالی و گرفتاری های زیاد هنوز حتی موفق نشدم تو سایت بانک مرکزی ثبت نام کنم ، که در نهایت مجبور شدیم نفری ۷۰۰ هزارتومن یعنی جمعا یک میلیون و چهارصد هزار تومن به یکی از شرکت هایی که کارشون ثبت نام وام ازدواجه پرداخت کنیم بلکه اونها برامون ثبت نام کنن ، واقعا متاسفم برای خودم که تو این مملکت مجبورم ازدواج کنم که تن به این شرایط مزخرف بدم...
پاسخ ها
سمیه عرفانیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
من هم برج ده ازدواج کردم و بگم ک درد مشترک داریم بس منو همسرم حرص خوردیم من ک معده درد شدم هر روز هر ساعت چک می‌کنیم ببینیم کی بانک ها اجازه میدم
خیلی ناراحتیم اما چ فایده
ازدواج نکنید تا وضع بهتر بشه
پس در بانک ها راببندید بقالی سر کوچه ما از آنها بهتر است پس به چه امیدی به جوانها آدرس غلط می دهید که برن ازدواج کنند۰
دوماهه ثبت نام کردم تا الان کد رهگیری ندادن و همش تو سایت میزنه در انتظار بانک نمیدونم چکار کنم واقعااااا ادما اگر نیاز نداشتن ک ثبت نام نمیکردن خب چرا باید انقد طول بکشه
قابل توجه نهادهای نظارتی
کارمندان بانک مرکزی سال گذشته هر کدام یک میلیارد و 600 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 10 درصدی با اقساط بلندمدت دریافت کرده اند و این در صورتی است که مردم برای 50میلیون وام باید مدت‌ها در نوبت انتظار باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
بیچاره مردم بی نوا
با تشکر فراوان از تابناک که به این موضوع مهم و اساسی پرداخته و بانک مرکزی به ریاست فرزین باید پاسخگو باشه
برای درخواست وام این قدرشخصیت آدم له میکنن که انگارکارزشتی انجام داده مسئولان محترم به هم نوعان وهموطنان خود مساعدت وآنهارودرزندگی وامر خیرازدواج و آنچه درتوان شماست یاری کنید..یاعلی مدد
سلام من سه بار ثبت نام کردم هر بار ۵ میلیون پول ثبت نام با رباط دادم حالا تو این سال ۶ میلیون پول رباط دادم دو ماه در صف بانک سپه هستم و از روزی که ثبت نام کردم یک نفر از صف کم نشده .آخه تا کی؟
من ضامن بردم ،پروندم از برج یازده سال گذشته تکمیله ولی بانک مرکزی بالای. سیصد رو بسته ،سیاست کثیفیه ،دولت میگه بده و بعد بانک مرکزی نمیده،حالا شما بگین رییس بانک مرکزی رو کی انتخاب میکنه؟
عوضش برای کارمندان و کارکنانشون وام بدون بهره فراوان هست اخه خیلی زحمت میکشن که نرخ تورم رو تو جامعه کم‌نکن افتضاحه
دولت حرف و شعار
چرا ازدواج وقتی فرزندان مسئولین هستن
از سایتتون تشکر می کنم که به همچین موضوع پرداختن . چون واقعا زندگی ما جوانان قفل شده . من برج12 سال قبل تا امروز درگیر همین موضوع هستم . واقعا جای تاسف دارد که یک جوان انقدر برای یک زندگی ساده باید بجنگد .
به. جهنم. وام. را میگیری. نمی دانی چکارش کردی. وبعد زندگی. آدم. را به آتش میکشد. بیشتر جدای ها. و مشکلات زندگی. بعد. از. این است. که. اول زندگی. گرفتار. وام. هستی. و خداوند. انسان را به حال خود. رها میکند. وام. پول. کثیفی. است. که باید. از آن دوری کرد. واز. خداوند. کمک. بخواهیم
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی