بازدید 7478
۸
کالا‌هایی که در سال گذشته با ارز ترجیحی، نیمایی و اشخاص وارد کشور شد

ردپای دلار جهانگیری در محاسبات بانک مرکزی/ بیش از یک میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی به کدام کالای وارداتی رسید؟

بانک مرکزی تاکید دارد، تخصیص و تامین ارز بر اساس ثبت سفارش‌های انجام شده توسط وزارتخانه متولی صورت پذیرفته و این بانک دخل و تصرفی در انتخاب نوع کالا، مقدار کالا و شخص واردکننده کالا و خدمات ندارد.  
کد خبر: ۱۲۳۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴ 19 May 2024

ردپای دلار جهانگیری در محاسبات بانک مرکزی/ بیش از یک میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی به کدام کالای وارداتی رسید؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بانک مرکزی جزئیات کالا‌های وارداتی در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد؛ کالا‌هایی که تامین آن‌ها در سه بخش ارز ترجیحی، نیمایی و اشخاص بوده است، به گونه‌ای که بیش از ۶۹ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های کشاروزی، صنعتی، دارو و تجهیزات پزشکی و تامین نیاز خدمات اختصاص یافته است.

در این میان، سهم ارزی وزارت صمت از دیگر وزارتخانه‌ها بیشتر است، به گونه‌ای که بنا بر اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی، در سال گذشته وزارت صمت ۴۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار ارز برای واردات دریافت کرده است که از این میزان، ۹۲۱ میلیون دلار به نرخ ترجیحی، ۲۹ میلیارد و ۷۰۱ میلیون دلار به نرخ نیما و ۱۴ میلیارد و ۲۱ میلیون دلار با ارز اشخاص تامین شده است. به بیان دیگر؛ ۶۷ درصد از این میزان ارز تامین شده با نرخ نیمایی و ۳۱ درصد از محل ارز اشخاص تامین ارز گشته است.  معادل دو درصد از کل ارز تامین شده برای بخش صنعت از محل ارز ترجیحی تامین شد.
ردپای دلار جهانگیری در محاسبات بانک مرکزی/ بیش از یک میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی به کدام کالای وارداتی رسید؟

همچنین تامین ارز مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی به نحوی بوده که در سال گذشته ۱۳ میلیارد و ۹۳۴ میلیون دلار ارز ترجیحی، یک میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار نیمایی و ۷۴۳ میلیون دلار ارز اشخاص برای واردات کالا در وزارت جهاد کشاورزی تخصیص و تامین شده که در مجموع ۱۶ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار تامین ارز برای این وزارتخانه بوده است. به بیان دیگر، حدوداً ۸۴ درصد از این ارز با نرخ ارز ترجیحی تامین ارز گردیده، سهم ارز نیمایی و ارز اشخاص در ارز تامین شده برای کالا‌های حوزه کشاروزی حدوداً به ترتیب ۱۱ و ۵ درصد بوده است.  ردپای دلار جهانگیری در محاسبات بانک مرکزی/ بیش از یک میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی به کدام کالای وارداتی رسید؟

اما سومین وزارتخانه مشمول دریافت ارز برای واردات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ وزارتخانه‌ای که در سال گذشته ۳ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار ارز ترجیحی و ۶۲۳ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲۲ میلیون دلار ارز اشخاص برای واردات کالا به کشور دریافت کرده است، به گونه‌ای که بر اساس اعلام بانک مرکزی، سال گذشته، ۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار ارز برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه دارو و ملزومات دارویی تامین شد که از این میزان، ۳ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار با نرخ ترجیحی تامین شد که مبلغ یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار از این مبلغ با نرخ یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومان پرداخت شده است و نشان می‌دهد، همچنان شاهد تخصیص ارز ۴۲۰۰ یا همان دلار جهانگیری برای واردات هستیم؛ رویکردی که با توجه به اهمیت کنترل قیمت دارو و ملزومات دارویی بوده است؛ هرچند نیازمند بررسی از سوی نهاد‌های نظارتی است تا مشخص شود، تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تا چه میزان در ثبات قیمتی دارو‌های مشمول این ارز، موثر بوده است.ردپای دلار جهانگیری در محاسبات بانک مرکزی/ بیش از یک میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی به کدام کالای وارداتی رسید؟

در مجموع بر اساس اعلام بانک مرکزی، سال گذشته در مجموع ۱۸ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار ارز ترجیحی، ۳۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار ارز با نرخ نیمایی و ۱۴ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار ارز از محل ارز اشخاص برای وادات کالا تامین شده و ۳ میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار نیز بابت اقساط بدهی تسهیلات ارزی و خدمات با نرخ تالار دوم تامین ارز شده است؛ بنابراین در مجموع بابت کالا و خدمات، طی سال گذشته سهم ارز ترجیحی ۲۶.۸ درصد، سهم ارز نیمایی و اشخاص به ترتیب ۵۰.۴ درصد و ۲۲.۸ درصد بوده است. بانک مرکزی تاکید دارد: تخصیص و تامین ارز بر اساس ثبت سفارش‌های انجام شده توسط وزارتخانه متولی صورت پذیرفته و این بانک دخل و تصرفی در انتخاب نوع کالا، مقدار کالا و شخص واردکننده کالا و خدمات ندارد.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
دلار جهانگیری کجایی دقیقا کجایی ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
تندروهای جبهه پایداری های حاکم شده بر دولت و مجلس و نهادهای حکومتی بفرمایند
که چطور فقط برای یک برند چای دبش مبلغ ۳/۷ میلیارد دلار اختلاس صورت گرفت و هیچی به هیچی شد ؟؟
امروز با انتشار گزارش های شرکت های بورسی در دولت فخیمه رییسی نشان داد که ۹۰درصد شرکت‌ها زیان ده هستند و پول کشور رو فرزین روانه بازار طلا و سکه کرده ؟؟؟
بدون شک محاکمه او کمترین کاری هست که جناب اژه ای باید انجام بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
مطئنا
چون اگر غیراز این واقعا به این اندازه بی ثباتی در بازار بورس نمی رسیدیم
اوایل سال 97 که دلار سیرصعودی گرفت وبه حدود7000 تومن رسید بیچاره اسحاق جهانگیری چون اعلام کننده خبر تصویب دلار 4200 تومانی توسط بزرگترها بود واین دلار چندسال حتی ماههای اول دولت حاج ابرام برقراربود مفاسد ناشی ازاین دلار بنام او گفته میشود.حال آنکه الان هم دلار 28500 تومنی همان فاصله وبلکه بیشتررابا قیمت دلارآزاد دارد وهمان مفاسد درحال امتداد>> که چای دبش نمونه ای کوچک.
وقتی ذرت و دانه های روغنی با ارز ترجیحی وارد شده اند چرا ما باید شاهد پرواز قیمت باور نکردنی روغنهای خوراکی در فروشگاهها باشیم. این مثلا کنترل قیمت است یا رانت؟ ملت که برای همه این اقلام با تورم بازار هزینه میکند و تفاوتی در تورم این اقلام و سایر اقلامی که رانت دلاری دریافت نمیکنند نیست، پس این دلارها کجا میروند؟ نهادهای عریض و طویل نظارتی کجا هستند؟
ارز ترجیحی اشتباه چرا باید برای پولش ارز بدید خب پولش بدید به حساب شخص تا قاچاق نشه شماها دنبال پولدار کردن یک عده و کشورهای اطراف هستید تنهای مشکل یارانه نقدی اینکه افزایش نمیدید باید با قمیت دلار بره بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
از ان روزی که احمدی نژاد یارانه نقدی را مطرح کرد این معابر فسادزا پیدا شد و دمار مردمو دراوردند
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی