در جلسه شورای کشاورزی شهرستان کهگیلویه مطرح شد:
جلسه شورای کشاورزی شهرستان کهگیلویه با محوریت بیماریهای قرنطینه ای محصولات باغی و زراعی به ریاست معاون فرماندار و با حضور بخشداران تابعه و کارشناسان جهاد کشاورزی و دیگر مدعوین روز گذشته در سالن کنفرانس فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴ 15 November 2017
به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، معاون فرماندار کهگیلویه با تاکید بر اهمیت بیماریهای قرنطینه ای محصولات باغی و زراعی گفت: این پروژه از اهمیت بالایی برای شهرستان ما برخوردار است و بایستی مسائل و موانع پیش روی آن حل و فصل گردد.
اسلام خسروی اظهار داشت: شهرستان کهگیلویه در زمینه کشاورزی و باغداری دارای ظرفیت های مناسبی است که با برنامه ریزی و رفع مشکلات پیش روی کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی می توان اقدامات موثری در این راستا انجام داد.
معاون فرماندار کهگیلویه در بحث قرنطینه گیاهی نیز تصریح کرد: طبق اطلاعات کسب شده عامل خسارت زایی گیاهی وجود دارد و بایستی بحث کنترل آفات و بیماری ها را در دستور کار قرار دهیم.
وی یکی از برنامه های مهم دولت را در اقتصادی کردن محصولات کشاورزی، کنترل آفات، امراض و بیماری های گیاهی برشمرد و اظهار داشت: باید بر اساس امورات فنی در بخش گیاه پزشکی، بحث های پیش آگاهی و پیشگیری را به صورت ویژه دنبال کنیم هرچند که تاکنون در این زمینه اقداماتی انجام گرفته است.

خسروی تأمین سلامت غذا و امنیت غذایی و موضوع قرنطینه برای ورود محصولات دامی و زراعی را بر عهده جهاد کشاورزی دانست و گفت: انتظار می رود تعاملی صورت پذیرد که از ورود میوه های بی کیفیت به سطح شهرستان جلوگیری گردد و اگر این موارد رعایت نشود با مشکلات و مسائلی مانند آلودگی و بیماریهای متنوع مواجه خواهیم شد.
معاون فرماندار کهگیلویه شهرداری ها و ادارات شهرستان را موظف نمود که هرگونه خرید نهال را با هماهنگی جهاد کشاورزی انجام داده و جهاد کشاورزی نیز با تثبیت قیمتهای مناسب و نظارت بر کیفیت نهالستانهای مستقر در شهرستان و برطرف نمودن مشکلات و دادن آموزشهای لازم به آنها با هماهنگی نیروهای نظامی و انتظامی و حوزه فرمانداری دوره گردهای مرکبات را که به صورت غیر قانونی ، غیر مجاز و فاقد گواهی بهداشتی اقدام به فروش میکنند را شناسایی و با آنها برخورد نمایند.
 
در این جلسه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته در حوزه جهاد کشاورزی شهرستان پرداخت و انتظارات خود را بیان کرد.
سیدعمران تقوی گفت: مبارزه با آفات و بیماری های محصولات باغی در سطح 1100 هکتار از باغات شهرستان کهگیلویه انجام گرفته است .
تقوی اظهار داشت : با توجه به خسارت آفات و بیماری ها به محصولات باغی و ضرورت پیشگیری و مبارزه با این عوامل خسارتزا در سال جاری در سطح 400 هکتار با آفات و بیماری های محصولات باغی شهرستان مبارزه شده است.
وی افزود: در شهرستان کهگیلویه بالغ بر 3700 هکتارانواع باغات میوه وجود دارد که 1200 نفر بهره بردار در این رابطه شناسایی و مشغول کار می باشند.
مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه در ادامه عنوان کرد : در سال جاری مبارزه با شانکر باکتریایی و لکه غربالی هسته دارها،کله سیاه سیب و کرم خراط دانه دار ها و آنتراکنوز گردو ،پسیل زیتون و آفات برگخوار و جوانه خوار در باغات شهرستان به صورت زراعی و مکانیکی صورت گرفته است.
تقوی ادامه داد: همچنین تدارکات نهاده های کشاورزی به ویژه بحث سموم و مواد غیرشیمیایی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است که دنبال می شود.
وی تاکید کرد: بهترین راهکار مقابله با آفات اجرای دقیق دستورالعمل های قرنطینه ای است تا شاهد ورود آفات و بیماری ها به باغات و مزارع کشور نباشیم.
تقوی اشاره نمود: جهت هر چه بهتر نحوه کاشت، داشت و برداشت محصولات مختلف، دوره های آموزشی مختلف از جمله نحوه مبارزه با بیماریهای گیاهی در سطح شهرستان توسط کارشناسان مجرب استانی و شهرستانی برای تهیه کنندگان مرکبات شهرستان برگزار شده است. 
وی گفت: علاوه بر کنترل آفات و بیماری ها، کاهش مصرف سموم نیز دنبال می شود که در همین راستا حذف سموم پر خطر و استفاده از سموم کم خطر و کم مصرف نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه اضافه کرد: در بحث مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی مبارزه شیمیایی انجام گرفته که در بخشی از محصولات دوبار نیز اتفاق می افتد که بخش عمده آن مبارزه با علف های هرز مزارع گندم است. 
تقوی اظهار داشت: نصب برچسب خطر برای ادوات کشاورزی با نظارت جهاد کشاورزی و نصب نمادین آن در دستور کار قرار گیرد.

این مسئول نظارت بر اجراي پروژه هاي باغي و مطالعه و بررسي گزارش پيشرفت عمليات در مقاطع مختلف و هماهنگي برنامه هاي مربوط به تشويق و حمايت سرمايه گذاران در امور باغباني ، تشکیل کلاسها و جلسات مختلف و اظهار نظر در باره مسائل مطروحه ، نظارت بر فعاليت كارشناسان و كادر تحت سرپرستي و راهنمايي آنها در كليه موارد را از جمله اقدامات در دست اقدام حوزه کاری خویش دانست.


خــــبرنگار سید مصطفی گنجی


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار