در جلسه شاهنامه خوانی وشاهنامه شناسی درشهرستان بهمئی عنوان شد:
خوبی زاده : گفت:هرچندمطالب شاهنامه نقدپذیر می باشنداما امید وارم که درتحلیل شاهنامه جنبه ی تقابلی نگیرید وهمه نقدها درهمین سالن برطرف شودوبه بیرون انعکاس داده نشوند.
کد خبر: ۵۳۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 12 December 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، جلسه شاهنامه خوانی وشاهنامه شناسی باحضور رئیس انجمن و تعدادی از اعضای اهل قلم شهرستان کهگیلویه برگزارشد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان بهمئی ضمن تقدیر از اعضای جلسه وتشکراز مهمانانی که از شهرستان کهگیلویه آمدند گفت:هنرشاهنامه خوانی اثری بازمانده ازنیاکان ما بود که نشان ازهویت واصالت ومیهن دوستی مادارد وکسانیکه باشاهنامه آشنایی نسبی دارندمی دانند که شاهنامه به دفاع و تمجید ازپیامبربزرگ اسلام واهل بیت (ع)وعدالت حضرت علی (ع)می نماید.وانشاءلله که ما بتوانیم هم ملیت وهم دین ومذهب را حفظ نماییم و با تلفیقی از هردو به تکامل انسانی که مد نظر قرآن مبین هست، برسیم.

امیدوارم نقدها جنبه تقابلی نگیرد / شاهنامه می خوانیم که حالمان خوش باشد + تصاویر

علیدادخوبی زاده افزود:با توجه به اینکه محتوای شاهنامه بارتربیتی داردلذا تصمیم داریم جهت ترویج شاهنامه خوانی کارگاه آموزشی برای کودکان درسطح شهرستان راه اندازی نماییم.
وی گفت:هرچندمطالب شاهنامه نقدپذیر می باشنداما امید وارم که درتحلیل شاهنامه جنبه ی تقابلی نگیرید وهمه نقدها درهمین سالن برطرف شودوبه بیرون انعکاس داده نشوند.
شاهنامه می خوانیم که حالمان خوش باشد
مسئول انجمن شاهنامه خوانی شهرستان بهمئی هم گفت : نشست انجمن شاهنامه شناسی شهرستان بهمیی هر یکشنبه بدون احتساب روز های تعطیل ساعت 20برگزار می شود.در این محفل به روخوانی ابیات تحلیل،مقاله خوانی در مورد شاهنامه،شعر خوانی،آواز خوانی لری و سنتی ،شاهنامه خوانی و در آینده نزدیک نقالی و نمایش داستان های شاهنامه پرداخته می شود.
نیک بین در ادامه افزود : سوال های اساسی که از حقیر معمولا پرسیده می شود چرایی و چگونگی خواندن شاهنامه است.چرا شاهنامه بخوانیم ؟و چگونه خوانده بشود؟حقیر مفسر شاهنامه نیستم و در مقام جواب نیستم اما بر حسب تحقیق مختصری که انجام دادم جواب این عزیزان را خواهم داد.

امیدوارم نقدها جنبه تقابلی نگیرد / شاهنامه می خوانیم که حالمان خوش باشد + تصاویر

وی افزود : شاهنامه در ادبیات ایران حکم کوه دماوند را دارد همانگونه که فریدون جنیدی در کی از خاطرات خود کوه دماوند را مادر ایران معرفی می کند شاهنامه نیز مادر فرهنگ و اصالت ایرانی است.اثر وزین کلاسیک که اکثریت آرزوی خواندن آن را دارند اما در خود توانش را نمی بینند مانند کوه دماوند که افراد زیادی خواهان فتح آن هستند که نه این میشود ونه آن.بنا به نظر بنده شاهنامه و روحیه ستبر و چالاکی که در قامت اشعار آن وجود دارد باعث سرسختی روحیه و احساسات ما میشود که در اشعار مربوط به پهلوانان است و جاهای که از خرد و هنر می گوید ما را به کتابت و خردپیشگی هدایت می کند که خود فردوسی اینطور می گوید:به خشنودی کردگار جهان-خرد یاد بادآشکارو نهان.بنابراین مرد مورد تحسین و تصدیق فردوسی در شاهنامه مردی با روحیه مردانه و متعصب به خاک و متخلق به اخلاق و متفطن در علم است.انسان مورد تأیید او توان ،خرد ،هنر,فرهنگ و هوش دارد و خواندن و دانستن این ابیات روحیه اخلاق و جوانمردی و دانش را در خوانندگان ایجاد می کند،بنابراین الگو های توانمندی در شاهنامه وجود دارد که در کنار الگوهای دین اسلام هویت ایرانی و اسلامی را تکمیل می کند.خلاصه کلام در باب سوال نخست این است که شاهنامه میخوانیم تا حالمان با استفاده از ابیات که منوط به مفاهیم بالا هستند خوش بشود. سوال دوم چگونگی خواندن شاهنامه است.در پاسخ به این سوال باید گفت که اولا نیاز نیست همه شاهنامه را خواند که اشعارو داستانهای دلخواه را بخوانیم و ثانیا لزوما نیاز نیست به نظم خواند اگر هدف استخراج نکات تعلیمی آن است که میتوان نثر آن را خواند.
نیک بین در ادامه افزود : از جهات دیگر به تعبیر حقیر انسان بر روی ریل زمان همواره در راه رسیدن به تغییر بود و تغییر او امروز تمدن نامیده می شود و فرایند تغییر تحت سه شرط است ابتدا از خواندن آغاز سپس به دانستن رسید و به فهمیدن ختم شد.امیدوارم توانسته باشم جوابی راضی کننده و در خور اتکا داده باشم.
لازم به توضیح است در پایان این نشست  ضمن تشکر از  برقک رئیس انجمن اهل قلم شهرستان کهگیلویه از وی تجلیل به عمل آمد.


امیدوارم نقدها جنبه تقابلی نگیرد / شاهنامه می خوانیم که حالمان خوش باشد + تصاویر

امیدوارم نقدها جنبه تقابلی نگیرد / شاهنامه می خوانیم که حالمان خوش باشد + تصاویر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار