گزارش تابناک زنجان از معضل کلیپ سازی ادارات;
استاندار زنجان در جمع خییرین مدرسه ساز استان زنجان با اشاره به رونق ساخت کلیپ های تبلیغاتی توسط نهادهای استان از این مساله انتقاد کرد اما آیا می دانید سازمانهای دولتی برای ساخت کلیپ های تبلیغاتی جهت ارائه در همایش ها چقدر هزینه می کنند؟
کد خبر: ۲۳۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶ 25 May 2016
مدتی است که مراکز روابط عمومی ادارات و نهادهای کشور برای ارائه گزارش عملکرد از فعالیتها و اقدامات خود دست به تهیه و انتشار کلیپ های تبلیغاتی ویژه نمایش در همایش ها و جشنواره می زنند اما بالاخره پس از مدتها و برای اولین بار یکی از مسئولین عالی دولت نسبت به این رویکرد نهادهای ارتزاق کننده از بیت المال اعتراض نمود که بررسی آن خالی از لطف نیست.

روز گذشته استاندار زنجان در هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان زنجان که در محل سالن همایش‌های روزبه شهر زنجان برگزار گردید با انتقاد از رواج نهضت ساخت کلیپ های تبلیغاتی در ادارات استان اظهار داشت: متأسفانه نهضت کلیپ سازی در ادارات زنجان رونق پیداکرده و باید مدیران دستگاه‌های اجرایی نهضت کلیپ سازی برای بیان عملکردشان کم کنند. 

جمشید انصاری اظهار کرد: افراد زمان و وقت زیادی را به خاطر کلیپ‌های ادارات مختلف صرف می‌کنند و باید مدیران کلیپ های عملکرد دستگاه متبوع خود  را به صداوسیما ارائه بدهند تا تمام اقشار مختلف جامعه از این دستاوردها و عملکردها باخبر شوند. 

با توجه به آنچه از سوی استاندار زنجان بیان شد می توان مخالفت مقام عالی دولت در استان را به حق دانست اما اشاره شخص استاندار به اتلاف وقت مخاطبین کلیپ های تبلیغاتی نهادها در همایش ها و جشنواره ها تنها گوشه کوچکی از واقعیت های تلخ پشت پرده نهضت کلیپ سازی در ادارات است.

بدون شک این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهمترین رسالتهای دستگاههای روابط عمومی سازمانها و نهادهای ارائه گزارش عملکردهای منظم و دقیق به افکار عمومی جامعه است اما انجام این رسالت به لطف گسترش تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی امروزه بسیار آسانتر از دهه های گذشته شده است.

اما مدتی است که مراکز روابط عمومی در کنار استفاده از ظرفیتهای مختلف اطلاع رسانی اقدام به تولید کلیپ های چند دقیقه ای از عملکرد مجموعه مطبوع خود نیز می نمایند اما شنیده ها حاکی هزینه های چند ده میلیونی برای هر دقیقه از این کلیپ های تبلیغاتی است.

در این رابطه یکی از فعالین عرصه تولید فیلمهای تبلیغاتی به خبرنگار تبناک زنجان گفت: حدودا نزدیک به 2 سال است که ادارات و نهادهای دولتی نسبت به ارائه سفارش ساخت فیلم و کلیپ های تبلیغاتی کوتاه برای نمایش در همایش ها و گردهمایی های سازمانی اقبال نشان می دهند.

محمد رضایی افزود: خوشبختانه بازار سفارش تبلیغات گرم است و فعالین عرصه تولید تیزها و کلیپ های تبلیغاتی هم از شرایط موجود راضی هستند و طبعا این نوع کلیپ ها به شیوه ای گیرا تر و جذاب تر خدمات ارائه شده از سوی دستگاههای خدمتگزار را به نمایش می گذارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک زنجان مبنی بر هزینه ساخت تولید کلیپ های تبلیغاتی برای ادارات دولتی اظهار داشت: ساخت کلیپ های تبلیغاتی به نوعی یک فعالیت هنری است و طبعا نمی توان برای هنر هزینه مشخصی تعریف کرد اما آنچه به صورت عرف از سوی فعالین این عرصه مطرح می شود مبلغی در حدود 1.5 تا 10 میلیون تومان برای هر دقیقه است که این مبلغ بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله برند و کیفت کار ارائه شده تعیین می شود.

رضایی افزود: معمولا ادارات کلیپ هایی در حد 3 تا 5 دقیقه را سفارش می دهند که اگر شرکت از برندهای نسبتا مطرح حوزه تبلیغات باشد این پنج دقیقه در حدود 25 میلیون برای یک اداره یا نهاد هزینه بر می دارد.

این فعال عرصه تبلیغات ویدئویی با اشاره به بازار داغ ساخت کلیپ های تبلیغاتی در استانهایی مانند زنجان گفت: بنا بر اطلاعی که بنده از بازار ساخت کلیپ های تبلیعاتی در استانهایی مانند زنجان دارم غالب ادارات حداقل برای هر دقیقه کلیپ 1 تا 1.5 میلیون تومان هزینه پرداخت می کنند.   

با توجه به آنچه این فعال عرصه ساخت کلیپ های تبلیغاتی بیان داشت می توان نتیجه گرفت که نهضت کلیپ سازی که مورد انتقاد استاندار زنجان نیز قرار گرفته است در کنار زمانبر بودن و اتلاف وقت مخاطبین همایش ها متاسفانه هزینه بالایی را نیز بر بیت المال تحمیل می کند که در صورت صرف این هزینه و پخش آن در صدا و سیما حداقل بجای مخاطبین محدود یک همایش که حداکثر تعداد آنها بالغ بر 200 تا 400 نفر می شوند بخش عمده ای از جمعیت استان می توانند با عملکرد دستگاههای اجرایی آشنا گردند.

از سوی دیگر باید به مدیران کل و مسئولین روابط عمومی پیشنهاد نمود تا بجای صرف هزینه های بالای ساخت کلیپ های تبلیغاتی در شرکتهای غیر بومی از ظرفیتهای آموزشی استان برای ایجاد این مهارت در نیروهای سازمان خود بهره ببرند تا بودجه بیت المال بیش از این در راههای تبلیغاتی کم بازده صرف نگردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار