متاسفانه نماینده بودن در استان ایلام هم متفاوت است وهم سخت !سختی کار اینجا مشخص می شود که نماینده ایلام باید جوابگوی تک تک افرادی که به او رای داده اند باشد!
کد خبر: ۳۳۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 04 December 2016

تابناک ایلام علی اصغراسدی::براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران واصل تفکیک قوا ،وظایفی برای هرکدام از قوای سه گانه نظام تعریف شده وهرکدام براساس وظیفه ذاتی خود به انجام وظیفه مشغول هستند.

یکی از مهمترین قوایی که تصمیم گیریهای آنها بصورت مستقیم بر سرنوشت مردم ونظام تاثیر گذار است ،قوه مقننه یا همان مجلس شورای اسلامی است ،مجلسی که با حضور نمایندگان ملت به عنوان عصاره فضائل ملت خطاب می شود.

اهمیت مجلس شورای اسلامی از آنجا بیشتر نمایان می شود که این قوه با حضور نمایندگان تمام ملت ،علاوه بر ریل گذاری برای توسعه ورشد وتعالی همه جانبه کشور از طریق قانونگذاری ، بعنوان مهمترین ابزار نظارتی نظام وملت بر عملکرد دیگر قوا خصوصا قوه مجریه شناخته شده است .

وظایف مجلس شورای اسلامی را به طور کلی می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد: الف: قانون گذاری ب : نظارت بر قوای سه گانه ج : تصمیم گیری در موقعیت های خاص.
در حوزه قانون گذاری بررسی لایحه های دولت و ارائه طرح ها و تصویب قوانین بر عهده مجلس است. در حوزه نظارت، نظارت از راه دیوان محاسبات، سوال و استیضاح از رئیس جمهوری و وزیران و کمیسون اصل 90 از مهمترین موارد به شمار می رود

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل های 71 تا 99 به تفصیل به میزان اختیارها و وظایف نمایندگان اشاره کرده است. نخستین اختیار نمایندگان که در اصل 71 به آن اشاره شده حق وضع قوانین در عموم مسائل کشور به شمار می رود. شرح و تفسیر قوانین عادی دیگر اختیار نمایندگان محسوب می شود که در اصل 73 قانون اساسی به آن پرداخته اند. بررسی لوایح ارائه شده از طرف قوه مجریه و ارائه طرح های لازم مطابق اصل 74 از اختیارهای نمایندگان مجلس به شمار می رود.

اصل 76 به حق تحقیق و تفحص نمایندگان در همه امور کشور اشاره دارد. بر پایه اصل 77 قانون اساسی، تصویب عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی از دیگر اختیارهای نمایندگان مردم است.

اعطای رای اعتماد به رئیس جمهوری و وزیران و همچنین استیضاح و سوال از وی، پیگیری و رسیدگی به شکایت ها از تمامی قوا به شرح اصل های 87 تا 90 از دیگر اختیارهای نمایندگان محسوب می شود. انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان و اعمال نظارت های قانونی از راه دیوان محاسبات نیز از جمله اختیارهای نمایندگان منتخب ملت است.

با این مقدمه وروشن شدن برخی از وظایف مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،با گریزی بر رفتار وعملکرد نمایندگان مردم ایلام در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و انتظارات وتوقعات مردم حوزه انتخابیه و انطباق با وظایف قانونی آنها به تفاوت فاحش دیدگاه ها وانتظارات واز سویی وظیفه نماینده ایلام با دیگر استانها پی می بریم.

متاسفانه دراستان ما کمتر کسی به وظیفه اصلی وجایگاه  قانونی یک نماینده واقف است،البته گاهی خود کاندیداها نیز برای اینکه نظر ورای بیشتری را به سمت خود جذب کنند ترفندهای تبلیغاتی ای را به کارمی  برند که با وظایف ذاتی نمایندگان فاصله زیادی دارد. در اینجا مخصوصاً در مناطق روستایی عده کثیری از مردم اطلاع دقیقی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس نداشته و به نماینده ی مجلس، به دید یک مسئول اجرایی نظیر فرماندار نگاه می کنند.

بسیاری از مردم بدون آگاهی از وظایف نمایندگان انتظار دارند که آنها وظایف مدیران دستگاه های اجرایی را انجام دهند،براین اساس هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای اشتغال، وام، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان را طلب دارند.مردم تمام نارسایی‌های استان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالیکه پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است.

در اینجامردم و خانواده هایی که فرزندانشان با وجود تحصیلات عالیه هنور بیکارند، حداکثر انتظاری که از یک نماینده دارند، پیدا کردن شغلی مناسب برای فرزندانشان است و یا کسانی که به هر طریقی دنبال کاری بوده ولی نتوانسته اند از فیلتر سلایق و باندبازی های معمول عبور کنند انتظار دارند که نماینده ی مجلس به آنها کمک کند که از این فیلتر عبور نمایند.

در ادارات دولتی وضع هم به همین منوال است عده ای هر روز به دنبال نماینده خویش در حرکت اند تا پستی بهتر در اداره خود بدست آورده و یا کماکان پست قبلی اش را از دست ندهد.

متاسفانه پیگیری اموری که در حیطه کاری نمایندگان نیست و کار اصلی قوه مجریه است توسط برخی نمایندگان مجلس به یك عادت معمول تبدیل شده و در انظار عمومی، مردم نماینده ای را موفق تر می دانند كه بتواند در ادارات کل استانی بیشترین  نیرو را گمارده و با سركشی مدام و دیدارهای مختلف با آحاد مردم ،شرکت در مجالس خاکسپاری و ترحیم در گذشتگان ، نگارش معرفی نامه ها و گرفتن وقت ملاقات با مسئولین به مشكلات یكایك موكلینش رسیدگی كند.

نمایندگان ما بجای وقت گذاشتن برای طرحهای کلان ولابیگری برای مرتفع نمودن مشکلات ورفع محرومیتهای نهادینه شده استان ،بیشتر وقت خود را صرف پاسخ دادن به تلفن مردم حوزه انتخابیه  وتلفن به مدیران برای رفع گیرهای اداری موکلینشان می نمایند ،مردمی که بجز دریافت وام ،اشتغال به کار،استفاده ابزاری از نماینده بمنظور پیشبرد امورات اداری  وگاها کمک مالی انتظاردیگری از آنان ندارند .

البته بدلیل نهادینه شدن این نوع نگاه وتفاوت توقعات وانتظارات مردم از یک نماینده ،نبایستی انتظار داشت نمایندگان استان از زیر این بار رهایی یافته ویا همانند نمایندگان دیگر استانها رفتار کنند زیرا دراین صورت بعنوان نماینده ای ناکارآمد محسوب شده و در انتخابات بعدی از گردونه رقابتها توسط همین مردم حذف خواهد شد.

با این تفاسیر باید بگوییم نماینده بودن در استان ایلام هم متفاوت است وهم سخت !تفاوت آن در پاراگرافهای قبلی شرح داده شد اما سختی کا اینجا مشخص می شود که نماینده ایلام باید جوابگوی تک تک افرادی که به او رای داده اند باشد!اعضای ستاد تبلیغات هم برای نماینده خط ومشی تعیین می کنند و استخدام نزدیکان وبستگان روسای ایل وقبیله و اعطای پستهای مدیریت به اعضای ستاد انتخابات از جمله این خط مشی هاست !نماینده ایلام بودن تمام این سختیها را باخود به همراه دارد.

بی دلیل نبود که سلام امینی نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگار تابناک ایلام به این موضوع مهم اشاره کرد وگفت:نماینده ایلام بودن به مراتب سخت تر از نماینده اصفهان بودن است

سلام امینی ادامه داد : نمایندگی ایلام در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتن به مراتب دشوارتر از نماینده تهران و اصفهان و مشهد است، اولا تعداد نماینده های آنها بیشتر بوده و مسائل حوزه نمایندگی خود را به صورت روتینگ انجام می دهند، دوما توقعات مردم حوزه های انتخابیه با هم متفاوت است، متاسفانه در استان ما اکثر مطالبات شخصی بوده و برای پیگیری آنها باید وقت زیادی را صرف کرد.

سلام امینی افزود : خدمت به مردم ایلام را وظیفه ذاتی خود می دانم, ولی از مردم حوزه انتخابیه تقاضا دارم از لحاظ تعداد تماس های تلفنی، بنده را یاری نمایند. بیشتر وقت روزانه بنده به پاسخگویی تلفن های روزانه مردم صرف شده و همین موضوع انرژی زیادی را ازیک نماینده می گیرد، تنها تقاضای من از مردم کاهش تعداد تلفن های غیر ضروری است.

از این رو لازم است با فرهنگ سازی وتنویر افکار عمومی وارایه آموزشهای عمومی که این مهم می تواند توسط رسانه ها خصوصا رسانه ملی بخوبی اجرایی شود ، زمینه آگاه نمودن مردم به وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها فراهم شود

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مسعودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
عجب اقای امینی خیلی زودخسته شدی نمیتونی چرا کاندیدا شدی استعفا بده
یک نفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
تاریخ انتخاباتی و میزان توسعه استان ایلام نشان از خودخواهی و عدم مشارکت برای رفع موانع استان بوده است. متأسفانه نمایندگان پیشین استان همواره در جهت رفع مشکلات شخصی خود و اطرافیان همت گماشته اند به گونه ای که محیط انتخاباتی استان را به عرصه مبارزه میان اقوام مبدل ساخته اند. استمرار شور و شوق خدمت در ایام انتخابات اگر مستدام باشد، مطمئناً مشکلات استان به صورت چشمگیری نزول خواهد کرد. خداوند منان بنیانگذاران باج و خراج در این استان را به سزای اعمال خود برساند. اگر یک اسکرین شات از اطرافیان نماینده بگیرد، می توانید حدس بزنید رؤسا و مدیران آتی استان چه کسانی هستند، البته این امر ناشی از بی سازمانی دستگاههای دولتی است که می طلبد اصلاحاتی درخصوص سیر و طی طریق پله های مدیریتی انجام گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار