مولوی عبدالحمید در بخشی از برنامه‌های بیست‌ودومین مجمع فقهی اهل‌سنت ایران گفت اهل بیت رسول‌الله الگوی ما اهل سنت هستند و بررسی شود میبینید که اسامی اهل بیت در بین اهی سنت رواج فراوان دارد که گویای عشق اهل سنت به اهل بیت است.
کد خبر: ۳۳۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸ 05 December 2016
به گزارش تابناک مولوی عبدالحمید در این نشست فقهی گفت: اهل‌سنت مناطق مختلف کشور، اعم از حنفی و شافعی بر وحدت امت اسلامی اتفاق نظر دارند و اختلاف را به ضرر اسلام و مسلمین می‌دانند. منافع اسلام و امت مسلمه تقاضا می‌کند که مسلمانان با یکدیگر متحد باشند. قرآن و سنت ما را به وحدت دعوت داده است. الحمدلله جامعه اهل‌سنت نیز همواره در مسیر وحدت و همدلی حرکت کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دومین نکته‌ی مورد اتفاق جامعه‌ی اهل‌سنت ایران، تامین و حفظ امنیت کشور است. ما معتقدیم هر کسی به اندازه توانایی و مسئولیت خویش به هیچ گروه افراطی و تندرویی اجازه‌ی ایجاد ناامنی در منطقه را ندهد. ما در مقابل تمام گروه‌های افراطی در منطقه ایستاده‌ایم. امروز آمریکا و اسرائیل و بسیاری از قدرت‌های منطقه دنبال ایجاد ناامنی در منطقه و کشور هستند، اما الحمدلله جامعه‌ی اهل‌سنت همواره در هرجایی از کشور که هستند تلاش می‌کنند جلوی هرگونه ناامنی را بگیرند.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: جامعه‌ی اهل‌سنت ایران بسیار خرسند است که در راستای حفظ وحدت و امنیت موفق عمل کرده است. ما بعد از اسلام، کشور اسلامی‌مان را دوست داریم و برای تمام کشورهای اسلامی نیز امنیت را آرزو می‌کنیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه‌ی بیاناتش تمسک به مشترکات را برای پیروان مذاهب اسلامی مهم دانست و اظهار داشت: برای ایجاد و حفظ وحدت، مذاهب اسلامی باید به مشترکات چنگ بزنند. شیعه و سنی مشترکات بسیار زیادی با یکدیگر دارند؛ قرآن مجید، خانه‌ی کعبه، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و اهل‌بیت جزو مشترکات شیعه و سنی هستند. لذا برای برقراری وحدت نیازی نیست تلاش کنیم مسائل اختلافی مذاهب را جزو مشترکات قرار دهیم.

وی به محبت اهل‌سنت با اهل‌بیت اشاره و گفت: اهل‌سنت با اهل‌بیت پیامبر اکرم محبت و دوستی دارند. گاهی اوقات بنده می‌خواهم پیشنهاد بدهم از طریق ثبت احوال کشور تحقیقی صورت گیرد که آیا نام‌های اهل‌بیت در بین اهل‌سنت بیشتر است یا شیعه؟ در میان اهل‌سنت نام‌هایی همچون «فاطمه»، «علی»، «حسین»، «رضا» و... به کثرت موجود است؛ این علامت محبت اهل‌سنت با اهل‌بیت است. ما اهل‌بیت را الگوی خودمان می‌دانیم.

مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: در بین اهل‌سنت و شیعه مسائل و مواردی وجود دارد که فریقین آنها را قبول ندارند. به‌عنوان مثال نماز تروایح را اهل‌سنت قبول دارند و برادران شیعه‌ی ما قبول ندارند، یا اینکه نکاح موقت در نزد برادران شیعه جایز است، اما اهل‌سنت آن را قبول ندارند؛ اینها مسائل فقهی هستند و سیاسی نیستند.

رئیس مجمع فقهی اهل‌سنت ایران در ادامه به بیان دیدگاه اهل‌سنت پیرامون عزاداری پرداخت و گفت: «عزاداری محرم»، «اربعین» و «سالگرد» ازجمله مسائلی هستند که اهل‌سنت اعتقادی به آنها ندارد. ما برای هیچ‌کدام از بزرگان اسلام از قبیل: ‌رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم، حضرات ابوبکر، عمر، عثمان و علی رضی‌الله‌عنهم و سایر بزرگان مراسم سالگرد و عزاداری برگزار نمی‌کنیم. در مذهب اهل‌سنت عزاداری فقط 3 روز است و در احادیث آمده است که بیش از سه روز عزاداری نکنید.

مولوی عبدالحمید افزود: مسائلی همچون عزاداری و سالگرد مواردی هستند که عزیزان‌ِ شیعه‌ی ما به آنها اعتقاد دارند. ما معتقدیم هر کسی باید به مذهب خودش عمل کند. نظریه‌ی ما آن است که برادران شیعه‌ی ما در تمام دنیا باید مراسم عزاداری‌شان را با امنیت برگزار کنند؛ این را از تمام کشورهایی که اهل‌سنت در اکثریت قرار دارند می‌خواهیم. ما نیز در کشورمان همواره تمام تلاش خود را می‌کنیم که جلوی افراد نادان، افراطی و تندرو را بگیریم تا در برگزاری مراسم‌های مذهبی برادران شیعه‌ی ما خللی ایجاد نشود.

ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد: در مذهب اهل‌سنت مسائلی از قبیل سالگرد و عزاداری و اربعین وجود ندارند و این برخلاف تقواست که به مذهب‌مان عمل نکنیم. کاروان‌های پیاده‌ای که گاهی اوقات به‌نام اهل‌سنت راه‌اندازی می‌شوند منطبق با دیدگاه فقهی اهل‌سنت نیست، زیرا نه در قرآن و نه در سنت چنین موردی نیامده است. در اسلام فقط موضوع حجِ پیاده آمده است. از صدر اسلام تا کنون کاروان پیاده برای زیارت قبور انبیا و اولیاءالله، حتی برای زیارت روضه‌ی مطهر رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم سابقه نداشته است.

وی در ادامه گفت: بعضی‌ها برای اثبات کاروان‌های پیاده موضوع زیارت قبور یا «شدّ رحال» را مطرح کرده‌اند، درحالی‌که این موارد هیچ ارتباطی به زیارت قبور و شد رحال ندارند. ما با استناد به حدیث آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، زیارت قبور را مستحب می‌دانیم. ما کاری به دیدگاه‌های فقهی برادران شیعه نداریم، اما تشکیل کاروان‌های پیاده برای زیارت قبور از دیدگاه فقهی اهل‌سنت هیچ ثبوتی ندارد؛ این یک موضوع سیاسی نیست، بلکه یک بحث فقهی است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد در پایان در جمع شرکت‌کنندگان مجمع فقهی اهل‌سنت ایران، درخواستی هم از مسئولین داشت و گفت درخواست ما از مسئولین امر آن است که به افرادی که در رده‌های پایین قرار دارند این اجازه را ندهند که اهل‌سنت را مجبور به انجام کارهایی کنند که اهل‌سنت اعتقادی به آنها ندارد و بر خلاف دیدگاه فقهی اهل‌سنت هستند، زیرا این کارها سبب اختلاف و تفرقه می‌شوند. اگر اهل‌سنت در مسائل مذهبی خودشان از آزادی کامل برخوردار باشند بهتر می‌شود وحدت و امنیت را تامین کرد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
و ... از مادر مسلمانان و اصحاب گرامی پیامبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار