باید گفت در تمانی نقاط استان از جنوب گرفته تا شمال آن وضع به همین منوال است ،نمایندگان مجلس و احزاب مدعی ،آموزش وپرورش را به مثابه گوشت قربانی ،در بین نزدیکان و دوستان خود تقسیم کرده اند . متاسفانه خبر می رسد در شهرستان مرزی مهران شدیدترین سهم خواهی مدیریتی از سوی یکی از نمایندگان مجلس شکل گرفته است .
کد خبر: ۵۰۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 16 October 2017

تابناک ایلام ::آموزش وپرورش وزارتخانه ای مهم وتاثیر گذار است که از قرار معلوم ،رشد ،بالندگی و توسعه هرکشوری به آن وابسته است . بی دلیل نیست که آموزش وپرورش زیربنای توسعه پایدار کشور خوانده می شود ،زیرا با تربیت نیروی انسانی ماهر،متعهد ،متخصص و کارآمد است که توسعه رشد می گیرد و به پیشرفت همه جانبه سمت وسو داده می شود .

حال جای سوال است که چرا با وجود تمام این دانسته ها درباره آموزش وپرورش ونقش کلیدی آن در جهت دهی به حرکت کشور به سوی رشد وتعالی ،بازهم نگاهها به این وزارتخانه در سطح یک سازمان و بنیاد بی تاثیر در توسعه کشور است ؟ چرا با وجود علم به این نقش آفرینی ،در بودجه نویسی،مزایا و مهمتراز همه در تعیین مدیران آن از صدر گرفته تا ذیل ،به جای شایسته سالاری ،نگاه قالب ،سیاست ورزی ،قبیله گرایی و باندبازی است.

چرا در استان توسعه نیافته ای نظیر ایلام ،با وجود شکل گرفتن عزمی جدی برای حرکت به سمت توسعه با تکیه بر ظرفیتها ومزیتهای نسبی اش ،بازهم نگاه به مقوله تربیت نیروی انسانی از دالان آموزش وپرورش ،نگاه ضعیفیست و همچنان تمام سهم خواهی های مدیریتی از سوی طیفهای سیاسی وبرخی نمایندگان مجلس و نزدیکان آنها بر وزارت آموزش وپرورش متمرکز شده است؟

دراین اثنا به یاد دلنوشته زیبا وپرمحتوای یکی از معلمان افتادم که بد نیست بدلیل قرابت آن با اهداف این درج این مطلب ،به آن نیز اشاره ای داشته باشم .این معلم درد دلش را با سوالی آغاز کرده که "چرا با وجود تاکید همه بزرگان و مسئولان در اهمیت بخشی به آموزش وپرورش و نقش معلمان ،همواره نیاز به اثبات این امرضروری می ­نماید".

در رسانه ها و سخنان مدیران و مسئولان، وضعیت کشورمان با کشورهای پیشرفته مقایسه می شود ، مثلاً در تولید ناخالص ملی و یا مصرف سرانه­ ی آب و برق یا گاز و انرژی و..... .

نظام آموزشی ما نیز از همان کشورها اخذ شده و اجرا می ­شود، چرا که راه توسعه آن کشورها توجه جدی به آموزش و پرورش شمرده می­ شود.در آن کشورها معلمان یکی از گروه های با حقوق و مزایای مناسب و کرامت وشان اجتماعی بالا به حساب می آیند.

بودجه آموزشی آنها همیشه در حد متناسب برای فراهم کردن همه مقدمات لازم برای توجه جدی به دانش آموز و معلم و مدرسه و سایر ملزومات آموزش می باشد. در آن نظامات هم معلم بین 20 تا 40 ساعت در هفنه کار می کند و دارای تعطیلات سال نو 10تا 15 روزه و تعطیلات تابستانی 6 تا 10 هفته ای هستند که در ایران با توجه به شرایط اقلیمی و خشکی و گرمسیری و عدم وجود وسایل خنک کننده و تنگناهای بودجه ای به 12 هفته می رسد."

پرسش این­جاست که در آن کشورها، زبان­ ها به اعتراض این موارد و حقوق معلمان بلند می شود یا آن­ را ضروری رشد و توسعه می پندارند؟

با توجه به تجربه تمامی کشورهای رشد یافته و در حال رشد، آیا راه دیگری جز توجه کامل و جدی و بدون فوت وقت به نظام آموزشی کشور و معلمان می­ شناسیم؟

آیا این یگانه راه سعادت و پیشرفت کشور نیست؟ که همین امروز هم برای آغازش دیر است. ونیز جبران سال ­ها بی توجهی و کم توجهی به آموزش وپرورش ، معلمان و زندگی توأم با قناعت و مناعت طبع بلند آنان که همیشه با درک شرایط کشور در گذشته صورت گرفته را نمی نماید."

با این حال با وجود شرایط حاکم بر آموزش وپرورش ،اگر خوب به وضعیت تغییرات مدیریتی استان نگاهی بیاندازیم ،می بینیم که مدیران ارشد استان وخاصه نمایندگان استان به جای اینکه نقش نیروی محرکه آموزش وپرورش برای حرکت به سمت رشد وتعالی استان را عهده دار شوند ،برای جلب رضایت اطرافیان ،احزاب و فعالین ستادهای انتخاباتی خود، از طریق فشار به مدیران ارشد آموزش وپرورش درراستای تحمیل مهره های مدیریتی بی تجربه وناکارآمد خود ،چوب لای چرخ این سازمان مهم و تاثیر گذارمی گذارند .

باید گفت در تمانی نقاط استان از جنوب گرفته تا شمال آن، وضع به همین منوال است ،نمایندگان مجلس و احزاب مدعی ،آموزش وپرورش را به مثابه گوشت قربانی ،در بین نزدیکان و دوستان خود تقسیم کرده اند . متاسفانه خبر می رسد در شهرستان مرزی مهران شدیدترین سهم خواهی مدیریتی از سوی یکی از نمایندگان مجلس شکل گرفته است .

این نماینده محترم بدون نگاه به آثار و تبعات این سهم خواهی ها ،از بالا تا پایین آموزش وپرورش این شهرستان را ملک طلق خود محسوب کرده ودر تغییرات اعمال شده ،حتی از معاونین مدارس هم چشم پوشی نکرده است . خوب یکی نیست بگوید آقای نماینده !بماند که شما هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت معلمین ،ارتقاء کیفیت آموزشی ،بهبود فضاهای آموزشی و افزایش بودجه این نهاد موثر به عمل نیاورده اید ،از طرفی تمامی معاونین آموزش وپرورش شهرستان ومدیران ومعاونین مدارس هم سهم شما شده است . لااقل دست از سر مدیر با تجربه وتحصیلکرده آموزش وپرورش شهرستان بردارید و بگذارید کارشان رابکنند .

واقعا این روند درپیش گرفته شده در راستای تغییرات قبیله ای و باندی ،حذف مدیران کارآمد ومتخصص و گماشتن مدیران ناکارامد و بی تجربه به جز خسران برای فرزندان این مرز وبوم و آینده شهرستان ،نتیجه ای دیگری در برنخواهد داشت . کمی تدبیر ،تامل و تفکر قبل ازهر اقدام می تواند راهگشا باشد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مراد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
آموزش و پرورش زمانی گوشت قربانی شد که نمایندگان محبوب شما آنرا بین نزدیکان خود تقسیم کردند و شما ظاهرا خواب تشریف داشتید
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
با سلام درود بر نویسنده این مطلب که یکی از معضلات آموزش و پرورش استان را بخوبی آشکار کرده اند . چند روز قبل یه مطلب در خصوص سیاسی کاری و اعمال نفوذ در آموزش و پرورش فرستادم و این مطلب به نوعی تایید کننده مطلب من بود . خواهشمندم اگر ممکن است نسبت به چاپ مطلب من هم اقدام نمایید .
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
شایددلیل اصلی حذف افرادتوانمندازمدیریت آموزش و پرورش استان همین دخالت هاوبده بستانهابانمایندگان واطرافیانشان است که شرط بقارابرای مدیرکل اجابت خواسته هایشان میگذارن حال چه برسرآموزش و پرورش ومعلمان وفرزندان مامی آید چه اهمیتی دارد!!!!
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
تو آموزش وپرورش چوارهم متاسفانه باندبازی وپارتی بیدادمیکند.
معتدل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
شنیده ها حاکی ازتلاش وفشاریکی ازنمایندگان واطرافیانش برای جایگزینی فردی ناتوان تر به عنوان جایگزین مدیرکل فعلی دارد.یعنی به قول معروف بدبدترمی شود.!!!!!مگرجناب استاندار به دادآموزش و پرورش برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار