تازه اینکه از میان انبوه نادیده انگاری مدیران ،معلمان وناظمان مدارس به این شیوه نادرست که بدلایلی مکتوم مانده است ،فقط محدود مواردی خبری ورسانه ای شده وواکنش کنشگران اجتماعی ،والدین وفعالین شبکه های اجتماعی را برانگیخته وگاها نیز با اعمال قانون از سوی دستگاههای مرتبط مواجهه می شوند.
به هرحال با گذشت زمان وتغییر شیوه های منسوخ آموزشی وتربیتی به متد والگوهای علمی وپذیرفته شده توسط کارشناسان حوزه تربیتی وروانشناسی ،باید بپذیریم که تنبیه بدنی دانش آموز توسط معلم ،مدیر وحتی والدین کودکان کاملا منسوخ وواکنش جامعه به خبرهای منتشر شده در بکارگیری این روش نادرست همواره تند بوده وآنرا تقبیح کرده اند.
همه مامی دانیم که تنبیه بدنی کودک نه تنها نتیجه موثری را در تربیت وبهبود وضعیت آموزشی او در پی ندارد، بلکه دربسیاری از موارد نتیجه برعکسی از آن عاید شده وبنابه نظر متخصصین حوزه تربیتی با تاثیر منفی بر روحیات کودکان ،از آنان افرادی پرخاشگر ،انتقامجو ومنزوی خواهد ساخت .با علم به این موضوع باید گفت، همواره واکنش جامعه ووالدین دانش آموزان به خبر تنبیه بدنی کودکان در مدارس در هرنقطه ای از کشور، واکنشی تند همراه با عتاب و رویگردانی آنان از متوسلین به این شیوه منسوخ وبدیهی بوده است.
با وجود تمامی این ممنوعیت ها و واکنش های شدید جامعه به تنبیه بدنی باز هم نمی دانیم چرا برخی مدیران عصبی ،با بی توجه به مقررات ودستورالعمل های آموزشی حتی در همین استان خودمان بر پیروی از شیوه های منسوخ قدیمی یعنی کتک کاری و تنبیه بدنی دانش آموزان اصرار دارند؟ مگر این مدیران ومعلمین عزیز مدرسه را با شکنجه گاه و جگرگوشه های مردم رابا اسیر جنگی اشتباه گرفته اند ؟ تازه اینکه بر اساس کنوانسیونهای بین المللی حتی کشورهای متخاصم به رعایت حقوق اسرا و عدم شکنجه برای اطلاعات گیری از آنان ممنوع شده اند.
ظهر امروز تصاویر تعدادی دانش آموز یکی از مدارس شهرستان چرداول به این رسانه ارسال شد . دراین تصاویر آثار تنبیه بدنی شدید مدیر با استفاده از سیم برق بروی بدن دانش آموزان نقش بسته است .موضوعی که کاملا با دستورالعمل ها ومقررات آموزشی درتضاد وتباین است .
آثار تنبیه بدنی ناشی از خشم مدیر برروی بدنهای نحیف این دانش آموزان موضوعی نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت .حتی اگر والدین این دانش اموزان بدلایلی نظیر اغماض و یا عدم آگاهی از قوانین ومقررات،پیگیر این بی قانونی ازطریق مراجع ذیربط نشده اند . این مسئولین آموزش وپرورش شهرستان واستان هستند که باید پاسخگوی بی توجهی مدیران به بخشنامه های صادره دراین زمینه باشند.
مدیری که خود یکی از بدیهیات قانونی را زیر پا گذاشته واز طریق توسل به روشهای غیر قانونی سعی در تربیت وآموزش و تحمیل خواسته های خود ولو رعایت نظم وانضباط را از چند کودک که شلوغ کاری جزو جدایی ناپذیر طبیعت اوست دنبال می کند ،نباید از دانش آموزان مدرسه اش قانونمند بودن را انتظار داشته باشد.
انتظار والدین این دانش آموزان ،رسانه و جامعه از آموزش وپرورش استان شفاف سازی چرایی عدم توجه این مدیر به مفاد آیین نامه مدارس مصوب سال 1372 است .آیین نامه ای که طی این چند سال در مدارس ما مورد استفاده قرار میگیرد؛ آییننامهای که با وجود کلیگوییهای فراوان، مبهم بودن، ندادن راهحل مشخص به معلمان و کادر آموزشی، انقدر کارایی دارد که بشود از آن این گونه برداشت کرد که تنبیه بدنی و آزار جسمی و روحی دانش آموزان در آن تخلف محسوب میشود تا جایی که اگر نگاهی به مادههای این آییننامه بیندازید خواهید فهمید که در طول همه این سالها در بیشتر موارد و در بسیاری از مدارس هیچ گونه از این موارد رعایت نمیشود.