بازدید 51287

چگونه برجام را آتش بزنیم؟

گفت و گو با سیدیاسر جبرائیلی
کد خبر: ۱۰۰۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ 08 September 2020

رضا رحیمی: در حاشیه اولین فراخوان جمع سپاری که به همت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، فرصتی دست تا با دکتر یاسر جبرائیلی- رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی نظام در دبیرخانه مجمع گفت و گویی داشته باشیم؛ گفت و گویی با محوریت تعامل مجلس یازدهم با دولت دوازدهم که این روز‌ها کم حاشیه ساز نبوده است.

یاسر جبرائیلی در پاسخ به این سئوال خبرنگار «تابناک»، که ارزیابی شما از عملکرد چند ماهه مجلس چیست و آیا این مجلس در عمل به شعار‌های داده شده موفق بوده است، یا خیر؟ گفت: مجلس را باید یک نهاد ریل گذار در کشور بدانیم. وقتی قرار بر ریل گذاری باشد به زمان زیادی نیاز است، اما بعد از ریل گذاری می‌توان قطار توسعه را با سرعت به حرکت انداخت. به همین دلیل من با این نگاه به مجلس که در چند ماه بتواند مشکلات اساسی کشور را حل کند، مخالفم و آن را نادرست می‌دانم.

رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی نظام در ادامه پاسخ خود به این سئوال افزود: ما رئیس دولتی داشتیم که وعده داد طی ۱۰۰ روزه مشکلات کشور را حل کند، اما وقتی ۱۰۰ روز تمام شد، حرفش را تغییر داد و گفت قرار بود من پس از این مدت گزارش عملکرد بدهم. وقتی دولت به عنوان قوه مجریه نمی‌تواند طی ۱۰۰ روز کار مهمی در کشور صورت دهد، چگونه می‌توانیم از مجلس انتظار داشته باشیم که طی دو سه ماه به همه شعارهایش عمل کند؟

جبرائیلی در ادامه سخنانش به ایجاد یک موج تخریبی جدید علیه مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: تخریب مجلس انقلابی در شرایط حاضر ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری سال آتی در دستور کار برخی جریان‌های لیبرال قرار گرفته است. آن‌ها بیم این دارند که همانند مجلس یازدهم انتخابات ریاست جمهوری آتی نیز با پیروزی جریان انقلابی همراه شود و لذا هر کاری بر مقابله با این روند خواهند کرد.

وی در مورد انتظاری که هم اکنون از مجلس باید داشت، افزود: مجلس باید یک سری زیرساخت‌های کلان کشور که به صورت ساختاری مشکل دارد را بازمهندسی کند؛ زیرساخت‌هایی مثل تنقیح قوانین و یا بحث تدوین سند هفتم توسعه که اکنون در دستور کار هستند. همچنین مجلس ابزار نظارتی قوی دارد که باید از این ابزار  برای پیگیری قوانین خوبی که یا اصلاً اجرا نمی‌شود و یا بد اجرا می‌شود، استفاده کند.
 
ایشان در مورد اهم وظایف مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس ۱۴ ابزار قانونی برای نظارت بر حسن اجرای قوانین در اختیار دارد (تذکر، سؤال، رأی اعتماد، استیضاح، تحقیق و تفحص، آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون اصل ۹۰، دیوان محاسبات، انطباق مقررات دولت بر قوانین مجلس، حضور نمایندگان در شورا‌های اجرایی، دریافت گزارش از نهاد‌های دولتی، نظارت خاص کمیسیون‌های تخصصی، ایجاد کمیسیون ویژه نظارت، نظارت‌های موارد خاص). وظیفه نظارت، بسیار مهم‌تر از وظیفه قانونگذاری است و مجلس یازدهم برای حل مشکلات مردم، باید بخش قابل توجهی از انرژی خود را به نظارت بر حسن اجرای قوانین مطلوب موجود اختصاص دهد.
 
وی در مورد انتظارات دیگری که باید از مجلس یازدهم داشت، گفت: یکی از جدی‌ترین انتظاراتی که از مجلس یازدهم وجود دارد، نهادینه شدن نسبت قانونگذاری با سیاست‌های کلی نظام در این دوره است. طبق اصول ۲، ۵، ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی، مصوبات مجلس شورای اسلامی باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام باشد که از سوی، ولی فقیه ابلاغ می‌شود. نظارت بر این امر از اختیارات، ولی فقیه در اصل ۱۱۰ است که از سوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به هیئت عالی نظارت تفویض شده است.

جبرائیلی با ابراز رضایت از عملکرد تا کنون مجلس، گفت: همانطور که گفتم رویکرد مجلس فعلی را مثبت ارزیابی می‌کنم، چرا که ما از این مجلس صدا یا عملکردی مخالف منافع ملت نشنیدیم. فراموش نکنید ما مجلسی داشتیم که ظرف چند دقیقه برجام خسارت بار را تصویب کردند و بار‌ها از آن صدای مغایر منافع مردم شنیده شد.
 
رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی در ادامه و در پاسخ به این سئوال خبرنگار «تابناک»، که اگر برجام خسارت بار و خسارت محض است، پس چرا نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم خروج از آن را تصویب نمی‌کنند؟ بیان کرد: فراتر از وعده نمایندگان مجلس در مورد برجام ما سخنان رهبر معظم انقلاب را داشتیم که فرمودند، اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم. اینکه چرا اینگونه نشد به این دلیل است که ما در کشور رئیس جمهوری داریم که برجام را در آغوش گرفته است. وقتی رئیس جمهور برجام را در آغوش گرفته، و همه برنامه هایش را به آن گره زده است، چگونه برجام را آتش بزنیم؟ قبل از آتش زدن برجام حاکمیت باید تکلیف خود را با دولتی که هنوز به برجام چشم امید دارد، مشخص کند که در این مقطع زمانی به به صلاح کشور نیست. آنچه اکنون باید در دستور کار باشد این است که به همان اندازه که طرف مقابل به برجام متعهد است، ما نیز به همان میزان به آن متعهد باشیم.

جبرائیلی در بخش پایانی سخنان خود و در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از تعامل و یا تنش‌های میان مجلس فعلی و دولت چیست، گفت: ما سه قوه در کشور داریم که فلسفه وجود این سه قوه پرهیز از تمرکز قدرت در یک نقطه خاص است، طبیعتاً هر سه قوه باید با هم تعامل سازنده و عقلانی داشته باشند. من رویکرد ضد دولتی از مجلس فعلی نیدیدم و به نظرم  در این مجلس نسبت به دولت شاهد نوعی عقلانیت هستیم که از سوی دولت نیز همین رویکرد باید وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: جریان انقلابی با هیچ کس مشکل شخصی ندارد و اگر ما شخصی را نقد می‌کنیم ناظر بر عملکرد اوست. زمانی که آن‌ها نیز اقدام به اصلاح عملکرد‌های خود کنند، مشکل ما با آن‌ها حل خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۳
این آقا لبنانی هستند؟ نامشان هیچ شباهتی به نام یک ایرانی ندارد!!!!!!!!!!!!
با این نماینده های هوچی گر و عمدتا کم سواد بعید است که کاری صورت بگیرد . جناح به اصطلاح انقلابی آیا از این حضرات نیروهای بهتر و متخصص تری نداشت وامصیبتا به حال مردم و نظام ...
به امید خدا در دولت اصولگرای بعدی، هم برجام، هم کشور و هم کل منطقه را به آتش می کشیم
چیزی نمانده که بخواهید آتش بزنید-
اول یک پرچم نمادین برجام درست کنید بعدش بیارید توی خیابونای تهران با چند تا بسیجی اتش بزنید
تو مجلس قبلی کسی بود که بگه بپا مجلس رو آتیش نزنید تو این مجلس نمیدونم بالاخره مجلس رو آتیش میزنند یا نه . تیکه آقای لاریجانی با حال بود .3
با نفت اتیش بزنید.
با کبریت یا فندک
جریان انقلابی ، با حضور ده درصدی مردم ؟؟؟!!!! امثال شماها آبروی اسلام‌و انقلاب و بردند ،، چقدر شماها پرروئید .
یاسر جان فیلم گزارش صد روزه موجود است چرا دروغ شاخدار میگویی
خیلی از سیاست دور که ندونه شما مثل همین مجلس انقلابی پیروز انتخابات اتی ریاست جمهوری هستید یک زره به پیروزی خود شک نکنید.
این ریل کی تمام می شود؟
سکه دو برابر شد! یعنی مجلس اطلاع ندارد!
بابا دست بردار
مجلس انقلابی یعنی چه؟
من مطلب را نخوندم چون از حرف و بي قانوني و بي نظمي خسته شدم
با ارزون كردن ماشين و خونه و اجناس مايحتاج مردم و رفع بيكاري و رعايت انصاف و عدالت و جلوگيري از سوءاستفاده هاي صغير و كبير در همه شئونات زندگي و برداشتن رانت و تبعيض و پارتي بازي مي توان همه كار كرد.
ارزش خواندن نداشت
با دلار

میلیاردها دلار را آتش زده و برجام را بندازید توش
اونجای یه عده سوخت ولی برجام نسوخت.
مجلس با 25درصد رای نمی تواند تصمیمات مهمی برای ریل گذاری بلند مدت که به نفع مردم باشد بگیرد.این مجلس بیشتر سیاست زده است تا قانون گزار
چقدر هم بی طرف صحبت کرده
سوال این است که بر اساس چه معیارهایی این مجلس را با نام مجلس انقلابی نام میبرند
واقعا تاسف برای این موجود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان