بازدید 19902
۶

مسجدسلیمان و وسیع‌ترین حمله موشکی جنگ تحمیلی

محمدرضا مکوندی
کد خبر: ۱۰۱۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸ 20 October 2020
۳۰ مهر است؛ عقربه‌ها ساعت ۱۶ بعدازظهر را نشان می‌داد؛ آقای صالحی معلم همیشه خندان درس جغرافیا مدرسه راهنمایی ۲۲ بهمن با همان لبخند همیشگی اش به درس هفته قبل اشاره کرد و به بچه‌های کلاس اول راهنمایی گفت: خوب کی می‌دونه فلات قاره چیه؟ اما قبل از این که بچه‌ها پاسخ بدهند صدای دو انفجار بسیار شدید وحشتناک پاسخ سوال آقای صالحی را داد که حالا همچون دانش آموزان شوک زده اش خنده بر لبانش خشک شده بود!

و دانش آموزانی که وحشت زده و سراسیمه به حیاط مدرسه به همراه معلمان خود ربختند… ازدو نقطه شهر مسجدسلیمان ستون‌های دود وغبار به ارتفاع ده‌ها متر به هوا برخاسته بود…شهر به هم ریخت مردم متعجب و وحشت زده علت این دو انفجار بسیار شدید را از همدیگر می‌پرسیدند و البته بی پاسخ می‌ماندند…
 
مسجدسلیمان و وسیع‌ترین حمله موشکی جنگ تحمیلی
 

آرش همکلاسی اهوازی که جنگ زده بود وبه همراه خانواده ازاهواز جنگ زده به مسجدسلیمان مهاجرت کرده بود؛ گفت: این انفجار‌ها بر اثر اصابت موشک بود. همکلاسی هایش که همچون سایرشهروندان مسجدسلیمانی چنین تجربه‌ای نداشتند با تعجب گفتند: موشک که به کره ماه می‌رود فضانورد می‌برد؟! …و آرش لبخند تلخی زد و گفت: این‌ها موشک‌های عراقی بودند که مسجدسلیمان را هدف گرفتند. پدر من هم با این موشک‌های عراقی شهید شده بود…

و این گونه مردم مسجدسلمان وارد سیکل جدیدی از جنگ تحمیلی به نام (جنگ موشک ها) شدند که تا قبل از آن تهاجم جنگنده‌های عراقی به مناطق مسکونی این شهر که ازهفته اول مهرماه ۵۹ شروع شده بود سابقه داشت.

در حالی که مسجدسلیمان بی دفاع ومیزبان هزاران جنگ زده علیرغم بمباران‌های مکرر بود و هیچ گونه آمادگی و شناختی از این مقوله جدید حملات ویرانگر و بی رحمانه دشمن بعثی نداشتند…

موشک‌های اسکاد B نسل جدید موشک‌های اسکاد a آلمانی بود که توسط هیتلر در جنگ جهانی دوم تولید و نسل جدید این موشک‌ها به ارتفاع ۹ متر و محتوی یک تن ماده منفجره با شعاع تخریب فراوان توسط شوروی در اختیار صدام قرار گرفت. در اولین دور اصابت دو فروند موشک اسکاد دشمن عراقی دو محله سبزآباد و خیابان اصلی شهر مسجدسلیمان هدف واقع شد. هراصابا موشک به مناطق مسکونی حداقل ۷۰خانه راویران وتخریب می‌کرد.

با اولین دور اصابت دوفروند موشک در۳۰ مهردر حالی که مردم نیز با کنجکاوی به طرف محل اصابت موشک‌ها در تردد بودند.
 
مسجدسلیمان و وسیع‌ترین حمله موشکی جنگ تحمیلی
 

در خیابان پرتردد هفده شهریور تصادفی بین دو خودرو به وقوع پیوست که جاده این خیابان مسدود و ترافیک سنگینی ایجاد کرد؛ و سومین سفیر مرگ با فاصله ۴۰ دقیقه از دو موشک اولی دقیقاً به این خیابان مملو از جمعیت و خودرو اصابت کرد و یک فاجعه وجنایت انسانی را رقم زد. ۱۲۰ شهید و ۲۴۴ مجروح و تخریب وسیع بیش از۲۰۰ واحد مسکونی و تجاری پیامد اصابت این موشک‌ها بوده است. محل اصابت موشک سوم دقیقا درجوار دبیرستان پسرانه ۱۷شهریور بود که بااولین تهاجم موشکی دوراول ۳۰مهر به دونقطه شهر تعطیل اضطراری شد وچه بسا اگر این دبیرستان تعطیل نمی‌شد صد‌ها نوجوان بیگناه به رقم شهدا ومجروحین اضافه می‌شدند.

شاید عمق فاجعه قابل وصف نباشد اجسادتکه وپاره؛ اجزای بدن غیرقابل شناسایی شهروندان بدون دفاع که وحشیانه به شهادت رسیدند و در اطراف محل اصابت موشک‌ها پراکنده شده بود و دو بیمارستان نفت و ۲۲ بهمن مسجدسلیمان مملو از شهدای تکه و پاره‌ای بود که در راهرو‌ها و اطاق‌ها به روی هم چیده شده بوده و مجروحان بسیار زیادی که در محوطه بیمارستان‌ها و کف سالن‌ها به خاطر ازدحام شدید مجروحین قرارداده شده بودند و درخواست‌های مکرر بلندگو‌های مساجد برای یخ و بخور و کیسه‌های نایلونی…

سردخانه اجساد شهر تنها گنجایش شش جسد را داشت و از اهواز کانتینر سردخانه داری به مسجدسلیمان اعزام تا اجساد شهدا در آن قرار داده شود و از روز بعد شناسایی شهدا و بدنبال آن ده‌ها تشییع جنازه متعدد که نه تنها مسجدسلیمان را که ازاین حمله جنایتکارانه کشور ودنیا در بهت و اندوه فرو برد و این گونه بود که مسجدسلیمان ناخواسته و ناجوانمردانه از ۳۰ مهر ماه بعد از یک دوره بمباران‌های متناوب هوایی مناطق مختلف مسکونی اش، چون پشت برج؛ نفتک و نمره هشت وارد فاز جدیدی از جنگی شد که بعد‌ها به نام (جنگ موشک‌ها در تقویم دوران دفاع مقدس) نام گرفت.
 
مسجدسلیمان و وسیع‌ترین حمله موشکی جنگ تحمیلی
 

حمله ۳۰ مهر به مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس (وسیع‌ترین حمله موشکی) دشمن بعثی متجاوز نام گرفت که در نهایت قریب به چهارصد شهید و مجروح برجای نهاد. 
 
امام خمینی (ره) با محکومیت شدید این حمله گسترده صدام، ۳ روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد و هیات سه نفره‌ای را به ریاست آیت الله یزدی به نمایندگی از خود به مسجدسلیمان اعزام نمود و وزرات امور خارجه با تسلیم نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متعدد نسبت به این جنایت انسانی عراق علیه شهروندان مسجدسلیمانی اعتراض نمود.

مسجدسلیمان تا پایان دوران دفاع مقدس ۹۰ بار تحت حملات هوایی و موشکی قرار گرفت گاهی اوقات اصابت ۵ تا ۷ موشک در نیمه‌های شب این شهر بی دفاع و مظلوم را مورد تهاجم وسیع قرار می‌داد و مردمانی که با تحمل سوز سرمای سخت زمستان و گرمای طاقت فرسای هوا در تابستان در کوهستان‌های اطراف شهر با کم‌ترین امکانات زندگی مملو از مشقت و مضیقه را تحمل و گاهی اوقات هم در پی حملات هوایی مورد رگبار هوا به زمین جنگنده‌های عراقی در اطراف شهر قرار می‌گرفتند و مدارسی که تا پایان جنگ تحمیلی از۹ماه سال تحصیلی شش ماه راتعطیل بودند.

یقیناً حمله موشکی ۳۰ مهر به عنوان ((وسیع‌ترین حمله موشکی به مسجدسلیمان یک سند برجسته از جنایات جنگی دشمن عراقی)) در دوران دفاع مقدس است و ضرورت دارد که از محاق خاموشی خارج و مورد بازکاوی قرار گیرد و به عنوان برگ زرین از مقاومت مردم شریف و صبور مسجدسلیمان که طی این حملات هوایی و موشکی متعدد ویرانی وسیع صد‌ها واحدمسکونی وشهادت ۷۰۰شهروندبیدفاع راتجربه و افزون بر آن، فرزندان غیرتمند ش که اعزام به جبهه‌های جنگ تحمیلی می‌شدند در مجموع ۱۲۰۰شهید گلگون کفن و۴۰۰۰جانباز و۱۰۰آزاده را تقدیم انقلاب کرد.

در تقویم کشور این روز خونین بعنوان وسیع‌ترین حمله موشکی دشمن جنایتکار بعثی ثبت و همه ساله با برگزاری ویژه برنامه‌هایی در سطح کشور یاد و خاطره ۱۲۰ شهید آسمانی این جنایت جنگی گرامی داشته شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
چه روز وحشتناکی بود. مادرم در اثر اصابت موشک اول در خیابان اصلی زخمی و به بیمارستان منتقل شد خودم هم در انفجار موشک دوم در خیابان بغل دبیرستان زخمی شدم و هنوز هم بعد از سی و هفت سال پای راستم درد می کند و بعلت درد پا خواب راحت ندارم
ناراحت نباشید.الان نفت و برق و داروی همان منطقه هم به عزیزات عراقی ارسال می شود تا خدای نکرده احساس ناراحتی نکنند.مطمئن باشید دوباره هم اگر قدرت بگیرند و بتوانند بازهم همان جنایت ها را بر علیه ایران انجام خواهتد داد همانگونه که تاریخ نشان داده است.
روح تمام شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی شاد باد.بعد از اینهمه سال تازه باید بفهمم که بزرگترین حمله موشکی به مسجد سلیمان بوده... تا حالا که میگفتند دزفول بوده...استفاده خودشونم کردند
چرا خسارت وغرامت جنگ که حق ایران و مردم این کشر است که اینگونه مظلومانه موردحمله قرار گرفتند و مقاومت کردند را نمیگیرید؟ این حق ایران است پول خون بهترین فرزندان این مرز و بوم است.
الله برکت الله صادرات به کشور عزیز عراق و مردم شریف جنگ زده عراق .
روحشان شاد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان