بازدید 19167
دورنمایی که آمار و ارقام مشخص می‌کند

روز‌های سیاه کرونایی در ایران ادامه خواهد یافت؛ همراه با مرگ و میر بیشتر!

دو هفته پیش، زمانی که تاکید کردیم «همه چیز مهیای رکوردشکنی هولناک مرگ و میر کرونا در ایران» است، تازه مسیری شروع شده بود که هرچند به وضوح در نمودار‌ها دیده می‌شد، کمتر مورد توجه مسئولان کشورمان قرار گرفت، چون در این صورت تدابیری در دستور کار قرار می‌گرفت که مانع از وخیم‌تر شدن اوضاع شود.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 28 October 2020
تابناک اجتماعیدر روز‌هایی که روز‌های سیاه کرونایی در کشورمان ادامه دارد و رکورد مرگ و میر کووید ۱۹ پی در پی می‌شکند، آمار‌ها حکایت از پتانسل بزرگ افزایش این آمار در روز‌های آتی دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دو هفته پیش، زمانی که تاکید کردیم «همه چیز مهیای رکوردشکنی هولناک مرگ و میر کرونا در ایران» است، تازه مسیری شروع شده بود که اگرچه به وضوح در نمودار‌ها دیده می‌شد، کمتر مورد توجه مسئولان کشورمان قرار گرفت چون در این صورت، تدابیری در دستور کار قرار می‌گرفت که مانع از وخیم‌تر شدن اوضاع شود.

آن روز، آمار فوتی‌های کرونا در کشورمان از ۲۷۰ تن در یک شبانه روز فراتر رفته بود و با اینکه حکم رکوردشکنی مرگ و میر کووید ۱۹ در کشورمان را داشت، هنوز فاصله زیادی با وضعیت امروز کشورمان داشتیم؛ با امروز که سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان شمار جان باختگان کرونا در شبانه روز گذشته را ۴۱۵ تن اعلام کرد.

اما آیا از دست دادن این شمار از هموطنان مان، بدترین اتفاق کرونایی است که در کشورمان رخ داده یا نه؟ آیا اکنون در قله مرگ و میر کرونا در کشورمان هستیم و از این به بعد شمار جان باختگان رو به کاهش خواهد گذاشت و کمتر خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال باید همان روشی را در پیش بگیریم که در گزارش قبلی به کار بستیم و نتیجه گرفتیم که این رکورد‌ها به زودی بار دیگر خواهد شکست و اعداد اوج خواهند گرفت.

پیش از آنکه در این باره توضیح دهیم، بد نیست یک نکته کلیدی را مرور کنیم. اینکه ابتلا به ویروس کرونا مرگبار نیست الا زمانی که افراد بیمار، «بدحال» شوند. اتفاقی که برای گروه‌هایی از مردم احتمال رخ دادنش بیشتر است؛ برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، برای افراد سن و سال دار، برای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و امثال آنها.
 
روز‌های سیاه کرونایی در ایران ادامه خواهد یافت؛ همراه با مرگ و میر بیشتر!

به عبارت بهتر، گروه کمی از بیماران کرونایی هستند که ابتلایشان به این بیماری نگران کننده است و از این روی باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند و اغلب بیماران حتی نیازمند بستری هم نیستند و تنها کافی است در قرنطینه بمانند تا دوران نقاهت را پشت سر بگذارند و به زندگی عادی بازگردند و البته بستری شدن مختص آن دسته از بیماران است که ریه شان درگیر بیماری شده است.

با مرور این کلیات درباره کووید ۱۹ و اشاره به این نکته که این بیماری درمان خاصی ندارد و بستری شدن در بیمارستان‌ها تنها به منظور مراقبت‌های ویژه از بیماران شدید و به کارگیری تجهیزات پزشکی مانند ونتیلاتور برای رهایی شان از مرگ است، باید به بیماران ویژه تری اشاره کنیم که کرونا جانشان را به شدت تهدید می‌کند و از این روی، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند؛ بیمارانی که در دسته بندی «حاد» یا «بدحال» (Serious, Critical) قرار می‌گیرند.

این دسته از بیماران آن‌هایی هستند که به شدت از ابتلا به ویروس آسیب دیده اند و از این جهت طول دوره درمانشان طولانی‌تر از دیگر بیماران است و چه بسا آسیب‌های کرونا تا مدت‌های طولانی تری با ایشان همراه بماند. بیمارانی که اغلب جان باختگان کرونا از میان ایشان هستند و در حال حاضر شمارشان در کشورمان از ۵ هزار نفر فراتر رفته است. ۵ هزار بیماری که در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند و جا دارد برای شفایشان دست به آسمان بلند کنیم.

همین وضعیت شکننده و نگران کننده این دسته از بیماران است که موجب شده شمار بیماران بدحال در آمار روزانه کرونا در ایران و جهان اعلام شود و مورد پایش قرار گیرد؛ آماری که اوج گرفتن آن معنایی جز اوج گرفتن شمار جان باختگان ندارد و ترسناک است اگر بگوییم در یک ماه و چند روز اخیر، هر روز شاهد شکسته شدن رکورد این دسته از بیماران در کشورمان بوده ایم! رکوردشکنی‌ که تا پایان نیابد، نمی‌توان توقع داشت آمار مرگ و میر کرونا رو به کاهش بگذارد و دست کم رکوردشکنی نکند!

البته این تنها نکته ترسناک ماجرا نیست و با نیم نگاهی به آمار‌های جهانی کرونا پی خواهیم برد که کشورمان از حیث شمار بیماران بدحال، رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده است؛ آن هم در شرایطی که سه کشور بالاتر یعنی آمریکا، هند و برزیل، جمعیت به مراتب بیشتری از کشورمان دارند. نکته‌ای کلیدی که با لحاظ آن، تنها آرژانتین است که به نسبت جمعیتش، شمار بیماران بدحال بیشتری دارد و احتمالا با مرگ و میر بیشتری مواجه خواهد بود و بعد از آن، ایران دومین کشوری خواهد بود که احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در آن بیشتر از هر نقطه‌ای در کره خاکی است!
 
روز‌های سیاه کرونایی در ایران ادامه خواهد یافت؛ همراه با مرگ و میر بیشتر!
رتبه کشورها بر اساس شمار بیماران بدحال؛ از این حیث، آرژانتین بعد از ایران رتبه پنجم را به خود اختصاص داده، در حالی که جمعیت کمتری از کشورمان دارد و معنای این گزاره، وخیم تر بودن اوضاع در این کشور است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۰
وضعیت چی تو این کشور درسته که کرونا وضعیتش درست باشه. کشور با شیر و خط کردن اداره میشد حداقل ۵۰ درصد تصمیم ها شانسی درست در میومد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
چشم رائفی پور و سازمان تبلیغات مشهد روشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
اینها همه طوتعه دشمنان هست
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
اولا من من نکن

دوما چند منی؟


سوما آفرین بر اون شیری که خوردی


اسم اون شیری که خوردی هم بگی بد نیست
دکتر رئیسی معاونت بهداشت سلام، وزیر بهداشت و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت جهانپور که دنبال بازی های خودشون هستند و تو توییتر رفتار بچه گانشون رو ببینید متوجه میشید و افسوس میخورید
لطفا شما دستور فرمایید عکس کادر درمانی که جونشون رو از دست دادن به همراه عزیزانشان(بچه های عزیزشان) به تعداد ۹۰۰ عدد به بالا در میدان های تجریش، ونک، انقلاب، ورودی های جاده چالوس فیروزکوه و.... به صورت حرفه ای نصب کنند تا شاهد باشید که مردم چگونه همکاری خود رو افزایش خواهند داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
حالا مگه عکس شهدا رو زدن تاثیر گذار بوده که این یکی باشه؟
من موندم با این آمار فاجعه باری که اعلام کردید مسئولین همش از موفقیت و الگو شدن در جهان و غیره صحبت میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
کرونا یاب مستعان چی سد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
کجا موندی؟
سوار اسنپ شو
در صف عابر بانک ایستادی، همه فاصله یکی دو متری رو رعایت کردن آنوقت یک بی شعور و نادان پشت سرت بدون رعایت فاصله میاد می ایسته... بفهمید این خطر جدیه، جون دیگران براتون ارزش نداره، حداقل جون خودتون که براتون مهمه... نوع مرگ کرونایی دردناکه، در نوع شدیدش ریه ها به دلیل عفونت آب میارن، و بدن در خودش غرق میشه، نفس کشیدن براتون اینقدر سخت میشه که خودتون آرزوی مرگ کنید. بفهمید، رعایت فاصله از هر چیز دیگری مهم تره. ببخشین که از کلمه بفهمید استفاده کردم، چون واقعا بعضی ها نمیخوان بفهمند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
بی شعور نادان را حوب آمدی. ببخشید ولی گاهی دل آدم خنک می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
همه جا همینطوره
تذکر بدهی هم فحاشی می کنند
در نانوایی طرف بدون ماسک آمده نانوا اعتراض کرد طرف گفت همه ماسک دارند از من نمی گیرند !
دو هفته پیش هم مقاله جالبتون رو خوندم. کاملاً درست پیش بینی شده بود و حالا هم باید منتظر بالاتر رفتن شدید آمار باشیم. خدا کنه یه تصمیم قاطع مسئولین بگیرن، هیچ اجتماعی به ههیچ بهونه ای نباید برگزار بشه مثل آلمان که مرکل قانون گذاشت حجلسه با حضور بیشتر از 4 نفر غدقن گردید. ممنون از تحلیل به موقع و درستتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
نیازی نیست کسی پیشبینی و پیشگویی بکنه احمد آقا. هنوز اول راه هستیم و هوا سرد نشده. بذار هوا سرد بشه و آلودگی هوا بیشتر بشه، بعد خواهی دید که این رقم می تونه تا بالای 1000 هم بره. البته به گفته خودشون، همین الان هم روزی بالای 1000 فوتی داریم که خوب دوستان دارند علت مرگ رو چیز دیگه ثبت می کنند. اما دیگه صدای یک عده از داخل خود وزارت بهداشت به این همه مخفی کاری هم در اومده.

زمان اون رسیده که به حقانیت ضرب المثل جوجه رو آخر پاییز می شمرند، ایمان بیاریم.
آقای وزیر که میگن کامیابی بی بدیلی تو مبارزه با کرونا حاصل کردن!
بالاخره اینجا چه خبر است؟ آمار چی میگه؟ وزیر چی میگه؟ نسبت های جهانی چی میگن؟ همه دنیا دروغ میگن جز ما؟
عزاداری و تجمع برقرار. تعطیلی فراوون و جاده ها هم باز. لاقل بخاطر مسائل اقتصادی جایی رو تعطیل نکردین، این دوتا مساله رو تعطیل میکردین. تنها راه باقی مونده، تعطیلی کامل هست. کادر درمان 8 ماهه داره یکسره تلاش میکنه. موج بعدی بیاد کار اون بندگان خدا هم تمومه.
استکبار جهانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
مرگ بر آمد نیوز
زمانیکه بدون رعایت اصول بهداشتی وتوجه نکردن به توصیه های متخصصین بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم محرم ،نماز جمعه ها ،کنکورها ،بازگشایی مدارس ودانشگاها ، وادارات وبازارها وکارخانجات وپارکها سینماها و..... میکنید باید منتظر چنین مرگر ومیرهایی هم می شدین ،اینها نتیجه نفهمی وکج فهمی وبدعمل کردن های هم مردمه وهم مسئولین کشوری ذیربط
اول انکار
بعد پنهان سازی
و در نهایت رهاسازی
وقتی به هر بهانه تجمع برگزار میکنین، جلوی مسافرتها رو نمیگیرین، با لجبازی کنکور برگزار میکنین و مدرسه ها رو باز میکنین، عزاداری و تشییع جنازه توو مناطق قرمز برگزار میکنین و مترو و اتوبوس همیشه شلوغه، انتظار دارین آمار کم بشه؟ دسته گل آخر هم که برگزاری تجمع بخاطر رییس جمهور فرانسه بود. تا زمانی که این تجمعها به هر دلیل و بهانه ای برقراره، اوضاع بدتر میشه و بهتر نمیشه
اعمال قرنطینه و محدودیت های کرونایی، هر چند ممکن است مرگ و میر بیماران کرونایی را به تأخیر انداخته و حتی آنرا کاهش دهد اما اعمال طولانی مدت این محدودیت ها می تواند جامعه را نسبت به بیماری های دیگر آسیب پذیر کند. اگر این شرایط طولانی شود و میزان همکاری مردم هم بالای 60 یا 70 درصد باشد ممکن است بعد از رفع محدودیت ها بازگشت به فرهنگ و آداب قبل از کرونا، باعث ایجاد اپیدمی هایی از بیماریهای دیگر شود.
بهتر است تمام جنبه ها را سنجیده و راه حل بینابینی را انتخاب کنمی.
حتی فوت روزانه 1000 نفر طی دو سال، در مقابل جمعیت 90 میلیونی ایران رقمی بسیار ناچیزست.
بدون شک تا هزار نفر میره. چون تعداد مبتلایان خیلی زیاد و تقریبا از کنترل خارج شده. هر کدام از این شش هزار نفر روزانه، هزاران نفر دیگه را آلوده کردن و آن هزاران نفر، هزار نفر دیگر به صورت زنجیره‌ای. مسئولین متاسفانه هنوز متوجه ابعاد و عمق فاجعه تیستند و همه چی رو به شوخی گرفتند.
به دلیل احتمال مبتلا بودن به کرونا، حدود 3 ماه قبل به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه و توسط پزشک دستور سی تی اسکن ریه داده شد. وقتی روی تخت دستگاه خوابیده و سر به داخل بخش استوانه ای فرو برده شد، متاسفانه آثار انواع کثیفی و باقیمانه حتی خون در دیواره داخلی آن به چشم می خورد. مگر نه این است که از این دستگاه برای شناسایی افراد احتمالی مبتلا به کرونا استفاده می شود، پس اگر چند درصد مراجعه کنندگان نیز واقعا مبتلا باشند، تخت و متعلقات در تماس با لباس، دست، سر و تنفش بیمار، که همه آلوده و بیماری به افراد سالم بعدی انتقال خواهد یافت. چرا دستورالعملی برای نحوه استریل قبل یا بعد از اسکن هر بار بیمار، به متولیان چنین دستگاه مهمی داده نشده و اگر داده شده، چرا اجرا نمی شود؟ ویا اجرای مستمر و صحیح آن کنترل و بازرسی نمی گردد؟ حتی برخی از پزشکان و پرستاران، خود از ماسک استفاده نمی کردند. متاسفانه قصور های بزرگی توسط عوامل بهداشتی صورت می گیرد.
وزیر بهداشت که میگفت اروپایی ها تماس گرفتن که ما از تجربیاتمون بهشون بگیم ای خدا
ضرر اقتصادی تعطیلی بیشتره یا ضرر اقتصادی ناشی از افزایش شدید بیماری؟؟؟
قصه پر غصه اینه که در اداره ای که با ۳۵ نفر کارمند تا حالا بعد گذشت نزدیک به ۸ ماه فقط یک نفر مبتلا شده بود تا اینکه یه نفر با بی ملاحظگی بلند شد رفت شمال مسافرت حالا طی ۸ روز ابان ۷ نفر تست مثبت داشتند و خدا میدونه چند نفر ناقل بی علامت شدن .
اگر چشم امید ما به این مسئولین کشور و وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت و اطرافیانش و مردم همیشه در صحنه که شاد هستند و در این وضعیت اقثصادی و شرایط بحرانی همیشه در مسافرت به شمال وشرق و غرب و جنوب و یا دوستانی محترمی که همیشه از محرم و غیره در در تکایا و هر جایی باشند مردن نصف مردم ایران که سهل همه هم بمیریم باز هم کم است
اروميه را دریابید آمار فوتی ها خیلی بالا هست، چرا دولت رسیدگی نمی کند؟!اروميه غرق شده در کرونا
کیه که جدی بگیره؟؟؟ الان ما یک کارفرماداریم که یک وزارتخونه ست. هر ساعت و هرروز میگن بیاید جلسه بزاریم برای بررسی روند پیشرفت کار. هر جلسه هم توی یه اتاق 15 متری با حضور بین 6 تا 10 نفر!!!!!!!!!!!!!
از اونور هرچی میگیم توی این شرایط چند تا از بچه های تیم ما مبتلا شدند و به مشکل خوردیم ، کسی حالیش نیست. فقط فشار که کار رو سروقت باید تحویل بدید. الان از خودشون هم 5 نفر مبتلا شدند . ولی انگار نه انگار.
یکی باید این فرهنگ رو توی این کشور جا بندازه. بخدا الان شرایط دیگه اون شرایطی نیست که یه عمر باهاش زندگی کردیم. باید بپذیریم که ابتلا به کرونا میتونه همه چیز رو تحت تاثیر قرار بده. یکیش هم ضربه به پیمانکاران فنی و تخصصی هست که امکان جایگزینی نیروی متخصص برای کوتاه مدت در اون معنی نداره. از یک تیم نرم افزاری 25 نفره وقتی 5 نفر مبتلا میشوند ، کار با مشکل مواجه میشه. اینو هیچکس متوجه نمیشه.فقط فشار به پیمانکار وارد میکنند. انگار ما از مریخ اومدیم و هیچیمون نمیشه. از اینور هم شرکت به ما فشار میاره که باید بیایید سرکار. دورکاری هم نمیپذیرند.
حالا هی بشینید پروتکل تعیین کنید. کی رعایت میکنه آخه؟؟؟ کی به فکر کارمندهای بخش خصوصیه ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
نامه رسمی بزنید که بدلیل عدم رعایت پروتکل امکان حضور در جلسه ندارید. تاز مانیکه پروتکلها رعایت شود. بعد بطور غیر حضور جلساتتون رو برگزار کنید. از طریق اسکایپ یا نرم افزارهای دیگه. مثلا شما خودتون تو کار نرم افزار هستید ظاهرا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
اگر کارفرماتون به هیچ صراطی مستقیم نیست با شماره 89511 ازش شکایت کنید.
هر وقت آمارها بالا می ره آقای ظریف انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه میره تا فشار را بیاره شاید تحریم داشته بشه البته ساده انگاری است اگر فکر کنیم غیر از تحریم های خودشان بفکر مردم هم هستند
این یعنی تلفات بیشتر مساوی است با فشار بیشتر و مردم چه نقشی دارن؟
ملتی که برای فرهنگ و قانون ارزشی قایل نباشه اینجور میشه دیکه.......تغییر فرهنگ کجاست.... از اموزش پرورش...معلم هم که تو کلاس 40 نفرست با هزار محدودیت.............................
وزارت بهداشت بی عرضگی خودش رو منفعل بودن خودش رو به گردن مردم میکذاره
دیگر از بس دراین مورد گفتیم قضیه لوث شده است ای کاس امکان تصاویر به سایت شما امکان پذیر بود ومیدید وضعیت مردم درادارات وفضاهای بسته وداخل وسایل نقلیه عمومی را نه رعایتی نه نظارتی مسولین خواهش درمانی مردم بیخیال جان خود وهموطن خود
تا آخر آبان همینه و آمارهای عجیب غریب اعلام میشه دلیلشم نمیدونم!!!! ولی بعد با حرکات مدبرانه یدفعه کم میشه
مام که نفهم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
تو دنیا هم همینطوره یا فقط منظورت ایرانه.
وقتی هیچ مقابله ای با ویروس نمیشود مرگ ها هم ادامه خواهد یافت قرار نیست معجزه ای رخ دهد
چرا ما به دیگرانی که رعایت نمیکنن همه نوع بد و بیراهی را نثار میکنیم با این منطق میخواهیم دیگران را هدایت کنیم؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر