بازدید 9806
۵

گویا تمام مشکلات «نهاد وکالت» مربوط به عوامل بیرونی نیست!

روز گذشته، برخی منابع خبری اعلام کردند که نشست سراسری این اتحادیه در سکوت خبری و بر خلاف محل تعیین شده در محل کانون وکلای دادگستری مرکز در حال برگزاری بوده و تصمیم بر این است که جانشین رییس مستعفی این نهاد در این جلسه انتخاب شود.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ 30 October 2020

مجمع عمومی فوق العاده اتحادیه کانون های وکلای داگستری سراسر کشور در حالی برگزار شد که به گفته نایب رییس اول این اتحادیه،

برگزاری چنین انتخاباتی بر خلاف توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده است. روز گذشته برخی منابع خبری اعلام کردند که نشست سراسری این اتحادیه در سکوت خبری و بر خلاف محل تعیین شده در محل کانون وکلای دادگستری مرکز در حال برگزاری بوده و تصمیم بر این است که جانشین رییس مستعفی این نهاد در این جلسه انتخاب شود.

به گزارش «تابناک»؛ نهاد وکالت چند سالی هست، اوضاع و احوال چندان مطلوبی نداشته و اختلافات درونی و سهم خواهی‌های نابجا از یک سو و فشار نهاد خارجی جهت دخالت در امور این نهاد از سوی دیگر، موجب شده که این نهاد باسابقه و اثرگذار هر روز با حاشیه تازه‌ای روبه رو شود.

وکلای کشور روزی با موضوع انحصار در نهاد وکالت و ایجاد نهاد موازی روبه رو می‌شوند و روز دیگر با امر ایجاد نهاد نظارت بر وکلا در قوه قضاییه، اما این همه اتفاقات نیست، چون چند سالی هست که در نهاد وکالت هم رقابت‌های جناحی و گعده و قبیله‌ای به اوج خود رسیده و موجب خدشه دار شدن آبرو و حیثیت این نهاد کهن و پرسابقه گشته است.

انتخابات اخیر برای تعیین رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری، اوج این نابسامانی‌ها و رقابت‌های جناحی بود که می‌توان آن را هشدار بزرگی برای اعضای این نهاد قلمداد کرد که بدانند اگر قرار است بر همین سیاق و رفتار در آینده رفتار شود، قطعا قبل از اقدامات خارجی و بیرونی از دورن دچار اضمحلال معنایی و کارکردی شده و دیگر باید با روز‌های روشن پیشین خداحافظی کنند و بر طبل استقلال کوبیدن و دفاع از قانون و حقیقت برای این نهاد تبدیل به شعار بی معنا و آزارهنده‌ای خواهد شد؛ لذا شایسته است تا دیر نشده، عقلا و دلسوزان این نهاد مقدس و امیدساز به فکر زدودن غبار سهم خواهی و خودخواهی و تفکرات گعده‌ای و جناحی از این نهاد باشند.

در انتخابات مجمع عمومی اسکودا چه گذشت؟

روز گذشته، برخی منابع خبری اعلام کردند، مجمع عمومی اسکودا که قرار بود در یک باغ رستوران باران برگزار شود، در سکوت خبری در محل کانون وکلای دادگستری مرکز در حال برگزاری است. پس از مدتی دکتر ابراهیم کیانی، نایب رییس دوم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در گفت و گویی اظهار داشت: با توجه به مخالفت ستاد مقابله با کرونا برای برگزاری این نشست در یک باغ رستوران، نشست را در ساختمان ۴ طبقه کانون وکلای مرکز برگزار کردیم.

وی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل جدید برگزاری مجمع گفت: کلیه پروتکل‌های بهداشتی در ساختمان کانون وکلای مرکز رعایت شد و هر کانون در یکی از اتاق‌های این محل حضور یافت تا هم فاصله اجتماعی رعایت شود و هم نشست مذکور حضوری انجام شود.

دکتر کیانی افزود: دکتر جعفر کوشا بر اساس رای اکثریت اعضای هیات مدیره حاضر در محل برگزاری مجمع فوق العاده اسکودا، به ریاست این نهاد برگزیده شد.

بر اساس اعلام نایب رییس اسکودا در جلسه روز گذشته اعضای هیات مدیره‌های ۱۸ کانون وکلای دادگستری حضور داشتند و ۷ کانون ایلام، زنجان، فارس، بوشهر، آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان غایب بودند. دکتر کیانی در خصوص مخالفت‌هایی که با برگزاری مجمع در این تاریخ مطرح شده بود، گفت: انتخابات در راستای مصوبه مجمع عمومی بوده است و براساس اساسنامه اسکودا با حضور اعضا و رسیدن حد نصاب مکلف به برگزاری هستیم.

اما دکتر علی پزشکی برگزاری مجمع اسکودا را غیر قانونی خواند. روابط عمومی اسکودا با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی خود با امضای دکتر علی پزشکی، برگزاری مجمع عمومی امروز و انتخاب رییس جدید اسکودا را غیر قانونی خواند.

متن این اطلاعیه به این شرح بود: بدینوسیله به اطلاع عموم مى رساند، جلسه و انتخاباتى که در تاریخ ١٣٩٩/٨/٨ در محل کانون وکلاى دادگسترى مرکز بصورت مخفیانه و بدون اطلاع و حضور سرپرست اتحادیه و بسیارى از اعضاى محترم هیأت مدیره هاى کانون هاى وکلاى دادگسترى برگزار شده، به دلیل نقض آشکار اساسنامه اسکودا و نادیده انگاشتن اصول، مقررات و ضوابط حاکم و همچنین بى اعتنائى به دستورات و نامه هاى متعدد ابلاغى از سوى ستاد ملى مبارزه با کرونا و فرماندهى محترم عملیات مدیریت بیمارى کرونا در کلان شهر تهران، بى اعتبار بوده و واجد اثر قانونى نمى باشد. بدیهى است اتحادیه در برپایى این جلسه نقشى نداشته و مسئولیت قانونى آن به عهده برگزارکنندگان است.

على پزشکى، سرپرست اتحادیه سراسرى کانون هاى وکلاى دادگسترى ایران

اما در یک اتفاق عجیب پیام دکتر علی پزشکی که درباره انتخابات اسکودا در کانال تلگرامی اتحادیه درج شده بود، اندکی بعد حذف و پیام دیگری از سوی ابراهیم کیانی، امیرحسین سجادیه و حسین حجتی در این کانال منتشر شد که در آن ضمن تایید صحت و سلامت روند و نتیجه انتخابات، انتخاب جعفر کوشا به عنوان رییس اسکودا را تبریک گفته بودند.

در واکنش به این اتفاق، علی پزشکی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در اقدامى غیراخلاقى و مجرمانه، از ساعت ٢٠:١٥ مورخ ١٣٩٩/٨/٨، سایت و صفحات تلگرام و اینستاگرام اتحادیه سراسرى کانون هاى وکلاى دادگسترى ایران هک شده و از اختیار روابط عمومى اتحادیه خارج شده است که موضوع از طریق پلیس فتا در حال پیگیرى است. پزشکی همچنین از وکلای دادگستری خواست تا اخبار رسمی مربوط به اتحادیه را از صفحه اینستاگرام او پیگیری کنند.

متن اطلاعیه نایب رییس دوم و بازرسان اسکودا که به قول پزشکی پس از هک کانال تلگرامی این اتحادیه منتشر شد بدین شرح بود: ضمن تشکر و قدردانی فراوان از همکارانی که در جلسه هیات عمومی مورخ ۹۹/۸/۸ شرکت نمودند و آرزوی سلامتی برای عزیزانی که به هر دلیل از وجودشان بی بهره شدیم بدینوسیله با تایید صحت و سلامت روند و نتیجه انتخابات، انتخاب جناب دکتر جعفر کوشا به عنوان رییس اسکودا را تبریک عرض نموده برای ایشان آرزوی موفقیت می‌نماییم.

با تجدید احترام
ابراهیم کیانی نایب رییس اتحادیه
امیرحسین سجادیه بازرس اتحادیه
حسین حجتی بازرس اتحادیه

در همین ارتباط دکتر علیرضا آذربایجانی استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره کانون مرکز درباره انتخابات پرحاشیه اسکودا نوشت: انتخابات اسکودا وجه تسمیه این مصرع حاکمات در زمان معزولی همه شبلی و بایزید شوند.

فارغ از مجموعه استدلال‌های حقوقی، مبنی بر عدم توجه نسبت به مواد مختلف اساسنامه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا و رویه مسلم سال‌های قبل در انتخابات هشتم آبان ماه و تاکید بر این که استقلال نهاد وکالت نباید دستاویزی بر خدشه به اعتبار و نماد ارزشمندش، یعنی اتحادیه گردد، نظر به این که بعد از اعلام ممنوعیت رسمی جلسه از طرف مقام‌های قانونی، به عنوان عضوی از اعضای هیات مدیره کانون‌های صاحب رای و عضوی از کانون میزبان (و مشابه تعداد دیگری از اعضای محترم)، مطلقا" در این جلسه دعوت نشدم وهیچ اطلاعی از تشکیل وروند آن نداشتم و این اقدام را عدم توجه به حقوق و حدود قانونی هیات مدیره می‌دانم، به این وسیله از مجموعه اتفاقات حادث در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری، در کانون مرکز «اعلام برائت» می‌نمایم. امیدوارم شاهد آثار و تاوان شکستن حرمت و جایگاه این نهاد مدنی و عدم توجه به حقوق مندرج در اساسنامه اسکودا نباشیم.

همچنین محمدتقی غفاری فردویی دیگر عضو هیات مدیره کانون مرکز هم توضیحاتی را درباره این اتفاق عجیب منتشر کرد و نوشت؛

همراهان و همکارانِ گرامى.
سلام؛ قطعاً همه ى شما عزیزان در جریان نحوه و چگونگى انتخاباتِ ریاستِ اتحادیه قرار گرفته اید.


صرف نظر از اینکه باورِ قلبىِ صاحب این قلم، سامان بخشیدن به امور اتحادیه است و مصرّ به تعیین رییس براى این نهاد، صرفاً جهت اطلاع شما عزیزان و بدون هیچ تحلیلى و فقط به صورت بیانِ ماوقع، عرض مى کنم: علیرغم وجود دو گروه در واتس آپ، یکى گروه هیات مدیره دوره سى و یکم و دیگرى اتاق سى پنجمین همایش اسکودا که اخبار مربوط به همایش را به اطلاع مى رسانید، متاسفانه پس از آخرین اعلام از سوى ستاد مبارزه با کروناى تهران، و اطلاعیه اسکودا مبنى بر لغو اجلاس سى و پنجم، هیچ اطلاعى در آن گروه‌ها مبنى بر تشکیل اجلاس در محل کانونِ مرکز داده نشد و علیرغم این توجیه که بنا بر تشکیل جلسه نبود و همکارانِ برخى از استان‌ها براى رایزنى به کانون مرکز آمدند ولى دفعتاً تصمیمِ جمع به برگزارى انتخابات معطوف شد، حتى بعد از این تصمیم ناگهانى و تا قبل از آغاز به راى گیرى، با یک تلفن ساده توسط یکى از کارمندهاى ادارى کانون، به اعضاى بى خبر و صاحب حق راى و نیز دیگر نامزد انتخابات، جناب سیدابراهیم ثابت قدم، آنها را به جلسه دعوت نکردند، که با این رفتار عملاً حق راى اینجانب و برخى دیگر از اعضاء هیات مدیره و نیز حق حضور جناب ثابت قدم از ابتداىِ جلسه، سلب گردید.

حال قضاوت و تحلیل اینکه این انتخابات بدون دعوت از اعضاء صاحب راى چقدر مشروعیت دارد و اینکه آیا این اقدام در راستاى ایجاد اتحاد است یا نه، با شما بزرگواران.

همانگونه که مشخص است در بهترین حالت این انتخابات با یک روند اعتماد زدا و ابهام آمیز برگزار گردیده که شاید واقعا چنین انتخاباتی در دورانی که نهاد کالت در اوج دوران کشمکش و تقابل با نهاد‌های بیرونی بوده، چندان شایسته و مقتدرانه نباشد و همان گونه که پیش از این بیان شد، این اتفاقات مسئولیت دلسوزان و پیشکسوتان این نهاد مهم مستقل را دوچندان کرده تا دوباره شاهد روند‌های وحدت آفرین و اعتمادزا از این نهاد باشیم.

گویا تمام مشکلات «نهاد وکالت» مربوط به عوامل بیرونی نیست!

 

 

گویا تمام مشکلات «نهاد وکالت» مربوط به عوامل بیرونی نیست!

 

 

گویا تمام مشکلات «نهاد وکالت» مربوط به عوامل بیرونی نیست!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
وقتی ستاد کرونا میگه مجمع برگزار نشه یعنی نباید برگزار بشه. یکبار این انتخابات را باطل کنند تا حساب کار دست بقیه بیاد. از اقدامات قوه قضائیه در رابطه با برخی از وکلای فاسد که با کمک عواملی در داخل قوه قضائیه اقدام به تغییر آرا به نفع خود میکردند، کاملا حمایت میکنیم. امیدواریم این قبیل اقدامات قضایی شامل بقیه ارگانها و نهادهای جزیره ای همچون نظام پزشکی، نظام مهندسی، فدراسیونهای ورزشی و غیره هم بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
باند مافیایی کانون وکلا باعث بیکار ماندن هزاران فارغ‌التحصیل حقوق در کشور و محروم شدن مردم واز دسترسی آسان به وکیل شده اند. د
وکالت در ایرا ن مثل بنگاههای املاک وماشین است که هرجوری شده اول وعده میدهند پول را میگیرند بعد کارت به امید خداست
پای منافع و پول که وسط باشه هیچ قانونی جلودار تخلفات نیست، این همه شور و اشتیاق برای انتخاب رئیس چیست؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار