بازدید 21460
بسته ویدیویی «تابناک»

آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری / فشار‌های وارده بر کاندیدا‌های ریاست جمهوری در انتخابات آمریکا / چگونه بیل کلینتون در مناظره ۱۹۹۲ برنده شد؟ / چرا پوپولیسم بد است؟ / شهروندان آمریکا اولین قربانی اولین بمب هسته ای!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷ 01 November 2020

آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری / فشارهای وارده بر کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات آمریکا / چگونه بیل کلینتون در مناظره 1992 برنده شد؟ / چرا پوپولیسم بد است؟ / شهروندان آمریکا اولین قربانی اولین بمب هسته ای!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

فشارهای وارده بر کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات آمریکا

جی تاونسند، مشاور انتخاباتی با تجربه آمریکایی فشار‌هایی که از سمت چهار گروه (مطبوعات، حامیان مالی، گروه‌های خاص و رای دهندگان) ممکن است به کاندیدا‌ها وارد شود را با ذکر مثال توضیح می‌دهد. او که بیش از ۳۰۰ انتخابات شرکت کرده بود، توضیح می‌دهد که کاندیدا‌ها هیچ وقت نباید یادشان برود که رای دهندگان هستند که آن‌ها را انتخاب می‌کنند. او در انتها می‌گوید که باید نقشه و برنامه ریزی حریف را پیش بینی کنید تا سورپرایز شوید، او حتی دو مورد از تجارب خود می‌گوید که از کمپین رقیب جاسوسی کرده است. با ما همراه باشید تا از دنیای پشت انتخابات اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

چگونه بیل کلینتون در مناظره ۱۹۹۲ برنده شد؟

جورج بوش پدر وقتی در سال ۱۹۹۲ برای دور دوم ریاست جمهوری اش به مصاف بیل کلینتون رفت، کسی فکر نمی‌کرد که بازنده انتخابات شود، ولی در زمان مناظره‌ها قدرت بیل کلینتون در مناظره و گیرایی و کاریزما بالای او باعث برگشتن نتیجه انتخابات شد. با هم دلیل جذابیت و کاریزمای بیل کلینتون در مناظره را ببینیم.

 

شهروندان آمریکا اولین قربانی اولین بمب هسته‌ای!

آمریکا برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم اقدام به تولید بمب هسته‌ای کرد که اولین آزمایش آن در صحرای نیومکزیکو در ۱۶ جولای ۱۹۴۵ انجام شد. تاثیر این انفجار بر ساکنین این منطقه چنان شگرف بود که تعداد زیادی از آن‌ها در سالیان بعد با گرفتن سرطان‌های مختلف از دنیا رفتند و قربانی سلطه یابی هسته‌ای دولت خود شدند. دولتی که شهروندان خود را قربانی مسابقه تسلیحاتی کرد و تا به امروز تلاش کرده است این ماجرا به فراموشی سپرده شود.

 

چرا پوپولیسم بد است؟

آیا می دانید پوپولیسم چیست؟ در تعریف آکادمیک، پوپولیسم متحد کردن مردم علیه طبقه الیت (نخبه) فاسد است ولی اجرای آن از منظر اقتصادی، عموماً عواقب خوشی ندارد. با این ویدئو همراه باشید تا بدانید دلیلش چیست.

 

آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری

یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های روانشناسی در مورد فرمانبرداری توسط یکی از روانشناس‌های دانشگاه ییل به نام استنلی میلگریم انجام شد. تمرکز آزمایش میلگریم روی تضاد بین فرمانبرداری و وجدان شخصی بود. اینکه آیا وجدان شخصی مردم در اطاعت آن‌ها از یک مرجع قانونی و مجاز تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ میلگریم توجیهات متهمین دادگاه جنایات جنگی نورنبرگ را که محکوم به نسل‌کشی بودند مطالعه کرد. در این دادگاه، اغلب متهمین با این توجیه که دستور، دستور است، و آن‌ها صرفا از دستور فرماندهان خود فرمانبرداری کرده‌اند، تلاش کردند که مسئولیت اقدامات خود را به دوش مقامات بالاتر از خود بیندازند. این اقدام باعث شد که این نوع دفاع به دفاع نورنبرگ معروف شود.

سوالی که برای میلگریم پیش آمد این بود که آیا نازی‌ها صرفا از دستور اطاعت می‌کردند و هر شخص دیگری نیز در موقعیت آن‌ها همان کار را تکرار می‌کرد؟ میلگریم پس از آزمایش عملی خود ثابت کرد که اکثر انسان‌ها از مقامات مجاز بالاتر از خود اطاعت می‌کنند حتی اگر معنی آن کشتن یک انسان بی‌گناه باشد و نمی‌توان روی اخلاقیات و وجدان فردی اشخاص به عنوان یک مانع حساب کرد. تصاویری از آزمایش واقعی که نشان می‌دهد افراد در برابر دستورات چه واکنشی نشان می‌دهند در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
چطور ميشه اين تبليغ گوشي را برداشت تا فيلمها ديده بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
تابی مگه ما قراره رای بدیم، اینقدر داری انرژی و وقت می ذاری رو انتخابات آمریکا!!!
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
رانت داره
چه گونه میتوان ازش صرفنظر کرد
یکشنبه ۱۱ ابان ساعت ۱۲:۲۲
با انتشار اخبار پیش افتادن ترامپ درایالتهای مهم وتعیین کننده فلوریدا و پنسیلوانیا روند کاهش قیمت سکه وارز متوقف وبازار مجددا صعودی شد درمقابل بورس سقوط کرد
دلار ۲۷۳۰۰
سکه ۱۳۱۰۰
بورس با ۲۶۰۰۰ واحد کاهش دوباره به کانال یک میلیون ودویست هزارواحدی سقوط کرد
پیروزی ترامپ خواب را از چشمان اختلاسگران ، مافیای اقتصاد و ..... گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
ترامپ خودش یک اختلاسگر بین اللملی است!
خواسته مردم ایران = پیروزی ترامپ
خواسته دولتمردان ایران = پیروزی جوبایدن

چقدر تفاهم داریم ما با مسئولانمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
كافر همه را به كيش خود پندارد!!!
شما كي تا به حال مردم ايران بودي كه بعد از اين بخواي بشي؟
ضمناهيچكدام دلشان به حال من و تو نسوخته و نخواهد سوخت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
من هم اگر حقوقم به اندازه یک ساندیسی بود منفی میزدم

ولی هزاران مثبت را برای این نظر کم میدانم

بینهایت مثبت به نظر دهنده اصلی
زنده باد ترامپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
حق اعتراض به تحریم وگرانی رو نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
16.37
آدرس اشتباهی رو از رئیس دولت گرفتی
دمکرات ها بیشترین خیانت را به مردم ایران در تاریخ کرده اند

خواسته مردم ایران شکست جوبایدن است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
مردم ایران به مشکلات داخلی فکر می کنند و ترامپ و بایدن برایشان اهمیت ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
نمي دانستيم ترامپ در ايران هم كمپين تبليغاتي داره! در آلباني كه مطمئنا داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
ناشناس ۱۶:۲۷
ساندیس را خنک بنوش
آلبانی نشینان با پرچم ایران نظر نمیدن
خودت چقدر در ماه حقوق می گیری؟
ساندیس را خنک بنوشید
این چه مملکتی ما داریم؟ فقر، بدبختی، ناامیدی و افسردگی شاخصهای بارز جامعه ماست. فکر میکنید بایدن بیاید و صلح برقرار شود این فاکتورها از بین میروند؟ نه هرگز جوانی که لذتی از جوانی نبرده پدری که شرمنده زن و بچه اشه مادری که حسرت عروس یا دوماد شدن بچه اشو داره و عمری که رفت. ...
امروز بورس سقوط کرد ودلار وطلا سیرصعودی پیداکردند دلیلش هم پیشتازی ترامپ درایالتهای مهم فلوریدا وپنسیلوانیاست (:
پیش بینی من به زبان فقانسوی (:
تقامپ بقنده میشه
دلاق میقه بالا
بوقس میقیزه پایین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
قمپز در نکن
به بچه های سرطانی رحم کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
مشخصه تو هم یک فرصت طلب هستی که دنبال فرصت برای خرید دلار ۲۵ هزاری هستی ؟؟؟؟تو چه به بچه سرطانی ؟؟
حرفای خنده دار
اونقدری از مشکلات مردم کشورای دیگه خبر داریم از مردم خودمون خبر نداریم
آمریکا برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم اقدام به تولید بمب هسته‌ای کرد که اولین آزمایش آن در صحرای نیومکزیکو در ۱۶ جولای ۱۹۴۵ انجام شد.

حضرت آقا جنگ جهانی دوم مدتها به پایان رسیده بود و ژاپن هم تسلیم شده بود که آمریکا این بمب را بخاطر محو کردن جنایتش بر علیه بشر یت در ژاپن برخ دیگر کشورها کشید.
واقعا که شستشوی مغزی آمریکایی ها در میان خیلی از کشورها پر اثر بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
علی آقا حالت خوبه ، جنایت ها ژاپن علیه بشریت با نظر امثال شما پاک نمیشه، دست آمریکا درد نکنه که با از بین بردن ۲۰۰ هزار نفر جلوی کشته شدن چند میلیون نفر گرفت
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
تسلیم ژاپن بعد از بمب بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
در جنگ جهانی دوم ۲۰ میلیون ژاپنی آماده شده بودند تا آخرین نفس بجنگند اگر بمب اتمی نبود چند میلیون سرباز و غیر نظامی در ادامه جنگ کشته می‌شدند بمب اتم با ۲۰۰ هزار کشته به جنگ پایان داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
طرفداران بمب اتم، کجایی انسانیت؟
علی
| Germany |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
پاسخ به پاسخ ها
آری درد آور است که در ایران تا این حد از تاریخ یا بیخبرند و یا تاریخ را تقلیب میکنند.
این درست است که ژاپن فاشیست در چین و در کشورهای هندوچین از آمریکایی ها و دیگر امپریالیستها آدمخوارانه تر رفتار میکرده است.
جنگ جهانی دوم از دو اتحادیه کشوری «آلیانس» تشکیل شده بود. که یک سری از کشورها هم منتظر بودند که نیروهای خود را تازه نفس نگه داشته و سپس زیر چتر کشور قوی‌تر که دست بالا را حفظ میکند در چپاول مردم جهان با اختصاص بازار های فروش ایجاد شده در اثر خرابی جنگ شرکتی فعال داشته باشند.
در آمریکا تا حمله پرل هاربر که استرالیا از همان سرآغاز به آمریکایی ها هشدار داده بود چنان نشان دادند غافلگیر شده و تاکنون که کسی حاضر در شرکت در جنگ نبود پس از آن یک میلیون داوطلب حاضر بجنگ کردن گردیدند.
اصولاً همه متفقین منتظر بودند تا کشور فاشیستی آلمان بر کشور شوروی سوسیالیستی پیروز شود و سپس بعنوان قوای تازه نفس آلمان را شکست داده و بازارهای فروش جهان رابخود اختصاص دهند!
تازه بعداز سه ماه که ژاپن بمباران اتمی گردید، فرمانده اصلی میدانی (فلدمارشال) انگلیسی بیان داشت که اگر فکر کرده‌اید ژاپن بدون حمله ارتش سرخ تسلیم گردد اشتباه میکنید. تازه پس از آنکه ارتش سرخ به ژاپن حمله کرد، پادشاه استعفا کرد و تسلیم بدون قید و شرط گردید.
در ثانی شماها از کجا ادعا میکنید که مردم عادی را باید با بمب های میکروبی سمی-شیمیایی و اتمی نابود کرد تا ارتشی متخاصم را وادار به تسلیم کرد. چرا از اصول سردار سلیمانی ها و سپاه قدسی ها فرا نمیگیرید که با فدا کردن خودی ها باعث نجات کل کشور عراق و سوریه از دست دراز شده آمریکا و اسراییل یعنی داعش گردیدند. چرا هنوز چیزی نشده باید ما بدتر از آمریکایی ها در ژاپن فکر کنیم که چندین بار بازی سرگرمی خود را درمورد زدن هواپیمای ایران در خلیج پارس را چندین بار در ژاپن تکرار کرده اند!
آمریکایی ها یک کشتی ژاپنی را با ۷۰۰ نفر آنهم از خودی ها(میلیونرها) را در زمان بوش پسر غرق کرد و هر ۷۰۰ میلیونر کشته شدند. روزی نیست که ارتش آمریکا به ده‌ها و یا صد ها دجتر دانش آموز ژاپنی تجاوز نکنند. این‌ها سر تیتر روزنامه های ژاپنی سالهای ۶۰ تا پایان ۹۰م. بوده است.
یه سوال
بنظرتون کدوم یک از طرفهای درگیر جنگ جهانی اگه زودتر به بمب اتم میرسید ازش استفاده نمی کرد؟
از هرچیزی تو این مملکت حرف زده میشه الا معیشت و بدبختی مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
خبر های خوش رئیس جمهور
علی ۱۴:۰۵
اطلاعات غلط میدی!ژاپن زمانی تسلیم شدیعنی امپراتورازرادیواعلام کردکه بمب هابه هیروشیماوناکازاکی خورده ‌وکارخانه تولیدلوازم جنگی ولجستیکی که درتونلهاو شهرزیرزمینی درزیراین دوشهربودرامنهدم کردواگرامریکا این دوشهررانمیزدسالهابایستی با ژاپنیهابجنگددرصورتی که آلمان تسلیم شده بودوافکارعمومی امریکابیشترازاین ادامه جنگ راتحمل نمیکرد!
تابی این قدر به خاکستره انتخابات امریکا باد نزن نمیتونین بعدش رو جمع کنینا
یه روز نظر سنجی یه روز تبلیغات نامزدهاشون و وووو نه فقط تابی بلکه کل فضای مجازی و صدا و سیما و روزنامه ها افکار عمومی رو چرا حساس به این انتخابات کردیم
باور بفرمایید بعدش رو نمیشه جمع کرد و مردم از اینی که هستن آشفته تر میشه حالشون.از ما گفتن.خود دانین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
اولا كه كل دنيا خاكستر انتخابات آمريكا را باد مي زنند، ثانيا اين موضوع ربطي به رسانه ها نداره بلكه مردمي كه عمده بدبختيهاي خود را از طرف آمريكا مي دونند طبيعيه كه نتيجه انتخابات اونجا براشون مهم باشه كر چه در نهايت براشون فرقي نخواهد داشت ولي حداقل يك اثر رواني داره
دلاردوباره به کانال ۲۸۰۰۰ تومان بازگشت وسکه هم در استانه بازگشت به کانال ۱۴ میلیون است
واقعاً جای تاسف دارد که بعد از 40 سال تجربه و گزیده شدن در سوراخ مار باز هم عده ای فکر می کنند رای آوردن بایدن به نفع ایران است تا کی سادگی؟ و تا کی خامی؟ چه ترامپ رای بیاورد چه بایدن رای بیاورد ایران هیچگاه سیاستش در مقابل آمریکا تغییر نمی کند و همچنان رابطه گرگ و میش برقرار است و اگر کسی کمترین هوش و ذکاوت داشته باشد براحتی می تواند این موضوع را از سخنان رهبر متوجه شود. ثانیاً منافع و اقتصاد آمریکا در ضعیف نگه داشتن کشورهای دیگر است تا بتواند هم از منابع خام آنها استفاده حداکثری ببرد و هم بازار آنها را در خدمت بگیرد و نشانه آن وجود صد ها پایگاه در خاور میانه و ایجاد آشوب در خاورمیانه و افزایش ریسک سرمایه گذاری در آن کشورها است وگرنه بیکار نیست که مجانی به اسرائیل کمک کند و در خاورمیانه هزینه های هنگفت کند و یکی از علل های دشمنی سرسخت آمریکا با ایران بخاطر این است که موجب برهم خوردن موازنه اقتصادی آنها شده است و اکثر کشور ها تحت تاثیر افشاگری های ایران سعی می کنند بازار خود را از تولیدات خودشان پر کنند و حتی صادر کنند. بعنوان مثال ترکیه بعد از انقلاب ایران تولید گر پارچه شد / کره جنوبی تولید گر خودرو و کالای دیجیتال شد / چین را که نگو نپرس و با پیشرفت هر کدامشان ضربه ای بر اقتصاد آمریکا وارد شد
اولاً مجلسی با مشارکت 42 درصدی و نماینده ای با رای 10 درصدی صلاحیت قانونگذاری برای همه را ندارد. ثانیاً رئیس جمهوری که قدرت ندارد و نمی تواند به وعده هایش عمل کند، بهتر است که از ساختار حذف شود، ثالثاً همه میدانند که کشور را یک عده قلیل با تفکر خاص خود اداره میکنند ..
تابناک فکر میکنم قبلا در مورد آزمایش میلگرام یک مقاله خوب کار کرده بودید.
خلاصه اینکه افراد از هر قشر و فرهنگ و دین و سطح تحصیلات وقتی ذوب در یک سیتم قدرت می‌شوند، براحتی در جهت اطاعت از سیستم، انسانیت را زیر پا میگذارند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر