بازدید 15097

مالیات ستانی از خانه‌های خالی به کجا رسید؟

مطابق با آمار‌های رسمی ۲.۵ میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد و طبق آمار ارائه شده توسط وزیر راه و شهرسازی در مردادماه سال جاری تعداد این خانه‌ها بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد می‌باشند. مجلس یازدهم بعد از سر کار آمدن، یکی از اولویت‌های کاری خود را مالیات ستانی از این خانه‌ها قرار داد و مصوبه‌ای را تنظیم کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 01 November 2020

قیمت ها در بازار مسکن به مانند سایر بازارها همچنان روند صعودی دارد و هر روز خرید مسکن به یک رویای دست نیافتنی تر برای خانوارها تبدیل می شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران، که مربوط به مهرماه سال جاری است، نشان می‌دهد که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مهرماه سال جاری ۲۶.۷ میلیون تومان بوده که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل به ترتیب ۱۱۰ درصد و ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این شرایط، کارشناسان افزایش عرضه مسکن را به عنوان راهکار اساسی کاهش قیمت مسکن عنوان می‌کنند، اما ساخت مسکن نیازمند زمان است؛ بنابراین باید به دنبال راهکار‌های دیگری برای افزایش عرضه مسکن در شرایط کنونی بود. ورود خانه‌های خالی از سکنه به بازار مسکن می‌تواند عرضه مسکن را افزایش دهد و تا حدودی قیمت را کاهش دهد؛ هر چند این کاهش قیمت مقطعی و کم باشد.

چه تعداد خانه خالی وجود دارد؟

آمار‌های جدید و رسمی از این که چقدر مسکن هم اکنون خالی از سکنه هستند وجود ندارد؛ اما بر اساس آمار‌های قبلی می‌توان این گونه گفت که بنا به گزارش معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نرخ واقعی خانه‌های خالی در کشور در سال ۱۳۸۵ حدود ۴.۲ درصد (معادل ۶۳۳ هزار واحد خالی) بوده که این تعداد در سال ۱۳۹۰ به حدود ۸.۳ درصد (معادل ۱.۶ میلیون واحد خالی) و در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۱.۳ درصد (معادل ۲.۶ میلیون واحد خالی) افزایش یافته است.

مصوبه مجلس برای مالیات ستانی از خانه های خالی به کجا رسید؟

البته در ۲۸ مردادماه سال جاری بود که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ۲۳ هزار واحد مسکونی متعلق به یک نهاد حقوقی خبر داد و گفت: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی خالی توسط سامانه املاک شناسایی و مشخص شد، یک نفر ۶۰۲ واحد مسکونی به نام خود داشته است.

راهکاری برای عرضه خانه های خالی از سکنه به بازار مسکن

برای آن که از احتکار مسکن و همچنین خالی ماندن خانه‌ها از سکنه جلوگیری شود تصمیم گرفته شد که از این خانه‌ها مالیات اخذ شود. ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب تیر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، خانه‌های خالی را مشمول پرداخت مالیات دانست. خانه‌های خالی طبق این ماده از سال دوم مشمول پرداخت مالیات می‌شدند.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که شناسایی خانه‌های خالی از سکنه جهت اخذ مالیات از آن‌ها کار بسیار دشواری است، اما تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مشخص کرده بود که چگونه می‌توان این خانه‌ها را شناسایی نمود. کلید حل این مشکل راه اندازی "سامانه ملی املاک و اسکان" بود. تبصره ۷ این ماده قانونی، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده بود تا ظرف مدت شش ماه سامانه ملی املاک و اسکان را با همکاری دستگاه‌های ذی ربط برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی و راه اندازی کند.

 

کار مالیات ستانی از خانه های خالی از سکنه به کجا رسید؟

هر چند کار راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان از بهمن ماه سال گذشته کلید خورد و از ابتدای سال جاری گفته شد که این املاک شروع به کار خواهد کرد، باز هم تعللاتی در آغاز به کار این سامانه مشاهده شد تا اینکه با روی کار آمدن مجلس یازدهم، نمایندگان این مجلس مالیات ستانی از خانه‌های خالی از سکنه را یکی از اولویت‌های کاری خود قرار دادند و کار را با اصلاح ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، توام با افزایش فشار‌ها بر وزارت راه و شهرسازی برای عملیاتی شدن این قانون و راه اندازی سامانه املاک و اسکان پیش بردند.

مصوبه مجلس به کجا رسید؟

مصوبه مورد نظر نمایندگان مجلس در زمینه مالیات ستانی از خانه‌های خالی به تصویب نمایندگان رسید و حدود ۴ ماه پیش به شورای نگهبان جهت تایید ارسال شد. بعد از آن شورای نگهبان چند جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی و همچنین کارشناسان اقتصادی برای رد یا تصویب مصوبه مجلس برگزار کرد.

روز گذشته دهم آبان ماه ۱۳۹۹ سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ایرادات طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (طرح مالیات بر خانه‌های خالی) را اعلام کرد و این طرح را برای اصلاح به مجلس بازگرداند.

این دومین بار بود که شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی ایراد وارد کرد و این طرح را به مجلس بازگرداند.

براساس این گزارش، متن کامل ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی به شرح زیر بود:

۱- علی رغم اصلاح به عمل آمده، ایراد بند ۶_۱ نظر سابق شورای نگهبان کماکان به قوت خود باقی است..

۲- در جزء ۵ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر:

۱-۲- با توجه به اینکه مشخص نیست در صدر جزء، منظور از عدم درج «هر یک از اطلاعات مربوط به اقامت یا مالکیت» شامل چه مواردی است ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

۲-۲-از آنجا که مشخص نیست در صورت عدم تایید اطلاعات، مالکان مشمول کدام یک از مالیات‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

۳-۲- اطلاق شمول مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به مالکانی که واحد‌های مسکونی خود را به فردی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای او تعریف نشده است اجاره دهند، در مواردی که مالک به اطلاعات مزبور دسترسی ندارد، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

۳- شمول حکم تعلق مالیات موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، نسبت به واحد‌های مسکونی موقوفه که امکان اجاره آن‌ها حسب وقف نامه وجود ندارد ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

ایراد بند ۶-۱ نظر سابق شورای نگهبان در این نامه به آن اشاره شده، عبارتست از: اطلاق حکم مذکور در ماده واحده در خصوص وضع مالیات نسبت به کسانی که به دلایل موجه امکان فروش یا اجاره ملک خود را ندارند، خلاف موازین شرع شناخته شد.

مصوبه مجلس برای مالیات ستانی از خانه های خالی به کجا رسید؟

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز طی مصاحبه ای در این باره گفت: این طرح چندی پیش به منظور تأمین نظر شورای نگهبان و پس از ایراد اولیه این شورا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد که نهایتا شورای نگهبان برای دومین بار نیز ایراداتی به این طرح وارد کرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: پس از ایرادات دوباره شورای نگهبان، این طرح به کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و در حال حاضر قرار است در این کمیسیون این ایرادات بررسی و رفع شوند.

وی در خاتمه سخنانش بیان کرد: قرار است این طرح پس از رفع ایرادات در کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس ارسال شده و مجددا مورد بررسی وکلای ملت قرار گیرد و پس از آن به شورای نگهبان ارسال شود.

به هر صورت آن گونه که مشخص است شورای نگهبان همچنان ابهاماتی در مورد مصوبه مجلس دارد که باید این ابهامات رفع شوند و به نظر می رسد که همچنان باید منتظر اجرایی شدن مالیات ستانی از خانه های خالی باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۳
این مالیات در کشورهایی وجود دارد که زمین و بیشتر هزینه ساخت دولتی است در ایران دولت و شهرداری فقط عوارض و مالیات دریافت می کنند و کوچکترین نقشی در هزینه زمین و ساخت ندارند به همین علت قیمت مسکن در ایران بیشتر است
رقم 2ونیم میلیون خانهخالی افسانه ای بیش نیست. اکثرواحدها دست بانکهاست.
شخصی با یک منزل 4میلیاردی در تهران را این طرح از مالیات معاف کرده اما شخصی در شهرستان با دوخانه جمعا 400میلون را مشمول مالیات کرده؟؟ عجب عدالتی...
این طرح را شورای نگهبان 22 ایراد ازش گرفت و به نظر بنده 122 ایراد را نگرفت.
45 ایراد را من در بالا ذکر کرده ام
از جمله یکی شدن خانواده 13 نفره با 2 نفره و نیز یکی شدن ویلای 1800 متری با خانه نقلی و لنگی60 متری و عدم تعیین حداقل متراژ که حتی لونه مرغ و کبوتر باسند راشامل شده.عدم استثنا شدن پارکینگ و پیلوت و انبار و راهرو باسند مسکونی و غیر قابل اجاره
خلاصه دوغ و دوشاب یکی شده است
این طرح به سرنوشت قانون94 دچار خواهد شد و شکست سنگینی می خورد.
در آن طرح حتی2000نفر نیامدند و طنز ماجرا آنجاست که الان میگن باید 85میلیون بیان!!!
برای کارت ملی هم انقدر ثبت نام نشد
در مجلس هفتم هم طرح،تثبیت قیمتها تصویب شد اما الان شما قیمت تثبیت شده ای می بینید؟!!!
تا دیر نشده طرح را اصلاح کنید. و اساسا بجای طرحهای خلق ساعه، به
هزاران طرح مانده از 10ها سال و لوایح فراموش شده بپردازید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
تا زمانی که خود مسئولین و تصمیم گیرندگان مالک خانه های خالی هستند چنین قانونی تصویب و اجرا نمی شود
یادتان باشد هر مالیاتی امروز بر مسکن، بار کنید چند سال بعد به قیمت فروش آن اضافه و مردم را در خرید مسکن ناتوان تر و بیچاره تر خواهد کرد. کسی با مبارزه با احتکار مخالف نیست، اما طرح شما، ناخواسته سرمایه خرد بیوه زنان و ایتام و بازنستگان و طبقه متوسط را نشانه رفته و استثنا نکرده است، آن هم به بهانه کمک به اقشار ضعیف کهشعار پوپولیستی شکست خورده و مهجر است و راه درستی حتی برای آن انتخاب نکرده اید! مگر در کشورهای دیگر که شما سعی کردید طرح انها را کپی کنید،خانوار ملاک است؟ مسلما نه، فقط شخص ملاک است و درستش همین است
پیشنهاداتی برای اصلاح طرح کمیسیون اقتصادی مجلس برای مالیات برار خانه های خالی:
الف- موارد اصلاحی:
1-تعریف خانه خالی:7ماه خالی بودن (یا 6 ماه و یک روز خالی بودن)، در 12 ماه یا یک سال جایگزین 4 ماه شود.زیرا خالی به بیش از نصف اطلاق می شود و نیز 4 ماه برای فروش و اجاره کافی نیست به خصوص در شهرهای مختلف.
2- جایگزینی فرد به جای خانوار یا تغییر و تسهیل مفهوم خانوار و یا درج سازکار حفظ حقوق اعضا و فرزندان خانوار.
3-تعرف دقیق تر شرایط اضطرار به نحوی که فقط در شهرهای بحرانی در ارزیابی هر سال اجرا شود.
4-زمانهای تخصیصی به دولت برای اجاد سامانه و اجرا از سه و دو ماه به دو بازه یک ساله یا دو بازه 9 ماهه و یا حداقل دو بازه 6 ماهه، تغییر و گسترش یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
آفرین برشماکارشناس محترم
اصلاح نحوه اجرا: اجرا به صورت تدریجی باشد. یک پیشنهاد در زیر می آید وگرنه روش تدرجی دیگری جایگزین شود نه دفعتا:
1- سال اول، برای شهر تهران یا حداکثر استان تهران، اجرا شود.
2- سال دوم برای کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت اجرا شود (تهران-شیراز-یزد-اصفهان-مشهد-تبریز-ارومیه-قم-رشت-سمنان-آبادان-بوشهر-بجنورد)
3- سال سوم، برای مراکز استان ها اجرا شود.
4- از سال چهارم و به بعد، برای همه شهرهای بیش از 100 هزار نفر اجرایی گردد. (البته نساب 150یا200هزارنفر بهتر است).
5- همچنین، ضرایب تدرج بیشتر بگیرد مثلا سال اول 2برابر، سال دوم 3 برابر، سال سوم 4برابر و سال چهارم و پس از آن 5برابر نرخ مالیات بر اجاره.
موارد استثناء که در آن موارد، یا خالی بودن واحد مسکونی موجه است و یا برای تشویق اهداف دیگر جامعه و قوانین مجلس کمک کننده باشد:
حتی اگر همه موارد زیر، مورد تایید نبود، هر تعداد که منطقا وعقلا و شرعا و عرفا، پذیرفته است، پیشنهاد و گنجانده شود.
بنابرین، پیشنهاد می شود که موارد زیر تحت عنوان محل سکونت فرعی از شمول مالیات مذکور خارج شوند، مشروط بر آنکه، اولا تعداد واحدهای خالی معرفی شده از تعداد اعضای بالای 18 سال آن خانوار مذکور تجاوز نکند و نیز دوما واحد خالی لوکس نباشد وسوما متراژ هر واحد از 120 متر فراتر نرود وهمچنین، چهارما تعداد واحدهای معرفی شده فرعی به عدد 9 (یا 5) نرسد و نیز پنجما به شرط ثبت کامل در سامانه مذکور معرفی شده از طرف وزارت راه و شهرسازی، و ششما آن هم در بازه زمانی و تاریخ تعیین شده و هفتما، هر سال به روز گردد و هشتما، مشمول، فقط، حداکثراز یکی از بندهای زیر می تواند استفاده نمایید و نهما زمین واحد ثبت سندشده قانونی و دارای پایان کار باشد و در مراجع قانونی قوه قضاییه، زمین خواری محسوب نگردد،و دهما ملک، محل اختلاف یا دارای طرح عقب نشینی و تعریض نباشد :
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
دوست عزیزشرعاوعرفاملکی که درآمدنداردنبایستی بزورازمالک پولی بابت مالیات گرفت بقول قذماکف دست که مو ندارد هرچه کنی نمیتوانی ازآن موئی بکنی
همه طرح ها در ایران فقط دو روز اجرا میشن
بقیه اش شعار برای جمع آوری رای در انتخابات و اکثرا توخالی است
پیشنهاد موارد استثنا از قانون و نیز موارد معاف از این مالیات:

1- خانواده های پرجمعیت ( یعنی بیش از متوسط کشوری تعداد اعضای خانوار در کشور ) 4 نفر یا بیشتر، یا دارای فرزند سوم و بیشتر، جهت تشویق جمعیت، حداکثر به تداد فرزندان خانوار با رعایت شرط تعداد در بند بالا.
2- بازنشستگان ومستمری بگیران کشوری و لشگری و تامین اجتماعی و فولاد و بانکها و روستایی وعشایری و سایر بازنشستگان، جهت حمایت از ایشان.
3- افراد و خانوار دارای یک معلول یا بیشتر شدید یا خیلی شدید و یا جانباز 40 درصد یا بیشتر و یا ایثارگر یا آزاده یا خانواده شهدا یا تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد یا بنیاد شهید یا نهادهای حمایتی تحت پوشش وزارت کار و رفاه و تامین اجتماعی، جهت حمایت از آنها.
4- خانواده های دارای فرد یا افراد شهریه پرداز دانشجو یا دانش آموز فقط تا زمان ادامه تحصیل و حداکثر 4 سال، جهت جلوگیری از فشار مضاعف حداکثر 2 واحد فرعی
5- خانواده دارای فرد اعزامی به سربازی، به خصوص در دور از خانواده، فقط در حین خدمت و حداکثر به مدت 2سال، جهت جلوگیری از عسر و حرج.(شرایط سخت تر:2سرباز یا بیشتر)
6- خیرین اعم از مدرسه ساز یا خانه ساز یا سلامت یا تحت تکفل گیرندگان تعدادی از کودکان یا معلولان یا فقرا و امثال آن که کمتر از 10 نفر نباشد و به تایید مراجع رسمی یعنی بهزیستی و کمیته امداد و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، جهت تشویق ایشان.
7- واقفین این املاک، در مدت وقف، جهت ترویج وقف.
8- افرادی که یک یا چند کودک به فرزند خواندگی قبول کرده اند به تعداد فرزندان به تایید بهزیستی یا کمیته امداد، جهت کاهش بار مالی واجتماعی دولت.
9- معلولان و جانبازان اعصاب و روان یا جسمی حرکتی که به طور طبیعی به فضای جداگانه یا بیشتری نیاز داشته باشند، به تعداد این افراد درخانه و خانواده و صرفا با تایید بهزیستی یا پزشکان معتمد و کمسیون پزشکی و بنیاد شهید، جهت تامین نیازهای حیاتی ایشان و نگهداری کودک یا معلول در خانه در راستای سیاست های بهزیستی. متناسب با تعداد تحت تکفل.
10- افراد با محل کار خارج از شهر محل سکونت با حداقل مسافت بیش از25 کیلومتر یا در مناطق محروم یا روستایی یا مرزی یا صعب العبور یا جنگی یا عملیاتی یا فاقد راه آسفالته حداکثر 2 واحد فرعی
11- خانواده دارای فرد یا فرزند بیکار به مدت 6 ماه و یک روز یا بیشتر، اعم از دارای سابقه کار یا بدون آن، در مدت زمان بیکاری و حداکثر 4 سال و حداکثر 2 واحد فرعی
12- بیماران خاص و صب العلاج و مبتلایان بیماریهای جدید و پرهزینه تا پایان بیماری یا تعیین تکلیف آن، در خانوار حداکثر 2 واحد فرعی
13- ایتام و خانواده ایشان (سختگیرانه: 2 یتیم و بیشتر) حداکثر 2 واحد فرعی
14- زنان سرپرست خانوارو زنان بی سرپرست یا بدسرپرست حداکثر 2 واحد فرعی
15- افراد مشغول به مشاغل خانگی به تعداد این افراد و مشاغل حداکثر2 واحد فرعی جهت معرفی.
16- مرزنشینان ساکن مناطق مرزی،طبق تقسیمات کشوری یا شهر و روستای با فاصله حداکثر 50 کیلومتر از مرزهای آبی یا خاکی کشور به شرط واقع شدن آن شهر در استان مرزی یا مناطق محروم یا عملیاتی حداکثر 2 واحد فرعی
17- نابینایان و ناشنوایان و افراد فرزند از دست داده یا همسر از دست داده حداکثر 2 واحد فرعی
18- اهالی جانباز شیمیایی شهر سردشت حداکثر 2 واحد فرعی
19- سالمندان بالای 70 سال تمام حداکثر 2 واحد فرعی
20- واحدهای صطلاحا نقلی کوچکتر از 76 متر حداکثر 2 واحد فرعی
21- واحدهای اصطلاحا کلنگی با عمر بیش از20 سال حداکثر 2 واحد فرعی.
22- واحدهای تجاری – مسکونی حداکثر 2 واحد فرعی .
ایشالا که بایدن انتخاب بشه و تحریم نفتی کم بشه و خزانه دولت پر از دلار بشه تا دولت و مجلس بی خیال جیب طبقه متوسط بشوند
آنقدر جلوی تصویب طرح مالیات گرفتن از خانه های خالی را می گیرد و آن را به مجلس باز می گرداند تا بالاخره مجلس خسته و بی خیال شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
داداش
این طرح پر از ایراده
گاهی ادم فکر میکنه شما تو ایران زندگی نمیکنید.این قانون سالهاست همینطور بلا تکلیف باقی مونده وقت اجارها که میشه میارن وسط بعد که فصلش تموم شد دوباره میزارن کنار.تازه فکر میکنید مردم نمیدونند این خانه های خالی مال کیه؟همه میدونند بیشتر اینخانه ها مال همانهای هست که قراره این قانون را وضع واجرا کنند.فکر میکنید اینه قانونی برخلاف مصالح خود اجرا میکنند؟
مفهوم مالکیت را با اجاره اجباری ازبین می برید. کشورهای نفتی غرق نعمتند ماهم اینجا دنبال هر بهانه ای برای گرفتن مالیات بیشتر از مردم ایم. معیار در خانه خالی هر فرد و کد ملی اوست نه خانوار. وگرنه حق فرزندان پایمال می شود.
22 ایراد شورای نگهبان به این طرح به هیچ وجه رفع نشده و مدام توسط مجلس دور زده می شود. حتی اجازه ثبت واحد فرعی به ازای فرزندان خانواده را از طرح اولیه خودشان حذف کردند!!! چرا؟؟
در کنار هر تنبیه بایستی از روشهای تشویقی استفاده شود که وجود ندارد. ضمنا سامانه وزارت راه ناقص است و حتی محلی برای مدارک و اعتراض ندارد!! چرا؟؟؟
موارد اصلاحی: 1-تعریف خانه خالی:7ماه خالی بودن (یا 6 ماه و یک روز خالی بودن)، در 12 ماه یا یک سال جایگزین 4 ماه شود.زیرا خالی به بیش از نصف اطلاق می شود و نیز 4 ماه برای فروش و اجاره کافی نیست به خصوص در شهرهای مختلف. 2- جایگزینی فرد به جای خانوار یا تغییر و تسهیل مفهوم خانوار و یا درج سازکار حفظ ح
1- هر ایرانی به ازای هر کارت ملی فقط میتواند یک سند ملکی بنام خودش داشته باشد و املاک اضافی مشمول مالیات تصاعدی سالیانه میشود .
به عنوان مثال اگر ملک دوم ارزشی معادل 1 میلیارد تومان داشته باشد باید سالی 10 درصد قیمت ملک را مالیات بدهد و هر چه ارزش ملک بیشتر شود تا 50% قیمت واقعی ملک در سال مشمول مالیات شود ...
این مالیات باید به گونه ای زیاد باشد که مالکین نتوانند آنرا بر روی قیمت فروش بگذارند و ترجیها از شر ملک دوم و سوم مجبور به خلاص شدن میشوند ..
حال اگر حتی کسانی از محل اجاره ملک دوم امرار معاش میکند ، از حالا تا دو سال دیگر باید فکر دیگری برای امرار معاش خود کند و سرمایه اش را در تولید و یا کسب و کار ببرد ...
2- همان یک ملکی هم که هر کارت ملی میتواند بنامش داشته باشد ، از نظر ارزش و قیمت روز باید محدودیت داشته باشد .
یعنی اینکه تا سقف مثلا 5 میلیارد معاف از مالیات سالیانه
از 5 تا 10 میلیارد مشمول 1% مالیات سالیانه
از 10 تا 15 میلیارد ( برای 5 میلیارد اضافی ) مبلغ 2% مالیات سالیانه
و الی آخر
به این روش صاحبان خانه های مولتی میلیاردی به سختی میتوانند از عهده مالیات سالینه همان یک ملک خود برایند ، لذا آنرا کوچکتر میکنند و در حد نیاز واقعی همان تک ملک را نگهداری میکنند ..
3- همین قوانین بازدارنده برای خودرو هم صدق میکند
کسی که مثلا خودروی 4 میلیاردی دارد باید سالی 500 میلیون مالیات بدهد و دو سال وقت داره از شر خودروی خودش راحت بشه یا فک پلاک کنه ...
باید برای دارندگی و مال اندوزی مزاحمت و دردسر ایجاد کرد ، نه اینکه با این وامهای ناچیز مسکن ، مفت خورهای بساز و بفروش را فربه تر کرد ...
4- هر کسی هم از این پولدارها که خواست از ایران بره به کشور دیگه ، بسلامت ، وقتی که اقامت و پاسپورت کشور دیگری را گرفت ف شناسنامه و پاسپورت و کارت ملی اونارو توی ایران باطل کرد و تا 10 سال اجازه ورود بهشون نداد ..
میشه همین قانون رو از اول سال 1402 اجرایی کرد و همه اونایی که قبلا مهاجرت کردند حالا حق انتخاب دارند ، یا از ملیت کشورهای دیگه صرف نظر کنند ، یا همه مدارک شناسایی ایرانشون باطل میشه و تا 10 سال حق ورود به ایران رو ندارند ...
با این روش که دولت پیش گرفته سرمایه گذاری داخلی نیز همانند سرمایه گذاری خارجی از بین خواهد رفت
بعد از اخذ پروانه اگر سازنده ای بنا به هر دلایلی نتوانست کار را به اتمام برساند تکلیف چیست .
اگر سازنده ای بعد از اتمام کار در موعد مقرر بنا به هر دلایلی مانند رکورد و یا کسادی بازار نتوانست بفروش برساند و قصد او فروش است نه اجاره بازم تکلیف این بنده خدا چیست ؟
پدر ومادر من در شهرستان ساکن هستن، و من از منزل مادر در تهران به صورت مسافرتی استفاده میکنم، ایشون از من اجاره نمیگیره چون با حقوق 3 میلیونی توان پرداخت اجاره ندارم، به خاطر شغل آزاد مجبورم بین شهرستان و تهران رفت و آمد کنم، این آقایان مجلسی با این قانونشون حتی اقامت فرزند در خانه پدر و مادر را از قانون خانه خالی مستثنی نکردن
آیا تفاوتی بین مالک دو واحد مسکونی، با مالک 10 واحد مسکونی گذاشته شده؟ خیر

آیا موارد استثنایی که فرد مجبور است بدلایل شخصی و خانوادگی یک واحد مسکونی رو نیمه خالی در اختیار داشته باشد، در این قانون لحاظ شده؟ خیر

آیا تناسبی در مبلغ مالیات با توان پرداخت فرد لحاظ شده؟ خیر
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
نیمه خالی آنرابدهد به یک کارتن خواب محترم ویاگورخواب عزیز
خانه 25 متری هم مشمول مالیات است؟ حداقل متراژ معاف تعیین نشده در طرح!
مغازه و زمین و تجاری و صنعتی، چه می شوذ که در این طرح نیست؟
مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد.
هزینه کارگر و خدمات بنایی و مهندسی و نقشه، چه می شود؟
قیمت مصالح که باعث تاخیر ساخت می شود، چرا در این طرح نیامده؟
قیمت ارز ثابت نیست، جریمه اش را بخش مسکن باید بدهد؟
مطمئن باشید با این روش مالیات گیری قیمت خانه چندین برابر خواهد شد
دولت لاایحه اصلاح قانون مالیات را هفته پیش تصویب و به مجلس داد. چرا دوباره طرح دادن و موازی کاری و کاربیهوده؟
یک باره همه رو روی لایحه بررسی کنن.
مردم قربانی اختلاف مجلس و دولت نشوند.
اخذ مالیات به هر شکل قطعا موجب افزایش قیمتها می شود وای خلاف مصالح مستاجران است.
رقم 6 برابری از کجا و چگونه وارد طرح شد؟
ابهامات اساسی ندارد فقط مثل جوک می ماند .انگار تصویب کنندگان فقط بر اساس تصمیم جناح رای داد ه اند و اصلا یک بار هم متن آن
را نخوانده اند .چون از همان کلمه اول ایراد دارد تا به آخر.
این طرح باعث افزایش قیمت مسکن می شود خانه های خالی متعلق به سازندگان است و آنها قصد فروش دارند نه اجاره. این مالیات را نهایتا باید خریدار خانه پرداخت کند
باز خوبه یه جایی هست جلوی طرح های خلق الساعه و مضر اقایان را بگیرد.
هم خنده دارترین وهم تاسف بارترین قانونی است که نمایندگان مردم برای بهم ریختن آرامش واقتصادجامعه میتوانندمصوب کنند .
همه ازدست غیرمینالند سعدی ازدست خویشتن فریاد
ایرادات شورای محترم نگهبان را که به حق هم هست مادر بزرگ من هم می دانست اما این اقایان ندانستند.من به جز منزل خودم ،منزلی خریده ام که مادرم دران زندگی می کند و منزلی که قول نامه ای است و قابل اجاره دادن نیست جالب انکه شورای نگهبان به هر دو اشاره کرده و حضرات به هیچ کدام
شورای نگهبان به خوبی اشاره کرده، طرح خام نمایندگان بر خانه خالی اشکال اساسی داره، چرا برای منزل شخصی که به دلایل موجه چند ماهی از سال خالی ست، باید مالیات چند میلیونی پرداخت بشه؟ چرا اینطور برای ملک خصوصی مردم تعیین تکلیف میشه؟ شخصی که زحمت کشیده و بعد از 30 سال 2 منزل در یک شهر داره و دوست نداره منزل دوم رو بدلایل موجه اجاره بده مجبور به پرداخت مالیات سنگین خارج از توانش بشه؟

من یک مثال میزنم تا مشخص بشه چرا این طرح اشکال اساسی داره:

فرض کنید شما یک منزل ویلایی 1000 متری در سعادت آباد تهران داری، و هیچ ملک و املاک دیگه ای نداری به جز این، خب این 1000 متر بستگی به موقعیت حداقل 50 میلیارد تومان قیمت داره، شما طبق این قانون از پرداخت مالیات معاف هستی

حالا بریم سراغ مورد دوم، شما یک کارمند 60 ساله بدبخت هستی که 30 سال زحمت کشیده تا دو واحد آپارتمان 50 متری در تهران بخره، در یکی ساکن است، و دومی رو بدلایل شخصی خالی نگه داشته یا گذاشته برای مسافرت بچه ها که از شهرستان سالی چند بار میان و منزل 50 متری خودش جای کافی نداره، خب این کارمند بازنشسته طبق قانون مجلس باید یا اجاره بده و مالیاتش رو به دولت بده، یا خانه خالی حساب میشه و ماهی 4 میلیون باید به دولت مالیات بده، که این پول در زمان فروش پس از ده سال میشه 4 میلیارد و هشتصد میلیون تومان ناقابل !!!! یعنی چی؟ یعنی منزل این آقا مصادره میشه

به این میگن عدالت مجلس؟ آقایان شورای نگهبان خواهش میکنم تصویب نکنید.
این طرح هنوز تصویب نشده حس سرک کشیدن و توهین برخی همسایه های از خدا بی خبر را به مالکین خانه های کم ترددتر سبب شده که عمدتا قشرهای ضعیف مثل سالمندان یا زنان خودسرپرست و یا سایر افراد مشکل دار است که نمی توانند از خانه هایشان بخوبی بهره ببرند آن وقت مشتی همسایه خدانشناس که خودشان را زده اند به کوری و صد بار تردد آنها را در صبح و عصرها طی سال ها ندیده اند حال را به راه هی به طرف می گویند شما مالک همان خانه خالی هستید. بدبختی این جاست که ان وقت همین حضرات چه بسا در شهر های خودشان صاحب یک ویلای چند هزار متری معاف از مالیات باشند
به نظرم شورای نگهبان خیلی ملاحظه کرده و ایرادات این طرح خیلی بیشتر از ابن حرف ها است.
کارمند 60 ساله بدبخت هستی که 30 سال زحمت کشیده تا دو واحد آپارتمان 50 متری در تهران بخره، در یکی ساکن است، و دومی رو بدلایل شخصی خالی نگه داشته یا گذاشته برای مسافرت بچه ها که از شهرستان سالی چند بار میان و منزل 50 متری خودش جای کافی نداره، خب این کارمند بازنشسته طبق قانون مجلس باید یا اجاره بده و مالیاتش رو به دولت بده، یا خانه خالی حساب میشه و ماهی 4 میلیون باید به دولت مالیات بده، که این پول در زمان فروش پس از ده سال میشه 4 میلیارد و هشتصد میلیون تومان ناقابل
کارمند 60 ساله بدبخت هستی که 30 سال زحمت کشیده تا دو واحد آپارتمان 50 متری در تهران بخره، در یکی ساکن است، و دومی رو بدلایل شخصی خالی نگه داشته یا گذاشته برای مسافرت بچه ها که از شهرستان سالی چند بار میان و منزل 50 متری خودش جای کافی نداره، خب این کارمند بازنشسته طبق قانون مجلس باید یا اجاره بده و مالیاتش رو به دولت بده، یا خانه خالی حساب میشه و ماهی 4 میلیون باید به دولت مالیات بده، که این پول در زمان فروش پس از ده سال میشه 4 میلیارد و هشتصد میلیون تومان ناقابل
کشورهای جهان صرفاً به‌خاطر خرید خانه از سوی یک توریست به آن‌ها اقامت دائم تعلق می‌گیرد. اما این طرح، می خواهد رودخانه را برعکس شنا کند.
.در کشورهای مختلف جهان مالیات براساس متراژ محاسبه شود نه کدپستی؛ اما اجرای طرح به این شیوه در ایران حتماً دردسرهای زیادی برای خانواده‌های ایرانی ایجاد می‌کند.
بنظر بنده شورای نگهبان بخشی از مشکل را دیده طرح بسیار ناقصی است باعت فساد و زمینه خروج سرمایه از کشور میشود در گشورهای دیگر به خرید خانه اقامت میدهند اینجا نقره داغ کمی کارشناسی بشود لطفا اخه چه فرق است بین مسکن و سایر اقلام به هر حال فکری برای گرانی بشود و گرنه مهاجرت به شهرهای بزرگ زیاد میشود و شهرهای کوچک از سکنه خالی میشود بایستی از سرمایه مالیات گرفت و از دارایی و نه از کالایی که هنوز فروش نرفته شورای نگهبان کاملا درست میگوید افرین.
مصوبات مجلس به دولتهای دوازدهم وسیزدهم میرسه.
مالیات بر خانه‌های خالی چندان ابزار قدرتمندی برای کنترل قیمت مسکن نیست.
طرح با شکست سنگین مواجه میشه و تبعات اقتصادی و حقوقی آن در حوزه مسکن طی چند ماه با قول نامه های صوری و حتی خرید و فروش های صوری خودنمایی خواهد کرد. حتی باعث میشه موجران برای جبران خسران ناشی از مالیات 2 ماه بر اجاره 12 ماهه، قولنامه یک عدد پایین تر تنظیم کنند و در عمل یک مبلغ بیشتری از مستاجر اخذ کنند. اگر دنبال راهکار واقعی هستین، باید تمرکز در شهرها رو کاهش دهید، و مسکن ارزان قیمت در حاشیه شهرها ساخته بشه.
یعنی میخوان از مردم به خاطر داشتن ویلا مالیات اجاره بگیرن ؟؟ یکی کار کرده یه ویلا خریده تو شمال، اجاره ای نمیگیره که بخواد براش مالیات بده !
این طرح بایستی شامل خانواده هائی که برای فرزندانشون خانه تهیه میکنند فکری بکنه.
هر فرزند پسر بزرگ سال بایستی صاحب خانه باشه
دم ازدواج که نمیشود با این اوضاعی که خودشون برای مردم درست کردن خونه خرید حالا یکی هم که به فکر سرو سامان پسرشه باید مالیات بده.
نمیخواد خونشو بده مستاجر که از بین ببره.
این طرح کاملا غیر کارشناسانه و مردود است و از روی هیجان تهیه شده.
باید مشخص بشه که این پول صرف توسعه مسکن میشه
طرحی نشئت گرفته از بغض است و موجب میشود اصل عدالت مالیاتی زیر سئوال برود
این طرح تیتر و عنوان زیبایی برای مردم داره ولی خیلی خام و ناپخته داره پیش میره . و باعث میشه فلسفه وجودی آن زیر سوال بره.
مثلا" بنده که خانه پدریم را در شهرستان خریده ام وسالی چند بار به انجا مسافرت و اقامت چند روزه دارم باید مالیاتش را بدهم
مثلا" بنده که خانه پدریم را در شهرستان خریده ام وسالی چند بار به انجا مسافرت و اقامت چند روزه دارم باید مالیاتش را بدهم.
افراد کد ملی ندارند و خانه آن‌ها شامل مالیات می‌شود.
دولت بخاطر کم کاری جایزه میگیرد(مالیات)ومردم فقط به جرم حفظارزش دارایی جریمه میشوند(مالیات)
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
بله باید مالیات بدی که واسه چندروز تفریحت یه خونه رو خالی نگه داشتی
این طرح حق افراد مجرد را لحاظ نکرده .30 میلیون آدم مجرد کجا باید زنگی کنند ؟ خونه ی ماماناشون ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
آفرین، درسته.
مگه مجرد ادم نیست؟ مگر مجرد شهروند نیست؟
۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانه ی خالی ضربدر ۳/۴ بعد خانوار میشه حدودا ۹ میلیون نفر. یعنی با این قانون ۹ میلیون نفر از روستا ها و شهرهای کوچک باید به شهر های بزرگ مهاجرت کنند تا این خانه ها پر شود .و خانه های روستا یی خالی شود . در شهر تهران طبق آمار اعلامی ۵۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد ضربدر ۳/۴بعد خانوار
این طرح غیر قابل اجراست چرا ؟ چون اگه قرار باشه ۲میلیون و۷۰۰هزار خانه خالی پر بشه احتیاج به ۹ میلیون نفر جمعیت داره که باید از روستا ها به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
گورخوابها وکارتن خوابهاراازقلم نیاندازید
آقا خودشون مسخره کردن برای آشنا ما پیامک آومده چندسال قبل خونه روفروخته میگه تلفن همراه وکدملی خریدارو بگو،یک خونه رو سه بار اعلام کرده یه بار با یه کدپستی دفعه بعد همان واحد رو با کد پستی دیگه بار سوم همون واحد با یک پلاک دیگه فقط میدونم معاون راه میگه خانه خالی رو شناساییی کردند
آقا خودشون مسخره کردن برای آشنا ما پیامک آومده چندسال قبل خونه روفروخته میگه تلفن همراه وکدملی خریدارو بگو،یک خونه رو سه بار اعلام کرده یه بار با یه کدپستی دفعه بعد همان واحد رو با کد پستی دیگه بار سوم همون واحد با یک پلاک دیگه فقط میدونم معاون راه میگه خانه خالی رو شناساییی کردندکذب محض است ا
خودشون مسخره کردن برای آشنا ما پیامک آومده چندسال قبل خونه روفروخته میگه تلفن همراه وکدملی خریدارو بگو،یک خونه رو سه بار اعلام کرده یه بار با یه کدپستی دفعه بعد همان واحد رو با کد پستی دیگه بار سوم همون واحد با یک پلاک دیگه فقط میدونم معاون راه میگه خانه خالی رو شناساییی کردندکذب محض است ا
اگر پدر و مادری برای فرزند خود از قبل خانه تهییه نکند، با توجه به اینکه بعدا خودش نمی تواند با این اوضاع، تهیه مسکن کند، آیا شما جناب خاندوزی ، تهیه مسکن ایشان را می پذیرید؟ 8-اگر خانواده ای، پاکینگ ی.
مغازه و زمین و تجاری و صنعتی، چه می شوذ که در این طرح نیست؟ 10- خانه 25 متری هم مشمول مالیات است؟ حداقل متراژ معاف تعیین نشده در طرح! 11- قیمت مصالح که باعث تاخیر ساخت می شود، چرا در این طرح نیامده؟ 1.
هزینه کارگر و خدمات بنایی و مهندسی و نقشه، چه می شود؟ 13- مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد. 14- قیمت ارز ث
بنظرم عمدا مسئولان مملکت نمی خواهند از ابزارهای مفید تنظیم بازار مثل مالیات استفاده کنند چون خودشون ذینفع هستند با مالیات می شود غوغا کرد عدالت را پیاده کرد رضایت همه اقشار را جلب کرد مردم در اسایش زندگی خواهند کرد حیف که مسئولان اینو نمی خواهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
این طرح پر از اشکال و ایراده.
یک سر و صدای توخالی دیگر بود و هست و خواهدبود. هیچ مالیات گرفتن توی کارشون نیست. چندسال پیش هم مطرح شد. انجام نشد. الان هم به همچنین. یک سر و صدایی برای دلخوش کردن و سرگرم کردن مردم است. والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
این طرح پر از مشکل و اشتباه و ایراد و ابهام و بی فکر هست
ارز ثابت نیست، جریمه اش را بخش مسکن باید بدهد؟ 15- مالیات خانه خالی برای دآمدزایی است وگرنه چرا حتی یک خونه دیگه برای خانوار رو هم استثنا نکردن؟ 16- اگر شخصی در شهر دیگر، سرباز بود یا بیار مراجعه کنند
شخص ملاک است نه خانوار، و هر کد ملی حق داشتن مسکن دارد. مگر هر شخص، شهروند کشور نیست؟ 18- قانون دایمی، زمان بررسی هم می خواهد، نظرسنجی از کلیه متخصصین و کارشناسان سراسر کشور را می خواهد نه سرعت بی دقت.
ردم قربانی اختلاف مجلس و دولت نشوند. 20- شورای عالی مسکن و مرکز پژوهشها کجای این طرح بود؟ 21- رقم 6 برابری از کجا و چگونه وارد طرح شد؟ 22- چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند
چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند با این طرح که نتیجه اش، همان است. 23- چه فرقی دارد بین لیبرالیسم و بازار آزاد که آن را رد می کردید و این طرح که دست پخت همانهاست. 24- هرکد.
چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند با این طرح که نتیجه اش، همان است. 23- چه فرقی دارد بین لیبرالیسم و بازار آزاد که آن را رد می کردید و این طرح که دست پخت همانهاست. 24- هرکد
با اوج گیری نرخ تورم، هر چند به ظاهر ارزش دارایی بالا رود که اصلا واقعی نیست اما درآمد شخص کاهش می یابد، آنهم کاملا واقعی که به کاهش قدرت خرید منجر می شود و مالیات باید از مجموع این دو اخذ شود آنهم مق.
توقع از مردم برای عدم جلوگیری از نابودی درآمدشان با تبدیل به دارایی در شرایط همیشه اضطراری، توقعی بیجاست. 28-خانوادهایی که معلول یا جانباز به خصوص اعصاب و روان، دارند و نیاز به فضای اضافی، کجای این طر.
خانوادهایی که معلول یا جانباز به خصوص اعصاب و روان، دارند و نیاز به فضای اضافی، کجای این طرح دیده شده اند؟ 29-خانه ای که مهریه همسر یا دیه شخص دیگر یا طلب دیگری یا رهن بانک است یا تضمین و یا محل تامین.
خانوار دچار گرفتاری فرد معتاد که فضای جدا حتما نیاز دارد بخصوص مواو صنعتی جدید روانگردان و ضد روان، چه جایگاهی در طرح دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! 31- هر کس به طرح اعتراض یا انتقاد کرد ،
محتکرین اصلی و بزرگ که اموال به خارج منتقل کردند که با این طرح مشکل ندارند. 33- اصل مالکیت و ثروت مشروع و شفاف و سند دار را با این طرح زیر سوال نبرید وگرنه گرفتار فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی و بی سند ب
همان ابتدا هم در بین کارشناسان اقتصادی و مسؤولان حوزه اقتصاد و مسکن منتقدان زیادی داشت. 35- مالیات بر خانه‌های خالی چندان ابزار قدرتمندی برای کنترل قیمت مسکن نیست. 36- این قانون امسال اجرایی شود، چند.
براساس این طرح، به هر خانوار ایرانی یک کد اختصاص داده می‌شود نه هر شخص که ناعادلانه است. 38- به هر کد ملی یک آدرس پستی اختصاص داده می‌شود که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود. 39- در این طرح اشاره ن
این طرح اشاره نشده که هر خانوار که ممکن است اعضای خانواده‌اش در مناطق مختلف زندگی کنند. 40- خرید خانه‌های قولنامه‌ای توسط زائران عراقی، لبنانی و دیگر شیعیان در شهرهای توریستی و زیارتی یکی دیگر از این.
افراد کد ملی ندارند و خانه آن‌ها شامل مالیات می‌شود. 42- در اکثر کشورهای جهان صرفاً به‌خاطر خرید خانه از سوی یک توریست به آن‌ها اقامت دائم تعلق می‌گیرد. اما این طرح، می خواهد رودخانه را برعکس شنا کند.
تعداد قابل‌توجهی مسکن در مناطق ۱و۲و۳ تهران خالی هستند که عمده آن‌ها به دست احتکارگران و بانک‌ها هستند نه مردم. اما حالا قشر متوسط و ضعیف، برای ۵۰ تا ۷۰ تومان خانه، هم آیا باید مالیات بدهند؟؟!!
طبق قانون فعلی،واحد با متراژ کمتر از 200معافه اماچرا اس ام اس دریافت کردن؟ تعداد 2خانه درقانون فعلی معافه، چرا اس ام اس دریافت کردند؟ درقانون اجرا تدریجی و برای کلانشهراست،اما همه شهرها اس ام اس گرفتن
در جواب تیتر خبر باید عرض کنم به همانجایی که بقیه مصوبات و دستورات رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
این طرح پر از اشکال و ایراد اساسی هست
حالا دیگه مسئولین دولتی چیزی که ندیدن گرون کنند راه افتادن دنبال خونه خالی چه ربطی داره بیشتر خونه خالی ها آپارتمانی هستند که بیشتر زیر ۱۲۰ متر هستند
اقتصاد دانها بدانند مالیات سنگین بر هر بخشی اقتصاد کشور را از هم میپاشد . خصوصا مالیات سنگین در بخش مسکن . این گوی و این میدان .
سامانه املاک واسکان یا با مشکل فنی مواجه است یاباترافیک فرصت ده روزه کافی نیست روش دیگری اتخاذ کنید.
چرافقط خانه های خالی اون کسی که 10تا 100تا خونه داره میده اجاره هم باید مالیات بدن چون نهایتش میدن اجاره ولی با قیمت سرسام آور
آخه ۲میلیون ۷۰۰هزار خانه خالی با توجه به بعد خانوار در ایران میشود ۹ میلیون . این ۹ میلیون آدم الان کجا دارند زندگی میکنند.؟ این رقم افسانه است.
اخه باید مستاجر باشه که اجاره داد. منظورم از مستاجر کسی هست که قدرت پرداخت حداقل اجاره رو داشته باشه. یا این بی کاری و وضع اقتصادی کسی حتی قادر به پرداخت هزینه ی استهلاک ملک هم نیست.
اخه باید مستاجر باشه که اجاره داد. منظورم از مستاجر کسی هست که قدرت پرداخت حداقل اجاره رو داشته باشه. یا این بی کاری و وضع اقتصادی کسی حتی قادر به پرداخت هزینه ی استهلاک ملک هم نیست.
شانس ترامپ رفت بالا
دلار ۲۸۸۰۰ شد سکه ۱۳۷۰۰
به همون جایی رسید که بقیه چیزها رسیدند. فقط فرصت سوزی و زمان از دست دادن در پیچ و خم های بروکراسی سنگین کشور
امروز بورس سقوط کرد ودلار وطلا سیرصعودی پیداکردند دلیلش هم پیشتازی ترامپ درایالتهای مهم فلوریدا وپنسیلوانیاست (:
ای کاش مجلس محترم کمی هم به فکر آمار کرونا و تلفات ناشی از این بیماری در جامعه بود.
بعدا از شما سوال می شود در زمان این بیماری چه کاری کردید؟ چه طرحی گذراندید؟ چه قانونی گذاشتید؟
خداوند به خانواده متوفیان ناشی از کرونا صبر دهد.
به نام خدا
لازمه که این نماینده و همفکران نسبت به تاثیرات اعمال عجولانه این قانون سازی سریع بر اقشار ضعیف بدلیل یکی دو آپارتمان که حاصل پس انداز سال های متمادی عمر زحمت کشی آنها است توجه بسیار زیاد نمایند
بیشتر به فکر ترمیم آلام ناشی از مضایغ معیشتی اقشار باشید تا به دنبال پر کردن حساب مالیاتی دولت
باز هم دور زدن ایرادات طرح مالیات بر خانه های خالی توسط کمیسیون اقتصادی مجلس:
ایراد بند 6 – 1 ناظر بر موارد زیر است:
1-عذر موجه مالک
2-عذر موجه یا ایراد ملک
3-ایراد بازار
4-عسر و حرج مالک یا افراد تحت تکفل وی در اثر اجاره یا فروش
5-عدم وجود اضطرار یا شرایط اضطرار
6-ایراد زمین
7-سن بنا
8-متراژ بنا
9-اختلاف شرکا یا وراث
10-خطر منطقه یا جغرافیا
11-شرایط خاص بنا یا مشاعات یا تاسیسات
12-صدمات بنا یا تاسیسات یا غیر شرعی بودن بنا
14-در دست تعمیر یا تخریب و یا اساسا عدم وجود خارجی بنا و...
اما مجلس با نادیده گرفتن تعمدی ایرادات بالا، فقط بحث اجاره نرفتن یا فروش نرفتن بنا را مصداق، آن ایراد دانستند و در واقع، صورت مساله پاک شد و به ایراد جزئی فرو کاسته شد و رفع این ایراد اساسی دور زده شد. چاره اساسی باید اندیشید و پیشنهاد داد.
با تعصب و ذهنیت منفی و یکجانبه گرایی به هر مسئله ای اجتماعی ورود بکنی نمی توانی آن را حل بکنی . طبق آمار دولتی هر سال تعداد خانه های خالی افزایش پیدا کرده . چرا؟ آیا تحقیق درست و علمی در این زمینه انجام شده است که چرا مالکان از درآمد اجاره واحد مسکونی خود صرف نظر می کنند ؟ آیا از سر سیری و بی نیازی است که قطعا چنین نیست و با تفکر افتصادی مغایر است و نمی توان گفت که هر کس که خانه ی خالی دارد چنان سیر است و نیز چنان از تفکر افتصادی تهی است که اقدامی برای افزایش درآمدش از راه اجاره انجام نمی دهد.یک تحقیق نظری جامع و نیز یک مصاحبه و پرس و جوی میدانی از مالکان درمناطق مختلف لازم است تا از جنبه ی آسیب شناسی، این موضوع مورد کنکاش قرار گیرد تا شاید به یک راه حل علمی برای این مسئله منجر شود.چیزی که ابتدا به ساکن به نظر خطور میکند و البته نیاز به بررسی دارد این است که شاید در موضوع اجاره و روابط موجر و مستاجر حمایت قضایی و قانونی از موجر صعیف است . شاید هزینه تعمیرات خانه بعد از خروج مستاجر بیشتر از درامد اجاره میشود . شاید مستاجران غالبا نسبت به گذشته بی مبالات تر شده اند و در نگهداری واحد مسکونی به عنوان امانت حساسیت لازم را ندارند . شاید در تنظیم اجاره نامه ها ابهامات زیاد است و موجر نمی تواند با تکیه به آن نسبت به استیفای حق خود اقدام نماید یا حداقل سهل الوصول نمیشود.و شایدهای دیگر ی که ممکن است وجود داشته باشد و باید از زبان موجران شنیده شود.تا به یک راه کار علمی برسد.و گرنه قطعا زور و تهدید راه حل مسئله نخواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
آفرین. این طرح متعصبانه است و راه حل جدی نیست.
قانون مالک و مستاجر نیاز به اصلاح دارد که یکجانبه به نفع مستاجر و ضد موجر است.
اگر به شورای حل اختلاف سر بزنید می بینید
خانه های خالی آنهم چندین تا مال کیه ؟ مال آدمهایی که وکلا در خانه آنها قیمه میخورند . پس ااجرایی نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
این طرح پر از ایرادات متعدد و اشکالات اساسی هست
باید از همه مالیات گرفت اونم خوبش...در ضمن لفت دادن بی مورد هم جایز نیست وحرام هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
این طرح پر از اشکال و ایراد است
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
این مالیات جایز نیست
بعد میگن چرا بعضی از این وکیلا رو بازداشت میکنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
این طرح پر از اشکال و ایراده
طرح به هیچ جا نرسید و نخواهد رسید....خونه های خالی ماله بانکها و شرکتهای سرمایه گذارن....در نهایت ۴ تا مالک بدبخت رو نقره داع میکنن بعدش فراموش میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
این طرح پر از اشکال و ایراد هست
متاسفانه این طرح پر از اشکال و ایراد است.
که مهمترین این اشکالات و ابهامات و ایرادات شامل اولا، عدم در نظر گرفتن موارد موجه و استثنا و ضرر قشر متوسط است. و ایراد دوم دلیل اجرا و عدم در نظر گرفتن شرایط اضطراری که طرح را توجیه میکند، است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
آفرین
زمانی که برای اجرای این طرح به دولت دادن کمه و غیر قابل اجرا !!!!
2 ماهه مگه میشه؟ لا اقل می گفتن یک ساله.
طرح ضربتی جواب نمیده.
این مهلت کم پاشنه آشیل طرح هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
قابل اجرا نیست و کلی اشکال داره
تعصب،منفی نگری،یکجانبه، مشکل اجتماعی حل نمیشه.چرا خانه خالی میماند؟ آیا تحقیق شدچرا مالک ازدرآمد اجاره مسکن صرفنظرکرد؟ آیا ازسر سیری وبی نیازیه که قطعا نیست وبا فکراقتصادی مغایره ونمیشه هر کی خانه خالی دارد، سیره واز تفکر افتصادی تهی که اقدام به افزایش درآمد ازاجاره نمیکند. تحقیق وپرسش ازمالکان مناطق لازمه تا با آسیب شناسی، کنکاش شود تا به راه حل علمی مسئله منجر شود.به نظر میرسدنیاز به بررسیه که درموضوع اجاره و روابط موجر ومستاجرحمایت قضایی وقانونی از موجر بسیارضعیفه.هزینه تعمیرخانه بعد خروج مستاجر بیش از درآمد اجاره است.مستاجران،بی مبالاتتر شده و درنگهداری مسکن امانت وآپارتمان نشینی حساسیت لازم ندارن.درتنظیم اجاره نامه، ابهامات زیاده وموجر نمیتونه با تکیه به آن، به استیفای حق خود اقدام کند یاحداقل آسان نیست وعدم تحقق اجاره بها ودلایل دیگر که باید ازموجران شنید تا به راه کارعلمی رسید.وگرنه قطعا زور وتهدید، راه حل مسئله نیست. طرح مالیات،متعصبانه است و راه حل جدی نیست.قانون مالک ومستاجر نیازبه اصلاح جدی دارد که یکجانبه به نفع مستاجر وضدموجره.اگر به شورای حل اختلاف بروی، می بینید.
تنها راه ساماندهی یازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ موثر ۷۰ الی ۸۰ درصد است بر سود فروش خانه دوم به بعد که باعث می شود سود دلالی از سود تولید کمتر و دست دلالان و سوداگران از بازار قطع و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود مثل تمام دنیا که این قانون ۱۰۰ ساله را اجرا بازارهای خود را از تلاطم دور نگه داشته و مردم را به سمت تولید هدایت کرده اند کافیست فقط قانون آنها ترجمه و از تجربیات آنها استفاده کرد در حال حاضر کسی که سازنده بوده به علت اینکه سود دلالی و احتکار بیشتر است پروژه جدید شروع نمی کند و واحدهای قبلی را احتکار می کند و چند برابر سودی که قرار است از تولید به دست آورد از احتکار و دلالی به دست می اورد . ای کاش مجلس قبل و دولت همان ۲ سال پیش این قانون را اجرا می کردند هرچند که اکنون نیز هیچ چشم انداز خوبی برای این قانون متصور نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
این طرح مجلس پر از ابهام و مشکل و ایراد است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
این عدد 70 الی 80 را از کجا آورده ای این کشور را هم با کشورهای ذیگر مقایسه نکن اون کشورها کدومشون تورم بالای 50 در صد دارند.
با این تورم مردم چکار کنند که سرمایه شون از بین نره .شما راه بهتر و حلال تر و مفیدتر را نشون بدین.
هر آبادانی که اتفاق می افتد و هر بنایی که در این کشور ساخته میشودصرف تظر از اینکه در دست چه کسی باشد مال این کشوره و ارزش آن از طلا بیشتره زیرا طلا ممکنه روزی از کشور خارج بشه و هیچ خیری هم بحال جامعه نرسونه .اما آجرهایی که روی هم گذاشته میشوند و بناهایی که ساخته میشوند قدمهایی هستند در جهت آباد سازی کشورو همیشه در این جامعه ماندگارندو مطمئنا به کل جامعه سود می رسانند.پس مدیران ما باید از هدایت سرمایه ها به سمت مسکن وساختمان استقبال کنند . مرذم باید انگیزه داشته باشند و باید بتوانند طرحهای خودشان را در این زمینه به اجرا برسانند.به عنوان عضوی از این جامعه احساسم این است که تا امسال بخش مسکن تقریبا تنها بخشی بود که از دخالتهای دولتی دور مانده بود و در دست مردم بود و انصافا سرمایه های خوبی را هم جذب کرده و رشد خوبی نسبت به سایر بخشها داشته است . اما با این دخالتها بیم آن وجوددارد که این بخش نیز به سرنوشت سایربخشها گرفتار خواهد شد.
ا زمانی این صنف دلالان که باعث بدبختی مردم .. شدند منحل نکنید ایران روی خوش نمی بینند فوقش شما ۲۰۰۰ هزار نفر را بیکار می کنید .۸۰ میلیون را نجات می دهید ...چه دلالی مسکن چه دلالی خودرو چه دلالی مواد غذایی..وووووووو.شما به خدا این... کار را بکنید ..به زحمت مردم احترام بگذارید...تا زمانی تکلیف.این بنگاه داران رامعلوم نکنید.......تا به عقل و شعور مردم احترام قائل نشوید روی خوش نمی بینید امروز با وجود اینترنت احتیاجی به این صنف نیست ...قدیم.که مردم مجبور بودند به این بنگاه ها مراجعه کنند و خانه یا وارد یا مواد غذایی تهیه کنند .الان فقط باید خانه یا خودرو. ویا وووودر اینترنت ارائه بدهند کار شناس آن محصول قیمت بگذارد .بعد معامله در دفاتر اصلی دولت ا از این همه بلوا وبلشوی جلوگیری شود .قیمت مسکن و خود را تعیین کنند...تنها راه فروش این همه خانه های خالی ...برای املاکی تعیین کنید .که از فروش هر خانه فقط یک میلیون دریافت.کنندنه در صد ..ببنید تمام خانه در هرروز به خاطر درامد بیشتر..تمام بفروش می رسد..و خودشان کم کم می ب بندند
من که رای نمیدم. مسخره کردین ملت رو
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها