راهکار مجلس برای عبور از سیاه‌چاله پیری جمعیت

رشد منفی جمعیت از جمله معضلاتی است که تا چند سال دیگر، پیامد‌های عدیده و جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. از همین روی، امروز نمایندگان مجلس، با تعیین سازوکاری تازه گامی بلند برای قانونی شدن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده‌ها برداشتند تا هر چه سریع تر کشور را از افتادن به سیاه‌چاله پیری نجات دهند.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 02 November 2020

رشد منفی جمعیت از جمله معضلاتی است که تا چند سال دیگر، پیامد‌های عدیده و جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. از همین روی، امروز نمایندگان مجلس، با تعیین سازوکاری تازه گامی بلند برای قانونی شدن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده‌ها برداشتند تا هر چه سریع‌تر کشور را از افتادن به سیاه‌چاله پیری نجات دهند.

به گزارش «تابناک»؛ امروز هم به روال روز‌های گذشته به دلیل ابتلای محمدباقر قالیباف به کرونا، نشست علنی پارلمان به ریاست امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس آغاز شد.

قاضی زاده با اشاره به گرامیداشت ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی، این روز را نماد شکست هیمنه قدرت پوشالی مستکبران عالم تعبیر کرد و با گریزی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «با چه منطقی آب و نان مردم را به سیاست‌بازی آمریکایی‌ها، ربط می‌دهید؟ دشمن، دشمن است؛ چه جو باشد چه دونالد. آنچه مهم است، عرضه و اعتماد به نفس مدیران است که در این شرایط با برنامه‌ریزی درست، فشار‌های طاقت‌فرسا را از روی دوش ملت ایران بردارند. اگر قرار بود با توسل به انتخاب مردم آمریکا، تصمیم بگیریم، چه نیازی به انتخابات مردم ایران بود؟»

پس از طنین شعار «مرگ بر آمریکا» در مجلس، نمایندگان با بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. بنا بر این اصل، اختیار قانون گذاری نمایندگان قابل واگذاری نیست، مگر اینکه در موارد ضروری و با رای پارلمان، این اختیار به کمیسیونی در مجلس با تعداد محدودی از نمایندگان داده شود که در این صورت، مصوبات کمیسیون به معنای مصوبه مجلس تلقی شده و به شورای نگهبان جهت اعلام نظر ارسال می‌شود.
طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به عنوان اولین طرح در مجلس یازدهم اعلام وصول شده بود تا پاسخی قاطع به مطالبه مقام معظم رهبری برای انجام تمهیدات جدی برای مقابله با کاهش جمعیت داده شود.

نمایندگان با استفاده از ابزار قانونی بررسی طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی گام بلندی جهت جلوگیری از پیری جمعیت برداشته و اجرای سیاست‌های کلی «جمعیت» برداشتند که در آن ضمن تأکید بر نقش بالای مقوله جمعیت بر پیشرفت و اقتدار ملی، از همه دستگاه‌های مرتبط خواسته شده برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام دهند.

در جریان بررسی این موضوع، مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس توضیح داد: «جمعیت کنونی میانسالی است و در صورت تعلل، تبدیل به کهنسالی خواهد شد. به همین دلیل در این طرح به دنبال برداشتن موانع فرزندآوری از جلوی پای جوانان هستیم. معضل دیگر سقط جنین است که ۲۰ تا ۳۰ برابر کشته شدگان کرونا تلفات دارد.»

امیر حسین بانکی پور نماینده اصفهان این موضوع را به نحو دیگر بیان کرد و گفت: طبق آمار‌ها در ایران سقط جنین ۱۵ برابر از مرگ و میر‌های مرتبط با کروناست و ما در مقابل هر تعداد کشته شدن افراد به دلیل سقط جنین مسئولیم.»

زهره الهیان نماینده تهران هم به مشوق‌های این طرح، جهت ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری اشاره داشت و تاکید کرد که ده تا پانزده سال آینده فرصت طلایی برای عبور از سیاه چاله پیری جمعیت است و در غیر این صورت، باید همچون کشور‌های اروپایی وزارت تنهایی تشکیل داد.

علاوه بر این، امروز نمایندگان با رای قاطع به یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها این پیام را صادر کردند که باید در مقابل بدعهدی و زورگویی طرف‌های برجام ایستاد و به آن‌ها پاسخ قاطعی داد؛ موضوعی که باعث شد برای بار دوم شعار «مرگ بر آمریکا» در مجلس طنین انداز شود.

همچنین نمایندگان ضمن تصویب لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان، با فوریت طرح حمایت معیشتی از خانوار‌های ۵ دهک پایین جامعه مخالفت کردند به این دلیل که این اقدامات هیجانی بوده و دردی از مردم دوا نمی‌کند؛ به جای آن باید با کار‌های کارشناسی، مشکلات اقتصادی مردم، ریشه‌ای و اساسی حل شود.

یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید نمایندگان، مسدود کردن راه‌های منتهی به استان‌های شمالی کشور در تعطیلات پیش رو و با شیوع گسترده کرونا بود. کمال علیپور خنکداری نماینده قائمشهر در این باره توضیح داد: «ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌های تردد در ۲۵ استان لحاظ کرده که این شامل استان‌های شمالی کشور نمی‌شود؛ استان‌های شمالی فقط مکان تفریحی نیست.»

موضوعی که علی نیکزاد، نایب رییس مجلس نیز به آن اشاره داشت و گفت: «تعدادی از نمایندگان خواستار مسدود شدن جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی در تعطیلات پیش روی شدند، چون در حال حاضر ترافیک در این جاده‌ها بسیار سنگین است. لازم است در این باره دولت و وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی ورود کنند.»
هفته آینده موعد سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است و به همین دلیل مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
والا آدم میترسه درباره رشد جمعیت حرفی بزنه، فردا میان سراغمون به 5 سال حبس محکوم میشیم! فقط همینو بگم خانواده ای که قادر به تامین نیاز دو فرزند نیست، به فکر زاییدن فرزند سوم نمیفته، حتی اگه بهش وعده مدرسه رایگان بدین، یا حتی اگه کوپن و سهمیه و غیره بهش وعده بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
مجلس خواب ... دولت خواب ... مردم خواب .. ایران ویران ویران ویران ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
اگه وعده آب و برق مجانی بدن ، چژور؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
هنوز یک مسئله بسیار ساده را درک نکرده اند که کیفیت برتر از کمیت است.!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
با این طرح ها مشکل جمعیت حل نمیشه، چون عامل کاهش جمعیت مسائل دیگری است. هر چند نماینده ها خودشون زحمت کشیدن یک تنه این مساله رو حل کردن و فرزندآوری رو گذاشتن برای سن پنجاه سالگی
خداییش عجب گااااام بلندی برداشته مجلس..خسته نباشن...
خوب بسلامتی این مشکل هم حل شد.مشکل بعدی را اماده کنید اینها برن به هفته خستگی در کنند بیان اونم حلش کنند.
هنوز نتونستیم جلو گرانی پوشک بچه را بگیرید، اونوقت ادعا میکنید؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
پوشک بچه 100 هزار تومن واقعا شما های که دم از پیری جامعه میزنید کو هستین یا خودتون رو به ندیدن زدین
شما به فکر آینده ایران نیستید. نگرانید نکنه برای فرستادن به اینور اونور، «سرباز» یا به قول خودتون «مدافع» کم بیارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
داعش در کمین شماست این یک حقیقته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
خدا پدرت را بیامرزد اصل مطلب را گفتی
جالبه تشويق ميكنند به فرزند بيشتر ولي انميتونند به مردم كاردرست كنند در مورد گراني هم ميگن مردم دعا كنند در مورد كرونا ميگن مردم مراقب خودشان باشند از ما كاري ساخته نيست در مورد زلزله ميگن به خاطر بي حجابي است خدا يا خودت ظهور كن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
دعا کنید امام زمان طهور کنند.
مدیریت کلان نگاه سیستمی میخواد!! از یک طرف نمیشه مردم را در تنگنای اقتصادی گذاشت و از طرف دیگه دنبال افزایش جمعیت بود.افزایش جمعیت، رفاه.اشتغال.آموزش.بهداشت.امنیت و امید به آینده میخواد.
الان میشه بفرمایید راهکار آقایان برای افزایش جمعیت چه بود؟
اینها که دوباره همان مشکلات را بازخوانی کردند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
طرح جلوگیری از فروش وسایل .... ، اگر نه چکار دیگه ای ازشون بر می یاد؟
بشرطی و شروطا حقوق بهم بدن بمدت 15 سال به مبلغ 15 میلیون تومان دوم مدرسه خصوصی رایگان بیمه رایگان بورسیه رایگان در غیر اینصورت دولت گوششو دیده بچه رو هم میبینه فکر کردین
به جای این حرفای صد من یه غاز شرایط اقتصادی رو سر و سامان بدید.به جامعه اجازه نفس کشیدن بدید.چطور انتظار دارید با این فشار به جامعه مردم اقدام به فرزند آوری کنن؟من وقتی خودم کوچکترین رضایتی از زندگی و سطح درآمدم تو این کشور ندارم چرا باید یه انسان بی گناه رو شریک بدبختیهای خودم کنم.
این مجلس هم که فقط بلدند شعار بدن
ول کنید تو رو خدا همین
نگران نباشید بعضی ها فرزند اوری شون جبران همه بی فرزند ها رو می کنه. تو سیمای میلی مژده امدن فرزند دوازدهم را می دهند.
کمتر لفت و لیس کنین تا به ملت هم چیزی از بیت المال برسه جرات بچه دار شدن پیدا کنن
آدم زنده تو این مملکت آینده ای نداره اونوقت به چه امیدی یه نفر دیگه رو به این مملکت اضافه کنه ؛ خداییش ظلمه در حق اون بچه و آه نفرینش تو قبر دامنگیرمون میشه
پوشک گران شده
پوشک شده دونه ای ۴ هزارتومان اگر گیر بیاد
شیرخشک گرون شده.
اول به فکر اینها باشید بعد لایحه بدید
برای جوانان اومدن کار کنن با شعار مرگ بر آمریکا ؟!
چرا حرفی از مشکل اصلی نمی زنید ؟

به نظرتون اگر در مرگ گفتن چند تا کشور دیگر اضافه بشه مشکل حل خواهد شد ؟
اگر یک کیلو اورانیوم و یک موشک به جوانان بدهید مشکلات حل خواهد شد؟
بي خردي در مصوبات بي نتيجه نمايان است.
طبق گفته کارشناسان: خرج پوشک یک نوزاد در ماه حدود یک میلیون تومان است. و این مسئله با این حقوق های پایین وافعا فاجعه است
بدرک که جمعیت پیر میشه ...
مگه ما جز بدبختی و نکبت چیزی تو این مملکت دیدیم که شما نگران آیندگان هستید
در سرزمین سیاهی آینده معنایی ندارد
مجلس انقلابی
متاسفانه با بدعهدي هاي دولت و مجلس و ناکارامدي هاي بيشمار در انجام تعهدات و مصوبات که در زمين زدن آشکار بورس تهران نمود پيدا کرده و تاريخ چندساله نشان داده يک کيسه براي فرزند اضافي طلا هم دولت بدهد مردم اعتمادي به اش ندارد احتمالا برعکسش عمل کنند لذا اين نوع مصوبات هيچ نتيجه اي جز هزينه تراشي و نون دوني براي عده اي در پي نخواهد داشت همچنان به سياست تنظيم جمعيت شاه (فرزند کمتر و زندگي بهتر) قاطبه مردم اعتنايي نکردند.
این مجلس خودش پیامد جبران ناپذیره
مشکل منفی شدن جمعیت جهان بخاطر رشد فیمنیسم رادیکال هست .
عجب نابغه هایی در این مجلس جمع شدن خدا حفظشان کند بهتر بادیگارد بیشتر کنید خدای ناکرده از دست ندهیم شما ها را.
همین شعار مرگ بر امریکا را ادامه بدهید کار خدا را چی دیدی شاید باعث رشد جمعیت هم شد چون خیلی از مشکلات ما را توی این چند ساله با گفتن مرگ بر امریکا درست شد دقت کنید
با این کشوری که شما درست کردید مردم از در و دیوارش دارند فرار می کنند اونوقت شما دم از فرزند آوری می زنید ؟؟؟
شما عرضه تامین رفاه همین مردم حاضر رو هم ندارید چه برسه به برنامه ریزی برای افزایش جمعیت
تو این جا حتی مردم پاکستان و بنگلادش هم حاضر به زندگی نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
حتی افغانی هاام ول کردن رفتن
"باید با کار‌های کارشناسی، مشکلات اقتصادی مردم، ریشه‌ای و اساسی حل شود" جان عامو راست میگی؟
نماینده های عزیز خودشون دست به کار بشن تو ۴ سال که وقت دارن لااقل ۲ تا بچه درست کنند ، تا بشن الگو برای جامعه
باور کنید کلیه مسئولان ما در یک کشور دیکری هستند و مطلقا از وضع مردم در ایران هییییییچ خبری ندارند!
خودمون گول نزنیم خیلی ازخانمهای تحصیل کرده تمایلی برای فرزند آوری ندارند.چطور ممکنه زن و شوهر هر دو کارمند عالی رتبه سازمانی باشند ولی فقط یک بچه داشته باشند؟؟؟
خجالت بکش و نظرم که هیچ توهینی هم نبود سانسور کردی علیه کسی هم نبود
معلوم نیست مسوول نظرات عوض شده
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
مسئول نظرات الان خجالت زده شد
والا دوتا جفت حیوون رو میندازن تو قفس باغ وحش، اگر استرس داشته باشن بچه دار نمیشن، ما که جای خود داریم
از نمایندگان برج عاج نشین چه توقع از دولتمردان ولنجک نشین چه توقع از مسیولی که از قیمت شیر و گوشت و میوه و اجاره و..... بیخبره چه توقع ایهالمسیولین ما توی خرج همین یک بچه موندیم شما دم از چند بچه میزنین با حقوقهای 159 دلاری کنونی چطور روتون میشه دم از بچه بیشتر بزنین
تهران تو دود و ترافیک خفه شده حالا جمعیت رو بیشترکنید
در مقابل جنین های سقط شده مسؤلید اما هیچکس در برابر کودکان و نوجوانانی که بخاط نداشتن امکانات اولیه زندگی خودکشی میکنند مسؤل نیست!!
خانواده هابی ثروتمند کمتر بچه دارند. پس مشکل فقط اقتصادی نیست رفاه زدگی است.
کجای دنیا نظام مردمی تونست؟ ژاپن؟ سوئد ؟ دانمارک ؟
روسیه فرزند اول ۱۵ هزار دلار و فرزند سوم یک منزل به زوجین اهدا میشود ایران ............
ما هیچ راهکاری در مصوبه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ندیدیم
باسلام..درسالهای نچندان دور خانه ها بزرگ بودن حیاط خانه جوری بود که 4الی5 بچه بازی میکردن به چشم نمیامد.متعاسفانه دیگه از اون خانه ها دیگه خبری نیست الان شده به جای خانه قفس شده یا 70 متر یا80 متر چندتا بچه میتوانن بازی کنن
بیشتر‌جوانان‌بخاطر‌بی‌کار‌ازدواج‌نمیکنن‌
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر