بازدید 20299
آخرین تحولات خاورمیانه

گمانی زنی‌ها در مورد توافق آشتی چهار کشور عربی با قطر / نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا / احتمال سفر بشار اسد به عمان / حمله جنگنده‌های سعودی به مناطق مسکونی در یمن

نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا، احتمال سفر بشار اسد به عمان، حمله جنگنده‌های سعودی به مناطق مسکونی در یمن و آغاز نشست‌های کمیته نظامی مشترک لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گمانی زنی‌ها در مورد توافق آشتی چهار کشور عربی با قطر نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 03 November 2020

نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا، احتمال سفر بشار اسد به عمان، حمله جنگنده‌های سعودی به مناطق مسکونی در یمن و آغاز نشست‌های کمیته نظامی مشترک لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گمانی زنی‌ها در مورد توافق آشتی چهار کشور عربی با قطر نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ منابع آگاه از قریب الوقوع بودن اعلام آشتی میان کشورهای شورای همکاری و مصر از یک سو و قطر از سوی دیگر خبر می‌دهند.

منابع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه خبری الخلیج الجدید تصریح کردند: کویت نقش اساسی در ازسرگیری مذاکرات ایفا کرده و طی روزهای اخیر نشست‌های ادامه‌داری میان مسئولان کشورهای شورای همکاری در کویت و عمان برگزار شده است که در نتیجه آن، قطر و کشورهای محاصره‌کننده به توافقی دست یافته‌اند که به زودی در صورتی که در لحظات پایانی اتفاق غیر منتظره‌ای نیفتد، رسانه‌ای خواهد شد.

پیشتر مذاکرات کشورهای محاصره‌کننده با قطر که با میانجیگری کویت و دولت ایالات متحده امریکا برگزار شده بود، به نتایج قابل قبولی رسیده بود؛ اما طبق گزارش‌ها، امارات در لحظات پایانی عقب‌نشینی کرد که منجر به عدم دستیابی به توافق شد.

گمانی زنی ها در مورد توافق آشتی چهار کشور عربی با قطر/نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا/ احتمال سفر بشار اسد به عمان/ حمله جنگنده های سعودی به مناطق مسکونی در یمن

بر اساس گزارش میدل ایست نیوز، منابع یاد شده همچنین تاکید کردند، در نشست‌های جدید خواسته‌های سیزده گانه معروف کشورهای محاصره‌کننده از قطر کنار گذاشته شده است؛ خواسته‌هایی که پیشتر از سوی کشورهای مذکور به عنوان پیش‌شرط، پایان بحران عنوان شده بود.

در همین رابطه، منبعی دیگر به الخلیج الجدید گفت: علت در پیش گرفتن موضعی ملایم‌تر از سوی کشورهای محاصره‌کننده به نگرانی‌ها از تبعات شکست «دونالد ترامپ» در برابر «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بازمی‌گردد، چون کشورهای شورای همکاری مناسبات مستحکمی با بایدن در مقایسه با ترامپ ندارند. همچنین وی دشمنی کمتری علیه ایران دارد و پیروزی وی می‌تواند به احیای دوباره توافق هسته‌ای منجر شود؛ اقدامی که مستلزم تلاش عربستان برای بازگرداندن یکپارچگی به شورای همکاری است.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر از سال ۲۰۱۷ قطر را تحریم کرده و خواستار گردن نهادن این کشور به سیزده شرط از جمله پایان دادن به حمایت از اخوان المسلمین و تروریسم و قطع روابط با ایران شده‌اند.

نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا

گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا با نگارش نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا درباره گسترش روابط میان ایران و ونزوئلا هشدار داده‌اند.

این نامه به امضای شش عضو مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است. قانونگذاران آمریکایی در این نامه ادعاهای اثبات‌نشده‌ای مانند ارسال موشک از سوی ایران به ونزوئلا را تکرار کرده‌اند.

نگارندگان نامه ابراز نگرانی کرده‌اند، چنانچه موشک‌های بالیستیک ایران در کاراکاس مستقر شوند، پورتوریکو، کل دریای کارائیت، کل ایالت فلوریدا، بخش‌های جنوبی جورجیا و آلاباما در تیررس موشکی قرار خواهند گرفت.

آنها در ادامه ادعا کرده‌اند: «حضور موشک‌های بالیستیک ایران در حیاط آمریکا برای امنیت ملی ما خطرناک خواهد بود و توانایی ما برای مهار ستیزه‌جویی ایران را محدود خواهد کرد.»

گمانی زنی ها در مورد توافق آشتی چهار کشور عربی با قطر/نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا/ احتمال سفر بشار اسد به عمان/ حمله جنگنده های سعودی به مناطق مسکونی در یمن

چند روز پیش «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد که خرید موشک از ایران ایده بسیار خوبی است اما کاراکاس از تهران موشک خریداری نکرده است.

مادوروو با اشاره به ادعاهای چند وقت پیش رئیس‌جمهور کلمبیا که ونزوئلا را به خریداری موشک از ایران متهم کرده بود او را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده خواند. 

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «رئیس‌جمهور کلمبیا در نقشی که به عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده دارد، گفت که ونزوئلا از ایران موشک خریداری کرده و من جواب دادم که این درست نیست.»

وی اضافه کرد: «من گفتم که ماجرا اینطور نیست، ولی ونزوئلا می‌تواند از هر کشوری که می‌خواهد سلاح بخرد. گفتم که ایده بسیار خوبی به نظر می‌رسد و چرا نخریم؟ ما در موعد مناسب این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد.»

مادورو در بخش دیگری از سخنانش گفت: روابط ونزوئلا با ایران بر روابط «برادرانه عمیق» استوار است و دو کشور سابقه ۲۰ سال روابط دیپلماتیک نزدیک و همکاری در زمینه‌های مختلف دارند.

اوایل شهریورماه، کلمبیا مدعی شده بود ونزوئلا قصد خرید موشک از جمهوری اسلامی ایران را دارد. مادورو روز دوم شهریورماه با لحنی کنایه‌آمیز این ادعای کلمبیا را رد کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در جلسه دوم شهریورماه هیأت دولت، خطاب به «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع این کشور تلویحاََ گفت که چرا ایده خرید موشک از ایران به ذهن خودشان نرسیده بود.

وی گفت: «پادرینو، چه ایده خوبی که با ایران صحبت کنیم و ببینیم چه موشک‌های کوتاه، میان و دور بردی دارند و با توجه به روابط عالی ما با ایران، امکان خرید آن را بررسی کنیم».

رئیس‌جمهور ونزوئلا سپس برای تحقیر همتای کلمبیایی خود با لحنی طنزآمیز به وزیر دفاع خود گفت که سعی کند این نقشه را مخفی نگه دارد.

احتمال سفر بشار اسد به عمان

منابع خبری روز دوشنبه از سفر احتمالی بشار اسد به یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر دادند.

شبکه «عمان» در صفحه توئیتری خود به نقل از منابع خبری نوشت که احتمالا در برهه آتی، بشار اسد به عمان سفر خواهد کرد.

گمانی زنی ها در مورد توافق آشتی چهار کشور عربی با قطر/نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا/ احتمال سفر بشار اسد به عمان/ حمله جنگنده های سعودی به مناطق مسکونی در یمن

اگر این سفر صورت گیرد، برای نخستین بار خواهد بود که اسد از سال ۲۰۱۱ به یکی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس سفر کرده است.

این خبر در حالی منتشر شده که منابع رسمی عمان و سوریه تا لحظه تنظیم خبر، این مسئله را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

عمان تنها کشور در میان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بود که روابط خود را با دولت سوریه حفظ کرده است.

بشار اسد در اکتبر گذشته، استوارنامه «ترکی بن محمود البوسعیدی» سفیر جدید عمان در دمشق را تخویل گرفت تا بدین ترتیب، از سال ۲۰۱۲، نخستین سفیر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه باشد.

بحرین و امارات هم سفارت‌های خود را در دمشق باز کردند تا روابط خود را با سوریه از سر بگیرند.

حمله جنگنده‌های سعودی به مناطق مسکونی در یمن

جنگنده‌های متجاوز سعودی آمریکایی با شلیک شش راکت منطقه البنات در شهرستان الحزم را هدف قرار دادند.

بر اساس گزارش منابع محلی، در استان مارب نیز این جنگنده‌ها با چهار راکت شهرستان مدغل را هدف گیری کردند.

همچنین ائتلاف متجاوز سعودی با شلیک سه راکت دیگر مناطق مسکونی در شهرستان صرواح را زیر آتش گرفت.

تاکنون خبری درباره تعداد شهدا و زخمیان این حملات منتشر نشده است.

آغاز نشست‌های کمیته نظامی مشترک لیبی

دو هیات از فرماندهی ارتش لیبی که در شرق تسلط دارد با دولت وفاق ملی که مورد استقبال و تایید جهانی است، وارد شهر غدامس لیبی شدند تا در نشست‌های کمیته نظامی مشترک (۵+۵) مشارکت کنند.

به گزارش اسپوتنیک، غدامس لیبی از ورود هیات شرقی برای مشارکت در این نشست زیر نظر سازمان ملل خبر داد.

اعضای شورای شهر و چهره‌های این شهر از این هیات استقبال کردند. این نشست‌ها تا چهارشنبه ادامه خواهند یافت.

استفانی ویلیامز، معاون فرستاده سازمان ملل به لیبی در استقبال از این هیات حضور داشت.

این برای اولین بار است که مذاکرات درباره بحران لیبی در داخل خاک این کشور برگزار می‌شود.

همچنین میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا با ریچارلد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی راه حل این کشور را بررسی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در این دیدار، جزئیات تحولات لیبی بررسی و روی نیاز به توافق آتش‌بس در لیبی و حل و فصل سیاسی در این کشور براساس خروجی‌های کنفرانس برلین و قطعنامه ۲۵۱۰ تمرکز شد.

در این دیدار سفیر آمریکا در مسکو جان سولیوان نیز حضور داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
ظریف : تعامل مجدد با امریکا به معنی مذاکره مجدد نیست !!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
طبق فرمایش رهبری در سخنان امروز رفت وامد اشخاص در کاخ سفیدموجب تغییر سیاست ایران دربرابر امریکا نخواهدشد
والسلام نامه تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
ظریف ابراز امیدواری کرد که ترامپ نیز قادر به عملکرد متفاوت باشد.!!!!!!!!!
اقای ظریف معنی این حرف شما اینه که اگر ترامپ رفتارش راتغییر بدهد شما شهادت سردار سلیمانی وانتقام از قاتلینش رافراموش خواهیدکرد؟؟؟لطفا بطورواضح وشفاف پاسخ دهید!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
هیهات من الذله
Ali
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
عزیزان ساندیس دوست روز تعطیل هم فعالید ؟
حداقل موقع خبر نوشتن از الفاظی استفاده کنید که به اخبار بخوره . با پیش داوری خبر پخش میکنید معلومه چی میخواید بگید دیگه .
امان از این هیاهو





یا ضامن آهو
ببین با چه کشورهایی رابطه داریم
ای کاش ما هم با دنیا اشتی میکردیم
عاشق حاکمان عمان هستم
صلح جو هستند و فقط در جهت منافع ملی خود کار می کنند
نه تنها دشمن ندارند همیشه واسطه ی دوستی و رفع تخاصم هستند
رشد و پیشرفت معقول دارند و مردم آنها در آرامش زندگی می کنند
مسلمان واقعی هستند و قطعا باعث افتخار پیامبر و مسلمانان
خوش به حال مردم عمان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل