بازدید 16168

رقابت قیمتی لوازم خانگی داخلی با خارجی؛ دلالان کجای این ماجرا ایستاده اند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، گویا افزایش قیمت لوازم خانگی ربطی به افزایش قیمت مواد اولیه ندارد و عامل دیگری در تعیین و افزایش قیمت دخیل است.
کد خبر: ۱۰۱۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸ 03 November 2020

پس از خروج آمریکا از برجام و وعده بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه، بسیاری از شرکت‌های خارجی که در بازار ایران سرمایه گذاری کرده بودند، تک تک بازار ایران را ترک کردند و به نوعی بازار ایران از برند‌های معروف خارجی خالی شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در بازار لوازم خانگی نیز بعد از اعمال تحریم‌ها، زمزمه‌هایی از خروج دو برند اصلی سامسونگ و ال جی مطرح شد، اما برخی این موضوع را در حد شایعه قلمداد می‌کردند. سرانجام در بهمن ماه سال گذشته بود که خبر "پایان کار ال جی و سامسونگ در بازار لوازم خانگی ایران" به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد. ماجرای این تیتر به مصاحبه سیدعلیرضا موسوی‌مجد، رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با یکی از خبرگزاری‌ها بازمی‌گشت. وی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: پایین آوردن تابلو‌های شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها چند وقتی است آغاز شده است.

افزایش قیمت لوازم خانگی با واسطه ها

با خروج این دو برند از بازار ایران، قیمت لوازم خانگی مربوط به این دو برند به طرز چشمگیری افزایش یافت، به گونه‌ای که با صد میلیون تومان پول، تنها می‌شد یک یخچال ساید از این دو برند را تهیه کرد. به هر صورت این مساله موجب شد تا همه چشم و امید زوج‌های جوان که در پی تهیه و تدارک جهیزیه بودند، به برند‌های ساخت داخل باشد.

هر چند آمار‌ها بیانگر رشد تولید لوازم خانگی ساخت داخل است، به همان نسبت هم این لوازم خانگی ساخت داخل در بازار، روند گرانی را در پیش گرفته اند، به گونه‌ای که نمونه‌های داخلی به لحاظ قیمت، کم کم در حال نزدیک شدن و رقابت با نمونه‌های خارجی ‌باشند.

در رابطه با گرانی لوازم خانگی اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگویی در یازدهم آبان ماه سال جاری گفت: بازار لوازم خانگی راکد است، آنقدر قیمت‌ها بالاست که خریداران قدرت خرید خود را از دست دادند، از همین روی، خرید و فروشی نمی‌شود. در یک تا دو ماه گذشته، حدود ۵۰ درصد کاهش تقاضای خرید لوازم خانگی داشتیم.

پازوکی همچنین در گفت‌وگوی دیگری در روز‌های پایانی مهرماه سال جاری گفت: تولیدکنندگان باید در مورد قیمت لوازم خانگی توضیح دهند، زیرا آن‌ها مواد اولیه را از بورس تهیه و اقدام به تولید کالا می‌کنند. اصناف کالا را با قیمت مشخصی از تولیدکننده می‌خرند و سپس با یک سود متعارف به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه، تصریح کرد: وضعیت ده روز گذشته را مشاهده کنید که قیمت‌ها به چه شکلی افزایش یافته اند؛ برای نمونه نرخ سکه که چگونه از ۱۰ میلیون به بیش از ۱۶ میلیون تومان رسیده است، وضعیت قیمت مواد اولیه هم به همین شکل است. گرانی مواد اولیه منجر به افزایش قیمت نهایی محصول شده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار داشت: سه سال پیش با ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانستیم ۳۰ عدد یخچال سایدبای‌ساید بخریم، اما امسال با همان ۱۰۰ میلیون تومان، دو عدد ساید هم نمی‌توانیم بخریم؛ بنابراین، اصلاً نمی‌توان گفت که مقصر این گرانی‌ها، تولید کننده یا عرضه کننده است بلکه همانطور که اشاره کردم، افزایش نرخ مواد اولیه و مؤلفه‌های دیگری همچون نرخ ارز، موجب این وضعیت شده است.

هر چند رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه را عامل گرانی لوازم خانگی عنوان کرده است، مصاحبه‌ها با فروشندگان لوازم خانگی پرده از راز قیمت سرسام آور لوازم خانگی برداشته است.

فروشندگان می‌گویند، قیمت‌های فروش را نه شرکت‌های پخش، بلکه این دلالان و واسطه‌ها هستند که تعیین می‌کنند. فروشندگان می‌گویند وقتی با شرکت‌ها درباره کالا صحبت می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند که ما کالایی برای فروش نداریم، اما مشخص است این کالا‌ها را انبار کرده اند و از طریق دلالان و واسطه‌ها آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند و این دلالان و واسطه‌ها هم هر گونه که صلاح بدانند، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. حتی افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی هم اکنون ساعتی هم شده است. نکته جالب توجه این است که افزایش قیمت‌ها در برند‌های ایرانی بیشتر از برند‌های خارجی هم است!

نکته دیگر این است، گویا نرخ‌هایی که شرکت‌ها برای فروش اعلام می‌کنند واقعی نیست و عملاً کالا‌ها با قیمت‌هایی خارج از قیمت‌های مذکور و قانونی، معامله می‌شوند؛ برای نمونه قیمت یخچال فریزر دو قلو الکترو استیل رسماً ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است، در حالی که در بازار حدود ۲۵ میلیون تومان معامله می‌شود. یا قیمت رسمی یخچال فریزر دو قلو اسنوا ۲۲ میلیون تومان می‌باشد، ولی در بازار حدود ۲۸ میلیون تومان فروخته می‌شود.

در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت کاذب لوازم خانگی مانند طرح شناسه کالا و یا ثبت معاملات در سامانه تجارت انجام شده است، اما آن چیزی که به وضوح در بازار مشخص است، این که این راهکار‌ها و تلاش‌ها نتوانستند مانع افزایش و کنترل قیمت‌ها شوند.

آن چه از بازار لوازم خانگی مشخص است، این که مصرف کنندگان در حال ضرر هستند و این پرسش مطرح است که آیا سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار فکری به حال این افزایش قیمت‌های کاذب لوازم خانگی کردهاند؟ اگر این نهاد‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها کاذب لوازم خانگی کار نکنند، مجلس و دولت مجبور خواهند شد برای کمک به زوج‌های جوان برای خرید جهیزیه باز هم مبلغ وام ازدواج را افزایش دهند؛ افزایشی که قطعاً دیگر زوج‌های جوان یارای پرداخت اقساط آن را نخواهند داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
تجربه نشان داده هروقت به بهانه حمایت از کالای داخلی انحصار ایجاد شده قیمت کالاهای داخلی بسار رشد کرده و کیفیت افت. از تجربه خودرو سازهای داخلی درس بگیریم و رقابت رو از بین نبریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
احسنت
لباسشویی یک میلیونی سه سال پیش شده 8_9 میلیون، کیفیت درحد ....
ماشین لباسشیویی که بدنش یه جا دیگه میزنه مواد اولیش یه جای دیگه موتورش یه جای دیگه مدارش چین نیمشه گفت داخلی فقط تنها مزیت استفاده از کارگر رایگان ایرانی است
کشور بهشت دلالان شده
اول اینکه مردم ما ریالی دریافت می کنند ولی قیمت نهاده های تولید در بورس کالا به دلار تعیین می شود که این باید اصلاح شود ثانیا شرکتهای اسنوا و الکترواستیل مگر زیر نظر وزارت صنعت نیستند چرا کالاهای خود را بر مبنایی قیمت تمام شده ارائه نمی کنند هر شرکتی بر مبنای مواد اولیه دریافتی باید ملزم به ارائه محصول به قیمت مصوب شود
تا زمانی که اجناس خارجی در بازار بود شرکت های داخلی از حضور آنها اظهار نارضایتی می کردند و حالا که ترک کردند یکه تاز میدان شدند و اجناس تولیدی خود را هر چقدر که می خواهند با قیمت گران و گرانتر به هموطنان می فروشند و هیچ ارگانی جلودار آنها نیست حتی از گارانتی اجناس خود هم سر باز می زنند
از نظر مسئولان کشور گل و بلبل است ؟؟؟؟؟
تا وقتی تحریمها هست تاوقتی دلار قیمت ثابتی ندارد تا وقتی که رقابت سالمی نباشد وضعیت ازاین بدتر هم خواهد شد
شما تا زمانی به قانون بر نگردید .ودست دلالان را ازروی هر جنسی چه خودرو ..چه مسکن ...جه مواد غذایی کوتاه نکنید ..ایران روی آرامش نمی بیند...باید درب بنگاههای معاملاتی را ببندید فوقش ۲۰۰۰هزار نفر بیکار نی شوند ..۸۰ میلیون ایرانی را نجات بدهید با این کار
من بیست ساله یخچال سامسونگ دارم تا به حال کوچکترین مشکلی نداشته
به همین دلیل خرداد امسال یک ماشین ظرفشویی سامسونگ نو کار با ضمانت سام سرویس هریدم 14 میلیون
هنوز یک ماه استفاده نکرده بودم که خراب شد و سام سرویس اعلام کرد قطعه یدکی نیست باید صبر کنید و دیروز هم اعلام کرد تا پایان آبان باید صبر کنید
من از خدام بود یک برند ایرانی مطمئن بود که خرید می کردم ولی منصفانه بخوایم قضاوت کنیم برند های ایرانی دردسر بسیار دارند و مصرف کننده راضی نیست
این موضوع بارها و بارها در فامیل و دوست و همکار ثابت شده
همکارم یخچال فریزر ایرانی خرید چندین بار اب از زیرش راه افتاد و یک بار که مسافرت بودند گوشت های داخل فریزر گندید و خلاصه هزار بد بختی داشت ولی بعضی افراد هم از برند ایرانی راضی هستند یعنی اعتباری یه کیفیتش نیست و همه چیز شانسی است و برای یخچال و و لوازم برقی بزرگ و گران دیگر نمی شه ریسک کرد
با چندتا تولیدکننده چینی قرارداد ببنیدید بیایند در ایران تولید کنند تا همه چی درست بشه ...

یک زمانی حامی سر سخت تولید داخل بودم و میگفتم جلوی قاچاق را بگیرید اما الان میبینم رقابت که نباشد شرایط برای بازی عده ای باز میشود ...اگر حق دارند خب شفاف اعلام کنید وگرنه باید با کارخانه دار مبارزه نمود.من خودم از بازار خبر دارم .2 ساله که دائم بازی میدهند و جنس کم میدهند و باعث التهاب در بازار میشوند.هواپیما ساختیم ولی هنوز تو ساخت لوازم خانگی وابسته ایم شدید.!!!!!!!!!!!!!!!
مشکل ما دلال ها نیستند مشکل ما خودمان هستیم که به هم رحم نمی کنیم وقتی برای خرید دلار جهت حفظ ارزش پول در صف خرید دلار می ایستیم باید فکر جوانها باشیم که می خواهند تشکیل زندگی بدهند.
فروشنده خارجی معرفت و مشتری‌مداریشون از ایرانی بیشتره. تولیدکننده داخلی فقط دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلوده.
هر زمان واردات ممنوع میشود، همه چی گران مبشود، چه ماشین، چه لوازم خانگی
وقتی مسئولی فقط حمایت از تولید داخل را شعار میدهد ووقتی هیچ کالای خارجی واردکشورنشود وزمانیکه تولیدکنندگان ما از اب گل الود حسابی باجیب ملت تور پهن کنند وکسی ازانها بازخواست نکند وتاوقتی که یکه تاز فروش کالای بنجل وبی کیفیت باشند وتاجاییکه هیچ رقابتی بین تولیدداخل وخارج نباشد بایدهم مثلا ساید تولید داخل برابری کند باساید ال جی و......................
اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار جدید نیست. سال هاست که در مورد اتوموبیل اینگونه است و این وضع رفته رفته به همه چیز سرایت خواهد کرد.
در اسنوا ثبت سفارش سا ید و لباسشویی کردم.قرار بود دو هفته ای بدن تا الان دو ماه و ده روز است ندادن
تا وقتی که با دنیا تعامل نداشته باشیم و دور خودمان حصار بکشیم وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.
با این کلمه دلالان پدر مردمو درآوردید . تو همه چیز دلال .دولت در مقابل چند دلال عاجز است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر