بازدید 18945

استیضاح وزیر اقتصاد چه پیامی را به رئیس جمهور جدید آمریکا مخابره خواهد کرد؟

شقاقی شهری با نقد استیضاح وزیر اقتصاد در شرایط کنونی گفت: اولاً ما یک تجربه ناموفق در برکناری وزیر صمت در اردیبهشت ماه سال جاری و اداره وزارتخانه صمت با دو سرپرست داشتیم و دیدیم که اوضاع اداره وازرتخانه با سرپرست چگونه خواهد بود، ثانیاً در این شرایط باید تیم اقتصادی حمایت شود تا این تیم بتواند تصمیمات سخت تری بگیرد.
کد خبر: ۱۰۱۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ 04 November 2020

تا چند ساعت یا چند روز آینده نتایج انتخابات آمریکا مشخص خواهد شد و شواهد و آمارها نشان می دهند که گویا قرار است ترامپ چهار سال دیگر بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند! انتخاب دوباره ترامپ یک پیامد برای اقتصاد ایران دارد و آن این است که حداقل از تحریم های حاضر کاسته نخواهد شد. در این شرایط، مجلس طرح استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زده است؛ وزیری که وزارتخانه آن در خط مقدم جنگ اقتصادی است. اما این استیضاح چه پیامدی برای اقتصاد ایران خواهد داشت؟

استیضاح وزیر اقتصاد چه پیامی را به رئیس جمهور جدید آمریکا مخابره خواهد کرد؟

سرانجام نتایج انتخابات آمریکا هم در حال مشخص شدن است و برخی کارشناسان، شانس دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا را برای تکیه زدن به صندلی ریاست جمهوری برای یک دوره چهار ساله دیگر بیشتر از جو بایدن نامزد دموکرات ها می دانند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ انتخاب دوباره ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، یک معنا و مفهوم برای اقتصاد ایران خواهد داشت؛ احتمال تشدید تحریم ها و فشار بر اقتصاد ایران بیشتر و جنگ اقتصاد شدیدتر خواهد شد.

در این شرایط، گویا باید انسجام داخلی بین سه قوه بیشتر از گذشته شود و به تیم اقتصادی دولت بهای بیشتری داده شود؛ اما روز دوشنبه مورخه ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹ خبری مبنی بر کلید خوردن استیضاح فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد منتشر شد؛ خبری که توسط توئیت احمد نادری، یکی از نمایندگان مجلس رسانه‌ای شد.

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: امروز استیضاح وزیر اقتصاد را با بیش از هشتاد امضا به هیات رئیسه مجلس تحویل دادیم. محورها از خصوصی سازی ها تا بورس و بازار سرمایه، گمرکات، ارز، اختلال در تجارت بین الملل، عدم تمکین به قانون در اصلاح نظام مالیاتی و… می باشد. وزیر ناکارآمد اقتصاد بایستی در پیشگاه ملت پاسخگو باشد.

با تمام نقدهایی که به عملکرد وزیر اقتصاد وجود دارد، پرسش این است که این خبر چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟ در شرایط کنونی این به نفع اقتصاد ایران خواهد بود یا به ضرر آن؟ این استیضاح چه پیامی برای کشورهای دنیا و به خصوص آمریکا مخابره خواهد کرد؟

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: همان گونه که آمارها و شواهد نشان می دهند، احتمال پیروزی ترامپ بسیار بیشتر از بایدن است و با پیروزی ترامپ، حداقل از شدت تحریم های فعلی کاسته نخواهد شد.

وی افزود: دولت ترامپ علاوه بر ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، سابقه بسیار بدی نیز بین مردم ایران در چهار سال گذشته بر جای گذاشته است. پیش بینی این است که با ابقای ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا، تحریم های ایران به پخش های دیگر از جمله پتروشیمی ها، فلزات و ... گسترش یابد.

شقاقی شهری با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط ما هم اکنون نیازمند یک انسجام درونی هستیم، گفت: هر چقدر این انسجام درونی بین قوای سه گانه تضعیف شود، می تواند بر فشارهای وارده بر مردم افزوده شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دولت فعلی ایران، کمتر از یک سال دیگر زمان دارد و هم اکنون ثانیه ها برای اقتصاد ایران مهم است؛ هر چند دو قوه مقننه و قضائیه نیز در این شرایط نقش ها و وظایف مهمی عهده دارند، باید قبول کرد، مهمترین رکن برای اقتصاد ایران، دولت است. با سر کار آمدن دوباره ترامپ، دیگر موضوعات اقتصادی در مقایسه با سایر موضوعات از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود و به عبارت بهتر تیم اقتصادی دولت در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار می گیرد.

شقاقی شهری ادامه داد: این وظیفۀ تیم اقتصادی دولت را سنگین تر از قبل خواهد کرد و تیم اقتصادی باید برنامه ریزی مشخصی برای مقابله با دامنه دار شدن تحریم ها داشته باشد. در این شرایط، وظیفه هر دو قوه این است که از دولت حمایت های خوبی کند و این دو قوه بیشتر نقش پشتیبان و ناظر مشفق را هم اکنون ایفا می کنند. مقصود از نظارت مشفقانه این است که این دو قوه دولت و تیم اقتصادی دولت را کمک کنند تا این تیم، تصمیمات سخت و درست را در این شرایط بگیرند. تضعیف دولت به معنای تضعیف نیروهای خط مقدم در جنگ اقتصادی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با نقد استیضاح وزیر اقتصاد در شرایط کنونی، گفت: اولاً ما یک تجربه ناموفق در برکناری وزیر صمت در اردیبهشت ماه سال جاری و اداره وزارتخانه صمت با دو سرپرست در سه تا چهار ماه داشتیم و دیدیم که اوضاع اداره وازرتخانه با سرپرست چگونه خواهد بود و مدیریت دچار یک روزمرگی شد، ثانیاً در این شرایط باید تیم اقتصادی حمایت شود تا این تیم بتواند تصمیمات سخت تری بگیرد. کما اینکه زمان اندکی تا انتخابات ایران و تغییر دولت وجود دارد و در این شرایط استیضاح و برکناری یک وزیر به خصوص تغییر در تیم اقتصادی، بی معناست. 

وی افزود: هم اکنون وزیر اقتصاد، تیم خود را بسته و معاونان خود را نیز انتخاب کرده است و برنامه های مشخصی هم برای ادامه مسیر تا پایان دولت دارد. اگر این استیضاح به سرانجام برسد، وزارتخانه اقتصاد ـ که یکی از وزارتخانه های حاضر در خط مقدم جنگ اقتصادی است ـ باید با سرپرست در زمان باقی مانده تا پایان دولت اداره شود. سرپرست هم به دلیل بلاتکلیفی بدون تعارف قدرت تصمیم گیری در مسائل سخت و پیچیده را نخواهد داشت و از سوی دیگر با توجه به زمان باقی مانده تا پایان دولت کنونی، فرصتی هم برای برنامه ریزی مجدد ندارد.

شقاقی شهری گفت: وقتی وزیر در شرایط استیضاح قرار می گیرد، عملا آن اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای گرفتن تصمیمات سخت را از دست خواهد داد و حتی به مجموعه وزارتخانه تحت مدیریت آن وزیر هم بی انگیزگی سرایت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه باید هم اکنون اجماع در کشور حاکم شود، افزود: هر چقدر اجماع بین سه قوه کم شود، فشار آن بر توده مردم وارد خواهد شد. همچنین این اجماع باید در درون دولت نیز تقویت و به تیم اقتصادی بهای بیشتری داده شود. تیم اقتصادی هم باید تلاش کند تا پیش بینی درستی از احتمالات تحریم ها داشته باشد تا با برنامه ریزی دقیق تری به خنثی کردن این تحریم ها اقدام کند. وی ادامه داد: قوه قضائیه هم وظیفه دارد با رانت ها و فسادها برخورد جدی تری داشته باشد و مجلس نیز باید طرح هایی که به کمک تیم اقتصادی خواهد آمد را هر چه زودتر تصویب کند و اگر تغییراتی در قوانین نیاز است، آن ها را تغییر دهد.

شقاقی شهری در پایان به این نکته اشاره کرد که با استیضاح وزیر اقتصاد، یک پیام را به دنیا و آمریکا مخابره خواهیم کرد و آن این که فشارهای حداکثری پاسخ داده و وزیر اقتصاد ایران به همین دلیل استیضاح شده است. این باعث خواهد شد که فشارها بیشتر از گذشته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۸
پیامی ندارد
در اين شرايط بد اقتصادي وزير اقتصاد چند درصد نقش دارد؟ حتي اگر بهترين اقتصادان ايراني هم بياوريد كاري از اين بهتر پيش نخواهد برد. مشخص نیست چرا نمایندگان همه مشكلات اقتصاد كشور را از چشم وزير اقتصاد مي بينند و هر روز بحث استيضاح را مطرح مي كنند. الان چه کسی حاضر است بخواهد براي چند ماه ديگر از دولت باقي مانده است سكاندار وزارات خانه بزرگي مثل وزارت امور اقتصادي و دارايي شود؟!!
یعنی هر عملکردی داشتند چیزی نگوییم تا باعث خوشحالی آمریکا نشود؟!
توفیقی ندارد چه استیضاح شود یا نشود آش همین است و کاسه همان
استیضاح وزیر اقتصاد چه پیامی را به رئیس جمهور جدید آمریکا مخابره خواهد کرد؟
آقا ترامپ و بایدن از ترس کنار کشیدن غرضیشون مونده فقط
جناب تابناک، ما استقلال داریم چطور که هر وقت امریکایی ها ی چیزی ب ما میگن حضرت عالی سینه زنان میای وسط میگی استقلال داریم، الان ب آمریکا ربطی نداره شما از این وزیر بی سواد حمایت نکنید اجازه ندهید حق مردم پایمال شود، بزار افراد شایسته بیان ، الکی جو نده
حالا چون ترامپ! رییس جمهور میشه ما باید کسی رو که برنامه هاش تحمل فشارهای فعلی رو نداشته و هر روز سرمایه های مردم رو (هم خودش و هم معاونین و رئیس (بورس)) به باد دادند نباید کنار بذاریم!!
عجب معنی انسجام رو هم فهمیدیم، همه به دنبال منافع خودشون هستند!!
شو
هیچ پیامی
آقای شقاقی این وزیر به درد خط مقدم نمیخوره
نشون میده 4 نفر تو ایران هستند که بفهمند وضع اقتصادی بد کشورمون -تماما به خاطر تحریم ها نیست- 80% مال بی برنامگی مسئولینمون هست-وگرنه اگر درت فکر کنیم یک کشور-خودش یک دنیا هست-و میتونه وضعیت مالی مردمش رو بدون نیاز به کشورهای دیگه هم تامین کنه- احتیاج نیست دلار رو بدیم سنگ ایتالیایی وارد کنیم- اول خون های بزرگ واسه مردممون بسازیم تا با آرامش روحی زندگی کنند-تحصیلات رو رایگان کنیم -اینا چیزی هست که به خارج ربطی نداره- طمع یک عده این بدبختی ها رو ایجاد کرده
وزیر اقتصادی که قیمتها در زمامداری او به یک باره سر به فلک کشید پیشتر از این می بایست استیضاح میشد. هر چند نمایندگان امروز قادر به استیضاح وی نخواهند بود
آخه مگه ما اقتصادی هم داریم که وزیرش استیضاح بشه، جای بسی تاسف است که تمام ایرانیان چشم دوختن که ببینن ترامپ رای میاره یا نه، چونکه همه می دانن که ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ما داره
شهدا کجایید که ببینید که رای آوردن یه نفر کافر سرنوشت ما رو داره تعیین می کنه نه خون شما
تابناک چیو به چی ربط دادی؟!!!!! استیضاح در ایران ، پیام به رئیس جمهور امریکا؟ دست بردار از این حزب بازی ها
این یک تهدید برای ادامه به اقتصادی که برنده صد در صدی آن بانک های آمریکایی میباشند. می باشد.
ما این را از کشورهای اروپایی در طول عمر اقتصاد نولیبرالیستی از زمان ماگارت سچر میتران و هلموت کهل بخوبی میشناسیم. در ضمن ما آنرا از سیاست اقتصادی کنسرن های بررگ اروپا میشناسیم. در سال آخر که عمر حکومتی بپایان میرسد اگر برای آنها مثبت عمل کرده باشدو سود کلانی برده باشند، شروع به ایجاد کار و رفاه های اجتماعی آنهم بصورت قطره چکانی موقت ولی پر سروصدا کرده و سعی در انتخاب شدن مجدد آنها دارند. کهل ۱۶ سال باین ترتیب با تهدید و مشتلوق دادن ایچاد شغل برای شهر وندان آلمان انتخاب گردید.
در ثانی این وزیر اقتصاد چه در پرونده دارد که این «استاد دانشگاه» نبود وی را بضرر اقتصاد ایران میداند.
دژپسند هرچیزی که قابل نقد شدن داشت را به بورس انتقال داد و در اختیار بزرگ بورس داران برای نوشیدن شیره جان بورس بازان کوچک کرد.
اینها تردستی های روزمره ای در اروپا و آمریکا میباشد که هر بچه مدرسه ای آنرا میداند و از حرکات چشم بسته دولتی ها بحساب می آید.
محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس
دولت بیش از نیاز کسری بودجه خود را در بورس تامین کرده است و علاوه بر این بسیاری از بانک‌های حاضر در بازار سرمایه عملا ورشکست بودند و بدهی‌هایشان بسیار بیشتر از دارایی‌ها آنها بود اما با توجه به رخدادهای نیمه اول سال این بانک‌ها از ورشکستگی خارج شدند.مردم پول جیب خود، طلای همسران، خانه و اتومبیل خود را فروختند وارد بورس شدند اما حالا متضرر شده‌اند، درست است که بورس بالا و پایین دارد اما نه تا این حد

جوابت رو با همین نقل قول دادم
پیامی واضح! استیضاح ایشان کار امریکا را جهت نابودی مختصر اقتصاد ایران به تاخیر خواهد انداخت
مجلس فقط استیضاح نیست...
نمایندگان فکر کنم فقط همین را رو بلدن.
الان یعنی پرامپ و بایدن دارن به استیضاح ایشون فکر میکنن
خدایا خودت به داده ما برسر
بیش از 40 ساله که این حرف داره تکرار میشه
مجلس انقلابی؟
استیضاح چه معنی داره باید محاکمه بشه
واقعاً جا داره به خاطر این تحلیل ضعیف و بدبخت کردن این همه مردم در بورس و نابود کردن ثمرهٔ زندگی ایشان از این تحلیلگر و مفسر سایت تابناک لوح بدترین تحلیل رو تقدیم ایشون بکنیم.
نه ما کاری به اونها داریم ونه اونها به ما حداقل به ما این پیام را میده به فکر ما هستید و خواسته اید ایشان جواب بدهد
جنگ زرگريه همتون از خودتونيد اينها همش فيلمه شوه
از وزیر و رییس جمهور و مسوولان اصلا سوال نپرسیم !!!
اونوقت که مسولیت قبول کردند و قولهای آنچنانی دادند ، چه کسی و چه موقع باید از اونها بازخواست بشه ؟؟؟
چرا اصلا هیچ مسئولی جوابگو نیست و فقط فرافکنی میکنن ؟؟؟
نرمش قهرمانانه.
کشور ما نیاز به آرامش دارد نه اینکه تبدیل به کره شمالی شود و در دامان چین و روسیه باشد.
گل بي تجربه ها به خود براي ...!
این تیم همه اش تصمیم سخت می گیرد
اصلا وزیر نباشد بهتر چون دولت خوش دلارگران کرده تا کسری بوجه جبران کند وزیرفقط هماهنگ کنند است
باسلام
یک کار پسندیده و حساب شده در شرایط موجود و شاید قبل تر استیضاح وزیر اقتصاد بود و هست . حداقل در سه چهار ماه اخیر نظر آقای دکتر شقاقی از حداقل کارشناسی برخودار نبوده است .
استضاح وزیر اقتصاد در شرایط موجود و پیش رو ، عزم جدی ایران در ایستادگی در مقابل ضربات طرف مقابل را بیانگر خواهد بود.
کلا از نظر بعضی ها هر کاری مجلس بکند مصلحت نیست و دولت همچنان.....!!
واقعا برای خودم متاسفم که در کشور نمایندگانی مواجه هستیم که از نمایندگی صرفا کارها و رویکردهای پوپولیستی را یاد گرفته اند
ممنون تابناک مطلب درست و به موقعی را منتشر کردید. فقط امیدوارم نمایندگان مجلس از خواب بیدار شوند و بیشتر از این تیشه به ریشه اقتصاد کشور نزنند.
مطمئن باشید در حال حاضر این کار و تبعات ناشی از آن مقدمه نابودی اقتصاد کشور خواهد شد.
مارادونا رو ول کنید یکی غضنفر رو بچسبه
لطفا یه نفر به ما بگه توی این مجلس چه خبره؟!
بابا این قالیباف داره چکار میکنه پس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
کاملا مشخص و پر واضح است که مجلس از مدار عقل و منطق خارج شده و دنبال منافع گروه های خاص می باشد.
این رفتارهای احساسی و کودکانه کاملا برازنده این مجلس فرمایشی است
قدر این وزیر را بدانید کدام وزیر می تواند میلیاردها تومان از بورس بردارد وکسی هم اعتراض نکند
مقاله بسیار ضعیفی بود. حذف افراد ناکارامد عین تدبیر و عقلانیت است.همه به یاد دارند که در شرایط سخت روزهای اول جنگ بعد از عزل بنی صدر شاهد توفیقات بسیاری در نبرد با دشمن بودیم.
با درود فراوان بر رسانه تابناک
در پاسخ آقای شقاقی شهری در مورد بازخواست و پاسخگویی وزیر اقتصاد باید گفت که ناکارایی و ناکارامدی دستگاه مجریه را نمیتوان از روی مصلحت نادیده گرفته شود تا کنون کدام مسئول بخاطر اشتباهات خودش از سمت برکنار شده تا کی مردم باید این رنج را به دوش بکشند ،،اگر ایشان میگویند تا 1400 همه ارکان فعلی در کابینه بمانند تا دولت بعدی بیاید و مشکلات را رفع نماید چرا همان کسان را به جمع دعوت نمیکنید و مشاوره هایشان را بکارببرند،بنظر بنده بهتر است تمام ارکان دولت و وزرات خانه ها رارا به مردم واگذار نمایند تا مردم در مورد آن اقدام نمایند
اتفاقا چیزی که بیشتر از تهدید دشمن برای این کشور سم هست همین مصلحت اندیشی های بی مورد هست ..
این دوره از مجلس و نمایندگان اخر انقلابیگری و اخر حافظان منافع ملی هستند .
استیضاح کمترین کار مجلس است باید تیم اقتصادی دولت به قوه قضائیه برای محاکمه معرفی شوند نویسنده محترم وضعیت مردم را نمی بیند استعفا نیز که در مدیران دولتی وجود ندارد
امیدوارم این دوستان عزیز نمایندگان، هر چه زودتر این دوران خامی را سپری کنند و تحت جوسازی افراد فرصت طلب تیشه به ریشه اقتصاد کشور نزنند.
پیام اینکه اقتصاد در حالت کمای ایران به رحمت ایزدی پیوست خخخخ
پس با این توجیه هر وزیری نتوانست کار کند وبرنامه ایی نداشت
خود رییس جمهور هیچ کاره است وزیرش مشخصه چیه
پیام این کار اینکه اگر آمریکا خودش رو درست نکنه ما خودمون رو ناود می کنیم.
پس وزیر را هم استیضاح نکنید، بهتره اصلا قاعده و قانون استیضاح را به کل از قانون اساسی بردارید
کی گفته سابقه ی ترامپ بین مردم ایران خوب نیست؟؟؟
تابناک کلا دوست داری ترامپ بیاد بالاها!!!
درسته که هیچی قابل پیش‌بینی نیست
ولی میشه بگی به استناد کدوم منبع می‌گی " شواهد و آمارها نشان می دهند که گویا قرار است ترامپ چهار سال دیگر بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند!" ؟!؟!
استیضاح وزیر اقتصاد ایران چه پیامی برای رئیس جمهور آمریکا دارد؟ آخه چقدر خودتونو مهم میدونید خود شیفته ها.
احتمالا جلسه ای تشکیل می دهند و در این خصوص رایزنی دارند که اقتصادشان فلج می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما غصه نخور با اعتماد به نفس چکار کرده که بدون اعتماد به نفس خراب بشه ؟
به نظرم الان وقت استیضاح نیست چون با این استیضاح کل دولت باید رای اعتماد بگیرند!!
اما راهکار بهتری هم هست ! بلاخره باید رئیس جمهور و وزرا و مشاورین و کابینه و همه کسانی که در دولت یا بخش های دیگری مشغول می شوند پاسخگوی عملکرد خودشان باشند
یعنی کسی کار درستی را کرده تشویق بشود کار اشتباه را کرده تنبه بشود.
دولار دار ها وزیر را استیضا می کنند چون دلار طلا مسکن سقوط آزاد می کنند همین روزها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر