بازدید 27582
پیمانه اقتصادی

عرضه ۳۲۶ میلیون دلار در سامانه نیما/ بازگشت بورس به خرداد ۹۹/ سکه از مرز روانی پایین رفت/ تورم ۴۱ درصدی به روایت مرکز آمار/ لبنیات گران شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد نسبی دلار و یورو در اولین روز خرداد، قیمت لوازم خانگی افزایش یافت، وام‌ها و سپرده‌های بانکی زیاد شد، افزایش قیمت محصولات ایران خودرو، پای معاملات بیت کوین به اداره مالیات آمریکا باز شد و کاهش قیمت گوشت گوسفندی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 23 May 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد نسبی دلار و یورو در اولین روز خرداد، قیمت لوازم خانگی افزایش یافت، وام‌ها و سپرده‌های بانکی زیاد شد، افزایش قیمت محصولات ایران خودرو، پای معاملات بیت کوین به اداره مالیات آمریکا باز شد و کاهش قیمت گوشت گوسفندی را در بر دارد.

بازگشت بورس به خرداد ۹۹

پس از ثبت رکوردهای ریزشی بورس در دوماه نخست سال، خرداد نیز با ثبت بیشترین افت درصدی شاخص سهام در سال‌جاری آغاز شد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به کف یازده ماهه بازگشت. به این ترتیب، حالا سود سرمایه‌گذارانی که در ۲۰خرداد سال ۹۹ سبدی متنوع از شرکت‌های بورسی را خریداری کرده بودند، کامل تبخیر شد. ضمن آنکه دیروز بیشترین خروج پول حقیقی در سال ۱۴۰۰ رقم خورد و با افت قیمت قریب به اتفاق سهام، یکی از قرمزترین روزهای بورس تجربه شد.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۵۱۳ تومان رسید که نسبت به دیروز ۲.۷ درصد معادل ۲۰۷ هزار و ۷۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۷۰۷ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱ خردادماه ۱۴۰۰

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱ خردادماه ۱۴۰۰

رشد نسبی دلار و یورو در اولین روز خرداد

در معاملات دیروز (شنبه یکم خردادماه ۱۴۰۰) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۱۹۰۳ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل با رشد ۴۶ تومانی نسبت به پایان هفته قبل، به رقم ۲۲۳۴۵ تومان رسید. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۶۸۳۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۷۳۸۱ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز پنجشنبه، ۲۰۹ تومان گران‌تر شد.

عرضه ۳۲۶ میلیون دلار در سامانه نیما

سامانه نیما دیروز شاهد عرضه حدود ۳۲۶ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۸۴ میلیون دلار معامله شده و بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار ۴۴۰ تومان بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.

کاهش قیمت گوشت گوسفندی

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه قیمت گوشت گوسفندی نسبت به فروردین ماه ١٠ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت شیشک با کیفیت برای مصرف کنندگان بین ١٢۵ تا ١٢٨ هزار تومان است؛ ضمن اینکه قیمت گوشت بره ماده با وزن‌های سبک تر ۵ تا ۶ هزار تومان از این قیمت کمتر است. وی با اشاره به شرایط خشکسالی و نامناسب بودن وضعیت مراتع کشور، افزود: به دلیل کمبود و گرانی علوفه دامداران ناچار به فروش دام‌های خود در وزن‌های پایین هستند؛ بنابراین عرضه دام زیاد شده است. ملکی تصریح کرد: به همین جهت قیمت گوشت روند نزولی داشته که البته شرایط ایجاد شده برای دامداران کشور به شدت نگران کننده است. وی تاکید کرد: اینکه دامداران هم اکنون در زیان شدید هستند و ناچارند که دام‌های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه کنند، ممکن است در ٣ تا ۴ ماه آینده کشور را با مشکل کمبود دام و گوشت مواجه کند. ملکی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی مناطق کشور، به دلیل شرایط ایجاد شده دام‌های مولد نیز کشتار می‌شوند، گفت: این اقدام بسیار خطرناک و نگران کننده است و می‌تواند ذخایر ژنتیک دامی کشور را با مشکل مواجه کند.

قیمت لوازم خانگی افزایش یافت

سید علیرضا موسوی‌مجد رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری از افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی ایرانی خبر داد و گفت: با لغو تحریم‌ها، دیگر لوازم خانگی ساخته شده وارد کشور نمی‌شود و صرفا مونتاژ آنها در ایران انجام می‌شود. وی افزود: با افزایش نرخ دستمزد کارگران و هزینه حمل و نقل و انرژی، قیمت برخی اقلام لوازم خانگی ۱۰ درصد و برخی اقلام دیگر از جمله تلویزیون کمتر از ۱۰ درصد افزایش یافت. شرایط بازار لوازم خانگی آرام و قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضاست و به دلیل کاهش شدید تقاضا در بازار لوازم خانگی، قیمت‌ها امسال حداکثر ۱۰ درصد افزایش داشته است. رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در مورد واردات لوازم خانگی خارجی به کشور نیز اظهار داشت: واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است و هیچ صحبتی مبنی بر آزاد شدن واردات لوازم خانگی مطرح نیست. وی تاکید کرد: البته تصور هم بر این است که با لغو تحریم‌ها لوازم خانگی آماده اجازه واردات نگیرد و صرفا با واردات قطعات لوازم خانگی و مونتاژ آن در ایران موافقت شود. به گفته موسوی مجد، با گشایش‌های احتمالی برجام نیازی به واردات کالا از شرکت‌های ال جی و سامسونگ نیست، چون بستر تولید در کشور فراهم و ظرفیت‌های خالی پر شده است.

تورم ۴۱ درصدی به روایت مرکز آمار

مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف کننده را برای اردیبهشت سال ١٤٠٠ اعلام کرد.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٦.٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٦.٩ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٢, ٦ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٢, ٠ واحد درصدی به ٦١.١ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧ واحد درصدی به ٤٠.٣ درصد رسیده است، در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٦.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥١.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٠ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١.٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

وام‌ها و سپرده‌های بانکی زیاد شد

براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان بهمن ماه سال گذشته، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۳۷۰۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته، معادل ۴۳.۷ و ۳۶.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۹۹۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۹۰۰۰ میلیارد تومان است. علاوه براین، مانده کل تسهیلات در این زمان ۲۷۰۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۴۹.۲ و ۳۹.۶ درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش، بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۱۷۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۹۲۰۰ میلیارد تومان است.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو

در پی مصوبه شورای رقابت برای مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان و ابلاغ این مصوبه از سوی وزارت صنعت، قیمت جدید محصولات ایران خودرو برای فروش اردیبهشت و خردادماه اعلام شد؛ بنابراین، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسید و قیمت پژو پارس مدل ال ایکس نیز از ۱۲۷ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ تومان افزایش یافت. همچنین قیمت سورن پلاس از ۱۸۹ میلیون و ۳۶۷ هزار تومان به ۲۰۴ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان و دنا پلاس توربوشارژ دنده اتوماتیک از ۳۷۱ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان به ۳۹۰ میلیون و ۸۹ هزار تومان افزایش یافت.

لبنیات گران شد؟

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی افزایش قیمت محصولات لبنی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی هستند را تکذیب کرد. بنی‌طبا در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این که آیا قیمت لبنیات گران شده است یا خیر، گفت: کارخانه‌های لبنی براساس قانون، کالاهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی را با قیمت مصوب به بازار عرضه می‌کنند و سایر کالاها هم براساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل قیمت گذاری و وارد بازار می شود. 

هشدار درباره اجاره کارت ملی برای امور بانکی و ارزی

بانک مرکزی به هموطنان هشدار داد، از اجاره دادن کارت ملی به افراد سودجو، به منظور انجام خدمات پولی، بانکی و ارزی جداً خودداری کنند، زیرا عواقب ناشی از آن بر عهده دارنده مدارک هویتی است.
 

پای معاملات بیت کوین به اداره مالیات آمریکا باز شد

به نقل از CNBC، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد محدودیت‌های شدیدتری را در معاملات و بازار ارز مجازی در این کشور اعمال کند. بر این اساس هر گونه معامله با ارزش بیش از ده هزار دلار باید به اداره مالیات آمریکا گزارش شود. این وزارتخانه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ارزهای مجازی مشکلات جدی را در تشخیص و نظارت بر مالیات ایجاد کرده و از همین طریق فضا برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی از جمله فرار مالیاتی را فراهم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: به همین خاطر است که رئیس جمهور این کشور خواستار تخصیص بودجه بیشتر به اداره مالیات در راستای پرداختن به موضوع رشد استفاده از ارزهای مجازی شده است. قرار است از این پس تمام تراکنش‌های مرتبط با ارزهای مجازی در این کشور تحت نظارت اداره مالیات آمریکا قرار گیرد. پس از این اقدام، البته قیمت بیت کوین با منفی شدن به این گزارش واکنش نشان داد. البته طی ماه‌های گذشته بسیاری از کارشناسان گفته بودند که ممکن است، به زودی وزارت خزانه‌داری آمریکا و کمیسیون اوراق بهادار این کشور نقش فعال‌تری در قانون‌گذاری‌های مرتبط با بازار ارز مجازی در پیش گیرند.

 
 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
عدد شاخص الکیه. من که اردیبهشت وارد شدم و سبد سهامم هم متنوعه بیش از 40 درصد تو ضررم. بنظر من تیتر شما مبنی بر رسیدن به خرداد 99 اشتباه است. چون شاخص را فقط سهام دولتی بالا بردند و الان همان ها توی 70 درصد ضررند.
کل سهامهای بادکرده در بورس حبابی رو بمن بدن 100 هزار تومن نمیخرم . حتی حبابش هم تخلیه بشه و شاخص بیاد زیر 400 هزار واحد بازم نمیخرم . اونایی خریدن حالا دارن حالشو میبرن اونم چه جور
تمام‌ تیترها
گرانی
گرانی‌‌
گرانی
...
ایول‌ !!!! چقدر‌ خبر‌ های‌ خوب‌ ! فکر‌ نمی کنید‌ این‌ خبرهای‌ مشعشع‌ شما‌ اتش‌ گرانی‌ و بدبختی‌ مردم‌ را‌ شعله‌ ورتر‌ میکنه‌ ؟! میدونید‌ یا نمیدونید‌ ؟؟!!
ب.رس دارد زمینه مشاکت حداکثری فراهم می کند
"واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است و هیچ صحبتی مبنی بر آزاد شدن واردات لوازم خانگی مطرح نیست."
اینجا کجاست ؟؟؟ مگر می شود دور کشور حصار کشید و انحصار برای تولید کننده داخلی به وجود آورد از خودرو کم ضربه خوردیم که باز این کار را هم برای لوازم خانگی بکنیم !!!
تابناک تو را خدا شما پیگیر باشید دولت کشور را رها کرده. مواد ضروری من جمله شوینده ها 40درصد گران شدن . خودرو اینطور.......
چرا کشور را رها کردند.
انچه امروز رخ داده تولید کننده داخلی لوازم خانگی در نبود رقبای خارجی کالای خود را به بالاترین قیمت عرضه می کند یک لباسویی 2 میلیونی را 16 میلیون عرضه می کند رشدی بالاتر از رشد قیمت دلار بعد هم ادعای افزایش به دلیل افزایش دستمزد ها را عنوان می کند یا واردات انجام نخواهد شد تا ما به هر قیمتی خواستیم کالا عرضه کنیم ایران خودرویی دیگر
به لطف بیتکوین ماینینگ دولتی ارز وارد نیما شده
این چه وضع سرعت اینترنت هستش.....از سومالی هم عقبیم
شاید امروز خیلی ها فکر کنند که رمزارزها قابلیت تحت کنترل بودن را ندارند اما اینگونه نیست و وقتی موضوع حاد شود حداقل راه هایی برای مسدود سازی اینترنتی آنها کشف خواهد شد بخصوص اینکه این موضوع برای همه کشورها از جمله آمریکا مهم است و با مسدودسازی آنها خیلی افراد هستند که متضرر خواهند شد. نباید فراموش کنیم که در فضای اینترنت هیچ چیز غیر ممکن نیست.
امروزه رمزارزها در کنار مزیت های خود مشکلاتی از قبیل افزایش پهنای باند و مصرف انرژی بالا و موضوع گرم شدن و فرارهای مالیاتی و سرمایه ها را دارند که برای بسیاری از کشورها مهم و قابل توجه است
نمی دانم چرا با این همه افزایش ماشین و سایر موارد اما قیمت سهام که ناشی از فروش و سود شرکت ها ست نزدیک به ۷۰ درصد کاهش یافته و این با علم اقتصاد نمی خواند از یک طرف افزایش ۳۰۰ درصد قیمت محصولات و از طرفی کاهش قیمت آن در تراز نامه شرکت ها است بخدا ایران اصلا درست نمی شود چون نزدیک به ۹۹ درصد صادق نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
چون سودها به عناوین مختلف مصرف ریخت و پاش ها می شود
شهید آوینی عبارتی دارد به این مضمون که برخی می گویند که شهیدان رفته اند و ما مانده ایم در حالی که شهیدان مانده اند ولی ما در حال دور شدن و رفتن هستیم و زمان ما را با خود می برد. قضیه گران شدن هم همینگونه است اجناس و کالاها گران نمی شوند بلکه برعکس قیمت انها ثابت و گاهاً ارزان هم می شوند و ما به اشتباه فکر می کنیم که گران می شوند در حالی که آنها ثابت و ما در حال حرکت و سقوط هستیم و دولت در حال کاستن از درآمد و سرمایه های ما است وگرنه اگر دولت به جای پول سکه طلا را پایه پولی قرار دهد می بینیم که اصلا در کشور تورم یک درصد هم نداریم پس بهتر است به جای تورم بگوییم برداشت از جیب مردم
هدف دولت نجات بانک های ورشکسته با جیب مردم بود که در این کار موفق شد
ما در دنیای مادیات دو نوع سود و ثروت داریم 1- پول و املاک و ... 2- ثروتی که باعث می شود آنها از بین نروند.
آیا کسی که امروز صاحب ثروت های بادآورده است تضمین می کند که امروز و یا 5 سال دیگر و یا 10 سال دیگر دچار یک بیماری بدی نشود که نیم و یا تمام ثروت و سرمایه خود را از دست بدهد و یا مورد دستبرد و یا گرفتار زلزله شدید و یا هر بلایی نشود؟
میبینیم که حتی ثروتمندترین افراد هم ثروتشان به یک مو بند است
اما سئوال این است که چگونه ثروت دوم را بدست آوریم که بدون آن ثروت نوع اول پوچ است.
پاسخ این است که در ثروتی که بدست می آید حق کسانی که باعث ثروت تو شده اند را در نظر بگیر و حقوق آنها را پرداخت کن
اگر سهامدار شرکت تو هستند با ریخت و پاش باعث ضرر آنها نشو و اگر کارمندان و کارگران تو هستند بر اساس تلاشی که می کنند به آنها دست مزد بده و انصاف و عدالت را رعایت کن
اگر مشغول تولید محصول و خدمتی هستی با تمام و کمال و برای حفظ ثروتی که بدست می آوری آنرا خوب و بدون نقص تولید و انجام بده
لبنیات گران شد؟:
چه چیزی گران نشد!!!...
من دانش آموخته دکتری هستم. با هزارتا امید نظام سرمایه مون را به بورس سپردیم الان یه ساله نتونستم به دلیل آب شدن سرمایه م با دانشگاه تسویه کنم.
کجای دنیا حاکمیت با مردمش این کارو میکنه!!!
الان هم اگه بشه که سهام رو فروخت و خارج شد خوبه، مطمئنا سقوط واقعی در راه است. این آمار اگر هم واقعی باشد باز بصورت مصنوعی نگه داشته شده است.
این سایت مدتهاست بی نظمه. اگر کار رسانه ای بلد نیستید انجام ندید. اون بالا تیتر زدید سکه از مرز روانی پایین رفت اما در خبرها پایین اثری از سکه نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار