بازدید 11159
۳

جزئیاتی جدید از ریزش کوه در آزادراه تهران – شمال

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران – شمال گفت: سانحه ریزش صخره در قطعه ۲ آزادراه تهران – شمال در محلی رخ داده که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و اکیپ‌های عملیاتی در آن مشغول فعالیت هستند.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ 23 May 2021

به گزارش تابناک، سعید شاهسواری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ظهر دیروز شنبه ۱ خرداد، حد فاصل تونل ۳۳-۱ با تونل ۳۳-A قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بخشی از کوه و سنگی عظیم در ابعاد یک صخره، از کوه جدا شد و سقوط کرد و متأسفانه یک بیل مکانیکی که در آنجا مشغول کار بوده و راننده در آن حضور داشته به همراه یک نفر نیروی اجرایی و اپراتور بیل مکانیکی، زیر این صخره محبوس شده و جان خود را از دست دادند.

وی افزود: بلافاصله نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر شدند و نیروهای پروژه هم کمک کردند و اجساد این دو جان باخته از زیر صخره خارج شدند. ریزش‌ها نیز کنترل شد؛ پیکر راننده بیل مکانیکی ساعت ۱۹ و پیکر اپراتور بیل مکانیکی حوالی ساعت ۲۱ پیدا و به نیروی انتظامی تحویل شد.

مدیرعامل آزادراه تهران-شمال، این اتفاق را یک سانحه و در بیرون از تونل عنوان و اعلام کرد: ریزشی داخل تونل اتفاق نیفتاده و اینکه در برخی شبکه‌های اجتماعی عنوان شده که ریزش تونل در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال اتفاق افتاده، صحیح نیست و تونل ریزشی نداشته است. این صخره روی محور (جاده) افتاده است.

وی گفت: هیچ انفجاری در محور نداشته‌ایم؛ عملیات حفاری هم نداشته‌ایم و چند ماه از عملیات حفاری در این منطقه گذشته است.

شاهسواری ادامه داد: علت این حادثه رانش از بالادست بوده و صخره از بدنه کوه جدا شده و جای آن کاملاً مشخص است که مانند یک صفحه از کوه جدا شده و سقوط کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در هنگام عملیات عمرانی، تِرانشه‌های کوه محکم سازی نمی‌شوند؟ یادآور شد: ما هر جایی را که شروع می‌کنیم، کارهای تکمیلی را بعد از احداث انجام می‌دهیم. به علاوه اینکه تحکیمات هم بعد از آماده سازی محور انجام می‌شود؛ ما در حال حاضر در حال دهانه‌گیری تونل هستیم و تحکیمات داخل تونل و دهانه آن بسته به جنس زمین و مطالعات زمین شناختی را انجام می‌دهیم؛ همچنین در حال لاینینگ مسیر هستیم.

وی درباره اینکه آیا پس از بهره برداری و شروع ترددهای عمومی در این محور، امکان وقوع چنین حوادثی وجود دارد یا خیر؟ گفت: وقتی قرار است محور به بهره برداری برسد، تمام تحکیمات را انجام می‌دهیم و ریسک محل‌های حادثه خیز را تقریباً صفر می‌کنیم و از روش‌های مانند گالری، سازه‌های نگهبان، دیوار حائل و… استفاده می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید؛ اما این حادثه، یک اتفاق غیر منتظره بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
اقای شهسواری تو دانش راه سازی ندارید قبل از تحکیم بعد از سازه این کار بیهوده است این مثل ان است که سازه ساختمان را ردی باتلاق اجرا کنید بعد بفرمائید آنرا تحکیم میکنیم . نه برادر اول میروند کوههای اطراف که ممکن است شرایط ریزش داشته باشند استحکام آنها را بررسی میکند انگاه سازه جادهرا احرا میکنند
متاسفانه در کشور ما مطالعات زمین شناسی بسیار کم اهمیت تلقی شده واگر هم انجام شود خیلی به نتایج آن توجهی نمیشود . شروع پروژه ها با علی برکت الله بوده و ادامه آنها هم در امان خدا .
پروژه ایی یک سوئه که هیچ فایده ایی برای مردم شمال نداره و صرفا جهت تسهیل طرف مقابل در نظر گرفته شده و قطع به یقین با راه افتادنش باز هم قیمت زمین های شمال سر به فلک میکشه و راه برای خرید مسکن جوانان این منطقه ناهموار تر از گذشته خواهد شد. بقول معروف: از قضا آیینه ی چینی شکست. خوب شد، اسباب خودبینی شکست...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل