بازدید 41308

قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان ۱۵ ساله شد!

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزئیات آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲ 24 May 2021

به گزارش «تابناک»، عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت احداث قطار سریع السیرتهران- قم- اصفهان اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای با ریاست وزیر راه و شهرسازی و حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برای بررسی این پروژه برگزار شد.

وی افزود: فعلاً ساخت این پروژه منتفی نشده است. سیاستی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند سبک کردن بخشی‌هایی از این پروژه است تا هزینه‌های احداث آن کاهش یابد.

خطیبی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی خود برای تعدیل قیمت احداث پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان به سازمان برنامه و بودجه داده است به گونه‌ای که برآورد ۵۷ میلیارد یوآن که قبلاً قراردادی با این رقم به امضا رسیده بود مورد بازبینی قرار گرفت و با احتساب هزینه‌های کارفرمایی به ۴۲.۵ میلیارد یوآن کاهش داد.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: هزینه واقعی این طرح ۳۳.۵ میلیارد یوآن است. قرار است این پیشنهاد به شورای اقتصاد رفته و اعداد و ارقام جدید برای تعدیل قرارداد با چینی‌ها به تصویب برسد.

خطیبی به نقطه نظرات سازمان برنامه و بودجه نسبت به پیشنهادات جدید وزارت راه و اصل اجرای پروژه قطار سریع السیر اشاره و اظهار کرد: این سازمان پیشنهادات وزارت راه را از شورای اقتصاد بار دیگر به دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه بازگرداند تا بار دیگر مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه در خصوص اصل عملیاتی شدن یا نشدن پروژه إن قُلت هایی دارد؛ علت آن هم عدم حصول پیشرفت‌های فیزیکی مورد نظر سازمان برنامه به این پروژه بوده که با وجود گذشت ۱۵ سال از امضای قرارداد تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خطیبی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه همه دستگاه‌های ذیربط اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، شورای اقتصاد و … با یکدیگر همسو شوند در غیر این صورت ادامه پروژه با مشکل مواجه خواهد شد. گذشته از این مشکل انتقال ارز و اجرای فاینانس در دوره تحریم همچنان به قوت خود باقی است. شرکت ایرانی جوینت شرکت چینی نمی‌تواند فعالیت انتقال ارز به داخل را انجام دهد.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: متأسفانه شرکت ساخت از سوی نهادهای تصمیم گیر برای اجرای پروژه قطار سریع السیر حمایت نمی‌شود. وزارت راه در این زمینه تنهاست و تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن دیگر نهادهای اثرگذار و ذیربط بکار گرفته است.

خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت و اجرای پروژه قطار سریع السیر توجیه اقتصادی دارد یا خیر، گفت: از سال ۸۵ به این نتیجه رسیدیم که باید راه آهن پرسرعت را در کشور تجربه کرده و به این تکنولوژی دست یابیم.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره اینکه آیا فلسفه قطار سریع السیر، انتقال سریع جمعیت از پایتخت به شهرهای قم و اصفهان است یا نه، گفت: می‌تواند یکی از دلایل ساخت آن، همین موضوع باشد اما لزوماً همه ماجرا انتقال سریع جمعیت نیست. در خودِ چین هم مسیرهای طولانی ریل پرسرعت مثلاً پکن تا شانگهای احداث شده است.

وی ادامه داد: در هر صورت کشور باید به تکنولوژی قطار سریع السیر دست یابد. در کشورهای منطقه و همسایه مانند ترکیه و عربستان که سال‌ها بعد از ما پروژه‌های قطار پرسرعت خود را آغاز کردند، توانستند با یک سرمایه گذاری سنگین از این قطار بهره برداری کنند.

خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا با نظر برخی کارشناسان مبنی بر امکان استفاده از بودجه عظیم قطار سریع السیر برای باز کردن گره‌های ترانزیت ریلی و اتصال شبکه به همسایگان موافقید یا خیر، بیان کرد: تصمیمی که برای ساخت قطار سریع السیر و انتقال تکنولوژی پیشرفته آن به کشور اتخاذ شده برای سالهای اخیر نیست و ۱۵ سال است که به این نتیجه رسیده ایم باید چنین پروژه‌ای در کشور اجرا شود. ضمن اینکه چینی‌ها خط اعتباری ۴ میلیارد یوانی این پروژه را صرفاً برای احداث قطار سریع السیر در نظر گرفته اند و به دیگر پروژه‌ها قابل انتقال نیست.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه این پروژه را از پروژه‌های مهم برای چینی‌ها دانست و گفت: قرار است این پروژه هم به طرح «یک کمربند، یک راه» و هم به تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین منتقل شود.

وی تاکید کرد: من معتقدم از مرحله بسازیم یا نسازیم عبور کرده ایم ولی به قدری برخی نهادهای متعدد تصمیم گیر در خصوص احداث قطار سریع السیر تشکیک می‌کنند بسیاری از افراد نیز با اجرای این پروژه به مخالفت برخاسته اند.

خطیبی درباره ایراداتی که به ایستگاه قم گرفته شده بود نیز گفت: قرار نیست در داخل شهر قم ایستگاه داشته باشیم و قطار در جمکران متوقف خواهد شد اما یک مترو از حرم مطهر حضرت معصومه تا جمکران احداث می‌شود و مسافران از داخل شهر قم با مترو به ایستگاه قطار سریع السیر منتقل می‌شوند.

وی گفت: از مبلغ ۴ میلیارد یوآن فاینانس فعال شده و قابل وصول ۲.۲ میلیارد یوآن دریافتی داشته ایم. دنبال اخذ مجوزها برای فعال کردن ال سی ۱۳.۶ میلیون یوآن هستیم تا به پروژه تزریق شود.

خطیبی درخصوص طرح برخی کارشناسان مبنی بر کاهش سرعت قطار سریع السیر به ۲۰۰ کیلومتر افزود: ما در داخل کشور نیز امکان بومی سازی تکنولوژی سرعت‌های حول و حوش ۲۰۰ کیلومتر را داریم ضمن اینکه وزیر راه نیز با کاهش سرعت قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان موافق نیست و بر اجرای پروژه با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تاکید دارد.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: همچنین در بخش زیرسازی نیز تغییر چندانی برای افزایش سرعت نیاز نیست و عمده تغییرات در حوزه روسازی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
کو‌ حالا تا ۵۰ سال
اوضاع گاز و برق مصرفی مردم را درست کنید، قطار سریع السیر پیش کش خودتان. لقمه اندازه دهانتان بردارید.
چند نکته یکی اینکه آیا پذیرش 15 سال تاخیر در اجرای پروژه به دلیل 25 درصد کاهش بودجه کل طرح و استفاده از سرمایه گذار خارجی منطقی است یا بیشتر توجیه کار نکرده است بررسی کارشناسی و بازنگری ان یک هفته تا یک ماه زمان نیاز دارد نه 15 سال نکته دیگر اینکه آن طرح برای 15 سال قبل قابل قبول بود حالا دیگر باید طرحی نو در نظر گرفت نکته دیگر اینکه به نظر طرح ها که در ان سرمایه گذار خارجی می خواهدوارد کشور شود به نتیجه نمی رسد و یا نمی گذارند که به نتیجه برسد و اعتقاد دارند که یا ما انجام می دهیم و اگر ندادیم یا نتوانستیم که انجام دهیم همان بهتر که انجام نشود
بیست سال مونده تا هم سن ازادراه تهران شمال بشود
بلاخره اینها دست پخت وزرای اصفهانی است
کمی هم شما مزه شو بچشین
وقتی بخش خصوصی واقعی را ضعیف کردید و اجرای همه طرحها را به شرکت های وابسته به سپاه سپردید نباید انتظار بهتر از این داشته باشید.
اگر پروژه براي گيلان و شمال بود جناب نوبخت فوري اعتبار و تخصيص ميدادندولي نوبت اصفهاني که بيشترين شهيددرجنگرا داده و الان هم بيشترين ماليات کشوررا پرداخت ميکنه، که ميرسه دهها سال بايد پروژه متوقف بشه و زاينده رود خشک بشه و...
پاسخ ها
آذر هستم از اهواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
خواهرو برادر عزیز ما مسوول از جناب آقای نوبخت با شرف تر پاک تر و با انصاف تر نداریم اگر نوبخت نبود نه همسان سازی ۶ میلیون بازنشسته صورت می
گرفت نه پرژه های عالی شمال بوجود می آمد ای کاش ۵ نفر مثل نوبخت در تمام دولت ها باشد کمی انصاف داشته باشید
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
چه دلیلی داره برای اصفهان قطار سریع السیر احداث بشه، ولی برای خیلی از استانها قطار عادی نداره، لعنت بر این سیاست و تبعیض کثیف
کاری که دست چینی و روسی بیافتد همین است به خدا
پاسخ ها
آذر هستم از اهواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
خواهر و برادر عزیز اگر پرژه های بزرگ را به نتیجه میرسانند هزار تهمت میزنید اگر انجام نمیشود میگید پولها را خودشون می خورن نمیدونم تو این مملکت باید دولتها چه کنند پرژه از این مهمتر
پروژه ازاد راه تهران شمال ۳۰ ساله شد..اخرش پیمانکار چینی گذاشت رفت
طرح اولیه این قطار از نطنز می گذشت که مطالعات از اقتصادی بودن آن خبر می داد ولی به علت فشار های بسیار نمایندگان دلیجان متاسفانه مسیر عایرغم غیراقتصادی بودن تغییر و از دلیجان می گذرد
سلام ، دعا کنید نوبخت تو اصفهان یه کاری پیدا کنه ، اونوقت مشکل حل میشه .
پولهارو بردن دادن سوریه و لبنان....دیگه پولی برای پروژه ها نمونده
طرح اولیه این قطار از کاشان و نطنز می گذشت که مطالعات از اقتصادی بودن آن خبر می داد و همچنین بدون در نظر گرفتن مزیت های گردشگری مسیر ، به علت فشار های بسیار نماینده دلیجان و ... و وادادگی رئیس جمهور پوپولیست سابق ، متاسفانه مسیر علیرغم غیراقتصادی بودن تغییر و از دلیجان می گذرد.
من تو این پروژه کار کردم چینی ها فقط دوزی گیر بی خود خدایا ما این همه جوان بی کار این همه امکانات باید یه بی گانه بیاد اون وقت ما بریم التماس چینی کنم تا کار انجام بدن ما چطور توان ساخت موشک های بالستیک قاره پیما را داریم نمی توان به جاده بسازیم خدا این خاک حرمت دار به خون شهدای که برای این خاک جون دادن احترام بزاریم بیشتر از این مردم عذاب ندین
فراموشم نمیشه سال اخر دولت احمدینژاد بود که وزیر وقت راه و ترابری سوار بر قطار این خط رو افتتاح کرد و فیلمش هم از اخبار تلویزیون پخش شد !! خدا نگذره از دروغگو !!!! حالا بعداز هشت سال تازه میبینیم که هنوز این پروژه ادامه داره ، ناکارامدی یه طرف بی اخلاقی و دروغگویی از طرف دیگه !! ایران امروز رو برامون به ارمغان میاره
سلام چرا قطار سریع السیر تهران اهواز راه اندازی نمی شود چرا پروژه فرودگاه جدید اهواز خوابیده لطفاً جواب دهید باتشکر
رضا شاه با چکش واسکنه ونهایت دینامیت با کارگران بومی وغیربومی جاده هراز را 12ساله ساخت وهنوز هم بعنوان بهترین جاده مورد استفاده قرارمیگیرد والان 35سال هست بزرگراه تهران شمال طول کشید وتازه فازسه وچهار هم نصف هم نشد وقطار سریع ازتهران تاقم مگر چقدر فاصله هستکه15سال طول بکشد؟ به اندازه 100سال نظام ومسئولان ازاین پروژه ها خورد ومیخورد واین یعنی مسئولان ما متخصص نیستند اینها بیسواد ورانتخوار کشوروبیت المالند...
دست امریکایی ها یا اروپایی ها بود شش ماهه تمومشش می کردند
الان میان به من هم میگن منافق و ضد انقلاب و ضد اسلام و ...
اونا هر چی باشه مثل چین و روسیه دزد نیستن و مثل عراق و سوریه و ....با پول های ما بازی نمی کنند....
یادش بخیر
سال 76 تهران استخدام شدم. یکی دو سال بعد این خبر منتشر شد که در زمانی کمتر از یک مسابقه فوتبال این قطار بین اصفهان و تهران حرکت خواهد کرد. الان دیگه دارم بازنشست میشم :)))) .
مدیریت ایرانی را به جهان صادر نکنیم؟؟!!!
باید از این مرحله گذشت .توجیه اقتصادی هم دارد .در بعد گردشگری- در بعد تلفات جاده ا ی .در بعد سریز شدن جمعیت در تهران .
بله زود شروع کنید که گارگر از افغانستان پیمانکار از چین بیارید مالیات و بیکاری و فقر مال خودمان خدا وکیلی خجالت اور است مردهای ایرانی بیکار شرمنده زن وبجه ولی وزیرها واقصادانها دنبال چینی وافغانیها میگردیم تمام کارگرهای شهرداریها افغانی هستند اقا ول کنید این چشم بادامها را بفکر مردم باشین سه سال است بیکارم
قرار بود کاشان ایستگاه باشه ولی با فشارهای زیاد نزاشتن
این که سریعالسیر میخواد باشه! شما بیایید مسیر ریلی تهران مشهد ر برقی کنید از سال 1374 طراحی ها توسط شرکت سیسترا فرانسه انجام شد. در سال 1382 بازنگری شد. در سال 1387 شرکت تام ایران خودرو با مشارکت زیمنس برنده مناقصه شد ولی نمیدونم چرا پروزه به شرکت مپنا واگذار شد! جالبتر اینکه شرکت زیمنس آلمان خودش پول پروژه رو میاورد. از اون زمان هم تا حالا مپنا کارگاه زد و شروع کرد خاک بازی! بعد از گذشت نزدیک به 13 سال با پیشرفت فیزیکی 6 درصد ! گفت نمیخوام این کار رو انجام بدهم. دوست دارم خط بافق وبندرعباس رو برقی کنم؟! میرم اونجا! فرصت پیش آمده در سال 1387 برای سرمایه گذاری آلمان ها و ورود تکنولوژی آلمانی را همین مپنا که بعد ها شدن د مدیران راه آهن ایران از این کشور گرفتند و البته هنوزم هستند در بالاترین لایه های تصمیم گیری مملکت در حوزه راه و ترابری!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار