بازدید 17920

درخواست ۶۰ هزار نفری؛ درگاه‌های فروش رمزارز‌ها مسدود نمی‌شود؟

به تازگی نامه‌ای از دفتر ریاست جمهوری خطاب به همتی منتشر شده که در آن آمده «با توجه به درخواست بیش از ۶۰ هزار نفر از متعاملین و کسب‌وکار‌های تبادل رمزارز جهت جلوگیری از مسدود‌سازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی اقدام لازم انجام شود.»
کد خبر: ۱۰۵۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱ 24 May 2021
درخواست ۶۰ هزار نفری؛ درگاه‌های فروش رمزارزها مسدود نمی شود؟
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ کوچ سهامداران زیان دیده از بورس به بازار رمزارزها؛ این توصیفی از حال و روز‌های چند ماه اخیر بازار‌های سرمایه گذاری در ایران است؛ روندی که با وجود هشدار‌های گسترده در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری و نوسان‌های گسترده‌تر از بازار سرمایه، باز هم با هجوم بسیاری از مردم همراه شده است، به گونه‌ای که اخیرا نایب رئیس‌ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در این خصوص گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۲.۵ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدوداً دوازده میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.»

از سوی دیگر، بازار رمزارز‌ها با توجه به گستردگی جهانی و تحت تاثیر سیگنال‌های بین المللی و سیاسی، چند وقتی است که از مسیر صعودی ناامید شده و با سقوط به کانال ۳۰ هزار واحدی، موجی از نگرانی را در بین فعالان این بازار، به وجود آورده است.
 
این در حالی است که بر اساس پژوهشی که توسط اتاق بازرگانی تهران انجام شده است میزان استقبال ایرانی‌ها از رمزارز‌ها به گونه‌ای است که ۶۳ درصد افراد هیچ گاه رمزارز نداشته اند؛ ۶ درصد قبلا رمزارز داشته اند و ۳۱ درصد نیز رمزارز دارند.

در این میان، رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدود سازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد.

قالیباف در بخشی از این نامه اظهار داشت: سرمایه‌گذاران این حوزه به ویژه در مبادله رمزارز‌ها تحت عنوان صرافی‌های دیجیتال تعیین تکلیف نشده است و عده زیادی از مردم با توجه به تبلیغات فراوان در این حوزه سرمایه خود را به بازار پر از ابهام وارد کرده‌اند. در ماهیت رمزارز‌ها امنیت بستر مبادله موجود اطلاعات چندانی ندارند.

رئیس مجلس همچنین تاکید داشت: یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس این است که با وجود غیر مجاز بودن صرافی‌های دیجیتال، در حالی که بانک مرکزی در اسفند ۱۳۹۹ به دارندگان مجوز پرداخت یاری اعلام کرده است که از ارائه درگاه پرداخت به این سایت‌ها خودداری نمایند، همچنان شرکت‌های اصلی ارائه دهنده درگاه پرداخت تحت نظارت شاپرک به ویژه در قالب IPG به این سایت‌ها خدمات می‌دهند.

اشاره رئیس مجلس به دستور شاپرک به پرداخت‌یار‌هاست؛ موضوعی که در دوازدهم اسفندماه سال گذشت مطرح شد.  

شرکت خدمات پرداخت شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داد تا نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند.

درخواست ۶۰ هزار نفری؛ درگاه‌های فروش رمزارزها مسدود نمی شود؟


اما با گذشت مدت‌ها از این نامه و در نهایت با نامه جدید رئیس مجلس به رئیس کل بانک مرکزی، حساسیت‌ها نسبت به فضای به وجود آمده پیرامون بازار رمزارز‌ها دوباره داغ شد، به گونه‌ای که همتی رئیس کل بانک مرکزی به شایعات اخیر حوزه رمزارز‌ها واکنش نشان داد و تاکید کرد: این بانک از انجام هر اقدام شتابزده‌ای، خودداری می‌کند. به گفته همتی مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمز ارز‌ها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیل‌گری باید هماهنگی لازم بین تمام عوامل و ذینفعان ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه این بانک درخصوص رمزارز‌ها منفعل نبوده است، تصریح کرد: بر خلاف شایعات و اخبار منتشره، بانک مرکزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای فعلی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور عزیزمان مهیا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است.

دستور جدید به ساختمان شیشه‌ای میرداماد

حال در شرایطی که رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان، خواستار ورود جدی بانک مرکزی در حوزه رمزارز‌ها و توقف درگاه‌های بی‌ضابطه پرداخت صرافی‌های دیجیتال هستند، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به همتی تأکید کرده است که بانک مرکزی مانع این مسدودیت شود.
 
محمود واعظی در این نامه تأکید کرد: پیرو جلسه ستاد اقتصادی دولت، به‌ پیوست تصویر نامه انجمن فناوران زنجیره بلوک، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی و ضمائم آن در خصوص درخواست بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر از متعاملین و کسب و کار‌های تبادل رمزارز جهت جلوگیری از مسدودسازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی برای اقدام لازم، ارسال می‌شود.
 
درخواست ۶۰ هزار نفری؛ درگاه‌های فروش رمزارزها مسدود نمی شود؟
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
تاحالا چیزی رو هم آزاد کردین؟ همش مسدود سازی ✌
پاسخ ها
مجيد گودرزي- فعال سياسي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
برخي ها به غلط جا انداخته اند كه رمز ارزها ابزار دور زدن تحريمهاست.
در صورتي كه رمز ارزها مكمل تحريمها و باعث خروج بدون سر و صداي صدها ميليارد دلار سرمايه از كشور شدند.
تفاوت رمز ارزها و شركتهاي هرمي اينست كه نمي شود تاراج كنندگان سرمايه مردم در رمز ارزها را تحت پيگرد قانوني قرارداد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
رمز ارزها قمار هستند و باعث خروج ارز از مملکت می‌شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
اول اینکه آگهی فروش تجهیزات استخراج رمزارز در دیوار علنیه دوم اینکه قبض آپارتمان و خونه ای که قبلا 20 هزار بوده بیکباره شده ماهی 4 میلیون کاملا مشخصه مشغول چه کاریه . آیا بخوان برخورد کنن و بحران برق رو از بین ببرن براحتی قابل ردیابی نیست ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
معلوم شد هنوز نمیدونی تفاوت چی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
دولت قصد انتقال پول به تولید را ندارند ......
فقط قصد دارد عده ای را مشغول نگه دارد
به امید روزی که همشون ورشکست بشن ..
این هم یه جور قماربازیه و این سرمایه هیچ ارزش ذاتی نداره .. و اینو همه ما میدونیم !
من موندم چرا در این مورد هیچکدام از مراجع تقلید حکم به تحریمش نمیدن !!!
باعث شرمه که برای اینکه آفتابه رو با کدام دست بگیریم و یا با کدام پا وارد توالت بشیم مسئله نوشته شده ، اما در خصوص ندادن مالیات ( چون مسلمانان ایرانی به ظاهر مسلمان هستند و هیچکدام خمس و ذکات واقعی خودشونو پرداخت نمیکنن ، پس باید جزیه بدهند !! ) ، همین رمز ارز ، فرزند کشی و ازدواج مجدد مردان و هزار تا مسئله شرعی دیگه ساکت شده اند !!!!

ممنونم تابناک عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
مثل اینکه حالت زیاد خوب نیست! در مورد چیزی که دانششو نداری خیلی اظهار فضل نکن
پول سازی بدون پشتوانه تواین مملکت باعث فقرمیلیونهانفرشده
اینهاهمه بهانه ای است برای کسانی که میخان ایجادنقدینگی کنن ومردم رابیشتربه ورطه فلاکت وبدبختی بکشن
موقته بزرگان رمز ارز دار داخلی فرصت خریدن که خالی کنن و بفروشن به شما مردم
کاش به درخواست ۵۰ میلیون سهامدار بورس دستوری هم رسیدگی میکردن
شما اگر درست کن هستید و نگران مردم هستید بازار بورس کشور را درست کنید که یکسال بطور پیاپی در حال ذوب کردن سرمایه میلیونها ایرانی هست. ...
یشه دولت در هر کاری دخالت نکنه . همیشه تمام جنجالها از دولت شروع میشود مثل پارسال که دولت در بورس دخالت کرد و هیجان کاذب بوجود اورد و بورس را بی دلیل باد کرد و با افتخار اعلام کرد که بهترین بورس جهان را داریم ولی بعد که باد بورس خوابید چنان خودش را کنار کشید و مردم مال باخته را تنها گذاشت
کاش رییس جمهور منافع 50 میلیون سهامداری که دعوتشون کرد تو بورس رو هم میدید.
اکیدا توصیه میکنم که مردم با خرید رمز ارزها خودشون و مملکت را بیچاره نکنند ... فوق العاده شبیه گلدکوئیست هست و با شمایل جدید ... سکه گلدکوئیست هم به خیلی ها دادند 10 سال پیش ... همش رو هواست
استخراج باشه حالا ضرر نداره ولی فایده ای نداره ...چون باید به صورت انبوه استخراج بشه

خلاصه .... در بورس باز برمیگرده سرمایه ها و حتی شده یکسال طول بکشه باز مطمئنه ولی رمز ارز رو از کی میخوای پولتو پس بگیری؟!!!!!!! حتی متخصصان خارجی هم گفتند با پس اندازتون خرید نکنید بلکه اگه پول زیادی دارید بخرید گرچه خیلی هاشون میگن آینده ای ندارد.
ینی کار غلط رو اگه 60 هزار نفر انجام بدن صحیح میشه؟
گلد کوئیست قمار و .......
بورس خوبه
200 میلیونم شد 70 میلیون
همش هم پس انداز 10 سال بود
از اصل پولم رفت برادرا نه از سودم که بگم اشکالی نداره
میفهمی سه ماه تو صف فروش بودن یعنی چی
میفهمی سه ماه بخواهی قسمتی از پولتو برداری و به زخم بزنی یعنی چی
باید درد رو بکشی بعد نظر بدی
برای همتون ارزوی موفقیت و سلامتی دارم
ولی خیلی ها سر همین بورس سلامتیشون رو از دست دادن
سهم 1300 نومنی که فروختن به مردم امروز شده 176 تومن چند سال طول میکشه به نظرت تازه بشه پول سال 99 خودش
انصاف در صحبت داشته باشید و نه از روی تعصب
منم مخالف رمز ارز هستم ولی وقتی بچه بزرگ داری و دختر دم بخت داری هیچ کس حمایتت نمی کنه و این یتیمی در اینجا باعث پناه آوردن به رمز ارز و امثالهم میشه
یا علی
نرین سمتش که بیچاره میشین
اگه پولتون بره رو هوا به کجا میخواین مراجعه کنین
برین سهام بخرین حداقل میدونین سهامدار فلان شرکتین
خیلی جالبه که همه درخصوص ارزهای دیجیتال سکوت کردن
از کی تا بحال بحرف شصت هزار نفر گوش می دهید، مگر به فریاد میلیونها سهامدار بورس رسیدید؟ خدا می داند چه نفعی برای آقایان دارد که درگاهها را مسدود نمی کنند...
کارگاه تولید از برق محروم است ولی بازار ارز مجازی و دروغ غالب است.
نکنه جزو این 60هزار نفر هستین که چنین دستوری را صادر می کنید اما درخواست میلیونها نفر را که در دام بورس انداختید و زندگیشان را تباه ساخته اید به حساب نمیارید؟
میشه ما هم ۶۰ هزارتا امضا جمع کنیم تلگرام رفع فیلتر شه؟
درخواست ۶۰ هزار نفری؛ درگاه‌های فروش رمزارز‌ها مسدود نمی‌شود؟ :
واقعاً این اتفاقات که در ماهی که انتخابات در آن باید صورت گیرد نشان از یک کشمش نیست!! گرانی کالاها، قطعی برق، کمبود آب، اصرار دولت به تمدید بیهود زمان برای آژانس انرژی تحت رهبری غرب که هیچ سودی برای مردم ایران ندارد و ... صدها داستان پشت پرده!! رمز ارزها که قصه امسال و پارسال نیست، تازه پارسال آنها را قانونی کردند!! واقعیت چیست؟!
ایران چهار نیم درصد بیت کوین دنیا را تولید کرده۰ سودش به کی میرسه و آسیبش به مردم قطع مداوم برق. منازل و کارگاههای تولیدی۰
رمز ارزها در واقع سهام پروژه های بزرگ اینترنت نسل جدید و غیرمتمرکزسازی هستند و خرید و فروش آنها مانند خرید و فروش سهام شرکت ها در بورس است. با این تفاوت که رمز ارزها مربوط به پروژه های جهانی هستند و بورس سهام شرکت های داخلی است.اگر خرید و فروش رمز ارز قمار باشد خرید و فروش سهام در بورس هم قمار است و هیچ فرقی با هم ندارد. اتفاقا به سلامت پروژه های جهانی بیشتر می شود اعتماد کرد تا سود ده بودن شرکت های داخلی با این وضعیت تحریم ها. اونهایی که رفتند سهام شرکت های داخلی را با این اوضاع تحریم خریدند آیا کارشان عاقلانه بود؟ آیا انتظار سوددهی عاقلانه بود؟ البته در مورد بیت کوین هم جالب هست که وقتی ایلان ماسک به اشکالات زیست محیطی و مصرف بالای انرژی توسط آن انتقاد می کند هیچکس واقعا پاسخگو نیست چون خالق بیت کوین که غیب شده و کسی هم پاسخگو نیست و بقیه رمز ارزها هم دنباله رو بیت کوین شده اند که هیچ متولی که اشکالات آن را برطرف کند ندارد.وقتی بیت کوین سقوط می کند بقیه هم سقوط می کنند و برعکس.بعد هم کشوری مثل چین که تعداد استخراج کننده های بیت کوین آن از تمام دنیا بیشتر هست یک دفعه میاد برای استخراج و تبادل رمز ارز محدودیت می گذارد و سختگیری به راه می اندازد. در واقع این حقه دولت چین هست که قیمت بیت کوین را پایین بکشه تا خیلی ها بترسند و بفروشند و خود چینی ها با قیمت پایین بخرند و یک سود عالی بکنند.توجه کنید که وقتی شما دارید میفروشید در واقع یکی داره اون رو از شما با قیمت پایین میخرد.شاید هم میخواهند مشکلات زیست محیطی و مصرف بالای برق رو از سر کشور خودشون بردارند و اون رو به کشورهای دیگه مثل ایران تحمیل کنند . که نتیجه اش همین قطعی های برق اخیر هست. یعنی مردم کشورهای دیگه با مصرف برق زیاد بیت کوین استخراج می کنند و بعد با قیمت پایین مجبور می شوند بفروشند به چینی های همه چیز خور. راه مقابله با اینها هوشیاری دولت ما هست و همینطور مردم که نباید به قیمت ارزان بیت کوین هاتون رو از ترس بفروشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
اصلا هم چنین چیزی نیست
بورس و سهام مربوط به یک محصول و یا تولید خاص هست و این رمز ارزها فقط خودشونن که به خودشون بها میدن و هیچ ارزش فیزیکی ندارن و با هم تئوری " ناآگاه تر از من هم هست " دارن به جلو پیش میرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
اشتباه نکنید. خود رمز ارزها نوعی قمار هستند.در استخراج رمز ارز هیچ تولید فیزیکی یا مجازی رخ نمی‌دهد. محاسبات انجام شده هیچ ارزش واقعی ندارند. تعدادی اعداد تصادفی تولید می‌شود و ترکیب خاصی از آنها باید ویژگی مشخصی داشته باشد (مثلاً تعداد زیادی صفر داشته باشد). دقیقاً مثل این است که تعداد زیادی تاس شانزده وجهی را پرتاب کنیم و بخواهیم ترکیبی از اعدا این تاس‌ها مقدار خاصی شود. و این کار مرتب و مرتب توسط ماینر انجام می شود. آیا این قمار نیست؟
تفاوتش مثلاً با جک‌پات چیست؟
ضمناُ بین بورس و بورس‌بازی هم تفاوت است. یک زمان
سرمایه‌گذاری در بورس برای تأمین سرمایه کارخانجات و دریافت سودی منطقی است اما زمانی قصد استفاده از نوسانات قیمت سهام برای بالا کشیدن سودهای هنگفت
غیر مرتبط با تولید است.
اسم‌های فریبنده‌ای مثل نوسان‌گیری هم روی آن می‌گذارند تا قباحت آن کمتر به چشم آید. بورس‌بازی هم در واقع ترکیبی از قمار و کلاهبرداری است.
بطور خلاصه
تولید رمزارز قمار است و خرید و فروش رمزارز ترکیبی از بورس‌بازی و قمار
اینکه در همه جای دنیا این کار انجام می‌شود نه از زشتی کار کم می‌کند و نه آن را توجیه اخلاقی می‌کند.
انسان اخلاقمداری که نسبت به معیشت دیگران و وضعیت سلامت اقتصادی جامعه بی‌تفاوت نیست وارد این بازی‌ها نخواهد شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار