بازدید 12896
۴
پیمانه اقتصادی

افزایش ۴۰.۶ درصدی حجم نقدینگی در پایان ۱۳۹۹/ پیش بینی نفت ۸۰ دلاری با وجود بازگشت ایران به بازار/ قطار عرضه اولیه‌ها روی ریل بورس/ حساسیت دلار در مرز ۲۳

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس مثبت شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، توصیه به سهامداران، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند، دلار جهانی عقب رفت، برنت در آستانه ۶۹ دلاری شدن، کاهش ملایم قیمت طلا در بازار جهانی و افزایش دوباره قیمت بیت‌کوین در پی توییت ماسک را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 25 May 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس مثبت شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، توصیه به سهامداران، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند، دلار جهانی عقب رفت، برنت در آستانه ۶۹ دلاری شدن، کاهش ملایم قیمت طلا در بازار جهانی و افزایش دوباره قیمت بیت‌کوین در پی توییت ماسک را در بر دارد.

شاخص کل بورس مثبت شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۲ هزار و ۱۸۹ واحدی معادل ۱.۱۰ درصد به یک میلیون و ۹۵ هزار و ۷۲۶  واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از 9 هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۶ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۹۷۰ تومان رسید که نسبت به دیروز ۷ درصد معادل ۵۱۵ هزار و ۵۶۲ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۸۲ تومان رسیده است. /نبض بورس

سقوط ارزش سهام عدالت با سقوط قیمت وبملت

قطار عرضه اولیه‌ها روی ریل بورس

پس از عرضه اولیه های فگستر و فتوسا که به ترتیب در روزهای ۲۱ و ۲۸ اردیبهشت ماه انجام شد، فردا نیز عرضه اولیه غکورش به عنوان سومین عرضه اولیه سال جاری انجام خواهد شد. البته پیش از این نیز قرار بود در ۲۹ مردادماه سال گذشته، غکورش عرضه شود؛ اما عرضه آن لغو و به این روزهای ریزشی بازار موکول شد؛ بنابراین فردا، پنجم خردادماه تعداد ۲۴۰ میلیون سهم معادل هشت درصد از سهام شرکت "صنعت غذایی کوروش" به عنوان پانصد و چهل و ششمین شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش "محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر" گروه"تولید روغن های حیوانی و نباتی" و طبقه "تولید روغن ها چربی های گیاهی و حیوانی" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " غکورش " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. سقف و کف قیمت این سهم در روز عرضه، بین ۲۸۵۰۰ تا ۲۹۹۵۰ است.

البته عرضه اولیه های بورسی از یک طرف به دلیل بازدهی که داشتند و دیگر به دلیل صعود شارپی بازار سرمایه، در ماه های ابتدایی سال قبل با استقبال بی نظیر سهامداران مواجه می‌شدند و صف های طولانی برای خرید آن ها شکل می‌گرفت اما با آغاز فرایند ریزش بازار از جذابیت این عرضه ها نیز کاسته شد و گواه این امر کاهش تعداد شرکت کننده ها در خرید این سهم ها است. به طوریکه میزان مشارکت در خرید عرضه اولیه ها از بیش از پنج میلیون نفر در شهریور سال گذشته به دو میلیون و ۴۵۵ هزار نفر در عرضه اولیه فتوسا رسید.

توصیه به سهامداران

جلال روحی کارشناس بازار سرمایه با توصیه به سهامداران گفت: قیمت سهام در وضعیت فعلی، قیمت‌های جذابی هستند و اکنون نرخ بسیاری از سهام در بازار به نرخ اواخر سال ۹۷ رسیده است، بازار رشدی را که در اواخر سال ۹۸ و سال ۹۹ کسب کرده بود از دست داده و به عقب بازگشته است. وی با بیان اینکه با توجه به قیمت های جهانی و تثبیت حدودی نرخ دلار می توان روزهای خوبی را برای این بازار و سهام گروه‌های پتروشیمی، فولاد و معدنی‌ها پیش‌بینی کرد، اظهار داشت: اکنون هیچگونه توجیهی برای فروش سهام در بازار وجود ندارد، زیرا برخی پیش‌بینی کرده بودند نرخ دلار در بازار به کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌رسد در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد. روحی تاکید کرد: سرمایه گذاری در بورس دیگر مانند سال گذشته نیست که سهامداران بتوانند در دو روز، بازدهی چشمگیری را از این بازار کسب کنند و بعد تصمیم به خروج از این بازار بگیرند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سال ۹۲ هم در بازار با چنین روندی مواجه بودیم، گفت: بازار سرمایه همیشه در بلندمدت سودده بوده است اما روند صعودی سال گذشته، سهامداران را در بازار عجول کرده و به دنبال کسب بازدهی‌های چشگیر در کوتاه‌مدت هستند. /ایرنا

سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر رشد سهام تکنولوژی به دنبال رشد سهام تکنولوژی آمریکا در معاملات دیشب وال‌استریت، بالا آمدند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۷۵ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن ۰.۶۰ درصد به ارزش خود افزود. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۴۳ درصد جهش کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۹۵ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۶۲ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۷ درصد رشد کردند.

حساسیت دلار در مرز ۲۳

قیمت دلار در بازار امروز به رقم ۲۲۳۹۰ تومان در صرافی‌های بانکی رسیده است، در حالی که دیروز، دلار دچار رفت و برگشت قیمتی شد، سکه نیز به سقف ۱۰ میلیون و ۲۰۰هزار تومانی خورد و برگشت. فلز گرانبهای داخلی بعدازظهر روزدوشنبه با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که ۷۰ هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. این اتفاق در حالی رخ داد که سکه در مقاطعی از روز دوشنبه با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نیز معامله شد. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان در صورتی که دلار روز سه شنبه بالای مرز ۲۳ هزار تومانی نماند، احتمال افت بیشتر در بازار سکه وجود خواهد داشت.

دلار جهانی عقب رفت

شاخص دلار بار دیگر کانال ۹۰ واحدی را از دست داد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۸۹.۸۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

برنت در آستانه ۶۹ دلاری شدن

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تا ساعت ۷:۰۳ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۲۸ درصد رشد کرد و به ۶۸.۶۲ دلار بازگشت. این شاخص در معاملات دیشب ۲.۹ درصد جهش کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۱۵ درصد بالا آمد و به ۶۶.۱۵ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب ۳.۷ درصد جهش کرده بود. باب یواگر، مدیر شرکت کارگزاری انرژی میزوهو می‌گوید: قیمت نفت خام در معاملات امروز به این علت بالا رفت که احتمال توافق هسته‌ای ایران این هفته نسبت به هفته گذشته کمتر شده است. او می‌گوید: ایرانی‌ها و غربی‌ها نتوانسته‌اند در مورد جزئیاتی که این توافق را در نهایت به نتیجه می‌رساند، توافق کنند.

پیش بینی نفت ۸۰ دلاری با وجود بازگشت ایران به بازار

به نقل از رویترز، بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز اعلام کرد، انتظار دارد قیمت نفت در سه ماهه ماه چهارم سال جاری میلادی به ۸۰ دلار در هر بشکه برسد، چون علیرغم بازگشت احتمالی تولید نفت ایران، تقاضا هم افزایش خواهد یافت. این بانک طی یادداشتی اعلام کرد: «با توجه به افزایش تقاضا به خاطر واکسیناسیون گسترده کرونا، احتمال قیمت بالاتر نفت هنوز وجود دارد. با وجود احتمال بالای آغاز دوباره صادرات ایران در ماه جولای، قیمت نفت خام برنت تا سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به ۸۰ دلار در هر بشکه می‌رسد» هفته گذشته به دنبال سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مورد آمادگی آمریکا برای برداشتن تحریم‌های نفتی، بانکداری و کشتیرانی این کشور، قیمت نفت کاهش یافت. گلدمن ساچز اعلام کرد، بهبود تقاضا در بازار‌های پیشرفته، ضربه اخیر همه‌گیری کرونا به مصرف نفت و روند آهسته‌تر بهبودی در جنوب آسیا و آمریکای لاتین را جبران می‌کند.

کاهش ملایم قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در پی بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران که تقاضا برای دارایی های امن را کمتر کرد، با کاهش روبرو شد. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۷۸ دلار و ۹۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸۸۰ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۸۸۴ دلار و ۵۰ سنت بسته شده بود. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: پس از این که مقامات بانک مرکزی آمریکا ریسک های تورم را کم اهمیت شمردند، سرمایه گذاران دوباره نسبت به دورنمای رشد اقتصادی خوشبین شدند. این امر باعث بهبود بازارهای سهام شد و روند صعودی طلا را موقتا متوقف کرد. سطح حمایتی طلا در حدود ۱۸۴۵ دلار که میانگین قیمت ۲۰۰ روزه است، قرار دارد و تا زمانی که این سطح حفظ شود، روند صعودی طلا بدون تغییر می ماند.

افزایش ۴۰.۶ درصدی حجم نقدینگی در پایان سال گذشته

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات یاد شده طی ماه‌های آبان تا اسفند ۱۳۹۹، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روندی نزولی داشته است، تصریح کرد: با این حال، حجم نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۹ با ۴۰.۶ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ همراه بود که نسبت به رشد سال ۱۳۹۸ (۳۱.۳ درصد)، ۹.۳ واحد درصد افزایش نشان داد. ذکر این نکته ضروری است که رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ عمدتاً از محل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی صورت گرفته است.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌ دولت آماده واگذاری به بخش خصوصی

دژپسند گفت: وزارت اقتصاد و دارایی، ۲۷ هزار میلیارد تومان آگهی فروش در مرحله عرضه شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری به بخش خصوصی در اختیار دارد که باید مشتری و تقاضا برای آن باشد؛ بنابراین، برنامه ما این است که برای شش ماه اول سال، به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری قرار دارند، آماده عرضه شود.

بزوس دیگر ثروتمندترین فرد جهان نیست!

افزایش قیمت سهام برند لویی ویتون باعث شد تا برنارد آرنو، مدیرعامل این شرکت، با پشت سر گذاشتن جف بزوس به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود. طبق اعلام فوربس، برنارد آرنو اکنون ۱۸۶.۳ میلیارد دلار ثروت دارد و این مساله او را بالاتر از مدیرعامل آمازون با ۱۸۶ میلیارد دلار ثروت قرار می دهد. از مارس سال ۲۰۲۰ ثروت آرنو بیش از دو برابر افزایش یافته است. برند لویی ویتون به عنوان بزرگ ترین برند لوکس جهان زیرمجموعه های شناخته شده ای همچون مویه، هنسی، فندی، دیور و جیوانچی دارد. بخش بزرگی از رشد ارزش سهام برند لویی ویتون به لطف افزایش تقاضا برای کالاهای لوکس در جهان بوده است. در سه ماهه نخست امسال، لویی ویتون در چین که بزرگ ترین بازار مصرفی کالاهای لوکس محسوب می شود بیش از ۱۷ میلیارد دلار درآمد داشته که این رقم نسبت به سه ماهه سال قبل بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است. اکنون لویی ویتون به یک برند ۳۲۰ میلیارد دلاری تبدیل شده است.  

افزایش دوباره قیمت بیت‌کوین در پی توییت ماسک

سی ان‌بی‌سی: بعدازظهر روز دوشنبه بعد از اینکه مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک در توییتر خود اعلام کرد که وی در حال بحث و گفت‌وگو در مورد پایداری سکه دیجیتالی است، قیمت بیت‌کوین حدود ۴ درصد افزایش پیدا کرد. طبق گزارش سایت کوین دسک، بیت‌کوین حدود ساعت ۱۵:۴۲ با قیمت  ۳۸.۰۷۴ دلار معامله شد. ایلان ماسک توییت کرد که با استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در آمریکای شمالی صحبت کرده است و آنان متعهد شده‌اند از انرژی‌های تجدیدپذیر در استخراج بیت‌کوین استفاده کنند و از تمام استخراج‌کنندگان در سراسر دنیا نیز چنین درخواستی دارند. پس از این توییت در عرض چند دقیقه، قیمت به بیش از ۳۹.۵۰۰ دلار افزایش یافت. به‌طورکلی، بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۷ درصد رشد کرده است.

شکایت هندی‌ها از رنو-نیسان

یک اتحادیه کارگری در هند از شرکت رنو-نیسان به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارخانه خود طی دوران کرونا شکایت کرد و خواستار توقف فعالیت این کارخانه شد. به نقل از رویترز، بر اساس اسناد دادگاهی در هند، شرکت رنو-نیسان با رد ادعای این اتحادیه کارگری اعلام کرد که برای پاسخگویی به سفارش‌ها نیاز به ادامه تولید در کارخانه اتومبیل‌سازی خود دارد. شرکت رنو-نیسان هند و کارگران کارخانه آن در ایالت تامیل نادو در جنوب این کشور پس از درخواست کارگران از دادگاه برای متوقف کردن فعالیت این کارخانه به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، درگیر یک دعوای حقوقی شدند. در واکنش به این موضوع، رنو-نیسان در دادگاهی که علنی نیست استدلال کرده است که یک «نیاز فوری» برای ادامه کار جهت  تولید سفارش‌های داخلی و صادرات وجود دارد. این شرکت همچنین اعلام کرد که تمام دستورالعمل‌های کرونا اجرا می‌شدند. این پرونده روز دوشنبه در دادگاه عالی مادرس رسیدگی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
با این حال، حجم نقدینگی در پایان سال 1399 با 40.6 درصد افزایش نسبت به پایان سال 1398 همراه بود
پس چرا صلاحیت همتی تاًیید شد؟
با این همه حجم نقدینگی ملت در خیال دلار مفت نشسته اند !!
40 درصد یعنی 900هزار میلیارد تومن به نقدینگی کشور اضافه شده بعد آقای همتی علت تورم رو میندازه گردن 75 هزارمیلیون تومن وام کرونا که به 75 میلیون نفر وام یک میلیونی کرونا دادن! 75 میلیون نفر وام یک میلیونی کرونا گرفتن! یعنی همه بچه هامون هم نفری یک وام یک میلیونی گرفتن خبر نداشتیم! بعد این باعث تورم شد! ولی 900 هزار میلیونی که چاپ کردن دادن به بانکها باعث تورم نشده!
بانک ها یکی از سوپاپ های اقتصاد هستند که اگر عملکرد آنها نظارت و کنترل نشود باعث انفجار در اقتصاد می شوند باید بطور شفاف درآمد آنها و هزینه های آنها مشخص شود و باید سودی که در آنها بوجود می آید ناشی از خدمات و تولید سالم باشد اینگونه که از دور مشاهده می شود بانک ها اگر در فضای ربوی سیر نکنند ولی در فضای دلالی بخصوص زمین و ساختمان نقش منفی دارند. ضمن اینکه سود آوری کلی بانک ها باید کمتر از شرکت های تولیدی باشد وگرنه مشخص است تخلف در آنها وجود دارد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر