بازدید 31872

آيا با تغيير احمدي‌نژاد، همه مشكلات حل مي‌شود؟

پاسخ به پرسشي مهم
کد خبر: ۱۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱ 01 June 2008
در شرايطي كه يك سال تا دوره دهم انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است، اجماع قابل توجهي در ميان برخي نخبگان، چهره‌هاي سياسي،‌ محافل دانشگاهي و رسانه‌ها به وجود آمده است كه با تغيير رياست‌جمهوري ـ‌كه در صورت عدم شركت يا عدم پيروزي دكتر احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري آينده رخ مي‌دهد ـ اكثريت قريب به اتفاق مشكلات كشور اعم از مشكلات سياسي، اقتصادي و بين‌المللي حل خواهد شد.

آيا به راستي، اين‌گونه است و بيشتر مشكلاتي كه امروز جامعه و حكومت از آنها رنج مي‌برند، توسط آقاي احمدي‌نژاد ايجاد شده كه با كنار رفتن او از مسئوليت، اين مشكلات حل شوند؟!

نخبگان براي پاسخ و دفاع از موضع خود، استدلال‌هاي گوناگوني مطرح مي‌كنند؛ اين‌كه با وجود درآمد سالانه هشتاد ميليارد دلاري كشور، مشكلات اقتصادي عظيم جامعه را فرا گرفته يا آن‌كه فضاي سياسي كشور به شدت ملتهب و تنش‌آميز شده و ديگر مسئولان كشور از سوي دولت متهم به كارشكني، فساد و ... مي‌شوند يا در عرصه خارجي، روابط ايران با بيشتر كشورهاي توسعه‌يافته و حتي منطقه دچار چالش شده و ادعا مي‌كنند، همه اينها ناشي از سخنان و عملكرد رئيس‌جمهور در سه سال اخير است؛ بنابراين، با تغيير رياست‌جمهوري، بخش عمده مشكلات كشور حل شده و جامعه از وضعيت بحراني كنوني رها مي‌شود؟

اما آيا اين استدلال درست است؟ هرچند تنها با بسنده کردن به سخنان چهره‌هايي چون دكتر رهبر، دكتر دانش جعفري و حجت‌الاسلام پورمحمدي، سه تن از اعضاي شاخص دولت نهم كه در بين راه از اين قافله جدا شده‌اند، نمي‌توان برخي از حقايق موجود در اين استدلال را كتمان كرد، اما اين که اين معضلات معلول دولت نهم است، يا آن‌كه اين مشكلات در جامعه بوده و در اين دوره به خاطر عملكردهاي ضعيفتر حاد شده است، پرسشي است که نياز به تأمل دارد.

براي نمونه، در مشكلات اقتصادي، استفاده نامناسب از افزايش درآمد نفتي براي ايجاد رونق اقتصادي و رفاه و تأثير نداشتن آن در زندگي مردم، پديده‌اي نيست كه مختص دولت نهم باشد، در سال‌هاي 1382و 1383 كه درآمد نفتي كشور با شيبي نسبتا سريع رو به افزايش رفت، نيز نظير همين پديده رخ داد و بدون آن‌كه تأثير چشمگيري در زندگي مردم پديد آورد، واردات كشور در دو سال، 70 درصد افزايش يافت. واردات بي‌رويه اثرات منفي بر اشتغال و توليد داخلي بر جاي گذاشت؛ نظير همين پديده در سال‌هاي 1370 و1371 رخ داد و به دليل ضعف کنترل بانک مرکزي، افزايش 30 درصدي واردات کشور که با کاهش قيمت نفت همراه شد، موجب بحران بدهي‌هاي خارجي شد؛ بنابراين، استفاده نامناسب از افزايش درآمدهاي نفتي، مشکل سنتي دولتها در ايران است و البته در دولت نهم، ابعاد اين مشکل افزايش يافته، اما ريشه اين مشکل در فرهنگ مديران اقتصادي کشور در استفاده از سريعترين و ساده‌ترين راه براي استفاده از درآمد نفتي، يعني واردات است.

در عرصه سياسي نيز هرچند رويه رئيس‌ دولت و برخي وزرا، مبني بر متهم کردن ديگر مسئولان به کارشکني و تخلف در 24 سال گذشته كم‌‌سابقه است، اما آيا همين رويه به صورت كارسازتر و پيچيده‌تر از سوي صاحبان قدرت در دولت‌هاي گذشته به کار گرفته نشده است؟

منفعل کردن و تضعيف نهادهاي قانوني همانند مجلس و قوه قضاييه که به عنوان يکي از انتقادهاي بزرگ به دولت نهم مطرح مي‌شود، آيا در گذشته بي‌سابقه بوده است و آيا برخي از همين منتقدان امروز، با همه توان خود در راستاي منفعل کردن مجلس پنجم در برابر دولت اصلاحات نکوشيدند و آيا رئيس كنوني و قبلي قوه قضاييه، به دليل صدور احکام توسط برخي دادگاه‌ها، به شدت مورد تخريب رسانه‌هاي اصلاح‌طلب قرار نگرفتند؟

چه کسي مي‌تواند موج گسترده ترور شخصيت هاشمي رفسنجاني در سال‌هاي 1378 و1377 را که توسط احزاب حاکم مشارکت و مجاهدين انقلاب براي انتقام از وي به دليل ورود كارگزاران در انتخابات خبرگان و جلوگيري از ورود هاشمي و رياست بر مجلس ششم سازمان‌دهي و توسط مطبوعات وابسته به اين احزاب و چهره‌هايي چون گنجي‌ها و عبدي‌ها اجرا شد، انکار کند؟ ارتباط دادن مخالفان سياسي به انواع اتهامات اقتصادي سياسي و حتي اخلاقي، شگردي بود که بارها از سوي رسانه‌هاي تندرو اصلاح‌طلب و با اشاره برخي از چهره‌هاي به ظاهر ارزشي آنان استفاده شد و امروز که جريان حاکم، همين شيوه را عليه آنان به کار مي‌برند، احساس شگفتي مي‌کنند.

اسطوره‌سازي درباره رؤساي جمهور نيز پيش از احمدي‌نژاد سابقه داشت؛ هرچند پيشتر رئيس‌جمهور با پيغمبر مقايسه نشده، اما گاه از سوي حاميان خود با هاله‌اي از تقدس همراه شده تا از نقد مصون بماند؛ اسطوره‌سازي از هاشمي و خاتمي در زمان قدرتشان، پديده اي نيست که نياز به آوردن شاهد داشته باشد.

استفاده از يک گروه خاص در دولت نهم که به حلقه علم و صنعت، شهرداري تهران يا استانداري اردبيل موسوم است، نيز در دولت‌هاي پيش نه به عنوان اطرافيان رئيس‌جمهور، بلکه به عنوان هسته مرکزي برخي محافل و گروه‌هاي سياسي سابقه داشته و چه بسيار افرادي را نه با معيارهاي شايستگي، بلکه به دليل انتسابات خانوادگي يا سياسي به مسئوليت رسانيده است.

عوامگرايي يا پوپوليسم نيز که از سوي نخبگان به عنوان نقطه ضعف محوري دولت نهم عنوان مي‌شود، بسيار گسترده‌تر از سوي اصلاح‌طلبان، هم در موضوعات اقتصادي مانند حزب اعتمادملي و هم در موضوعات فرهنگي مانند دامن زدن به لاابالي‌گري فرهنگي در سال‌هاي نخست اصلاحات و حتي انتخابات نهم براي جذب آرا ديده شده است.
بنابراين، ديده مي‌شود بيشتر نقاط ضعف دولت نهم و دکتر احمدي‌نژاد، نه تنها پديده بي‌سابقه‌اي در کشور نبوده، بلکه ريشه‌هاي فرهنگي در احزاب، گروه‌ها و ذهنيت مديران و چهره‌هاي سياسي و اقتصادي کشور دارد و اگر امروز نمايش صريح، همزمان و گسترده اين نقاط ضعف، موجب تمرکز توجه به آنها مي‌شود، در گذشته به دليل عدم همزماني ابعاد کوچکتر و پوشاندن ماهرانه اين نقاط آسيب، توجه نخبگان به آنها جلب نشده بود.

بايد دانست دکتر احمدي‌نژاد، چهره‌اي منحصربه‌فرد و استثنايي نيست؛ چه از نظر مثبت و چه از بعد منفي.

احمدي نژاد، فردي پرورش يافته در همين فضاي سياسي و فرهنگي مديريت کشور است و اگر اشکالاتي دارد، بايد اين نقاط آسيب به صورتي بنيادي شناسايي و چاره‌انديشي شود و اگر اين مسائل، موجب بروز مشکلاتي براي جامعه مي‌شود، بايد جامعه سياسي به اندازه‌اي از تکامل برسد که راه حرکت مسئولان، از اين مشکلات در امان باشد.

رئيس‌جمهور آينده کشور، چه از اصولگرايان باشد و چه از اصلاح‌طلبان و يا حتي اگر بار ديگر دکتر احمدي‌نژاد به رياست‌جمهوري برگزيده شود، کم و بيش با اين آسيب‌ها روبه‌رو خواهد بود و راهكار، تنها در تغيير رئيس‌جمهور خلاصه نمي‌شود، بلكه بايد فراتر از تغيير نام به تحول در راه‌ و رسم، رويه و عملکرد جامعه سياسي کشور انديشيد.
همچنين بايد نگاه به قدرت و نگرش به سطح و محدوده‌هاي رقابت سياسي در جامعه متحول گرديده و منشور اخلاقي و علمي بر گفتار و رفتار مسئولان و چهره‌هاي سياسي حاکم شود، تا اين ميزان وابستگي گزاف سرنوشت کشور به نقاط قوت و ضعف فردي کاهش يابد.

تا چه زمان بايد انتخابات به انقلاب تبديل شود و مسئولان جديد در نفي اسلاف خود بکوشند؟ آيا زمان تغيير ما فرا نرسيده است؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
شما بيشتر از اينكه بخواهيد از احمدي نژاد حمايت كنيدبه دنبال محكوم كردن اصلاح طلبان هستيد بهتر است فكري به حال مملكت بكنيد و دست از اين سياسي كاري هاي ظاهرا زيركانه و واقعا جاهلانه برداريد.
در هر حال حل ريشه اي معضلات واقعيتي است كه در اين مقاله ذكر شد و ما هم اميدواريم از بين همه گفته هاي زيركانه تان اين يكي را بچسبيد.
می دانم طبق معمول درج نمی کنید. ولی باید گفت اگر همه اش نه بخش قابل توجهی آری.
اينقدر نظرات حضرتعالي جالب است كه از ارائه نام احتياطا خودداري شده است .درعين حال دم خروس نشان مي دهد كه ازطرفداران حضرت ايشان هستيد . دراينصورت جاي خوشبختي است ، چون مي توان گفت كه آش دست پخت رفيق شما آنقدر شور است كه طرفداران ابشان هم شوري آنرا حس كرده اند . محض اطلاع شما يادآور شوم كه با شاخص هاي قوي مي توان نشان داد ادامه حكومت رئيس جمهور محترم ايران عزيز را ازچشم جهانيان واسلام عزيز را ازچشم ايرانيان مي اندازد .آيا باز هم موافق ترديد در تغيير اين بزرگوارهستيد؟
حق با شماست كه اين مشكلات قبلا هم بوده، اما ما انتظار داريم دولتهاي جديدتر در مسير حل اين مشكلات حركت كنن نه اينكه به اونها دامن بزنن.
احسنت و ایوالله
خداوکیلی که کاملا بی طرف ومنصفانه نوشتید.مثلا من یادم هست وقتی آقای هاشمی رئیس جمهور شد وکرباسچی شهردار بود همین تورم فعلی در بخش
مسکن پدید آمدمردم برای خرید سکه ودلار سراز پا نمی شناختندخوب است هروقت دولت نهم رانقد میکنید همینطور مقایسه ای باشد موفق باشید.
با سلام. ضمن تاييد صحبتهاي شما در سايت وزين تابناك،‌نظر بنده اين است كه مقايسه اين عوامل به دوره هاي قبل كار درستي نيست. يكي از مهمترين مسايلي كه مطرح هست اين است كه كليه ضعفهاي بر شمرده شده كه منجر به فضاي ملتهب كنوني شده است،‌ در كنار هم وجود دارد حال آنكه به گواه نويسنده اين عوامل در هر دوره اي به طور جداگانه وجود داشته و در مسايل ديگر گم شده است. بايد مشخص شود چرا تمامي نقطه ضعفهاي گذشته باهم و در يك دوره بروز ميكند و آيا شخص موثر است. از نظر من شخص كاملا موثر است. نكته بعدي اينكه شما فرموديد احمدي نژاد آدم استثنايي نيست. درست گفتيد ولي مشخصا رييس جمهور بايد فرد استثنايي باشد. اميدوارم سانسور نكنيد چون به نفعتان نيست.
خوشبختانه اين تحليلي دامن هر چي ناكارمدي دولت بود رو پاك كرد. وقتي رييس جمهور اعلام مي كند كه من نيازي به وزير ندارم و سرباز مي خواهم اين يعني كه كارشناسي در اين مملكت تعطيل شده. دولتهاي قبلي حداقل اينقدر بي پروا نمي گفتند كه نيازي به فرمول و محاسبه ندارند. اين دولت همه اصول علمي و غير علمي را زير سوال برده و حتي بعضا با استخاره تصميم مي گيرند. اين دولت مديراني را گذاشته كه بر اساس شانس و تصادف تصميم مي گيرند كه اين بلا سر ملت درامده. تورم نمود عيني و واقعي تصميمات نسنجيده كارگزاران دولت نهم است. نمود سياستهاي ديپلماسي خارجي و هسته اي بعدا روشن خواهد شد اما مطمئن باشيد دست كمي از آوارگي اقتصادي نخواهد داشت.
با سلام
بنده حقير پيشنهادي داشتم.
حال كه متوجه شديم آقاي رئيس جمهور در به وجود آمدن اين مشكلات مانند گراني وتورم كمرشكن وساير مشكلات داخلي وخارجي بي تقصير وبي گناه بوده اند و با عوض شدن احتمالي ايشان باز هم همين آش است وهمين كاسه پس به احتمال زياد تمام تقصيرها به عهده مردم است.بنابراين پيشنهاد مي كنم تمام مردم ايران رابا مردمي بهترعوض كنيد.شايد انشاالله مشكلات حل شود وبر تمام منتقدين بي انصاف ثابت شود كه اين مردم مقصر بوده اند نه سياستهاي آقاي احمدي نژاد.
بنابراین باید به دکتر احمدی نژاد به علت معطوف داشتن نظر نخبگان به مشکلاتی که سالهای متمادی وجود داشته اما مورد غفلت بوده اند ، تبریک گفت ؟!
برادر محترم در کدام دوران ما اینچنین از نظر روابط خارجه با مشکل مواجه بوده ایم 2 در کدام دوره این حجم عظیم تورم کمر ملت را شکست 3 در کدام دوران بازار بی ثبات و درهم داشتیم 4 در کدام دوران اینچنین بحران مالی گریبان بانکها را گرفته بود 5 در کدام دوره این همه وزیر عوض شد 6در کدام دوره مسکن 5 برابر شد 6 کدام رییس جمهور خودش را وارد به همه امور میدانست 7در کدام دوره سخنان یک رییس جمهور برای مملکت و مردم مشکل درست کرد اقا یا خانم نویسنده خودتان خوب میدانید که یک شوخی بزرگ نوشتی و بس
موضوع تغير آقاي احمدي نژاد موضوع تغيير مسبب مشكلات نيست بلكه تغيير نگرش به عوامل بوجود آورنده آنها و راهكارهاي حل مسائل است. روش و نگرش آقاي رئيس جمهور نه تنها در جهت حل مشكلات كشور نيست بلكه باعث تشديد آنها نيز شده و مي شود و لذا كنار گذاشتن ايشان در حقيقت تغيير در روشهاي مديريتي است نه حذف يك شخص. بهتر بود از اين زاويه به موضوع توجه مي شد وگرنه كسي منكر وجود مشكلات در دوره هاي قبل نيست.
تغيير نقش عمده اي ندارد چرا كه با وجود اينكه يكي از نقاط مثبت آقاي احمدي نژاد شكستن حلقه قدرت بود بنابر اين باز هم نيروهاي داخل همين جامعه
بكار مي آيند و معجزه نميشود آقايان وزرا ومسيولين قبلي هم هر كدام ده ها بار
جا عوض كردند و آزمون و خطابراي پياده كردن بهترين ايده بايد به چند مورد توجه
ويژه كرد
1- پياده كردن قانون با توصيه و سلام وصلوات و روابط دوستانه نميشود نياز به تفكر همراه با نظم و خشونت ميباشد
2- بايد هر فرد بويژه وزرا استانداران نماينده ها و مسيولين در رده هاي بالا پاسخگوي عدم پيشرفت در حوزه كار خود باشند
و گر در اينحالت كه شخصي كه منصوب ميشود با خير مقدم و گل وپارچه نويسي مي آيد و در حاليكه همه ميدانند نتوانسته موفق باشد ولي
موقع رفتن لوح تقدير ميگيرد پس نقش مديريت كجاست و چه كسي پاسخگوست؟


2-
با توجه به اهمیت و تاثیر قابل توجه قوه مجریه در سیاست های داخلی و خارجی اگر با تغییر رییس جمهوری کسی جانشین شود که همانند یکسال پیش به نظرات 50 اقتصاددان صرفا"گوش فرا دهد ولی در عمل هیچگونه اهمیتی ندهد و اگر در سیاست داخلی و خارجی دارای استراتژی مشخص و مطلوبی (مانند برنامه های کلان کشور و سند چشم انداز) نباشد و اگر در دوران کاری خود تمام شعارها و سیاستهای تبلیغات انتخاباتی خود را به فراموشی بسپارد و اگر ... و اگر... در آنصورت شاهد هیچگونه بهبودی در وضعیت داخلی و جایگاه بین المللی کشور نخواهیم بود که بلکه حتی افسوس گذشته و امروز را نیز خواهیم خورد.
مشکل مسکن در ایران اسلامی دردی واقعی است و نمی توان از ین مهم به آسانی گذشت چرا که مردم با تمام وجود این درد را احساس می کنند و شب را تا به صبح و بالعکس در ناراحتی به سر می برند . اما این هم واقعیتی است که عده ای با بهانه قراردادن این معضل در پی رسیدن به اهداف سیاسی خود هستند نه رفع مشکلات مردم . چرا همین به اصطلاح اصلاح طلبان خودشان به خوبی یاد دارند که هروقت در دولت گذشته حرف از مشکلات اقتصادی به میان می آمد به راحتی از کنار آن می گذشتند و حتی فرد شاخصی از آنان در مصاحبه ای اعلام کرده بود مگر مردم برای مشکلات اقتصادی به ما رأی دادند . آنها برای آزادی به ما رأی دادند !! ضمنا فراموش نکنیم که جهش قیمت مسکن در زمان آقای خاتمی هم اتفاق افتاد و قیمت خانه در عرض چند ماه 2 تا 3 برابر شد . این مشکل اقتصاد ایران است و اگر امروز فرد دیگری هم رئیس جمهور بود این اتفاق می افتاد و گذشته نشان داده که هر از چند سالی ( 2 تا 5 سال ) یک جهش قیمت مسکن داشته ایم . فلذا باید چاره ای اساسی کرد و با بازی های سیاسی مانع تراشی نکنیم و از زیر بار مس
برادران عزیز که تورم در دوران هاشمی را با امروز مقایسه میکنید بدانید یا مقرض هستید یا نا آگاه .
در دوران هاشمی قیمت نفت 18 دلار پیش بینی شده بود ولی به 5 دلار رسید در آن دوران دولت برای پرداخت حقوق کارمندان و سایر هزینه ها اسکناس بدون پشتوانه چاپ کرد و همین جبران کسری بودجه عامل اصلی تورم بود .
امروز دولت خود عمدا پول را بی محابا به طرق مختلف به جامعه پمپاز میکند وافزایش نقدینگی باعث تورم شده است .و فکر میکند از این طریق محبوبیت میخرد .
دوستان عزیز هیچ هواستان هست که در این دولت عدالت محور دیگر صحبتی از صندوق ذخیره ارزی نیست!!!
در نهایت باید اینطور مقایسه کنید یکی از گرسنگی میمیرد و یکی از پر خوری .آیا چون هر دو مرده اند پس هر دو گنهکارند؟!!!!
متاسفانه نویسنده مطلب فوق به رغم سفارش به مسوولان برای تغییر رفتار و عدم نفی اسلاف خود ، بدون انکه متوجه باشد خود دچار چنین خطای رفتاری شده است . دوست عزیز اگر بخواهیم دوران سی ساله انقلاب اسلامی را بدقت و فارغ از حب و بغض و نیز جانبداری حزبی ، گروهی و تعصبی مورد بررسی کارشناسانه قرار دهیم به این جمع بندی خواهیم رسید که تمامی دولتها در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاست خارجی کم و بیش با نقاط ضعفهایی همراه بوده اند و گاها در مقاطعی کشور بلحاظ سیاسی و یااقتصادی و بعضا بین المللی با معضلاتی مواجه بوده اند.اما مشکل اساسی دولت نهم این است که مبدا انقلاب را نه بهمن 57 بلکه تیرماه 84می داند و همانگونه که بارها اعلام کرده قصد دارد در تمامی عرصه ها تحول ایجاد نماید.دولت نهم همچنین پا را فرا تر گذاشته و در صدد اصلاح جهان نیز می باشد . بررسی و نگاهی گذرا به سیاست ها ، طرحها ، رفتار ، گفتار و کردار دولت نهم نشان می دهد که این دولت متاسفانه بر خلاف دولت های قبلی کشور را در کلیه عرصه ها با بحران مواجه کرده است و هنوز آثار مخرب این سیاستها خود را نشان نداده اند . امیدوارم واقع بین باشیم و همه و همه برای اعتلای کشور عزیزمان ایران بکوشیم بی آنکه قصد عوامفریبی داشته باشیم. انشاءالله
نظر نویسنده محترم را به این نکته جلب می کنم که شما نویسنده گرامی حتی در انتخاب عنوان مقالتان دچار اشتباه هستید چون در همه کشور ها به هر حال مشکلاتی هست ودر همه جا هیچ دولتی و قانون گزاری نمی تواند همه مشکلات را حل کند ولی به هرحال چه شما دلتان بخواهد یا نخواهد که معلوم است نمی خواهد بیشتر مشکلات نه از راه دیمه و آزمون و خطا بلکه از راه علمی و اثبات شده قابل ترمیم و ترفیع می باشد پس در جواب حضرت والا باید عرض کنم که بله با مدیریت صحیح یک دولت کاردان بیشتر مشکلات فعلی قابل حل و فصل است باور ندارید شما که نتوانستید پس بروید کنار بگذارید جوانان تحصیل کرده این مملکت کارها را در دست بگیرند تا بفهمید که می شود یا نمی شود در ضمن دولتهای قبلی هر چقدر هم بدتر بوده اندلااقل نمره 50از 100را در نزد ملت کسب کرده اند حال اینکه این دولت نمره نمره 0را با خود به یدک میکشد.و..............
كمتر ديده ام كسي اينطور زيركانه بخواهد اشتباحات فاحش و گسترده رييس جمهور فعلي را پاك كرده و او را بيگناه جلوه دهد . هدف شما نويسنده محترم و هدف خانم فاطمه رجبي يكيست . ولي شما روش بهتري را در پيش گرفته ايد . مظلوم نمايي روشيست كه در جامعه ما جواب مي دهد . مقايسه هاي غلط با دوره هاي گذشته كه فقط به درد شعارهاي انتخاباتي مي خورد هم همينطور . حداقل اينقدر مي تواني بينديشي كه اين دولت محترم با اين وضع مالي خوبي كه دارد حداقل مي توانست از عملكرد دولتهاي قبل عبرت بگيرد ( البته با وجود كارشناسان مجربي مثل شما ) نه اينكه مصداق ضرب المثلي شود كه مي گويد : هرچه آيد سال نو گوييم دريغ از پارسال
چرا به تورم 49درصدی زمان هاشمی رفسنجانی توجه نشد و اکنون تورم 20درصدی فاجعه عظیم اقتصادی در نظر گرفته می شود. واقعیت این است که ایران از نظر اخلاق اقتصادی و بستر تکنولوژیکی, شرایط مناسب برای نوآوری صنعتی و رقابت در جهان را ندارد. وقتی جامعه بی نشاط و مردم فرصت طلب و تنبل و سودجو و طلبکار از زمین و زمان که حتی ساده ترین حقوق یکدیگر را رعایت نمی کنند و طمع آنها پایانی ندارد(200 هزار منزل خالی در تهران) می بینیم متوجه می شویم عیب در کجاست. شاعری که گفته است "هنر نزد ایرانیان است و بس" در واقع باعث خودفریبی و خودشیفتگی شده و به مردم خیانت کرده است.
همه ظاهرا دنبال اصلاح هستند ولی وقتی منافع آنها در خطر قرار گیرد به اشکالتراش و مخالف تبدیل می شوند.
با سلام بايد بعرض برسانم از اينكه دولت و بدنه دولت با نقطه ضعفهاي بسيار زياد در حال لطمه زدن به كشور و انقلاب و اعتقادات مردم ميباشد . شكي نيست ، سوال اينجاست تا كنون كسي يا گروهي ريشه يابي واقعي كرده (بدون در نظر گرفتن مسائل خطي ) چرا بعد از گذشت سي سال ضمن اينكه رشد نكرديم سال به سال دغد غه را براي مردم بيشتر كرديم . ؟
مگر همه مسئولين مملكتي بعد از انقلاب خودشان را وفا دار خط امام و رهبر انقلاب نميدانند ؟ مگر امام و رهبر انقلاب پيروزي و رشد جامعه را بدون داشتن وحدت و... خطرناك و...نميدانستند و نميدانند ؟
سوالم اينجاست از همه آنهائي كه مدعي مملكت داري ميكنند و بعد از انقلاب به همت خون شهيدان به پست رسيدند ، و اكثرشان در موقعيتهاي مختلف نزد امام و رهبر انقلاب رفته اند ، يك لحظه به تصوير خودتان در گوش دادن به صحبتهاي گرانقدر اين عزيزان بياد بياوريد و ببينيد آنه چه گفتند و شماها چه ميكنيد ، از ديدگام بنده حقير بعنوان يك شيعه و مسلمان خجالت دارد ، مگر همه شماها متعلق به اين كشور نيستيد ، مگر همه شماها دو ركعت نماز نميخوانيد آيا بين شماها كسي هست كه نعوذ باا...از اسرائيل آمده باشد و اين همه تفرقه بين ماها انداخته . يك لحظه بينديشيد و سپس حركت كنيد كه از هزار سال .......

والسلام علي من اتبع الهدي
چرا آقايان به محض شنيدن ايرادات فورا به دوره هاي گذشته بر ميگردند! متاسفانه اين سنت غلط كم كم به يك تكه كلام عمومي تبديل شده! مگر نه اين است كه ادعا ميكردند ما قبل ما اشتباه ميكردند و ما ميخواهيم اصلاح كنيم! حالا چرا هر وقت كار نسنجيده و خلافي صورت ميگيرد دوباره ميگويند در فلان دوره نيز فلان شخص اينكار را كرد و ...
خوب اگر آن كارها توسط آنها درست بود كه مردم دوباره راي ميدادند!
پس بدانيد عمل مردم هوشيارتر از شعار ميباشد و كاري ندارند گذشته چگونه بود اگر شما هم درست عمل نكنيد گروه ديگري خواهن آمد!
در دوره اقای هاشمی و خاتمی کم توجهی به توده مردم بود و بها دادن زیادی به فن سالاری و سیاست ورزی لذا مدیران جامعه از نیاز های توده مردم غافل شدند و آرزوهای خودشان را نیاز مردم تصور کردند آقای دکتر احودی نژاد دقیقاٌ عکس آن زمان کم توجه یا بی توجه به نخبگان می باشد. حرف ها و اقدامات آیشان برای یک نفر روستایی در استان سیستان قابل فهم تر است تا یک نفر استاد دانشگاه علاقمند و معتقد به نظام.
به نظر من مقايسه هر دولت با دولت‌هاي قبلي كار را خراب‌تر مي‌كند. چون مقايسه با اقدام‌هاي گذشته صورت مي‌گيرد، خود عملي واپس‌گرايانه است. بهتر است عمل‌كردها با برنامه‌هاي ارايه شده همان دولت‌ سنجيده شود و نگاهي هم به آينده داشته باشد تا نشان دهد در چشم آنداز طراحي شده، مسير دست‌يابي به هدف‌ها آسان شده است يا خير. به‌طور معمول گفته مي‌شود مردم بهترين قاضي هستند تا بر عمل‌كردها داوري كنند، اين هم كلاه گشادي است كه در اصل معني ندارد. نخست آن‌كه مردم حافظه طولاني مدت ندارند كه همه چيز را از ديد سياسي داوري كنند. دوم، هر كس در كار خود خبره است و نمي‌تواند در باره هر چيز نظر صحيح دهد و به اصطلاح همه چيز‌دان، نادان است. بنابر اين پيشنهاد مي‌شود با صبر و بردباري كه زيبنده هر شخص فرهيخته و ايراني است، از هم‌اكنون جنگ‌هاي لفظي را كنار گذاشته و زبان كساني نباشيم كه هميشه از آب گل‌آلود ماهي گرفته‌اند. به‌نظر مي‌رسد، هر كس وعده رفاه، آسايش و آبادي را به‌دهد و چشم‌اندازي به رشد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آينده نداشته باشد، هرگز نمي‌تواند موفق گردد.
1- فراموش نكرديم كه در مرحله دوم انتخابات رياست جمهورى برخى از مخالفين آقاى احمدى نژاد در مناظراتشان كه از شبكه هاى تلويزيون نيز پخش گرديد صراحتاً اعلام نمودند در صورت انتخاب ايشان هيچكس حاضر نيست با وى همكارى كند وقاعدتاً وقتى با اين صراحت حاضر به همكارى‌نبودند قطعاً ميتوانستند از طريق عوامل خود در لايه هاى‌زيرين دستگاههاى‌اجرائى در بسيارى از كارها سنگ اندازى كنند . واز همان ابتد با القاء وايجاد شبهات ، ناكارآمدى جلوه دادن‌دولت را سرلوحه كارى خود قرار داده وتا حدودى نيز موفق هم بوده اند .با اين اوصاف وبا ايجاد اينگونه زمينه آيا آقاى احمدى نژاد ميتوانست به هر كس وناكس اعتماد كند وحتى نظرات 50 نفر اقتصاددان را كه جزئى از افرادى‌بودند كه حاضر به همكارى با دولت نشدند را مورد توجه قرار دهند . اگر مختصرى ‌انصاف وجود داشته باشد به روشنى ميتوان به كم كارى‌وكم لطفى كه مخالفين در ناكارآمدى‌دولت از خود بروز داده اند پى برد
2- اينكه امروز در يك شرائط نامناسب‌ قرار داريم شكى نيست ، به هرحال تحريمهاى اقتصادى كه بر اثر اعتقادات ضد استكبارى واستقلال طلبانه ما ميباشد اثرات خود را خواهد گذاشت . لذا چنانچه همه دلسوزان كشور ونظام اعم از موافقين دولت ومخالفين آن ، تنها به خاطر حفظ نظام وكشور دست از لجاجت واختلاف بردارند وخود را موظف به اصلاح امور نمايند قطعاً با همدلى وهمفكرى ميتوان از اين موانع نيز عبور كرد ومشكلات را پكى پس از ديگرى حل نمود وچنانچه بخواهيم به دنبال مقصر باشيم واختلافات خود را كنار نگذاريم ، نه تنها اين دولت، حتى قويترين افراد هم كه مديريت را بدست بگيرند قادر به حل مشكلات نخواهند بود واينجاست كه استكبار جهانى از اين تفرقه واختلاف حداكثر استفاده را خواهد برد
3-در آستانه بزرگداشت ايام الله سالگرد رحلت بنيانگذارجمهورى‌ اسلامى حضرت امام خمينى (ره) قرار داريم .همه به خاطر داريم ،يكى از دغدغه هاى ‌آن بزرگوار ايجاد اختلاف بين مسئولين مملكتى ‌بود وهميشه عامل پيروزى وموفقيت كشور را وحدت وهمدلى همه قشرها با هر سليقه وخط فكرى مى دانستند و بايد بدانيم اختلافات فعلى بين مسئولين روح بلند ايشان را آزرده خاطرخواهد نمود لذا چنانچه خود را مطيع امام ، واجراء دستورات وى را بر خود واجب و سر لوحه زندگى خود ميدانيم، بر همگان تكليف است درجهت وحدت وهمدلى ،‌قدمهاى موثرى برداشته واز انجام اقدامات تفرقه اندازانه كه خشنودى‌دشمن را بدنبال دارد پرهيز نمائيم .چرا كه ريشه همه مشكلات اقتصادى‌وفرهنگى وعدم موفقيت تلاشها واقدامات صورت گرفته ،از اختلافات موجود ميباشد ومتاسفانه عده اى مغرضانه براين اختلافات دامن زده وسعى در عميق كردن آن دارند و متاسفانه تر اينكه تحركات مغرضان ، بر بسيارى از دلسوزان نا آگاه ، تاثير گذار ودر گرداب اختلاف گرفتار شده اند. لذا اين انتظار وجود دارد مخالفين دولت با همفكرى وهمدلى در جهت توسعه وآبادانى مملكت عزيز، دولت را يارى نمايند واز دولت خدمتگذار نيز اين انتظار وجود دارد با گشاده روئى، دست يارى ‌دلسوزان را پذيرا وبا خلق وخوى اسلامى وملى از همكارى‌و همفكرى آنان بهره مند گردد.
دروهله اول انتقاد به ساده انديشي ملت ايران است كه برنامه ازكسي طلب نكرده براحتي راي ميدهند ووقتي راي دادند شعارهاي وعده داده شده رانيز براحتي فراموش ميكنند!
حداقل كمي از سيستم انتخاباتي اجانب كه اخبار نيمبند ان از صدا و سيماي خودي پخش ميشود ياد بگيريم.
خدا وكيلي درمقايسه با دولتهاي قبلي ودرامدسرشار ايندولت ايا روز بروز فقيرتر نشديم؟
متاسفانه هيچيك از روساي جمهوري كشور سواد كافي از علم اقتصاد نداشتند وتغيير رئيس جمهور اگر با رئيس جمهوري كه اقتصاد را يك تخصص نداند واز تزهاي من درآوردي براي مديريت كشور استفاده كند اوضاع بدتر ميشود وهيچ بهبودي حاصل نمي شود بايد مديريت كردن در حوزه اقتصاد را مانند حوزه پزشكي ومهندسي جدا كرده واز دخالت دولت وسياست تا حد ممكن جلوگيري كرد . واين مهم ميسر نيست جز با رئيس جمهوري كه به علم اقتصاد بها دهد .
من تاكنون در خصوص مطالب مختلف بازتاب اظهار كرده ام ولي هيچ گاه اثري از اين نظرات نديدم با اين وجود باز هم اينكار را مي كنم تا حداقل اگر همه نمي بينند، اين نظر را حلقه بازتاب بخوانند
در خصوص اين مطلب بايد عرض كنم كه علت شناسي حاد شدن مشكلات جامعه در دوره رياست جمهوري نهم به هيچ وجه قابل انكار نيست. تنها در عرصه سياست خارجي فقط يك مقايسه عوامانه (نه كارشناسي) در دولت هشتم و نهم بيانگار بسياري از واقعيت هاست من در خارج زندگي مي كنم و نوع برخورد مردم و نهادهاي دولتي اين كشور با ايران دوره خاتمي و احمدي نژاد را كاملاً مي بينيم
مردم اينجا در اشاره به خاتمي، انگشت اشاره را به مغز خود مي بردند يعني اينكه خاتمي فردي متفكر و انديشمند است ولي براي اشاره به احمدي نژاد مشت هاي خود را گره مي كنند يعني احمدي نژاد انساني جنگي و خشن است. شما تفاوتي در اين دو واكنش نمي بينيد. خاتمي به كدام كشور و دانشگاه رفت كه اينگونه مثل دانشگاه كلميبا به رئيس جمهور و ملت ايران توهين كردند. خاتمي كي زير عنوان خليج عربي نشست و به تعريف و تمجيد از روابط ايران و كشورهاي خائن عربي پرداخت.
با تشكر
از جمهوري قرقيزستان
شما مطمئن باشيد كه بخش عمده اي از مسائل نظير گراني و تورم افسار گسيخته نتيجه عملكرد شخص آقاي احمدي نژاد است. انصاف اين است كه شرايط تحويل دولت در زمان هاشمي يا خاتمي به مراتب سخت تر بوده است. امروز كشور ما داراي سند چشم انداز، برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه ، درامد خوب و نيروي انساني آماده و جوان براي كار است. چرا دست به تجاهل مي زنيد؟ در زماني كه 5 استان كشور ويران، خزانه خالي، تمام امور زير بنايي كشور فلج بود، شخصيتي چون هاشمي با قرض كشور را ساخت. همين مترو و طرح عسلويه و سدهاي بزرگ و راهها .... و حتي انرژي هسته اي و ... تنها نمونه هايي از ان هستند كه امروز هر منصفي اين اقدامات را ستايش مي كند.
البته اين نكته را بايد در نظر داشت كه هاشمي نيز اشتباهاتي داشته و دارد اما اگر امروز هاشمي سنبل اعتدال در كشور است، خيلي هزينه داده شد و خيلي زمان برد كه ايشان به اعتدال برسند. خاطره مراجعه ايشان به امام جهت عدم پخش سريال سلطان و شبان به دليل ........ تنها يك مورد از اين رفتارهاي او بود كه شايد امروز به دليل پختگي، به اين رفتار خود بخندد. اما آقاي احمدي نژاد نيز بايد بداند كه قرار نيست دوباره كشور به 25 سال پيش برگردد.
بايد به حرف افراد متخصص گوش كرد. بي توجهي به نامه 55 نفر اقتصاد دان كشور در دو سال گذشته و هشدار آنها در خصوص انفجار قيمتها، چيزي نبود كه احمدي نژاد از آن بي خبر باشد. فقط مشكل ايشان اين است كه خيلي فردي با مسائل برخورد مي كنند.
احمدی نژاد نماینده یک طرز تفکر است. آقای احمدی نژاد به صورت شفاف و با شجاعت میخواست نظرات این گروه را برای حل مشکلات کشور اجرا کند. قبل از آقای احمدی نژاد خیلی ها بودند که فکر میکردند که اقتصاد علم نیست و علم اقتصاد جزیی از روشهای استعماری قدرتهای غربی است. خیلی فکر میکردند میشود مشکلات را با بعضی تئوریهای منتج از بعضی احادیث حل کرد. خیلیها فکر میکردند اگر ما خوب باشیم و دائم ذکر بگوییم و صلوات بفرستیم انگاه خدا و امام زمان همه مشکلات را حل خواهد کرد. آقای احمدی نژاد این شجاعت را داشت که این تئوریها را در عمل امتحان کند و امروز درستی و نادرستی این فرضیات معلوم شده است. این دستاورد بزرگ دولت نهم است.
با سلام :
ایشان در قالبی منصفانه و ظاهری بی طرفانه به نوعی ریا کاری متوسل شدند وبیشتر سعی در زیر سوال بردن اصلاح طلبان داشتند تا بررسی مشکلات فعلی.
باید گفت که هنر مدیریت اثبات خود است نه نفی دیگری و تیم آقای احمدی نژاد بیشتر به جای انکه در صدد رفع مشکلات باشد بیشتر به تهییج افکار و شور انگیزی کاذب روی اوردند.
بسیاری از سخنرانی های پر حاشیه و عملکردهای پر حرف و حدیث شخص آقای احمدی نژاد که برای منافع ملی ما سودی نداشت برای چه انجام گرفت؟؟
نامه نگاری های بی هدف و بدون پاسخ به سران دنیا ,جریان بیمه ایران ,مدیریت امام زمانی , تورم فزاینده ,نامه 57 اقتصاددان و ناشکیبایی در باره محتوای نامه,برداشت ناصحیح از حساب ذخیره ارزی ,واردات بی رویه و... همه و همه مشکلاتی بودند که با تدبیر و برخورد علمی قابل حل شدن بودند .
کوروش از لاهیجان
سلام علینا بما صبرنا

بنده تنها یک آرزو دارم و آن اینکه شبی بخوابیم و فردا صبح ببینیم که منابع نفتی ما تمام شده است. شک نکنید که همه چیز درست خواهد شد.دکتر هادی زمانی به درستی مشکل جامعه ما را "نفرین نفت " نامیده است. اجداد ما ما را نفرین کرده اند که کار نکنیم و بخوریم. در دولتهای پیشین کار نمی کردیم اما می خوردیم ولی به برکت دولت نهم کار نمی کنیم و نمی توانیم بخوریم.(به زبان عامیه نوشتم که امریکا هم بفهمد.)
ريشه مشكلات كشور در حال حاضر مستقيمابه دولت برمي گردد چون آنزمان كه نخبگان علمي و اقتصادي در خصوص سياستهاي غلط ايشان تذكر مي دادند گوش شنوا نداشتند و حالا مملكت به اين روز افتاده كه هرروز شاهد حذف شدن يك قلم كالا از سبد مصرفي مردم و سفره هايشان هستيم و تورم كمرشكن را تجربه مي كنيم به نويسنده محترم هم توصيه مي شود به جاي زدن به جاده خاكي و محكوم كردن احزاب و دولتهاي پيشين با واقعيات روبرو شوند چون مگر اين دولت با شعار بهتر شدن وضعيت مردم روي كار نيامده بود ؟ حالا كار به جايي رسيده كه مردم حاضرند همان شرايط سه سال پيش را داشته باشند . واقعيات امروز جامعه چنان قابل توجه است كه كسي را ياراي انكار آن نيست . با محكوم كردن اين و آن هم كار درست نمي شود اصلا فرض كنيم همه حرفهاي شما درست است و اصلاح طلبان و گروههاي ديگر بدترين آدمهاي روي زمين هستند! شما چه كرديد ؟ چه نتيجه مثبتي جز گراني و تورم فزاينده به بار آورديد ؟ چه دستاوردي داريد كه به آن افتخار كنيد ؟ البته براي كمك به شما من چتد دستاورد مهم دولت آقاي احمدي نژاد را برمي شمرم :
1- خرج كردن كل پول صندوق ذخيره ارزي
2- فرستادن ايران به شوراي امنيت در كمتر از شش ماه
3- تورم فزاينده و كمرشكن ( افزايش قيمت همه كالاها و ارزاق عمومي مردم منجمله برنج كه به صورت روزانه قيمت آن تغيير ميكرد )
4- استخدام وبكارگيري نيروهاي جوان و خام در پستهاي حساس كه تجربه كافي در اين زمينه ها نداشتند و در نتيجه سو مديريت
5-افزايش غيرقابل باور قيمت مسكن به نحويكه از ابتداي تحويل گرفتن دولت تا كنون قيمت مسكن بيش از 100 درصد افزايش پيدا كرده است
6- ضعفهاي خود را فرافكني كردن و توهماتي همچون مافياي مسكن و مافياي نفت و مافياي سيگار و مافياي غذا و...
مشكلات موجود در كشور مربوط به امروز و ديروز نيست ؛ اگر واقع بينانه فكر كنيم : انقلابي كرده ايم كه دشمن داشت و دارد ؛ جنگي داشتيم كه 8 سال بودجه اين مملكت را خورد و چندين سال كشور را به عقب برد و بعد از آن عليرغم تلاشها مسائل و مشكلات كشور حل نشد .
دلايلي كه الان موجب عدم حل مسائل هست و به نظر من عمده مشكلات ميباشد : جناح بازي و مقام پرستي وسياست بازي باعث شده اين كشور رشد نكند و روز بروز عقب تر باشد
از طرفي منصافانه اين مشكلات فقط در ايران است مشكل گراني مربوط به ايران است . كشور عربستاني كه سمبل منطقه است دچار همين تورم شده است . در كاليفرنيا آب جيره بندي ميشود در تايلند از دست قارتگران نيروي نظامي در كنار مزارع برنج نگهباني مي دهد و كشور هندوستان اجازه نميدهد برنج به كشورهاي ديگر صادر شود .

نهايتآ احمد نژاد 4 سال بعد هم رئيس جمهور شود بعدي جكار خواهد كرد مگر تورم در زمان رفسنجاني نبود در زمان خاتمي گراني در اين مملكت نبود . مردم ايران فرهنگ سياسي آنها بالا است اگر مشكلات اقتصادي بشكل حل شود درك بسيار خوبي دارند

البته اين مطالب دال بر تائيد دولت مردان احمدي نژاد نيست و متاسفانه در بعضي موارد عدم مديريت صحيح باعث بروز مشكلات شده است .
نقش زالو صفتان سياسي و اقتصادي را فراموش نكنيم
من مقاله شما را در وبلاگ عدالت خواه غرب اصفهان انتشار داده ام
به سلامتي و مباركي
تا نباشد چيزها مردم نگويند چيزكي
ئقتي تابناك اين قضيه رو آفتابي ميكنه حتما خبريه. پس خدارو شكر داد آشپز هم دراومد. حتما باهنر هم زودتر از شما دوزاريش افتاد كه نطق انتقادي كرد . بازم خوبه جلو ضرر رو هروقت بگيري منفعته فقط در تاريخ ايران اين سه چهار سال براي هميشه مي مونه كه مردم لايق حاكماشونن. خلايق هرچه لايق. و سكوت خيليها هم بعنوان لكه ننگي بر سوابقشون خواهد ماند. هرچند مصلحتا بعد سه سال صداشون در بياد.
اما نويسنده مقاله فوق خيلي ناقلا و خبيث بوده كه وقتي مجبور شده از دولت نهم انتقاد كنه بقيه دولتها رو هم بي نصيب نذاشته.
چه کسی می گوید مقصر رئیس جمهور نیست؟ قریب به اکثر مشکلات ما ناشی از تصمیمات نسنجیده ایشان است.
من فقط یک نمونه را عرض می کنم امیدوارم که باز مثل مطالب قبلی دچار سانسور نشود.
ایشان همیشه در سخنرانی های خود می گویند افزایش قیمت جهانی، افزایش قیمت جهانی.
در صورتی که طبق آمار داریم قیمت جهانی زیر 20 درصد گران شده ولی قیمت نفت افزون بر 60 درصد.
حالا چه می شود که ما همین قیمت جهانی را چسبیده ایم؟ پس کشورهایی که نفت ندارند باید تورم بالای 100 درصد را داشته باشند. آیا واقعاً اینگونه است؟ دانمارک ، سوئد و ژاپن نفت دارند؟ ما که داریم حداقل باید بتوانیم بر قیمتهای جهانی غلبه کنیم ولی پیش قراول گرانی قیمتها در جهان هستیم.
لطفا درج کنید. با تشکر
1-آقاي محترم!گنجي و عبدي سمتي در دولت خاتمي نداشتند و به عنوان فرد آزاد هاشمي را نفد مي كردند ولي احمدي نژاد خودش و مشاورانش و بعضي وزراي اصلي اش مدام دستاوردهاي دولتهاي گذشته را انكار مي كنند .كي خاتمي يا اعضاي دولتش هاشمي را زير سوال بردند يا دستاوردهاي دولتش را نفي كردند؟
آیااین درست است که مااشتباهات دیگران رابیان کنیم وبگوییم دولت چندم چه اشکالات ومعایبی داشت وبخواهیم ازآنهادراذهان مردم افرادی خدای ناکرده بی کفایت درست کنیم حال آنکه معایب واشکالات خودمان نیز کم ازدیگران نیست.ماداریم ازایرادات دیگران می گوییم وبه آنهاخرده می گیریم ودرصددتخریب آنهاهستیم،آقای هاشمی رفسنجانی دردوره ریاست جمهوری سردارسازندگی لقب گرفت،آقای خاتمی پایه گذارگفتگوی تمدنهاوآزادی بیان مطبوعات بود،حاشاوکلا حالا دولت آنها سرتاپاایرادوتقصیراست،اماکسی نمی گویدکه دولت نهم هم معایب فراورن داردکه نمونه بارزوروشن آن گرانی وکمبودمواد غذایی،موادشوینده ومصالح ساختمانی و...است آیااین مسایل رانمی بینیم.
بهرحال امیدواریم دولت دهم(هرکس که قراربودرییس جمهورشود)نیزدرپی تخریب دولتهای قبلی نباشدودرصددحل مشکلات برآیدوبدنبال فقط راهکارنباشدبلکه واقعامجری باشند.به امیدموفقیت دولت نهم ودولتهای آینده.
طبق معمول چاپ نمی کنید ؛ اما من محض اطلاع نویسنه این مقاله می گویم. قبول کنید دولتهای گذشته به رقم ضعفهای بسیار زیادی که داشتند؛ کارهای خوبی که انجام ندادند ؛ اما یک دستاورد داشتند. آقای خاتمی به رقم ضعفهای بسیار زیادشان در ریاست جمهوری حداقل در سیاست خارجی بسیار موفق بود و ایران را از انزوا درآورد. بی انصافی است اگر باز شدن فضای نقد و کمی آزادی بیان را دستاورد دولت خاتمی ندانیم. هاشمی نیز یک لیدر تمام عیار است. لیدری که مملکت را در بدترین شرایط تحویل گرفت؛ زمانی که کشور هنوز داغدار فرزندان خود و امام راحل بود. اما من نمی دانم پس از پایان دورۀ ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد چه اسمی را باید روی دولت او گذارد. (اگر نظر سنجی ای در سایت تابناک در اینباره صورت بگیرد جالب خواهد بود؛ البته به شرطی که مثل همیشه از تکنیک سانسور استفاده نکنید!)
ما هم معتقد نیستیم که با کنار رفتن ایشان مشکلات حل خواهد شد. بلکه معتقدیم کسی که بجای ایشان می آید با تغییر سیاستهای اقتصادی و ... می تواند زودتر مشکلات را حل کند. ما با ایشان مخالف نیستیم با سیاستهای ایشان مخالفیم. حق هم دارد. اصلا ایشان اینکاره نیستند. سه سال است که دارد تجربه می کند. بعدی هم همینطور. سیستم کشور اشتباه است. با تعویض یک دولت و سرکار آمدن دولت دیگر همه سیاستهای ما به هر دلیلی تغییر می کند. دوباره روز از نو روزی از نو.برای همیین همیشه در جا می زنیم. و هیچ پیشرفتی نداریم. همش ادعا
- نویسنده محترم می پرسد: «آيا به راستي، اين‌گونه است و بيشتر مشكلاتي كه امروز جامعه و حكومت از آنها رنج مي‌برند، توسط آقاي احمدي‌نژاد ايجاد شده ؟»-- واقعیت این است که بی برنامگی و بی تئوری بودن دولت نهم و نیز عدم انعطاف شخص رئیس جمهور و در درجه ای بالاتر اطرافیان ایشان موجب بروز مشکلات جدید بسیار و تشدید مشکلات گذشته گردید. لجبازی دولت، یعنی موضوعی که بارها از طرف رئیس جمهور بویژه در سفر استانی در شیراز بسیار تقبیح شده بود، باعث گردید که بسیاری از مسائل ساده کشوری به معضلی غامض بدل شود. نمونه آن: تغییر ساعت کار بانکها.
- دولت نهم (در اینجا بیشتر اطرافیان رئیس جمهور مد نظر است) با محدود کردن دایره دوستان خود و به منظور توجیه برخی اشتباهاتشان و با سوء استفاده از برخی شایعات و تهمتهای ناروا در نزد مردم نسبت به برخی از بزرگان نظام و انقلاب، سیل توهین و تهمت و افترا را به سوی دولتها و دولتیان گذشته روان ساخت. در حالیکه برخی از بزرگان مانند آیت اله هاشمی رفسنجانی به منظور حفظ ارکان نظام در بسیاری از موارد سکوت پیشه کرده و پاسخی ارائه نکردند اما گروهی در صدد دفاع از خود برآمدند و به افشاگریهایی پرداختند و همین امر فضاي سياسي كشور را به شدت ملتهب و تنش‌آميز نمود. کار به جایی رسید که این تصور در ذهن مردم ایجاد شد که ظاهرا از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون یا حداقل پس از خاتمه جنگ تحمیلی تا کنون عده ای انسان سودجو و فاسد اقتصادی بر کشور حکومت می نمودند. در حالیکه بسیاری از این متهم شدگان از ارزشمندترین گنجینه های انقلاب اسلامی بودند. در هیچ جای تاریخ انقلاب اسلامی نمی توان یافت که اینچنین بزرگان انقلاب تضعیف شده باشند. و حتی علما و مراجع تقلید نیز از تیغ تیز تهمت و افترای اطرافیان دولت در امان نماندند که اخبار آن جسته و گریخته،به علت سانسور خبری، به گوش می رسید.
- از تنشهای سیاسی داخلی بگذریم، اقدامات نسنجیده رئیس محترم جمهوری و نیز لحن سخن گفتن ایشان که بیشتر بازخورد داخلی دارد، و در بسیاری از موارد بدون اعتماد با دستگاه دیپلماسی کشور و بدون مشورت با آن انجام گرفت آنچنان هجمه بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخت که سالها وقت لازم است تا وجهه مخدوش نظام در عرصه بین المللی را مجددا بازسازی نمود. رئیس محترم جمهور با اعلام به رسمیت نشناختن نظم کنونی جهان و اعمال سیاست تهاجمی و طلبکارانه از دنیا، عملا کل دنیا را علیه ایران به چالش کشید. در حالیکه اولا واقعیت این است که ما به سختی به عنوان یک قدرت منطقه ای در منطقه خلیج فارس شناخته می شویم در حالیکه برای تغییر یا اصلاح نظام جهانی ما باید یک قدرت جهانی باشیم. و تصور اینکه در حال حاضر قدرتی جهانی هستیم توهمی بیش نیست. ثانیا، کشورهای ناراضی در دنیا بسیارند اما راه احقاق حق در روابط بین الملل لفاظی نیست بلکه دیپلماسی ابزاری کارا در این زمینه است و جریان دیپلماسی بسیار نرم و آرام و در عین حال کم هزینه و نتیجه آن معمولا تضمین شده است.
- نویسنده محترم می گوید: «ريشه اين مشکل در فرهنگ مديران اقتصادي کشور در استفاده از سريعترين و ساده‌ترين راه براي استفاده از درآمد نفتي، يعني واردات است.» -- دولت نهم که با شعار مدیریت علمی زمام امور را در دست گرفت می توانست با پایبندی به شعار خود راه خطای گذشتگان را تکرار نکند. اما برعکس دولت نهم با اصرار بر اشتباهات پی در پی خود و با اتخاذ شیوه آزمون و خطا به راحتی میلیاردها دلار درآمد کشور را عملا بی ارزش ساخت. و اخیرا رئیس جمهور تعریف جدیدی از کار کارشناسی ارائه داده و اعلام نمود که خودش برای برخی امور 150-200 ساعت کار کارشناسی می کند!
- نادرستی نسبت دادن پوپولیسم به اصلاح طلبان کاملا واضح و آشکار است. چرا که یکی از دلایل شکست اصلاح طلبان غفلت آنها از توده مردم و تأکید بر درک قشر متوسط و تحصیلکرده جامعه بود. تا حدی که گفته می شد گفتمان اصلاح طلبی برای کمتر از 50 درصد مردم قابل فهم است. در مقابل یکی از دلایل پیروزی آقای احمدی نژاد در انتخابات گرایش شدید ایشان به صحبت کردن با مردم عادی با زبان آنها بود. چیزی که از نظر بسیاری دور از شأن و جایگاه رییس جمهور و بعضا موجب نقل قولهای طنزآمیز میان مردم می شد.
- در مجموع نویسنده محترم می خواهد این مطلب را القا نماید که چون در گذشته نیز اشتباهاتی مشابه اشتباهات دولت نهم، هرچند کم رنگتر و پوشیده تر، صورت گرفته است پس دولت نهم تأثیر چندانی در وضعیت نامناسب کنونی ندارد! و تغییر رئیس جمهور در انجام تغییرات و اصلاحات و بهبود شرایط جامعه تأثیر زیادی ندارد. اما پیشنهاد بنده این است که ایجاد تغییرات و اصلاحات در جامعه و تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی را از تغییر در شخص اول اجرایی کشور آغاز نماییم. جناب آقای احمدی نژاد در سه سال فرصت مناسبی برای اعمال برنامه های خود داشتند لیکن به خوبی نشان دادند که در دوره آینده مردم باید در سلیقه سیاسی خود تجدید نظر نموده و در انتخاب خویش دقت بیشتری نمایند.
نويسنده محترم فرموده اند: «در سال‌هاي 1382و 1383 كه درآمد نفتي كشور با شيبي نسبتا سريع رو به افزايش رفت، نيز نظير همين پديده رخ داد و بدون آن‌كه تأثير چشمگيري در زندگي مردم پديد آورد، واردات كشور در دو سال، 70 درصد افزايش يافت. واردات بي‌رويه اثرات منفي بر اشتغال و توليد داخلي بر جاي گذاشت؛ نظير همين پديده در سال‌هاي 1370 و1371 رخ داد و به دليل ضعف کنترل بانک مرکزي، افزايش 30 درصدي واردات کشور که با کاهش قيمت نفت همراه شد، موجب بحران بدهي‌هاي خارجي شد؛» من نمي دانم نويسنده مزبور تا چه اندازه از دانش اقتصاد بهره مند هستند اما بايد به نكات ذيل توجه كنند:
1- واردات لزوما چيز بدي نيست. واردات گمركي به سه دسته الف- كالاهاي سرمايه اي ب- كالاهاي واسطه اي و مواد اوليه و ج- كالاهاي مصرفي تقسيم بندي مي شود. واردات كالاهاي گروه اول و دوم نه تنها چيز بدي نيست بلكه براي تجهيز صنايع داخلي و راه اندازي خطوط توليد لازم است. چيزي كه بد است افزايش سهم كالاهاي مصرفي در كل واردات است كه نويسنده محترم در مقايسه خود در طي سالهاي مورد اشاره در اين خصوص رقمي ارايه نفرموده اند.
2- بر اساس آمار بانك مركزي صادرات نفت در سال 1382 و 1383 به ترتيب 27 و 36 ميليارد دلار بوده است در حالي كه رقم مزبور در سال 1385 در دولت كنوني به رقم 62 ميليارد دلار رسيده است كه قابل مقايسه با ارقام پيشين نيست.
یادتان باشد این آقا آمده بود همه مشکلات موجود قبلی رفع نماید نه اینکه برآنها بیفزاید. واقعا" جا دارد شعارهای ایشان در سخنرانی ها و مصاحبه ها توسط طرفداران ایشان در یک مقاله مورد بررسی قرار گیرد و درصد موفقیت آنها را خودشان اعلام نمایند البته به روش علمی نه به روش خودشان. برای مثال نگویند که عده ای برنامه ریزی کرده بودند که تورم 60% بشود و ما آن را در حد 20% نگه داشته ایم!!!
مقایسه با دولت های قبلی به ویژه دولت هشتم واقعا" غیر منصفانه بود. بالاخره خدایی هم هست و روز حسابی. باید جابگو باشیم.
تمامی تقصیر ها بر گردن آقای احمدی نژاد نیست ولی ایشان تا به امروز نتوانسته ما را به گذشته نه چندان دور در بخش رفاه اقتصادی علی رغم در آمد چندین برابری دولت های سازندگی واصلاحات برگرداند.
این نشان دهنده وجود روش و نگاه کدر به مدیریت کشور در شخص رئیس جمهور ومردان رئیس جمهور می باشد وامید است با تمسک به تدبیر وخردمندی و حفظ روحیه مردم داری در شکل تمامی اقشارش و استفاده از خرد وتجربه همه دوستداران انقلاب وکشور وضعمان از سابق هم بهتر شود ، ولی الن خروجی های دولت به زعم ورودیهای خوب اصلا واصلا واصلا و..مطلوب نیست.به امید درج مطلب
کاش فقط این مملکت تنها یک احمدی نژاد داشت درصورتیکه این رویکرد بصورت یک تفکر در نزد مدیران فعلی شکل گرفته است یعنی نادیده انگاشتن کار کارشناسی بی توجهی به جایگاه پژوهش وآموزش وعدم تشریک مساعی با اهل فن وصرفا بر اساس ازمون وخطا عمل کردن در هر حال بعضی هادر برنامه های خود ستاره ها را نگاه می کنند وبعضی مثل مدیران ما تیر چراغ برق را غافل از اینکه با این مشکلات کمبود انرژی اکثر چراغ های معابر هم دچار خاموشی شده اند وباید کور مال کورمال دل به قضا وقدر سپرد
چی شد؟ از دیشب بقیه نظرات رو چاپ نمی کنید!!!؟ لابد دستتون اومده که بخش عمده ای از مشکلات دقیقا ناشی از بی تدبیری در تصمیم گیریها و نسنجیده صحبت کردنها در این دولت است! در هر صورت اگه با چاپ این مطلب، راه تحلیلی رو آغاز کردید، اینقدر سعه صدر داشته باشید تا کلیه نظرات مطرح بشه. از حدود 10000 بازدید(تا کنون)، چاپ فقط 12 نظر خیلی خنده داره!!!
سخنی با نویسنده این مطلب:
من بعنوان کسی که به این برادر رای دادم عرض میکنم از این رای خود در پیشگاه خداوند استغفار واز ملت ایران عذرخواهی می کنم .درست است که روسای جمهورپیشین هم مقدس وربوبی وبی اشکال وایراد نبودند ویا در بسیاری از امور ازجمله اقتصاد سررشته ای نداشتنداما حداقل به نظرکارشناسی بها می دادند مگر بازسازی بعد ازجنگ وتدوین برنامه های توسعه وسیاستهای کلی نظام و چشم انداز بیست ساله که منشور اداره علمی کشور است را که خودشان ننوشتند ولی این بینش راداشتند که کشور باید با برنامه های اینچنینی وبراساس منطق علمی اداره شود ولذا با بکارگیری اهل فن وپرهیز از احساس گرایی مفرط زمینه اداره منطقی مملکت را بتدریج فراهم می کردند واین برادری که شما به جفا محصول مدیریت انسانی جمهوری اسلامی معرفی می کنید کشور را صرفا بر اساس تصورات وعواطف خود اداره می کند وکمترین آثار یک برنامه جدی ویک منطق قابل دفاع در رفتارهای سیاسی ویا اقتصادی اش دیده نمی شود.لذا خواهش می کنم حساب اورا با بقیه یکی نکنید.او دیگر از سوی طرفداران منطقی اش هم حمایت نمی شودوحاصل تجربه مدیریتی نظام هم چنین افرادی نیستند.
نويسنده اين مقاله سعي درتحريك احساسات خواننده داشته وتمام تلاش خويش جهت نشان دادن ضعفهاي مديريتي رياست جمهوري فعلي راداشته است البته هيچكس نميتواند معضلات ومشكلات دولت نهم را ناديده بگيرد ولكن آنچه بسيار مهم بنظر ميرسد عدم توجه همه دولتهاي قبلي وفعلي به مشكلات جامعه وبويژه قشر كم درآمد بوده است ومن مطمئن هستم هر دولتي بعد از آقاي احمدي نژاد هم بيايد هيچ كاري انجام نميدهد وفقط همانند دولتهاي گذشته اعلام مينمايند عوامل ودستهاي داخلي ودشمنان خارجي نميگذارند كاركنيم به والله مردم گوششان ازاين حرفها پر شده وبنظر ميرسد خسته شده اند بنظر تنها مشگل مملكت ما روي كار آمدن افراد ناتوان وكم توان است وآنهم به دودليل صورت ميپذيرذ اول اينكه صلاحيت بعضي تائيد نميگردد ودوم انتخاب توسط خود مردم صورت ميگيرد. اميدوارم روزي برسد كه دولتي بيايد وازگذشته ها انتقاد نكرده وفقط اهداف وشعارهاي انتخاباتي اش را عملي سازد.
با سلام فکر کنم واقعا یه مقاله بی طرف بود فقط یه خورده طرف اصلاحطلبان را گرفتید باید می گفتید که گرونی های اخیر مثل پودر رختشویی. قندوشکر. برنج و اصلا برکناری وزرا توسط احمدی نژاد هم کار اصلاحطلبان است.یا همین شکست های تیم فوتبال هم کار اصلاحطلبان است . خیلی باحال بود از بی طرفی شما حال کردیم.
تمامی تقصیر ها بر گردن آقای احمدی نژاد نیست سیستم کشور اشتباه است و تا موقعی دو ضعف اصلی این سیستم حل نشود من مطمئن هستم هر دولتي بعد از احمدي نژاد هم بيايد مملکت را بهشت نمیکند ولی بطور قطع از وضع اسفناک حاصل از دولت نهم بهتر میکند زیرا این اقا انقدر بر تکرار اشتباهات خود در سیاستهای خارجی و داخلی اصرار دارد که گاه ادم فکر میکند او ایا عامل نفوذی مخالفین نظام نیست ؟ " کسی را که خواب است میتوان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده خیر " .
و اما کمبود سیستم کشور ما نسبت به کشورهای موفق دنیا 1 - نبود قوه قضاییه مستقل 2- نبود رسانه های ازاد برای نقد ازاد همه مسولین.
احمدي نژاد حاصل هشت سال دولت اصلاحات بود که با بعضی از اعمال ضعیف و عدم اصرار کافی بر حقوق مردم انها را دلسرد کرد و بعد هم اصلاح طلبان با عدم اتحاد زمینه پیروزی مشکوک احمدی نژاد را فراهم کردند ولی ضعف های اصلاح طلبان نمیتواند دلیل اشتباه بزرگ مردم جهت عدم شرکت در انتخابات و پیروز کردن احمدی نزادها باشد
مشارکت اینهمه خواننده دراین بحث بسیار جالب توجه است موضوعی که کمتر توجه میکنیم ما معطوف به آن میشود مضاف بر میزان مشارکت ، سطح بحث وگفتگوها و عقلانیتی است که ما رابیشتر به پاسخ یابی سوق میدهد تا جدل های سیاسی روزمره . مطالعه این گفتگو برای من که مسایل ایران عزیز را ازمسیری دور با دلی نگران نظاره میکنم بسیار امیدوار کننده بود . من هم به سهم خود یک نکته را به نوشته های پیش روی اضافه کنم که روش و نگاه آقای احمدی نژاد تافته ای جدا بافته نیست و ایشا ن هم مبتکر چنین دریچه نگاهی به دنیا نبوده است ما ایرانیان فراموش میکنیم که کشورما از دل 7000 سال استبداد بیرون میاید و علیرغم همه صداقتی هم که داشته باشیم یک شبه نمیتوان مشکلات فرهنگی از این دست را ازبین برد ما باید بیشتر از اینها سعه صدر داشته باشیم البته مشارکت در گفتگو و نقد واقعیات بخشی از راه حل ماست که در اعمال آن نباید کوتاهی ورزید اماهمزمان باید فرهنگ نقد را بیاموزیم وکمتر چونان گذشته تنها معترض اجتماعی باشیم . به باور من ایران مجموعه ای از فرد فرد ایرانی جدا از باورها ی سیاسی و مذهبی آنها است
به نظر من بايد اين مطلب را تا 1 ماه روي سايت بگذاريد تا نظرات كارشناسانه در ان مطرح و بررسي شود
بزرگترين رانتها را اين دولت در قراردادها به سپاه داد مثلا در قرارداد پارس جنوبي كه بزرگترين قرارداد بخش خصوصي در تاريخ مملكت بود.
از نارضايتي كارمندان ومعلمان زحمتكش و مظلوم تا.....
من يكي از پروژهاي عمراني دروغين را كه از نزديك شاهدم نيز مثالي از دروغ و عوام فريبي اين دولت ميدانم پروژه قطار شهري ورامين است كه سعيلو سال گذشته گفت 18 ماهه به بهره برداري ميرسد اما پس از 10 ماه 10 سانتي متر پيشرفت كرده.
از مسكن و گراني و فحشاي شديد به خاطر فقر نمي گويم........
خوب، فکر میکنم نتیجه نظر سنجی زیرکانه تان معلوم شده باشد. باید متوجه شده باشید که اکثر مردم از دولت محترم کاملا ناراضی هستند، چه در مسایل داخلی (اعم از سیاسی-اقتصادی و مذهبی) و چه در بعد مسایل برون مرزی.
خیلی مسایل را میخواستم عرض کنم ولی دوستان بطور پراکنده به آنها اشاره کردند.
بطور کاملا خلاصه عرض میکنم که:
1- در هشت دولت قبلی جمهوری اسلامی (حتی در دوران جنگ تحمیلی) هرگز کشور عزیزمان اینقدر خسارت ندیده و به عقب برنگشته است.
2- در دوران اقای هاشمی رکود بعد از جنگ و سازندگی با نفت بشکه ای 5 تا 15 دلار را داشتیم، هرچند که به ایشان نیز ایراداتی وارد بود.
3- در دوره اقای خاتمی دوران اصلاحات را هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی داشتیم . در پایان دوره اقای خاتمی تقریبا همه کشورهای جهان غیر از امریکا و اسراییل با ما دوست بودند و یا لااقل خصومتی با ما نداشتند، ضمن آنکه مردم عموما از افزایش قیمت نفت متنعم شدند (اذعان میکنم که بنده یکی از منتقدین سرسخت ایشان هم بوده و هستم).
4- از ابتدای انقلاب اسلامی تا پیش از دولت نهم (حتی در دوران جنگ تحمیلی) هرگز قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل نگرفتیم.
5- از ابتدای دولت نهم تاکنون قیمتهای نفت حدود سه برابر شده و قدرت خرید مردم به حدود نصف رسیده است. 6- تورم 50 درصدی را به دروغ 20 درصد اعلام میکنند و برای آنکه وجدان خود را آسوده کنند مسکن را از سبد محاسبه تورم خارج کرده و قیمت بقیه کالاها را هم دولتی حساب میکنند.
7- تحمیق مردم با سوء استفاده از مقدسات و همچنین تکذیب صریح وعده های داده شده به یک رویه کاملا عادی بدل شده و اقایان به هیچکس هم پاسخگو نیستند.
8- در هیچ دولتی اینهمه جابجایی نبوده و نشان میدهد که اقای احمدی نزاد اصولا برنامه ای برای اداره کشور نداشته و به هیچکس هم اعتماد ندارد.
9- موجودی صندوق ذخیره ارزی به همان اندازه ای گزارش شده که در ابتدای کار دولت نهم به آن واگذار شده و اصلا معلوم نیست که 80-70 میلیارد دلار پول بی زبان (مازاد بر بودجه) در سه سال گذشته چطور و در کجا هزینه شده است.
10- از ابتدای دولت نهم تاکنون دو قطعنامه محکومیت از شورای امنیت سازمان ملل برای هولوکاست و حذف اسراییل و همچنین سه قطعنامه تحریم گرفتیم که برای لغو کردن انها باید هزینه های گزافی جهت انصرف قدرتهای بزرگ از وتو کردن آنها بپردازیم.
11- الان هم به یمن وجود دولت محترم نهم و به برکت سیاستهای ... اقای احمدی نژاد و لجبازی با جامعه جهانی تقریبا هیچ دوستی در میان کشورهای مهم و تاثیر گذار دنیا نداریم و کشورهای بزرگ مسلمان مانند اندونزی هم لطف میکنند و در سازمان ملل به قطعنامه تحریم ما رای ممتنع میدهند.
12- به حال آن ملت باید گریست که درامدش بیشتر شود و فقیرتر و منزوی تر هم بشود.
13- فکر میکنید غیر از روی کار آمدن اقای احمد نژاد چه اتفاق دیگری افتاده که کشور ما در سه سال گذشته اینهمه بحران به خود دیده؟ بحرانهایی که با اندکی تدبیر میتوانست وجود نداشته باشد.
نان ین روزها 40%افزایش قیمت داشته(1 عدد نانبربری ولواش روی هم بوده 50 تومان شده 70 تومان).برنج وپودر لباسشویی و.بماند.افزایش حقوق حدود9-12% بقول خودشان. آموزش وپرورش 4ماه است اضفه کار حق التدریس ها را نداده وپاداش 176 ساعت ومأموریت های سال های 85 و 86 و..درآمد نفت زمان خاتمی 7-30 دلار وزمان احمدی نژاد 30 - 140 دلار. وضع زمین وخواروبا و...بماند. تأسف از این است که ایشان بجای کار بر روی برنامه های کشور(شورای مصلحت نظام وبرنامه های 4 ساله وچشما اناز های پیش بینی شده)دچار کج اندیشی شده وبا خود-محوری می خواهد هرچه خواست انجام دهد.بی توجهی به مسائل اقتصادی واربابان زر وزور در جامعه وعدم هدایت معقول وصحیح آنان که به هر شکل دنبال انباشت ثروت وقدرت هستند و..کار ایشان را دشوار کرده است. از آن بدتر هر کدام از وزراء و..مخالفتی کردند حذف شدندوبدتر از آن وزارت آموزش وپرورش که امروزه سیاهترین روزهای تاریخ خود را پس از انقلاب می گذراند.وضع اسف بار صندوق ذخیره فرهنگیان در دوره ریاست جمهوری ایشان. پرداخت پاداش ها به بازنشستگان و..دردآور تر از آن است که جای تحملی را گذاشته باشد. بله در زمان سایر روسای جمهور وضع کمی مشکل ساز بود ولی اینقدر اسف بار نبود.
ابشان در زمان انتخابات, دولتهای قبلی را ناکارآمد دانستند وگفتند من چنین وجنان خواهم کردوشمارا از فقرنجات خواهم داد ومملکت راگلستان خواهم کرد ,در دولتهای فبل هم تورم وگرانی داشتیم آنهم از سر ناشیگریهای سردمدارانمان , ولی باز هم مردم دستشان به دهنشان میرسید ولی ایشان کاری کردندکه مردم طبقه ضعیف حتی سفره هایشان را هم جمع کردند وتاوان منم هاوندانم کاریهای ایشان را دارند پس میدهندوبتازگی هم مانند مواقع دیگر که مشکلات را گردن مافیا و...می انداختند گرانی را گردن گرانی جهانی می اندازند ,اگر گران میخرید نفت راهم گران میفروشید .خلاصه کلام این سیاست بازیهارا کنار بگذارید وبداد مردم برسید زیرا به مردم احتیاج دارید ودشمنان خارجیتان بسیارآگاه وزیرک ا میباشند . پس به هوش باشید.
دوست عزیز شما حتی نام خود را بیان نکرده اید نکند می ترسید فردا احمدی نژاد شما را هم متهم به مافیای اطلاعاتی نماید!!!! فرایند بروز مشکلات اقتصادی یک شبه و دو شبه نیست اما عزیز من چرا ما همیشه سیاست فرافکنی را استفاده می کنیم آیا آقای احمدی نژاد نبود که می خواست پول نفت را بر سر سفره ها بیاورد. امروز این مسئله به یک طنز تلخ تبدیل شده است. آقای احمدی نژاد وقتی در مصاحبه های خود با افتخار می گوید شخصاً وارد بخش مسکن می شود . دیگر باید مردم فکری به حال خود بکنند. آقای احمدی نژاد به جای اینکه سهام عدالت، صنوق مهر امام رضا، مسکن مهر و.... بخواهد یک تنه وارد شود حتی کار را به جایی برساند که یک رئیس جمهور درباره علی کریمی و تیم ملی شخصاً وارد شود و برای تیم ملی تاکتیک ارائه بدهد. این یک سال باقی مانده را به سفرهای استانی خود بپردازد و بس
به راستی خوب است اگر برخی از مسئولین به فکر مردم هستند یک نظر سنجی به راه انداخته شود تا نظر مردم عادی را هم بپرسیم. چرا ما هر موقع که به توده مردم نیاز داریم از آنها استفاده می کنیم و از آنها به عنوان مردم همیشه در صحنه و انقلابی یاد می کنیم ولی امروز گوش خود را به فریادهای همین مردم همیشه در صحنه بسته ایم که فریاد می زند توانایی خرید نان را هم ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان