اسم همکلاسی من اسپایدرمن است؛ صبحها در حالی که روی کیفم نشسته، روی دوشم میاندازم و با هم به مدرسه میرویم. بعد با یک حرکت آکروباتیک میپرد روی جلد دفترم و سپس با یک پرش روی جامدادیام مینشیند، شبها هم در رایانه با هم بازی میکنیم...
به گزارش خبرنگار مهر، اسم همکلاسی امسال من هم بارتز است. همان عروسک دو رگه آمریکایی که موهایش را بافته و لباسهایش کوتاه و چسبانند. همان دختری که عکس تمام قدش روی کیف و دفترم هست و روی جامدادی و تراش رو میزیم حک شده است. ما همه جا با هم هستیم، خانه هم که میآیم بغلش میکنم و با هم خاله بازی میکنیم.
دخترک در حالی که اشک در چشمانش حلقه بسته، دائم مانتو مادرش را میکشد که برایم از این کیفها بخر و با انگشتش به کیفی که عکس عروسک بارتز دارد و روی دیوار آویزان است، اشاره میکند.
مادر هم تسلیم این گریهها میشود و به فروشنده میگوید کیف را بیاورد پایین از نزدیک ببیند. او هم در توضیح میگوید که این کیف رنگهای متنوعی دارد و قیمتش هم مناسب است. حالا دخترک کیف را انداخته روی دوشش و دور فروشگاه قدم میزند. برق توی چشمهایش را طراح خوش فکر کیف به قیمت 17 هزار تومان خریده است. هزینهای اندک بابت همراهی در طول 9 ماه سال تحصیلی که برای تولیدکنندگان سود سرشاری دارد.
این روزها بازار لوازم التحریر سکه است. این را میشود به راحتی از فروشگاههای شلوغ لوازم التحریر در هر نقطهای از شهر فهمید. بچههایی که با پدران و مادرانشان در حال خرید دفتر، کیف، مداد و خودکار و جامدادی و... بین فروشگاههای مختلف در رفت و آمدند.
والت دیزنی، کمپانی برای تمام فصول کودکانامسال دیگر خبری از جومونگ و سوسانو نیست، جایشان را به پت من وسیندرلا، تیزپا، بارتز، بن، آلوین و... دادهاند. باربی، شرک، میکی موس، تام و جری هم که پای ثابت طرحهای روی لوازم التحریرهستند. گویی کمپانی والت دیزنی برایش تسخیر ساعتهای طولانی و گرم تابستان دانش آموزان با پخش کارتونها و انیمیشنهای جذاب و هیجان انگیز کافی نیست و حالا قصد دارد در طول سال تحصیلی همراه دانش آموزان در تمام ساعتهای درسی شان باشد.
جالب اینکه کمپانی والت دیزنی خودش هیچ گونه هزینهای برای تبلیغ محصولات و فیلمهایش در ایران نمیکند بلکه تولید کنندگان لوازم التحریر داخلی بدون دریافت هیچ گونه هزینهای از این کمپانی به راحتی و با بهترین کار گرافیکی و طراحی این کارتونها را برای بیش از 13 میلیون دانش آموز و خانواده شان تبلیغ میکنند.
مسئولان کمپانی والت دیزنی میتوانند از این همه بذل و بخشش تولید کنندگان داخلی برای تبلیغ محصولاتشان و مدیران فرهنگی کشور که هیچ نظارتی بر روی این تولیدات ندارند تشکر کنند و آن را یک شانس تمام عیار برای خود بدانند.
آب خوردن با طعم موش آشپز«لیوان آبخوری مدرسه موجود است» این جمله بر سر در یکی از مغازها نصب شده است و زیر آن چند مدل لیوان پلاستیکی رنگی با طرح کارتونهای مختلف و جذاب قرار گرفتهاند.
فروشنده لیوانها که پسر جوانی هم هست میگوید: این ابتکار جدیدی است که امسال برخی از تولید کنندگان لوازم التحریر داشتهاند، البته تعداد این لیوانها در بازار خیلی زیاد نیست اما فروش خوبی دارد و پیشمانیم که چرا سفارش بیشتری به تولید کننده ندادم چون به هرحال خیلی از مادرها برای اینکه تمام وسایل بچه هایشان ست و شکل هم باشد، این لیوانها را خریداری میکنند.
پسربچهای لیوان موش آشپز را انتخاب کرده، میخواهد یکی دیگر هم برای پسرخاله اش که نیست، بخرد. موش آشپز در حالی که دهانش از تعجب باز مانده، روی لیوان آبی رنگ خشکش زده است و معلوم نیست کجا را میبیند.
دانش آموزان در کورس لوازم التحریر«دفتر 40 برگ 700 تومان، 60 برگ 900 تومان، 100 برگ 1100 تومان، 200 برگ هم داریم که 2200 تومان است.» آقای فروشنده تاکید میکند که قیمت دفترهای سیمی هم 300 تومان گرانتر از معمولی است.
خانمی از آقای فروشنده کم حوصله که با عجله اینها را میگوید و مشتریها را راه میاندازد، دلیل این گرانی را میپرسد که او هم میگوید: «کاغذ این دفترها ایرانی نیست و از آلمان آمده و اگر قصد خرید ندارید مغازه روبرویی ارزانتر هم دارد!».
آقایی 43 هزار تومان میگذارد روی میز و حدود 20 دفتر طرح دار برای دو پسرش که کنار دستش پلاستیک دفترها را زیر رو میکنند، میخرد. از همین حالا سر دفترهایشان با هم دعوا میکنند.
وقتی که میپرسم «چقدر هزینه بابت خرید لوازم التحریر بچه هایتان کرده اید؟» میگوید: فعلا با کیف و کفششان چیزی حدود 110 هزار تومان، جدا از روپوش مدرسه و سرویس ایاب و ذهاب و هزینههای فوق العادهای که در طول سال تحصیلی باید بدهیم. قدیمها که این طور نبود. اول سال چند تا دفتر از تعاونیهای مصرف برای ما میخریدند و جلدشان میکردیم و تا آخر سال داشتیمشان. اما حالا بچهها میخواهند چیزی از همسن و سالهای خودشان کم نداشته باشند و باید بهترین وسایل را برایشان خرید. دوره و زمانه جدید است دیگر!
تاثیر فرهنگی بر روی دانش آموزانابوالقاسم جامه بزرگ مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره میگوید: اینکه کودکان و نوجوانان روحیه زیباشناسی دارند و طالب زیبایی و جذابیت هستند و نمیتوانیم آنها را سرکوب کنیم. دانشمندان معتقدند که 70 درصد از ضمیر انسان در مثبت اندیشی، خلاقیت، تفکر انتقادی و منطقی، بینش علمی، صداقت و....در سن 8 تا 13 سالگی شکل میگیرد. به همین دلیل والدین، معلم و دولت باید دقت ویژهای نسبت به این موضوع داشته باشند و برای این دوره برنامه خاصی دنبال کنند چرا که در غیر این صورت کودکان از بیرون تاثیر میگیرند.
مدیر کل سابق دفتر آموزش و پرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه دولتها در ایران از استراتژی مشخصی در تولید و توزیع لوازم التحریر پیروی نمیکنند، تولید و توزیع آنها باید هدفمند و قانونمند شود و آموزش و پرورش نیز نظارت خود را بر این عرصه آغاز کند.
لوازم التحریر کارکرد رسانه داردهمچنین اردشیر انتظاری رئیس سابق مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه درباره اشاعه این محصولات در بین دانش آموزان گفت: به نظر من وسایل التحریر به مثابه یک رسانه است که حاوی پیامهایی هستند که در آن مستترند و باید در مورد آن حساس بود.
انتظاری افزود: لوازم التحریر باید از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار باشد و نباید نگاه سلبی داشت. ما دائم نمیتوانیم به کودک بگوییم که این غذا بد است، آن دیگری میکروب دارد و ... به هرحال او نیاز به غذا دارد و باید آن را تامین کرد به همین دلیل مسئولان فرهنگی باید هنرمندان را وارد این جریان کنند و از آنها طرحها و ایدههای جدید و نو و مناسب سن کودکان بخواهند.
گزارشهای بینتیجه و مسئولان در حال مطالعهسال گذشته نیز خبرگزاری مهر، گزارشی درباره بازار لوازم التحریر به عنوان اصلی ترین و ابتدایی ترین محصولات فرهنگی در دسترس دانش آموزان با عنوان "یکه تازی جومونگ و سوسانو در عرصه بی الگویی کودکان ایرانی" منتشر کرد که با استقبال بالای سایر رسانهها و اظهار نظر برخی از مسئولان فرهنگی روبرو شد اما در عمل اتفاقی نیفتاد.
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان اولین مسئول در این باره گفت: به محض اینکه این گزارش مطرح شد آن را جزو موارد در دست بررسی قرار دادیم و شخصاً به کمیسیون تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی ماموریت دادم که تمام این گزارشها و موضوعات مرتبط را که به نظر ما یک نوع ناهنجاری فرهنگی است بررسی کنند.
مخبر دزفولی با بیان اینکه کمیسیون تعلیم و تربیت باید طی زمان معینی راهکار مناسبی را برای معرفی راهکارها و توانمندیها در حوزه فرهنگسازی لوازم التحریر ارائه دهند اظهار کرد: قطعاً نتایج مطالعات خود را در این زمینه ارائه خواهیم داد.
اما آنچه که در بازار لوازم التحریر سال جاری عیان است نشان میدهد که گویا متولیان فرهنگی همچنان در حال مطالعه هستند و این مطالعات هنوز نتیجهای نداده است.
منبع: خبرگزاری مهرگزارش از: فهیمه سادات طباطبایی