بازدید 5785

31 قلم كالاي غيراستاندارد بازار تهران

کد خبر: ۱۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۷ 08 July 2008
رئيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي تهران از شناسايي 31 قلم كالاي غير استاندارد و نامرغوب در بازار تهران خبر داد.


به گزارش فارس، «مهدي‌ پورهاشم» در جمع خبرنگاران گفت: اين كالاها شامل رنگ روغني مات، ديگ بخار، نوشابه، فيلتر هوا، شمع پژو 405 پيكان زامياد و نيسان، فيلتر روغن، عايق رطوبتي، ميلگرد ساختماني، چراغ نفتي، قند، شكلات و اسباب‌‌بازي بوده است.

وي همچنين اظهار داشت :‌از ابتداي مهرماه سال‌جاري از فعاليت توليدكنندگان فاقد كد شناسايي طلا جلوگيري به‌عمل مي‌آيد.

وي از صدور دو حكم قضايي زندان براي طلافروشان متخلف خبر داد و گفت: براساس تصميم‌گيري صورت گرفته كليه طلاسازان تهران بايد محصول خود را به كد شناسايي قابل رديابي مجهز كنند.


رئيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي تهران با بيان اينكه مردم به دليل ناآشنايي از جايگاه استاندارد قادر به مطالبه حقوق خود نيستند، گفت: محدوده عملكرد استاندارد شامل كليه زيربخش‌هاي كالاهاي مصرفي اعم از صنعتي، الكترونيك، ارتباطات، شيميايي، سلولزي، خودرو صنايع غذايي، خدمات، مهندسي و كشاورزي است.


وي ضمن اشاره به اثرات ناشي از استفاده از اسباب‌بازي غيراستاندارد، گفت: غير استاندارد بودن اسباب‌بازي كودكان پيامدهاي منفي از جمله مسموميت و انسداد مجاري تنفسي كودكان را به همراه دارد.


پورهاشم افزود:‌ تخم‌‌مرغ شانسيهايي با مارك چي‌چي، فرمند، ساك‌ساك، توي‌باكس و جوانه پويا عرضه مي‌شود غيراستاندارد بوده و فروشندگان اين اقلام به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.

وي عمده اسباب‌بازي‌هاي خارجي غيراستاندارد را مربوط به كشورهاي جنوب شرقي آسيا به‌ويژه چين دانست و افزود: كالاهاي مشمول استاندارد اجباري در مبادي ورودي كشور با همكاري گمرك توسط مؤسسه استاندارد به‌طور دقيق چك شده و در صورت عدم انطباق با استانداردها از ورود اين كالاها به كشور جلوگيري به‌عمل آيد.


رئيس مؤسسه استاندارد استان تهران از برگشت مقادير زيادي اسباب بازي از 6 گمرك استان تهران در سال گذشته خبر داد و گفت: چنانچه كالاهاي وارداتي داراي گواهي شركت بازرسي معتبر و مورد قبول مؤسسه استاندارد ايران باشد، از تسهيلات در ترخيص برخوردار مي‌شوند.
وي با اشاره به جلوگيري از واردات بيش از 17 ميليون دلار كالاي نامرغوب مشمول استاندارد اجباري به كشور در سال گذشته گفت: كليه اين كالاها به كشورهاي مربوطه مرجوع شده است.

پورهاشم ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال كالاي نامرغوب به ارزش 310 هزار دلار صرفاً از استان تهران شامل لنت ترمز اوتوكلاو، نخ جراحي، لاستيك و قطعات خودرو مرجوع شده است.


پورهاشم ورود لاستيك‌هاي چيني غير استاندارد به كشور را از عمده معضلات اين بخش عنوان كرد و در مورد توليدات داخلي نيز گفت: در اين رابطه يك شركت توليد كننده لاستيك در اردبيل سال گذشته 67 مورد شكايت داشته كه در 35 مورد مستقيماً مقصر شناخته شده است و به عنوان متخلف در اين زمينه معرفي مي‌شوند كه از مدير استان اردبيل تقاضاي برخورد قضايي با شدت نامبرده شده است.


رئيس مؤسسه استاندارد استان تهران در رابطه با استاندارد لنت ترمز اظهار داشت: با توجه به سرطان‌زا بودن آزيست (نوعي پشم شيشه مورد استفاده در لنت) بنا به اعلام كميسيون مركب از نمايندگان وزارت صنايع و معادن و سازمان حفاظت از محيط زيست، استفاده از اين محصول در توليد لنت ممنوع اعلام شده است.


وي با اشاره به وجود حداقل 2/5 ميليون خودرو در تهران گفت: در صورت تردد حداقل يك ميليون خودرو در تهران، 7 تن آزيست از لنت اين تعداد خودرو منتشر مي‌‌شود كه منجر به مشكلات تنفسي در افراد مي‌شود.


پورهاشم ادامه داد: با اقدامات به عمل آمده هم‌اكنون 95 درصد از لنت‌هاي توليدي فاقد آزيست است و 5 درصد باقي‌مانده نيز تا اول مهر مهلت دارند خود را بايد تطبيق دهند.


وي با اشاره به بنيانگذاري نخستين اداره اوزان و مقايس‌ها توسط مرحوم دكتر حسابي افزود: متأسفانه اين وظيفه در قبل و بعد از انقلاب به صورت جدي و همه‌جانبه پيگيري نشده است. در سال 86 تا ابتداي سال 87 به مدت 15 ماه خوشبختانه موفق شديم نزديك به هفتاد هزار وسايل توزين سبك موجود در استان تهران مورد بازديد ادواري قرار گرفته و برچسب لازم دريافت كردند.

به گفته وي براساس بررسيهاي به‌عمل آمده 91 درصد وسايل توزين سبك تهران سالم بوده و فقط 9 درصد انطباق در صحت عملكرد داشته است.

رئيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات و صنعتي استان تهران با بيان اينكه كنترل ترازوها از اين به بعد به صورت ادواري و همه ساله انجام مي‌شود، ادامه داد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين زمينه با همكاري دادسرا و سازمان تعزيرات و بازرگاني برخورد جدي خواهد شد.


پورهاشم با بيان اينكه ترازوهاي استاندارد به برچسب مدت اعتبار مجهز مي‌شود، گفت: در صورت مشاهده دستگاههاي فاقد اين برچسب، مردم مي‌توانند مراتب را به مؤسسه استاندارد اطلاع دهند.

وي ادامه داد: طبق بررسي به عمل‌آمده از مجموع 846 دستگاه باسكول‌هاي ثابت بررسي شده در سال گذشته حدود 22 درصد عدم صحت داشته كه تماماً كاليبره و اصلاح شده است.

پورهاشم علت عمده تخلف در اين بخش را غير عمدي و ناشي از كاليبره نكردن و متقلب بودن صاحبان آنها ندانست و گفت: به‌طور طبيعي دستگاه‌هاي اندازه‌گيري پس از مدت زمان مشخصي ازكاليبره بودن خارج مي‌شود كه اين امر مورد دقت صاحبان آن‌ها قرار نمي‌گيرد.


وي در رابطه با تخلفات به‌عمل آمده در جايگاه‌هاي بنزين اشاره كرد و گفت: سال گذشته 433 دستگاه نازل پمپ‌بنزين مورد آزمايش قرار گرفت كه با اقدامات به‌عمل آمده دستگاه‌هاي غير استاندارد شناسايي و اصلاح شد.

رئيس مؤسسه استاندارد استان تهران، از بررسي كليه پمپ‌هاي بنزين تا آخر امسال خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست سال 87 نيز 32 دستگاه نازل تست شده است كه همگي سالم گزارش شده است.

وي واردات نخ جراحي فاقد توسط برخي افراد را بسيار قبيح دانست و گفت: وزارت بازرگاني نبايد به هركس كارت بازرگاني ارايه دهد چرا كه واردات و استفاده از كالاهايي از قبيل نخ جراحي، لاستيك غير استاندارد و غيره به‌طور مستقيم با جان انسان‌ها ارتباط دارد.


به اعتقاد وي در صورت راه‌اندازي بانك اطلاعاتي بين گمرك، بازرگاني و مؤسسه استاندارد مي‌توان واردكنندگان كالاهاي نامرغوب و غيراستاندارد را شناسايي كرده در صورت تكرار پروانه بازرگاني‌ آن‌ها را لغو كرد.

وي اظهار داشت: مرجوع كالاهاي غيراستاندارد كافي نبوده و بايد كالاي مربوطه در محل معدوم شود.

وي در ادامه به واردات آب معدني از كشور ارمنستان و روسيه و خروج ارز در اين بخش اشاره كرد و گفت:‌اين در حالي است كه كيفيت آب معدني ايران در جهان بي‌نظير است و بسياري از شركت‌هاي اروپايي متقاضي سرمايه‌گذاري در ايران هستند.


پورهاشم با اشاره به تخلفات برخي از شركت‌هاي توليدكننده لبنيات، گفت: طبق بررسي به‌عمل آمده از 26 نوع شير پاستوريزه در استان تهران يك مورد به نام «اتسا» داراي بار ميكروبي بسيار خطرناكي بوده است.


وي با تأكيد به تعطيلي اين واحد توليدي گفت: كليه محصولات اين شركت اعم از شير، ماست، پنير و غيره، غيراستاندارد گزارش شده است.


رئيس مؤسسه استاندارد تهران از تعطيلي خط توليد شير كاكائو «پاكبان» خبر داد و گفت: براساس آزمايشات به‌عمل آمده اين محصول داراي بارميكروبي بسيار شديدي است.
وي از وجود مدفوع انساني در دو نمونه بستني به نام گلمهر و مهر در استان تهران خبر داد و گفت:‌توليد اين دو محصول نيز متوقف شده است.

پورهاشم ادامه داد: محصولات تمامي محصولات لبني توليد و عرضه شده در استان تهران نيز در حال آزمايش مجدد است كه نتايج آن طي هفته آينده اعلام مي‌شود.

وي با اشاره به شركت كاله در نشانه‌گذاري افزود: ماست 5 درصد چربي اين شركت فاقد اين ميزان چربي بوده و پنير سفيد كاله از نظر ميزان ph نيز مغاير با استاندارد است.


رئيس مؤسسه استاندارد استان تهران با اشاره به ريزش يك ساختمان چند طبقه در منطقه سعادت‌آباد گفت: براساس مصوبه هيئت وزيران از ابتداي سال 87 توليد، توزيع و مصرف مصالح ساختماني استاندارد اجباري شده و استفاده از مصالح ساختماني غيراستاندارد در نهادهاي دولتي و خصوصي ممنوع اعلام شده است.


وي اظهار داشت: با تدوين ‌آيين‌نامه اجرايي اين مصوبه و با همكاري شهرداري، سازمان نظام مهندسي و ساير ادارات ذيربط نسبت به كنترل استفاده از مصالح ساختماني استاندارد اقدام و به‌طور جدي با توليدكنندگان و مصرف‌‌كنندگان مصالح ساختماني غيراستاندارد برخورد قانوني خواهد شد.


*فهرست فرآورد‌هاي غيراستاندارد توقيف شده


رنگ روغني مات با علامت تجاري نقشينه، ديگ بخار با علامت تجاري مرتضايي‌نژاد، ديگ بخار با علامت تجاري البرز، ديگ بخار با علامت تجاري پارسان، نوشابه‌ ميوه اي بدون گاز با علامت تجاري ليمون، فيلتر هوا با علامت تجاري بابل و آدنا، محموله دستگاه ستزون كننده قابل حمل با علامت تجاري پرستيژ، واير شمع پژو 405با علامت تجاري EYQUEM، واير شمع پرايد كاربراتوري با علامت تجاري BSCO، واير شمع پژو 405 با علامت تجاري AUTOLITE، واير شمع پيكان با علامت تجاري ROOSTER، شمع خودرو با علامت تجاري ROOSTER، واير شمع پيكان با علامت تجاري MWH، واير شمع نيسان با علامت تجاري SEIWA، واير شمع زامياد با علامت تجاري SEIWA، واير شمع پرايد انژكتوري با علامت تجاري BSCO، واير شمع پرايد كاربراتوري با علامت تجاري ROOSTER، واير شمع پرايد انژكتوري با علامت تجاري ROOSTER، واير شمع پژو با علامت تجاري ROOSTER، واير شمع پژو RD با علامت تجاري FRANTEC، فيلتر روغن پژو 206 با علامت تجاري PURFLUX، واير شمع پژو 405 با علامت تجاري WRT، عايق رطوبتي بام با علامت تجاري گستران اصل دليجان، پشم شيشه با علامت تجاري تهران، شيرآلات بهداشتي با علامت تجاري ريسكو، ميلگردهاي ساختماني آجدار با علامت تجاري نورد شركاء، سيمان با علامت تجاري پوزولان، چراغ نفتي والر با علامت تجاري ساطع، قند و شكر با علامت تجاري جم‌ و مجلسي، قند حبه و شكر با علامت تجاري مجلسي و فرآورده تافي با علامت تجاري شانتا مي‌باشد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
متاسفانه پس از كنترل اجباري قيمت لبنيات توسط دولت در سال گذشته، بسياري از اين محصولات با درج ميزان چربي بالا علاوه بر افزايش قيمت سرسام آور محصولاتشان، كيفيت آنرا نيز كاهش داده اند كه لازم است موسسه استاندارد نسبت به بررسي صحت ميزان چربي درج شده روي بسته بندي ماست اقدام نمايد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل