بازدید 1930

ریشه قیام وال استریت فقر ونابرابری در آمریکا

شرایط کنونی اقتصاد آمریکا باعث شده است آنها به این اعتقاد برسند که نه تنها خودشان وضعیت مناسبی ندارند بلکه کودکانشان نیز آینده مناسبی نخواهند داشت
کد خبر: ۱۹۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲ 10 October 2011
یک استاد اقتصاد دانشگاه تکنولوژی ماساچوست آمریکا ریشه اعتراضات اخیر این کشور را در برابر وال استریت تشریح کرد.

فرانکلین فیشر استاد اقتصاد دانشگاه تکنولوژی ماساچوست آمریکا در پاسخ به پرسش های خبرگزاری فارس دیدگاه های خود را در مورد جنبش اعتراضی وال استریت و آینده آن بیان داشته است. به عقیده وی این جنبش در وضعیت نامساعد اقتصادی مردم آمریکا و نابرابری ریشه دارد.
متن این گفت‌وگوی کوتاه به شرح زیر است:

 به نظر شما ریشه‌های جنبش اعتراضی وال استریت موسوم به «جنبش وال استریت را اشغال کنید» چیست؟

این جنبش را عوامل زیادی پدید آورده‌اند؛ اما آنچه بیش از همه، مردم را دور هم جمع کرده است احساس و اعتقاد فزاینده نسبت به دو چیز است. نخست آن که شرایط کنونی اقتصاد آمریکا باعث شده است آنها به این اعتقاد برسند که نه تنها خودشان وضعیت مناسبی ندارند بلکه کودکانشان نیز آینده مناسبی نخواهند داشت. تظاهرکنندگان با مشکلات اقتصادی قابل توجهی مواجه هستند.

 دوم آن که تظاهرکنندگان از وجود نابرابری فزاینده در درآمد و ثروت در آمریکا خشمگین هستند؛ نابرابری‌ای که جمهوریخواهان کنگره با اتخاذ هرگونه اقدام برای مقابله با آن مخالفت می ورزند. تظاهرکنندگان وضعیت جاری را شدیداً  ناعادلانه و نامناسب می دانند.
 
اهداف این جنبش چیست؟
این پرسش مشکل تری است. تظاهرکنندگان آمریکایی بجز توزیع عادلانه تر ثروت مشخصا هیچ هدف دیگری را مطرح نکرده اند. حتی تقاضا برای چنین چیزی نیز استنباطی است که از این جنبش و شعارهای آن شده است. تظاهرکنندگان در واقع ملغمه ای از افراد و مشاغل مختلف هستند و به طور رسمی خواسته ای را مطرح نکرده اند.
 
آینده این جنبش چگونه ارزیابی می شود؟ آیا تظاهرکنندگان می توانند به اهداف خود برسند؟
 باید توجه داشت که هیچ تظاهراتی بی اثر نیست؛ اما به نظر من این جنبش به اندازه کافی سازمان یافته و دارای انسجام لازم برای پیگیری اهداف خود نیست. به‌طور خلاصه باید گفت خشمی قابل توجیه دیده می‌شود اما نه با تصویری مشخص از اینکه چه باید کرد.
 
آیا شما جایگاهی برای این جنبش در فضای سیاسی آمریکا پیش بینی می کنید؟ آیا می توان انتظار تشکیل حزبی منبعث از این جنبش را داشت؟

 من جایگاهی برای این جنبش در سیاست داخلی آمریکا پیش بینی می‌کنم. این جنبش باید فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا را متحول کند(چنین انتظاری وجود دارد). اما اینکه چنین پدیده‌ای را شاهد باشیم جای بحث دارد. به لحاظ تاریخی، در شرایط بد اقتصادی جنبش های تقریبا مشابهی به راه افتاده اما تقریبا هیچ کدام به تشکیل یک حزب قدرتمند منتهی نشده است. من فکر نمی‌کنم جنبش کنونی نیز موفق شود چنین کاری را انجام دهد به‌ویژه این که هنوز اهداف مشخصی برای آن تعریف و تبیین نشده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر