بازدید 3337
۶

دوئل خودروهای بی‌کیفیت داخلی با جان مردم

گزارشی از آمارهای تکان دهنده تصادفات
کد خبر: ۱۹۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴ 22 October 2011
به گزارش پانا، سالانه یک میلیون و200 هزار خودرو در کشور تولید و وارد جاده هایی می شود که ظرفیت این همه خودرو را ندارد. این خودروها اکثرا ناایمن و بی کیفیت هستند. اگر برای ترافیک و تصادفات جاده‌ای و خودروهای ناایمن تولید داخل چاره‌ی اساسی نیندیشیم، میزان مرگ و میر جاده‌ای تا 10 سال آینده به 38 هزار نفر خواهد رسید.

تعرفه بالای خودروهای وارداتی یکی دیگر از علت‌های بی کیفیت و ناایمن خودروهای داخلی است، خودروسازان داخلی طی سال های گذشته به جای عذرخواهی از مردم بابت ارائه خودروهای ناایمن و بی کیفیت هموراه با ژستی طلبکارانه و با ادعاهای فراوان از محصولات خود دفاع می‌کنند و خودروهای داخلی را خودرویی باکیفیت و ایمن می‌دانند؛ اما نگاهی به آمارهای موجود و البته واقعی درباره حجم بالای تصادف‌ها و همچنین میزان مراجعه مردم به مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی، عکس ادعای خودروسازان داخلی را نشان می‌دهد.

هر ساعت 3 نفر در تصادفات جاده ای جان می بازند

خودروسازان داخلی پس از 30 سال حمایت همه جانبه و تعرفه های سنگین واردات خودرو، قابلیت معرفی محصولات خود در بازارهای جهانی را ندارند، در این شرایط مردم چاره ای جز خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی ندارند و این گونه است که طبق آمارها هر ساعت 3 نفر در تصادفات جاده ای جان می بازند.

 طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر تصادفات جاده‌ای در کشورهای خاورمیانه تا سال 2020 به میزان 68 درصد افزایش خواهد یافت اما در کشورهای توسعه یافته 28 درصد کاهش خواهد داشت.

اگر تا 10 سال آینده چاره‌ای اساسی برای ترافیک و تصادفات نیندیشیم، شرایط نامطلوبی را تجربه خواهیم کرد. هر چند امروز هم خیلی دیر شده اما باز هم فرصت هست.

 265 هزار نفر در تصادفات رانندگی 10 سال گذشته کشته شدند

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره می گوید: 265 هزار و 515 نفر طی سال‌های 77 تا 88 در تصادفات رانندگی کشته شدند.اوج این کشته‌ها در سال 84 بود که 27 هزار و 760 نفر در تصادفات جان باختند.

 وی معتقد است: در سال 88 بالغ بر 22هزار و 974 نفر و در سال 87، نیز 23 هزار و 362نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند. این در حالی است که در سال 77 حدود 14هزار و 981 نفر در تصادفات جان باختند.

 سردار مؤمنی می گوید:‌ اوج تصادفات رانندگی در کشور در سال 85 بود که 923 هزار و 999 فقره تصادف روی داد.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایمنی و استاندارد خودروها بارها با مدیران موسسه استاندارد و خود رو سازان جدل های رسانه ای داشته است. با پیگیری های پلیس و رسانه ها مقداری بر ایمنی خودروهای تولید داخل افزوده شده اما فناوری قدیمی این خودروها نمی تواند ایمنی سرنشینان را به طور کامل تامین کند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو هایی که با سایت خانه ملت داشته اند، از وضعیت نامناسب تولید خودرو در کشور و عدم کیفیت و نا ایمنی خودروها انتقاد کرده اند. نمایندگان مجلس بر این باورند که کودک خودروسازی در ایران هیچ گاه به بلوغ نخواهد رسید.

استاندارد در ایران اشکال ساختاری دارد

 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه استاندارد در ایران از نظر ساختاری اشکال ساختاری دارد، می گوید: مؤسسه استاندارد بسیار گسترده است و برای اینکه بتواند تکلیف و وظیفه خود را مناسب و مؤثر انجام دهد باید از یک پشتیبانی مالی، اداری و سازمانی مفید بهره‌مند باشد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد می افزاید: مؤسسه استاندارد باید یک نهاد مستقل، بی‌طرف و بدون وابستگی به هیچ وزارتخانه و دستگاه دولتی باشد و بتواند با برون‌سپاری بخشی از وظایفش به تکلیف خود عمل کند.

 نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این موضوع که مؤسسه استاندارد زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: این وزارتخانه هم تولیدکننده و هم ناظر است که این موضوع ایراد اساسی در فعالیت مؤسسه استاندارد است که موجب می‌شود این مؤسسه از جایگاه و ساختار اداری مناسبی برخوردار نباشد.

 یوسف‌نژاد با بیان اینکه قوانین مناسبی برای پشتیبانی از مؤسسه استاندارد وجود ندارد، یادآور شد: مؤسسه استاندارد بسیار گسترده است و برای اینکه بتواند تکلیف و وظیفه خود را مناسب و مؤثر انجام دهد باید از یک پشتیبانی مالی، اداری و سازمانی مفید بهره‌مند باشد.

 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم تأکید کرد: این تکلیف مجلس و وظیفه دولت است که جایگاه مناسبی را برای مؤسسه استاندارد تعریف و تعیین کنند.

 زیاده‌خواهی مدیران بهای خودرو را افزایش داده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که افزایش بهای خودروهای تولید داخل نتیجه زیاده‌خواهی مدیران، جبران سوءمدیریت و کاهش هزینه‌های خود است، گفت: تنها راه برای کاهش بهای خودرو آزاد کردن واردات خودرو به کشور است.

ابوالفتح نیکنام از افزایش بهای خودرو در ماه‌های اخیر انتقاد کرد و افزود: افزایش بهای خودروهای تولید داخل نتیجه زیاده‌خواهی مدیران، جبران سوءمدیریت و کاهش هزینه‌های خود است.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه خودروسازان داخلی با عدم ارتقا سطح کیفی محصول‌های خود هیچ توجیهی را برای افزایش بهای خودرو باقی نگذاشته‌اند.

وی درباره راهکار کاهش بهای خودرو در بازارهای داخلی، تأکید کرد: تنها راه برای کاهش بهای خودرو آزاد کردن واردات خودرو به کشور است.

متأسفانه مردم ایران باید تاوان سوءمدیریت‌ خودروسازانی که کمترین احساسی به مردم ندارند را بدهند

نیکنام ادامه داد: در شرایطی که واردات خودرو به کشور آزاد شود مردم استقبال مناسبی از خودروهای باکیفیت و البته ارزان وارداتی می‌کنند و خودروسازان داخلی برای ماندن در بازار مجبور به تولید خودروی باکیفیت با قیمت پایین می‌شوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم با بیان این که خودروسازان داخلی بدون رعایت کردن انصاف بهای محصول‌های خود را افزایش داده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه مردم ایران باید تاوان سوءمدیریت‌ خودروسازانی که کمترین احساسی به مردم ندارند را بدهند.

مصرف‌کنندگان بهای اضافی کدام خلاقیت جدید خودروسازان را پرداخت می‌کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که هر ساله به بهانه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم، گفت: مشخص نیست مصرف کنندگان بهای اضافی ناشی از افزایش قیمت را به دلیل کدام خلاقیت و خدمت جدید خودروسازان پرداخت می‌کنند.

مصطفی حسینی قطب‌آبادی با انتقاد از افزایش قیمت محصولات دو شرکت خودروسازی کشور گفت: دو خودروساز بزرگ کشور در طول سال‌های گذشته نشان دادند که بازار را هرگونه که بخواهند اداره می‌کنند.

وی با تأکید بر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل گفت: مشخص نیست که این افزایش قیمت به چه علتی انجام شده است، زیرا هیچ گونه تغییری در کیفیت خودروهای داخلی مشاهده نمی‌شود و کیفیت این خودروها اگر نازل نشده باشد به طور حتم ارتقا نیافته است.

حمایت‌های دولت از خودروسازان و افزایش قیمت خودروهای بی‌کیفیت

 نماینده مردم شهر بابک در مجلس ادامه داد: هم‌اکنون دو خوردو ساز بزرگ کشور به‌علت داشتن حمایت‌های بی‌دریغ دولت و داشتن انحصار در بازار ایران از سودهای کلانی بهره می‌برند.

 این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم یادآور شد: اگر افزایش قیمت خودروهای داخلی با افزایش کیفیت این خوردوها همراه بود، مشکل آنچنانی پیش نمی‌آمد، ولی هم‌اکنون برای همه مردم سئوال است که این افزایش قیمت برای تغییر در کدام بخش از خودروهای داخلی و کیفیت نازل آنها اتفاق افتاده است.

نیسان وانت، فاجعه صنعت خودروسازی در قرن 21 است

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که تولید خودروی نیسان وانت که نمونه بارز خودروهای بی‌کیفیت در کشور به‌شمار می‌رود، در قرن 21 میلادی فاجعه صنعت خودروسازی است، گفت: مسئولان صنعت خودروسازی کشور به تعهدهای خود مبنی بر افزایش سطح کیفی تولیدهای خود عمل نکرده‌اند.

6 درصد تصادفات مربوط به وانت نیسان است

این درحالی است که این خودرو 2 درصد از جمعیت ودرو های کشور را تشکیل میدهد اما 6 درصد از تصادفات کل کشور به نام نیسان وانت ثبت شده است.

"ابوالفتح نیکنام" نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به این که مسئولان خودروسازی کشور در زمینه افزایش سطح کیفی خودروهای تولیدی تعهدهایی را داده‌اند؛ اما متأسفانه تا کنون به این تعهدها جامه عمل نپوشانده‌اند.

 وی با بیان این که نمونه بازر خودروهای بی‌کیفیت تولید شده در ایران خودرو نیسان وانت است، تصریح کرد: تولید این خودرو در قرن 21 میلادی فاجعه صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.

وزارت صنایع با خودروسازان متخلف برخورد کند

 نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولان وزارت صنایع و معادن باید با خودروسازانی که محصول‌های بی کیفیت را به مردم می‌فروشند برخورد و از فعالیت آنها جلوگیری کند.

 وی با بیان این که خودروسازان داخلی استانداردهای جهانی را برای تولید خودرو رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: خودروسازان داخلی تنها به فکر تولید خودرو با قیمت پایین هستند و به کیفیت آن توجه نمی‌کنند.

سال گذشته 23 هزار و 249 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان کشته شده اند. تعداد کشته شدگان تصادفات در کشور را در 32 سال گذشته 800 هزار نفر است و کل شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی به 230 هزار نفر می‌رسد.

 رییس سازمان پزشکی قانونی در این باره می گوید: بیشترین کشته های ناشی از حوادث رانندگی در فاصله سال های 1385 تا 1389، در گروه سنی 18 تا 29 سال قرار دارند که 31 درصد کل تلفات حوادث رانندگی را در بر می‌گیرند. همچنین گروه سنی 30 تا 39 سال با 16.1 درصد رتبه بعدی بیشترین گروه سنی کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد.

 خسارتی که به ازای کشته شدن هر فرد در تصادفات به کشور وارد می شود، دو میلیارد و 200 میلیون تومان است.هرچند خسارات مادی فارغ از زیان های روحی و روانی که به خانواده ها و منصوبین افراد متوفی وارد می شود، باید لحاظ شود.

 همه آمارهای فوق واقعیت تلخی را عیان می سازد، که طی این سالها به آن بی توجهی شده است، جوانان کشته شده در تصادفات، 2 میلیارد هزینه هر تصادف و 800 هزار نفر کشته ارزش حمایت همه جانبه از خودروسازان داخلی را دارد.

 باید با ایمن و استاندارد سازی صنایع خودروسازی و ترمیم اساسی جاده ها به همراه فرهنگ سازی گسترده در جامعه برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، اجازه داده نشود دوئل هیولای تصادف و خودروهای بی‌کیفیت داخلی در بازار بی‌رقیب با جان مردم بیش از این قربانی بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اگر خودروسازان در مرگ و مير مردم در سوانح رانندگي مسئول هستند بايد عواقب كار خود را بپذيرند و مورد محاكمه قرار گيرند
چرا زمانی که تصمیم به افزایش قیمت خودروها گفته شد، انتقاد نکردید؟ تازه متوجه این آمارها و بنجل بودن خودروهای داخلی شدید؟
چه فایده دولتم که خودش از خودروسازان حمایت میکنه بیخیال جون مردم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها