بازدید 2896

در های استاندارد باز باز است

رشید فرحانی
کد خبر: ۱۹۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹ 26 October 2011
این روزها همه چیز با هر کیفیتی در ایران به خط تولید می رسد بی آنکه واهمه ای از تولید و مصرف آن در جامعه باشد، اصلا نیازی هم نیست که به کسی پاسخ بدهید که چه تولید و دست مصرف کننده می دهند مهم آن است که منافع سازمانی تامین شود!!

داستان تکراری استاندارد در ایران از همان سال هایی که موسسه استاندارد در ایران شکل گرفته شروع شده و امروز که این موسسه به سازمان استاندارد تبدیل شده هیچ فرقی نکرده است البته از حق نگذریم بودجه شان بیشتر خواهد شد اما این به سود چه کسانی است!؟

امروز از آلوچه و بستنی و همه جور تنقلات گرفته تا پودر لباسشوئی و خودروهای داخلی همه استاندارد هستند و خدا را شکر جنسی بدون مهر استاندارد در ایران تولید نمی شود ! تا آنجایی که ما می دانیم استاندارد به هیچ جنس تولیدی نه نمی گوید و دل هیچکس را نمی شکند!!!

بگذریم ، موضوع اصلی امروز جامعه اینست که با وجود تولید و واردات خودروهای بی کیفیت سازمان استاندارد در مقابل پلیس راهنمایی و رانندگی می ایستد که بگوید همه خودروهای داخلی و وارداتی شرکت های بزرگ خودرو سازی با استاندارد روز تولید می شود در حالی که مردم در جاده ها در همین خودروهای به اصطلاح استاندارد جان می دهند.

رئیس پلیس راهور از درخواست ایران خودرو برای شماره‌گذاری وانت ال 90 به جای وانت پیکان خبر داد.  شوکه نشوید این روز ها ایران خودرو و سایپا برای نوآوری اتاق ماشین ها را تنها برش می زنند!

سردار اسکندر مومنی گفت: پس از توقف شماره‌گذاری خودروی وانت‌پیکان به‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم و سیستم ایمنی، مسئولان ایران خودرو درخواست تایید و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به‌عنوان جایگزین این خودرو به پلیس ارائه کرده‌اند.

مومنی گفت: پلیس تنها درصورت نصب کیسه هوا و ترمز ضد‌قفل وانت پیکان را شماره‌گذاری می‌کند که دو خودروی غیرایمن وانت‌پیکان و وانت نیسان اساسا امکان نصب کیسه هوا را ندارند و علاوه بر این تنها مشکل این دو خودرو نداشتن کیسه هوا نیست.

براساس اخبار رسمی پلیس، شماره‌گذاری این دو خودرو برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم از ابتدای مهرماه متوقف شده است.رئیس پلیس راهور تاکید کرد: پلیس در برابر خودروسازان کوتاه نمی‌آید چرا که باید به‌عنوان مجری قانون اجرا‌کننده قانون مصوب باشد.مومنی پیش از این نیز اعلام کرده بود که همه خودروسازان داخلی موظف هستند تا پایان سال خودروهای تولیدی‌شان را به کیسه هوا مجهز یا خط تولید آنها را متوقف کنند.

این سخنان رئیس پلیس راهور ناجا این بار پس از 4 سال دوباره تولید و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به خبرها بازگرداند.نخست قرار بود وانت ال 90 سال 86 روانه بازار خودرو شود.ایران خودرو تولید وانت ال 90 را با همکاری شرکت رنو در دستور کار خود قرار داد.اما از ابتدای تولید و فروش ال 90 تنها یکی از سه مدل آن با نام ال 90 به فروش رسید. ایران

کاش به همین جا ختم می شد اما مخالفت راهور ناجا با شماره گذاری «فراز» آن قدر ادامه پیدا کرد که پای رییس جمهور نیز به ماجرای این کامیون باز شد.


آن طور که مدیرکل دفتر ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت و معدن و تجارت عنوان کرده است، محمود احمدی نژاد دستور داده که با در نظر گرفتن دیدگاه متخصصان، مشکل شماره گذاری کامیون «فراز» حل و فصل شود.


به گفته محسن صالحی نیا، بنابر دستور احمدی نژاد قرار است طی نشستی با حضور سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و پلیس راهور ناجا، آخرین وضعیت استانداردهای مربوط به ایمنی و همچنین کیفیت «فراز» بررسی شده و نتایج آن اعلام شود.


این موضوع در شرایطی است که از بین سازمان استاندارد، دانشکده خودرو علم و صنعت و راهور ناجا، اولی و دومی پیش تر موضع مثبت خود را در مورد «فراز» اعلام کرده بودند، اما راهور ناجا همچنان موضعی منفی نسبت به عرضه این کامیون دارد و آن را شماره گذاری نمی کند.


ماجرای فراز از اینجا آغاز شد که «فراز» کامیونی چینی است که توسط ایران خودرودیزل وارد کشور شده و این شرکت قصد دارد به واسطه آن، خاطره تلخ «هوو» را از بین ببرد.


اما هوو چه بود؟ این کامیون چند سال پیش توسط مسوولان وقت ایران خودرودیزل وارد کشور شد و به دلیل شرایط فروش آسانی که داشت، خیلی راحت در بازار خودروهای تجاری کشور جا افتاد و در کل حدود 16 هزار دستگاه آن مجوز ورود به جاده های ایران راکسب کرد. اگرچه فروشی که «هوو» برای ایران خودرودیزل به ارمغان آورد، مسوولان این شرکت را خشنود و امیدوار کرد، اما با تصادفاتی که دامن آن را گرفت، دیگر اجازه واردات نیافت.


اوضاع به شکلی بود که هرگاه تصادفی برای «هوو» رخ می داد، پلیس پای ترمز این کامیون را وسط می کشید و ایمن نبودن آن را علت اصلی حوادث می دانست.


از آن سو البته ایران خودرودیزل نیز به هیچ وجه زیر بار ناامن بودن «هوو» نمی رفت و پای عواملی دیگر را در تصادفات این کامیون به وسط می کشید. با همه اینها، پلیس در نهایت نه تنها تردد «هوو» را محدود کرد، بلکه موجبات ممنوعیت واردات آن را نیز فراهم آورد.


هرچند با این اتفاق، گمان می رفت داستان «هوو» به تاریخ پیوسته، اما ایران خودرودیزلی ها که خاطرات خوشی از «فروش» هوو داشتند، باز هم به سراغ شرکت سازنده هوو رفته و محصولی جدید را که خود نام «فراز» را برای آن برگزیده بودند، وارد کشور کردند.

آنها البته تاکید داشتند که «فراز» با «هوو» فرق دارد و با ورود آن به کشور، مشکلات و حواشی قبلی تکرار نخواهد شد. با این حال، راهور ناجا که به هیچ وجه دل خوشی از هوو نداشت، از همان ابتدا بر عدم شماره گذاری «فراز» تاکید کرد. راهوری ها معتقد بودند –هستند- که «فراز» همان «هوو» است و تنها در صورت انجام تست های لازم از سوی شرکت های خارجی، نسبت به شماره گذاری این کامیون اقدام می کنند. با این موضع پلیس، ایران خودرودیزل تست های موردنظر راهور ناجا را در کشور «چک» انجام داد و تاییدیه موسسه استاندارد را نیز اخذ کرد، اما راهور که خاطرات تلخی از «هوو» داشت، باز هم نسبت به ایمنی «فراز» اطمینان نیافت و تا به امروز نیز زیر بار شماره گذاری این کامیون نرفته است.


آنها بر این باورند که تفاوتی میان هوو و فراز وجود ندارد و ورود فراز به جاده های کشور بازهم آمار تصادفات را بالا خواهد برد. موضع پلیس نسبت به این ماجرا به شکلی است که فرمانده نیروی انتظامی از «هوو» به عنوان ارابه مرگ یاد کرده و معاونت فنی مهندسی پلیس نیز آن را اژدهای دوم چین نامیده است.


مسوولان راهور در آخرین اظهارنظرهای خود تاکید کرده اند که فراز به دلیل داشتن مشکلات فنی و شباهت با هوو شماره گذاری نمی شود، چراکه ممکن است بر تعداد تصادفات افزوده شده و آمار مرگ و میر رشد کند. به عبارت بهتر، پلیس که پایین آوردن آمار تصادف و مرگ و میر جاده ای را جزو اهداف بزرگ خود می داند، نمی خواهد با شماره گذاری فراز، مقدمات حوادثی دیگر را فراهم بیاورد.


از آنجایی که ایران خودرو در فریفتن افکار و بازی با جان مردم استعداد قابل توجهی دارد و سازمان استاندارد هم از حمایت های آن استقبال می کند، ایران خودرو هر حرفی را که بخواهد می زنرد تا کارش را توجیه کند!!!


به گفته مسوولان این شرکت، برخی از تصادفاتی که برای هوو رخ داده، ریشه در غیراستاندارد بودن تریلرهای وصل شده به این کامیون دارد. آنها در واقع معتقدند، برخی از رانندگان هوو، تریلرهای غیراستاندارد را روی این کامیون نصب کرده و همین موضوع باعث بروز تصادف شده است. دلیل دوم ایران خودرودیزل نیز به جوان بودن رانندگان هوو مربوط می شود. به اعتقاد آنها، چون هوو با شرایط ساده ای به فروش رسیده، افراد کم تجربه نیز مشتری آن شده و نتوانسته اند در شرایط حساس، کامیون خود را کنترل کنند. این موضوع در شرایطی است که ظاهرا ایران خودرودیزل نمی خواهد اشتباهی را که در مورد نحوه فروش هوو انجام داد، در مورد فراز نیز مرتکب شود.


حالا خود قضاوت کنید که چگونه خودرویی که باعث تلفات جانی می شود یا تایید استاندارد در اختیار مردم قرار می گیرد!؟ البته باید گفت که ما هنوز هم حوادث ناشی از هوو و آتش گرفتن 405 را فراموش نکرده ایم! با این حساب سازمان استاندارد تنها نمادی شده تا برخی ها بتوانند زیر چتر آن هر چیزی را به قیمت جان مردم به آنها بفروشند و آخر سر هم این مردم هستند که مقصر می شوند!!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر