بازدید 13812

بازار نیمه تعطیل تجهیزات دیجیتال

به گفته فعالان بازار، رشد ناگهانی نرخ دلار، باعث شد تقریبا تمام فعالان بازار از به فروش رساندن کالاهای خود به ویژه لپ‌تاپ و تبلت خودداری کنند و به این ترتیب بازار به حالت نیمه تعطیل در آمد.
کد خبر: ۲۱۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶ 04 January 2012
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

افزایش شدید و بی‌سابقه نرخ دلار، بازار کامپیوتر، تجهیزات دیجیتال و موبایل را به تعطیلی کشاند.

به گفته فعالان بازار، رشد ناگهانی نرخ دلار، باعث شد تقریبا تمام فعالان بازار از به فروش رساندن کالاهای خود به ویژه لپ‌تاپ و تبلت خودداری کنند و به این ترتیب بازار به حالت نیمه تعطیل در آمد.

محمد صالحی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: از اوایل هفته گذشته که نرخ دلار به رقم یک هزار و 600 تومان رسید، بازار تقریبا تعطیل شد و گروهی از فعالان بازار اقدام به تعطیلی موقت واحد فروشگاهی خود کردند.اما از روز دوشنبه که دلار باز هم بالا رفت، هیچ فروشنده‌ای در بازار کامپیوتر برای به فروش رساندن کالاهای خود اقدام نکرده و در ضمن خریداری هم موجود نیست.

احمد صالحیان یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید، با وجودی که قیمت مهم‌ترین فاکتور نزد خریداران و فروشندگان در بازار کامپیوتر است، ولی در حال حاضر کسی در مورد قیمت کالاها پرسش نمی‌کند؛ زیرا یا موجودی در بازار نیست یا اینکه فروشندگان ترجیح می‌دهند موجودی خود را انبار کنند. به عبارتی در حال حاضر هیچ فاکتوری در بازار مهم نیست و اصلا بازار زنده و پویا نیست که فردی انتظاری از آن داشته باشد.

مسعود سلمانی، یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: اگر قیمت دلار روی رقم یک هزار و 600 تومان بماند، فعالان بازار ناچارند روی کالاهای خود قیمت بگذارند و به نظر ما در صورت ادامه چنین روندی باید شاهد رشد 25 تا 30 درصدی قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته باشیم. گروهی نیز می‌گویند، در صورت ادامه این روند،قیمت برخی از برندها افزایش بیشتری خواهد یافت.

یکی دیگر از فعالان بازار گوشی موبایل هم در این زمینه می‌گوید: با افزایش نرخ دلار، میزان تقاضا برای گوشی موبایل هم به شدت کاهش یافته است. به گفته وی، البته در بازار موبایل و حتی بازار تجهیزات جانبی گوشی هم فروشندگان تمایلی برای به فروش رساندن کالاهایشان نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند کالاها را نزد خود نگه دارند تا اینکه در روزهای آینده بیش از پیش متضرر شوند.جالب اینجا است که حتی فروشندگان گوشی‌های دست دوم و کارکرده هم از به فروش رساندن کالاهای خود خودداری می‌کنند.

اخوی،از فعالان بازار گوشی می‌گوید: با توجه به فشارهایی که به بازار گوشی وارد شده است حتی در صورت کاهش نرخ دلار به رقم یک هزار و 500 تومان باز هم بازار دستخوش آشفتگی خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت روزهای سخت و بد به این سادگی دست از سر بازار موبایل بردارند.

اما جالب اینجا است که عرضه‌کنندگان تلویزیون همچنان از ثبات قیمت‌ها در بازار تلویزیون می‌گویند، اما برخی از فعالان بازار تلویزیون می‌گویند از روز گذشته برخی از فروشندگان قیمت‌ها را اندکی افزایش داده اند.

محمدیان، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری هم می‌گوید: از روز گذشته گروه بزرگی از فروشندگان و فعالان بازار تلویزیون از به فروش رساندن کالاهای خود خودداری کردند.

چرا که نرخ دلار روز به روز در حال افزایش است و با توجه به چنین شرایطی به نظر می‌رسد خودداری از افزایش قیمت‌ها به هیچ وجه به نفع فعالان بازار نباشد.

فعالان بازار معتقدند، چه نرخ دلار روی ارقام فعلی بماند و چه ارزان تر شود و به رقم یک هزار و 500 تومان یا کمتر برسد تولید و واردکنندگان کالاهای مختلف صوتی و تصویری و لوازم خانگی اقدام به افزایش قیمت‌ها خواهند کرد. به گفته آنها از حدود سه ماه قبل اکثر عرضه و تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری همگام با افزایش نرخ دلار، درخواست افزایش قیمت‌ها را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده‌اند. اما وزارتخانه مذکور هنوز پاسخ روشن و درستی به فعالان این حوزه نداده است.

در این رابطه روابط عمومی وزارتخانه مذکور، پاسخ روشنی نداد.اما طحان پور،رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی اعلام کرد: اکثر تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی و صوتی و تصویری درخواست افزایش قیمت کالاهای حوزه فعالیت خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند و قرار بر این است که این وزارتخانه روی این درخواست به زودی تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به رشد شدید قیمت دلار این وزارتخانه با افزایش قیمت‌ها موافقت کند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل