بازدید 40063
۶

آیا رایزن فرهنگی ایران در کانادا هم اشتباه کرده است؟

بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که با استناد به سخنان رایزن فرهنگی ایران در کانادا فشار‌های امنیتی هم بر ایرانیان مقیم کانادا افزوده خواهد شد و زندگی خصوصی آنان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۲۵۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۰ 11 July 2012
وزارت خارجه کانادا به شدت به مصاحبه رایزن فرهنگی ایران با یکی از سایت‌های داخلی ایران واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

به گزارش «تابناک»، منابع کانادایی نوشته‌اند که حمید محمدی، رایزن فرهنگی ایران در کانادا در مصاحبه‌‌ای گفته است: ایرانیان مقیم کانادا، باید از همان جایی که زندگی می‌کنند به کشور خود خدمت کنند و افزوده است که نسل دوم ایرانیان مقیم کانادا، در مناصب گوناگون کانادا، نفوذ فراوانی دارند.

بنا بر این گزارش، مقامات وزارت خارجه کانادا، این گفته رایزن فرهنگی ایران را به عضوگیری ایران از ایرانیان مقیم کانادا تفسیر و به شدت به آن حمله کرده و گفته است: از آنجا که ایرانیان مقیم کانادا، اقوام بسیاری در تهران دارند، ممکن است از این راه مورد بهره‌برداری ایران قرار بگیرند.
تاریخچه کانادا و فرهنگ این کشور، به شدت تحت تأثیر فرهنگ انگلیس، فرانسه، ایرلند، اسکاتلند و رسوم و فرهنگ قدیمی بومیان این کشور است. از آنجا که از مدت‌ها پیش، رفت‌وآمدهای بسیاری میان این کشور و ایالات متحده ـ به دلیل همجواری در کشور ـ انجام می‌گرفت، به میزان زیادی نیز برگرفته از فرهنگ آمریکایی است. اگر نگوییم قطعا، اما رسانه‌های  این کشور در کانادا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند که متقابلا بسیاری از محصولات فرهنگی، تفریحی و سرگرمی این کشور در آمریکا و در سطح جهانی، محبوبیت دارند.

 هم‌اکنون بسیاری از محصولات فرهنگی این کشور، در راه ورود به بازار کشورهای آمریکای شمالی و در کل بازار جهانی است. کانادا ایجاد و حفظ تنوع فرهنگ خود را تا اندازه‌ای مدیون برنامه‌های دولت فدرال، قوانین و مؤسساتی مثل شرکت برون مرزی کانادا (CBC )، دفتر انجمن ملی فیلم کانادا (NFB‌) و انجمن‌های رادیو و تلویزیون و مخابرات (CRTC ) است.
همچنین از آنجا که کانادا کشوری با قومیت‌های گوناگون و وسعت جغرافیای زیادی است، تنوع و اختلافات فرهنگی از استان به استان و منطقه به منطقه متفاوت است. فرهنگ آمریکا همچنین برگفته از فرهنگ‌های گوناگون مهاجران از سرتاسر جهان، قرار گرفته‌ است. بسیاری از ارزش‌های فرهنگی کانادایی‌ها، به دلیل چند فرهنگه بودن این کشور، از فرهنگ‌های گوناگونی به ارث رسیده‌ است. حق میراث چند فرهنگی، در قانون اساسی این کشور، بخش ۲۷، منشور کانادا مربوط به حقوق انسانی و آزادی، محفوظ است. سمبل‌های ملی کانادا، برگرفته از منابع تاریخی و طبیعی ملل قدیمی (پیشین‌) هستند، به ویژه استفاده از برگ افرا، به عنوان یک سمبل کانادایی، به مدت‌ها پیش یعنی اوایل قرن هجدهم برمی‌گردد که نقش آن را روی پرچم کنونی ملی کانادا و نیز پرچم‌های قبلی |red ensign، سکهٔ کانادایی (پنی‌) و نیز بر یونیفرم ارتش کانادا می‌بینیم. دیگر نشانه‌های معروف این کشور، بیدستر غاز کانادایی، نوعی اسفرود بی دم علفخوار (مرغ غواص)، حکومت پادشاهی تاج و تخت، پلیس سلطنتی سواره نظام این کشورRCMP، هستند.
منبع: سایت رایزنی فرهنگی ایران در کانادا

در واقع این دو جمله که نسل دوم ایرانیان در کانادا نفوذ بسیاری دارند و دعوت از آنان برای خدمت به سرزمین مادری، از همان جایی که هستند، احتمالا برای مقامات وزارت خارجه کانادا، این گونه معنا شده است که ایران می‌خواهد از این افراد عضوگیری کرده تا منافع دولت ایران را در کانادا تأمین کند.

در این باره باید گفت، در روزهای اخیر، مقامات کانادا محدودیت‌های بسیاری علیه ایران ایجاد کرده‌اند، به گونه‌ای که یکی از بانک‌های این کشور با دست آویختن به قانون اقتصادی ویژه، حساب برخی از ایرانیان را بسته است.

بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد با استناد به سخنان رایزن فرهنگی ایران در کانادا فشارهای امنیتی هم بر ایرانیان مقیم کانادا افزوده خواهد شد و زندگی خصوصی آنان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

البته بی‌گمان دعوت از همه ایرانیان در هر کجا که هستند برای خدمت به کشور، از لوازم توسعه ایران است؛ اما‌ «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد». در حالی که ایرانیان مقیم کانادا و یا وابستگان آنان در ایران برای ارتباط گرفتن با آنان، محدودیت‌های بسیاری دارند، بیان سخنان بدیهی، ولی بی‌موقع، ممکن است زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهد و ارتباط اندک موجود هم از میان برود و البته هزینه‌هایی هم برای آنان و هم برای کشور به بار آورد.

همچنین تردیدی نیست که شاید ادعا شود، مقامات کانادایی به دنبال بهانه‌جویی از سخنان رایزن برای اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه ایران و ایرانیان هستند؛ اما همین که معترف به تلاش مقامات کانادایی برای بهانه‌جویی باشیم، می‌طلبد که بهانه دست آنان داده نشود.

گفتنی است، به نظر می‌رسد، در عرصه بین‌المللی هر چه تدبیر بیشتری در عمل و نظر اندیشیده شود و ملاحظات هر چند کوچک، چاشنی کار قرار گیرد، بهتر می‌توان به منافع ایران و ایرانیان در سراسر جهان خدمت کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۷
انتشار یافته: ۶
به نظر من ایرانیان کانادا از دیر باز با سرزمین مادری خود به نوعی در ارتباط بوده و هستند.البته با توجه به وجود میلیونها مهاجر از نقاط مختلف جهان در کانادا چنین ارتباط نه فقط در مرد ایرانیان بلکه برای همه ملیت ها وجود دارد که باعث شده کانادا از پتانسیل آنها در توسعه خود با دیگر ملل جهان به خوبی استفاده نماید. گفتن چنین سخنانی جز تخریب جایگاه ایرانیان و بالا بردن حساسیت نسبت به جامعه ایرانی و محدود تر شدن اخذ ویزا برای شهروندانی ایرانی که به کانادا خواهند آمد تاثیر دیگری نخواهد داشت.
قطعا اشتباه كرده است مطمئنا زندگي خصوصي و كاري ايرانيان نه تنها در كانادا بلكه در ساير كشورهاي خارجي نيز دچار مشكلات فراواني خواهد شد. اين گونه اقدامات و نظرات نه بصورت علني و در قالب حرف و شعار بلكه بايد از طريق برنامه هاي آموزشي و فرهنگي درازمدت و غير انتفاعي در خارج از كشور صورت پذيرد.
سلام. بابا اينقدر خودتون رو کوچيک فرض نکنيد. همه کشورها از اتباعشون ميخوان در راستای منافع کشورشون عمل کنند. اينها الآن از سايه ايرانيها هم ديگه می ترسند چون اگه اين بلايی که دارن سر ايران ميارن سر مثلا کانادا اومده بود 100 بار تا الآن نابود شده بود.
پس بياييد فكري براي كشور خودمان بكنيم.
آنرا آنگونه بسازيم كه ديگر نيازي به مهاجرت به كشورهاي دور نداشته باشيم!
اتفاقا حرف بسیار جالب و حسنه ای است البته اگر طرح آن را کمی بیشتر پخته تر کنیم به گونه ای که از تمام استعداد های علمی ایرانیان خارج برای تولید محصولات در ایران استفاده شود. اسن همه دانشجو و فرهیخته در خارج هست اگر ارگانی از این پتانسیل استفاده کند چه می شود...
درخواست از مردم یک کشور برای حمایت از اون کشور بدیهی ترین وظیفه و حق اهالی و مسوولین یک کشوره و اگه به اون اعتراضی بشه و یا با استناد به اون عملی اجام بشه باید شکایت کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر