بازدید 55090

سرانجام یک کشور، نقض حقوق بشر در عربستان را محکوم کرد!

پرده آهنینی که دور عربستان سعودی کشیده شده بود و هیچ کشوری رسما از نقض حقوق بشر در آن سخن نمی‌گفت، سرانجام پس از سال‌ها شکسته شد و یک کشور، کشتار در آن را محکوم کرد.
کد خبر: ۲۵۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹ 16 July 2012
در حالی که تنش‌ها در مناطق شیعه‌‌نشین شرق عربستان و اعتراض شیعیان به سرکوب‌های دولتی، روز به روز شدت بیشتری می‌گیرد، واکنش دیگر کشورها به این رخدادها آغاز شده است. همچنین به نظر می‌رسد، بحران عربستان، این بار گسترده‌تر از آنی است که مقامات سعودی می‌پنداشتند.

به گزارش «تابناک»، فرستاده ویژه حقوق بشر روسیه، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت شیعیان عربستان، سرکوب‌ها در این کشور را محکوم کرد و به دنبال این موضع‌گیری ـ که با واکنش مقامات سعودی روبه‌رو شده ـ جنگی لفظی میان دو کشور راه افتاده است.

در همین راستا، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که «کنستانتین دولگوف»، فرستاده ویژه حقوق بشر روسیه، ناآرامی‌ها در شرق عربستان سعودی را درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان صلح‌طلب خوانده و نسبت به این رخدادها، ابراز نگرانی شدید کرده است.

دولگوف همچنین درباره این درگیری‌ها گفته است: «مردم مناطق شرق عربستان، نسبت به نقض حقوق خود از سوی مقامات این کشور اعتراض داشتند».

بنا بر این گزارش، وی ضمن هشدار نسبت به تأثیرات منفی این رویدادها بر ثبات و جامعه مدنی در عربستان سعودی، از مقامات این کشور خواسته از همه ابزارهای لازم برای فرو نشاندن ناآرامی‌ها در مناطق شرقی، به منظور خودداری از تقابل، بهره گیرند.

دولگوف در پایان از مقامات سعودی خواسته تا آزادی ابراز عقاید، تظاهرات صلح‌آمیز و آزادی تجمعات را تضمین کنند؛ اما این سخنان واکنش شدید مقامات سعودی را به دنبال داشته است.

این در حالی است که وزارت خارجه این کشور، اظهارات دولگوف را «دخالتی آشکار و توجیه‌ناشدنی در امور داخلی عربستان و در تضاد با اصول سیاسی و دیپلماتیک» دانسته است. وزارت خارجه سعودی همچنین این اظهارات را «ستیزه جویانه» خوانده و آن را محکوم کرده است.

این گزارش در پایان یادآور شده است که ناآرامی‌ها در شرق عربستان، از هفته گذشته و پس از آن آغاز شد که آیت‌الله «نمر النمر»، روحانی بلندپایه شیعه به دست مقامات امنیتی سعودی بازداشت و همین سبب شکل‌گیری تظاهرات و تجمعات گسترده‌ای در مناطق شیعه نشین عربستان شد که تاکنون به کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن بیست نفر انجامیده است.

گفتنی است، هرچند این درگیری‌ها ـ که در تاریخ عربستان سعودی تقریباً بی‌سابقه است ـ توجه جهانیان را به خود جلب کرده، دولت سعودی با نفی هر گونه درگیری، اعلام کرده دلیل کشته شدن این دو فرد، حمله افراد مسلح به مناطق شرقی بوده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۵
انتشار یافته: ۴۱
بلاخره اي ول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
چه روسیه محکوم کند یا نه فرقی نمیکند مگر تاکنون کشورهایی که در مجامع جهانی محکوم به نقض اشکار حقوق بشر شدند چه تغییری در سیاستهای خود داده که عربستان دومی ان باشد
زهي خيال باطل
اين محكوميت نه بخاطر توجه روسيه به وضع حقوق بشر در عربستان ، بلكه به خاطر تسويه حساب با آمريكا در خصوص قضاياي سوريه صورت گرفته (اصطلاحاً گل جاي گلش گذاشته )
و الا روسيه رو چه به نگراني از وضع حقوق بشر .......... اونم حقوق شيعيان ! ! !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
کاملا درسته. روسیه خودش کارنامه خوبی در این زمینه نداره.
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
در هر صورت ما استقبال می کنیم.
اللهم اشغل الظالمين بالظالمين
ناشناس
| United States |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
چقدر تو باهوشی خودت فهمیدی؟ مساله اینجاست مقابل آمریکای زورگوی دروغگو روسیه زورگوی دروغگو هم ابراز وجود کرد که این به نفع مستضعفین هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
هرچی که باشه خوبه عزیزم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
همه نظرت قبول ولی بازم ای ول
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
حالا نه اینکه آمریکا و کشورهای غربی همش بخاطر ارزشهای انسانی نقض حقوق بشر رو محکوم میکنند. مهم اینه که این رفتار روسیه در حال حاضر میتونه عربستان رو که شده آتیش بیار معرکه خاورمیانه، کمی مشغول کنه.این ب نفع ماست.زیاد ب نیت کشورها کار نداشته باشید دوست عزیز.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
کل سیاست قدرتهای جهانی بر همین منوال است.یعنی آقای پرز دلش واسه مردم سوریه میسوزه که اظهار نگرانی کرده؟یا آمریکا برای مردم! ایران؟
چه عجب روسها هم معنی حقوق بشر رو فهمیدن ! عجیبه !!
وضعيت جالب شده,چه خوب.روسيه ازاول بايدرفتارهاي مشابه آمريكا اتخاذمي كرد,براي مثال روسيه براي تلافي اقدامات آمريكابايد متحدان آمريكاكه شاهدناآرامي طولاني مدت هستند مثل بحرين روبه شوراي امنيت مي برد,هرچندوتوخواهندكردامابازحداقل براي فشاروجنگ تبليغاتي بسيارمناسب ميبود.روسيه مثل آمريكابايدازمخالفان بحرين واگرعربستان وضعش بدتربشه از مخالفان عربستاني دعوت به نشست كنه وگروه تماس ياگروه دوستان تشكيل بده وازمخالفانشون حمايت كنه.باباروسيه عرضه نداره
پاسخ ها
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
یه باج میگیره. یعنی سلاح میفروشه به عربستان. و دیگر هیچ
اولا عربستان خودش در کشور بحرین دخالت جنگی و فیزیکی کرد چرا از دخالت لفظی یک کشور ناراحت است؟!!دوما روسیه هم قصد دارد از بهارعربی به نفع خودش استفاده کند تا بعدها دولتی دیگر رو کار اومدمنابعش را به طرف روسیه گسیل دارد
از مسلمانان چچن چه خبر ؟؟؟!!!!
از سکوت کشور های غربی درباره عربستان و بحرین دیگه واقعا متوجه شدیم حقوق بشر برای اونها یک دغدغه اساسی هست و جنبه سیاسی اصلا نداره و ربطی به کشور خاصی نداره!
به روسیه نمیشه اعتماد کرد
حقوق بشر چماقی هست که با هر کشوری منافعت در تضاد هست تو سرش بزنی
بقیه اش یعنی کشک
روسها اول در کشور خودشون به حقوق بشر توجه کنند سپس در بقیه کشورها اظهار نظر بفرمایند
هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره!
درسته که ممکنه انگیزه دیگه ای جز حمایت از حقوق بشر پشت این اقدام روسیه باشه ولی بازم حرکت انسانی کردند
پاسخ ها
غلامرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
اینجاس که به اون آیه قرآن میرسیم که :
اللهم اشغل ظالمین بالظالمین
اینها فقط برای کمی عرض اندام کردن مقابل آمریکاست

وگرنه روسها دیگه توان وارد شدن به جنگ سرد تمام عیار دیگری در برابر آمریکا رو ندارند
کمی دیر شده وشاید از منظر روسها به علت شکنندگی که خودشان دارند الان وقتش باشه به هر حال الان لازم بود
روسيه وحقوق بشر؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
روسه از روی نفهمی در گذشته به تاراج کشورها می پرداختند اما آمریکا یی ها از روی عمد و با فکر دست به کشتار می زنند.
انشا الله چیزی یه سرنگونی رژیم فاسد و مستبد آل سعود و آل خلیفه توسط مردم خودشان نمانده .
واقعا چه فکر کردید روسیه هم داره یاد میگیره ؟اون از مانورش تو روسیه و ابهای مدیترانه اگر خبرها رو پیگیر باشید میدونستید روسیه هم تمایل خودش رو برای حضور تو خلیج فارس اعلام کرده اینجاست که میگند سلام گرگ بی طمع نیست
برایکشوری به مانند روسیه منافع کشورشون ایجاب میکنه تو شرایط یپچیده امروزی علیه امریکا تا حدودی موضع بگیرن به همان اندازه که دخالت امریکا تو منافع روسیه مشخصه روسیه هم داره به نوع دیگه داره از حقوقشدفاع میکنه هرچند دراین بین پایشیعه باشه حتی اگه لازم باشه بخاطر ایرانم وارد جنگ میشن چون منافع دراز مدتشون دراینه که پای امریکا در این مناطق حساس خاورمیانه نباشه اماهمین روسها به همان اندازه ام مواظبن تا ایران قدرتمند نشود اما این سیاست هم نمیتونه حافظ منافع همیشگی روسها باشد چون اگه روال سیاست فقط برپایه حفظ منافع باشه ان منافع نمیتونه حافظ همیشگی نظام روسیه باشد
.
مزدورها وعمله های آمریکا وغرب فکر میکنند فقط جون ارباب های جنایتکار اونها برای آزادی وحقوق بشر در میره!؟ زهی خیال باطل
خوبه حتی اگه هدفش چیز دیگه ای باشه. تاکی این سعودیها به پشتگرمی آمریکا وپول نفتشون هرچی می تونن ظلم کنن وهیشکی هم جرات اعتراض نداشته باشه؟
قضایای سوریه هم همینه. اگه روسیه و چین به خاطر باج خواهی هم هست درمقابل یکه تازی آمریکا وایسادن واین خوب به نظر میرسه با اینکه سگ زرد برادر شغاله!!!
نه خوبه انگیزه رو نمیدونم. مهم اینه که روسیه داره تازگی ها حرکات قشنگی میکنه
چطور است که این سعودی ها به هر چیزی ودر امور هر کشوری دخالت میکنند ولی حالا که روسیه (هرچند با اغراضی)نسبت به سرکوب تظاهرات های مسالمت امیز واکنش نشان داده دخالت کرده اینها که پول و سلاح در اختیار گروه های شورشی وجدایی طلب در کشور های دیگر میگزارن دخالت نمیکنند و همش به فکر دموکراسین دیگه
با سلام
سعودی ها حوادث سوریه را دامن می رنند ،خوب است که خودشان به آتش جنایاتشان در بخرین ویمن گرفتار شوند ، بنظر من نماینده روسیه اب در لانه مورچه ریخته و فعلاً برای هشدار کافی است ،دیگران بویژه جهان اسلام نیز باید واکنش نشان دهد
تعیین کننده نوع روابط بین کشورهای پیشرفته، سیاستمداران نیستند، بلکه صاحبان صنایع، صاحبان شرکتهای تجاری، بانکداران و همه آنانی که اقتصاد و بازرگانی دنیا دستشان هست، این افراد کارشان محدود به مرزهای جغرافیایی و سیاسی نمیشود، نه شرق میشناسند و نه غرب، نه روسیه میشناسند نه امریکا و نه چین و ژاپن، و نه انگلیس، آلمان و فرانسه. هر آنچه از نظر مالی سود آور باشد در ان سرمایه گذاری میکنند، پوتین شریک تجاری بسیار خوبی برای سرمایه داران آمریکایی است، در شرکتی که به ظاهر روسی است، سهامداران عمده ان از روسیه، امریکا، عربستان، ،،،، و و هستند،
در عوض عربستان از شوروی خرید اسلحه میکنه دیگه از حقوق بشر صایی در نمیاد
به نظرم روسیه در مقابله به مثل با آمریکا در مورد سوریه به عربستان که تحت نفوذ آمریکاست این عکس العمل رو نشون داده که خیلی هم عاقلانه است و این سیاست درستی از سوی روسیه است.
ایران هم اگه زرنگ باشه الان بهترین فرصت برای تلافی یکسری از سیاسیتهای عربستان در مقابل ایرانه. ولی بعید می دونم ایران از این فرصتها درست استفاده کنه.
بهترین عبارت: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
بیداری خرس قطبی
مواضع بسیارمنطقی میباشدوبایدتمام کشورها وتمام سازمانهای بین المللی چنین مواضعی رااتخادنمایندچون واقعا ال سعودیک جنایتکارواقعی است مخصوصاباوجودفیلم ویدیویی که یک جوان معترض صلح طلب را که اعضای بدنش قطعه قطعه شده بودودردرون دستشویی انداخته میشدکه بسیارکاروحشیانه وضدبشریت درقرن حاضرمیباشد
ديگ به ديگ ميگه روت سيا ه ست ؟؟!!.روسيه رو چه به اين حرفا؟. البته اين پوزيه که برای مردم میدند. اول وآخر آمريکا وروسيه به منافع شخصی کشورشان خلاصه میشه وبس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار