بازدید 2282

12 ميليون وام كم بهره به زلزله‌زدگان تعلق مي‌گيرد

کد خبر: ۲۶۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲ 13 August 2012
رئيس سازمان مديريت بحران كشور، ضمن ارائه گزارش اين دستگاه از بررسي‌ها و اقدامات انجام شده در زلزله اخير آذربايجان شرقي گفت: مقرر شده پيش از فرار سيدن فصل سرما عمليات بازسازي و مقاوم سازي منازل آسيب ديده انجام و نهايي شود.

به گزارش ايسنا، حسن قدمي، رئيس سازمان مديريت بحران كشور امروز (دوشنبه) با حضور در جلسه علني به ارائه گزارشي از عملكرد اين دستگاه از زلزله اخير در منطقه اهر، هريس، و ورزقان پرداخت و گفت: سازمان مديريت بحران كشور بر مبناي وظيفه و تكليف قانوني خود ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي ذيربط و سياست‌گذاري در امور بحران را بر عهده دارد. بنابراين بلافاصله پس از اطلاع از وقوع اين زلزله از مديريت بحران استان خواسته شد جلسه‌اي تشكيل دهد و اقدامات لازم را اتخاذ كنند.

وي تصريح كرد:‌ پس از اطلاع از بزرگي زلزله توسط مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران اقدام لازم از سوي ستاد مديريت بحران استان انجام شد. در واقع با توجه به بزرگي اين زلزله كه 6/2 ريشتر بود اقدامات لازم در دستور كار قرار گرفت اما بازسازي بافت‌هاي فرسوده در آن منطقه پيشرفت نداشته و اين امر حساسيت را افزايش داد. لذا از مسئولين استان و نيز استانهاي همجوار خواسته شد تا اين موضوع را مورد بررسي قرار داده و به صورت آماده باش كامل باشند.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور، تصريح كرد: پس از پيگيري‌هاي لازم تيمهاي پيش رو به منطقه اعزام شدند و حدود ساعت 6 و 12 دقيقه بود كه خبر رسيد وسعت خرابيهاي اوليه در روستاها بسيار زياد بوده و اين وسعت خرابي‌ها به دليل همان بافتهاي فرسوده و عدم ساخت و ساز صحيح بوده است. زيرا حجم ريختن آوارها زياد بوده و منازل مسكوني نيز بيشتر از گل ساخته شده بود.

قدمي خاطرنشان كرد: اين حادثه جزو حوادث معدودي بود كه در همان ساعات اوليه جان برخي از هموطنان را گرفت. لذا پس از اين كه سريعا به منطقه عازم شديم در همان شب، اولين جلسه سازمان مديريت بحران استان با حضور استاندار و برخي از مسئولان برگزار و تصميمات لازم اتخاذ شد.

وي افزود: در واقع شبانه تمام نقاط آسيب ديده را مورد بازديد قرار داديم و در ساعات اوليه صبح روز گذشته كه مسئولان و وزرا و نيز نماينده بنياد مسكن به منطقه آمده بودند ضمن بازديد، مردم مسائل و نقاطي را به اين مسئولان منعكس كردند كه بيشترين خواسته‌ي مردم عدم پيگيري در ارتباط با چادر و تغذيه بود.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور خاطرنشان كرد: ‌اين خواسته مردم در 24 ساعت اوليه با توجه به اتفاقات اين چنيني كه رخ مي‌دهد داراي اهميت نيست زيرا در ساعات اول آنچه اهميت دارد نجات جان افراد است.

قدمي افزود: ساعت 6 بامداد روز گذشته بر اساس آخرين اطلاعي كه دريافت شد اعلام شد كه ديگر كسي زير آوار نمانده است بنابراين پس از اطلاع از اين موضوع اقدامات لازم براي اسكان اضطراري و تغذيه صورت پذيرفت.

وي با تاكيد بر اين‌كه بازسازي بافتهاي فرسوده جزو اولويت‌هاي اين موضوع است، اظهار كرد: بر اساس بررسي‌هاي اوليه حدود 115 روستا خسارت ديده‌اند كه اين ميزان حدود 40 تا 60 درصد است و همچنين 4 تا 5 هزار منزل روستايي بر اساس زلزله رخ داده در اين منطقه خسارت ديدند. اما به اين اعداد كاري نداريم و آنچه به دنبال آن هستيم ايجاد مقاوم سازي و پيشگيري است.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور با بيان اين‌كه پيشگيري از اقدامات مهمي است كه دولت نيز موافقت خود را براي ارائه تسهيلات و امكانات جهت آماده سازي 20 هزار واحد مسكوني اعلام كرده است، گفت: بر همين اساس دو ميليون تومان به صورت بلاعوض و 12 ميليون تومان وام كم بهره به اين افراد تعلق خواهد گرفت و نيز مبلغي براي كفن و دفن فوت شدگان اختصاص مي‌يابد،كه طي روز آينده اين موضوع نهايي خواهد شد.

قدمي با بيان اين‌كه تيم بازسازي مسكن در استان حضور دارند تا كار بازسازي را انجام دهند، اظهار داشت: مقرر شده تا اين كار پيش از فرا رسيدن فصل سرما نهايي شود تا مردم سرپناهي داشته باشند.

وي افزود: به دليل پيش بيني از وسعت حادثه بسياري از مكانها از جمله كتابخانه و يا نمازخانه، شبانه تخليه شده و تخت‌هاي اضطراري براي مداواي مصدومين قرار گرفتند همچنين ارتش نيز اعلام آمادگي كرد كه توانايي پذيرش 200 بيمار را در شرايط تخصصي دارا است كه خوشبختانه در اين زمينه نياز چنداني نشد.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور همچنين خاطرنشان كرد: پس لرزه‌هاي زلزله اهر، هريس و ورزقان بسيار زياد بود چرا كه تا صبح ديروز حدود 83 پس لرزه بالاي 3 ريشتر وجود داشت و آخرين پس لرزه نيز براي ساعات 5 و 6 صبح امروز بود كه 4/7 ريشتر بود.

به گزارش ايسنا، پس از سخنان رئيس سازمان مديريت بحران كشور، علي لاريجاني خاطرنشان كرد: از مجموع گزارشات نشان داده مي‌شود كه عمق اين حادثه بسيار بوده و داراي ابعاد گسترده‌اي است اما خوشبختانه اين زلزله در روز اتفاق افتاد چرا كه اگر شب رخ مي‌داد مي‌توانست خسارت بيشتري داشته باشد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: گزارش مسئولين نشان مي‌دهد كه دستگاه‌ها به موقع عمل كردند لذا از كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي تقاضا دارم كه سريعا جلسه‌اي تشكيل داده كه با حضور نمايندگان دولت و نمايندگان آذربايجان شرقي برآورد واقعي از خسارتهايي كه بايد سريعا برطرف شود و خساراتي كه به اشخاص وارد شده است، داشته باشند و بتوانند از منابع استاني و ملي سريعا بازسازي مناطق را انجام دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار