بازدید 68076
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

آیا احمدی‌‌نژاد در قدرت باقی می‌ماند؟

ابوالفضل‌پور عرب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سرلشکر فیروز آبادی، حیدر مصلحی، محمود احمدی‌نژاد، هوگو چاوز رضا قوچان‌نژاد و خودروهای سایپا و ایران خودرو، چهره‌های روزِ روزنامه‌های صبح امروز بودند.
کد خبر: ۲۷۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳ 09 October 2012
ابوالفضل‌پور عرب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سرلشکر فیروز آبادی، حیدر مصلحی، محمود احمدی‌نژاد، هوگو چاوز رضا قوچان‌نژاد و خودروهای سایپا و ایران خودرو، چهره‌های روزِ روزنامه‌های صبح امروز بودند.

شرح مفصل توضیحات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره طرح وحدت ملی‌اش در روزنامه‌های اصلاح طلب، بازتاب سخنان سرلشکر فیروز آبادی در خصوص وضعیت ارز و سخنان حیدر مصلحی از فتنه اقتصادی دولت در روزنامه‌های اصولگرا، بازتاب تکذیب مصاحبه‌های متعدد با رضا قوچان‌نژاد، بازیکن جدید تیم ملی ـ که از فوتبال اروپا راهی ایران شده تا تیم ملی را در بازی با کره همراهی کند ـ در روزنامه‌های ورزشی و گزارش‌هایی از افزایش رسمی بهای خودرو در ایران در صفحات روزنامه‌های اقتصادی، از مهمترین محورهای روزنامه‌های صبح امروز بودند.

و اما محمود احمدی‌نژاد که نیاز به تلاش برای سوژه روز شدن در صفحات روزنامه‌ها ندارد. بخش‌نامه پر سروصدای وی به نهادهای اجرایی و واکنش نمایندگان و همچنین سخنانش در جمع استانداران برای تلاش تا آخرین روزهای باقی ماندن در قدرت، از مهمترین گزارش‌های سیاسی رونامه‌های صبح امروز است.

از سوی دیگر، هوگو چاوز دوست سابقا صمیمی محمود احمدی نژاد هم بار دیگر به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا برگزیده شد و تصاویرش به صفحات نخست روزنامه‌های صبح بسیاری از روزنامه‌های امروز آمد.

سوپر استار دهه هفتاد سینما، بار دیگر به صفحه نخست روزنامه‌های کشور بازگشت؛ اما این بار با خبر تکذیب فوتش. روز گذشته، یکی دو خبرگزاری، از درگذشت ابوالفضل پورعرب خبر دادند؛ خبری که به ساعتی نکشید و تکذیب شد.
یک هفته پس از انتشار تصویر معروف ابوالفضل پورعرب با چهره‌ای تکیده و پرداختن رسانه‌ها به وضعیت سوپراستار دهه هفتاد سینما و ماجرای بیماری‌اش، خبر درگذشت او روی خروجی رسانه‌ها رفت و البته خدا رو شکر تکذیب شد تا بهانه‌ای باشد برای اینکه مرد پرفروغ دهه هفتاد و منزوی این روز‌ها، بار دیگر سوژه روزنامه‌ها شود.

نگاهی به تیتر روزنامه‌های صبح امروز

«رمز گشایی از فتنه اقتصادی»، «چاوز دوباره در کاخ ریاست جمهوری»، «ارزیابی سپاه از جولان پهپاد بر فراز اسرائیل» و «مانع جدید در راه ازدواج جوانان» از تیترهای روزنامه تهران امروز است که در کنار تصویر بزرگی از هوگو چاوز در صفحه نخست این روزنامه جا خوش کرده است.

هوگو چاوز اما تصویر یک روزنامه ایران هم هست که با تیتر «ونزوئلا برای چهارمین بار چاوز را برگزید» به استقبال پیروزی رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات رفته است؛ اما گزارش یک این روزنامه، به انتقاد از فضای تند بهارستان‌نشین‌ها علیه رئیس جمهور اختصاص دارد که با تیتر «این ره که مجلس می‌رود» در صفحه نخست این روزنامه جای گرفته است.

روزنامه اطلاعات هم دو تیتر نخست خود را به اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد اختصاص داده و از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته است: «مشارکت فعال مردم، خنثی کننده همه توطئه هاست» و زیر تصویری از رئیس جمهور چنین نوشته که «رئیس جمهوری: امروز به وحدت و همدلی نیازمندیم».

اعتماد هم با اشاره به سخنان اردوغان خطاب به مردم ترکیه در زیر گزارشی با نام «بوی جنگ در منطقه» چنین می‌نویسد: اگر صلح می‌خواهید آماده جنگ (با سوریه) باشید. «اعلام رسمی قیمت جدید خودروهای داخلی» و «پیش بینی وزارت اطلاعات از افزایش جنگ روانی دشمن» و گزارشی در خصوص اینکه «مربیان خارجی برای فوتبال ایران چه کردند؟»، تیترهای صفحه نخست جام جم است.

جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از اینکه «ایران تصمیمی برای تولید بمب اتمی ندارد» خبر داده و جوان نیز با گزارشی با نام «خورشید در خراسان شمالی فردا از غرب طلوع خواهد کرد»، به استقبال سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی می‌نویسد.

«راهکارهای ایران برای آزادی گروگان‌ها چیست؟» نام گزارش یک روزنامه ملت ماست که به بررسی وضعیت ایرانی‌های گروگان گرفته شده در سوریه می‌پردازد.

روزنامه وطن امروز هم در شماره امروز خود، سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا را دست‌مایه تیتر نخست قرار داده است که «سیاسیونی از داخل ایران از ما می‌خواهند تحریم‌ها را تشدید کنیم».

روزنامه آرمان هم که عکس یک خود را به سرلشکر فیروز آبادی اختصاص داده، تیتر قیمت واقعی دلار ۲ هزار تومان است را برای سخنان روز گذشته ایشان اختصاص داده و در جایی دیگر می‌نویسد: «برخی فرماندهان طوری حرف می‌زنند که گویی جنگ در پیش است».
 
«رونمایی هاشمی از طرح وحدت ملی» هم گزارش یک روزنامه ابتکار است که به شرح سخنان روز گذشته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌پردازد. این روزنامه همچنین در کنار تصویری از ابوالفضل پورعرب از «شایعه‌سازی زشت درباره یک هنرمند» خبر داده است.

«افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی محصولات سایپا و ایران خودرو»، «مسافران و دانشجویان در لیست انتظار» و «قالیباف منتظر است» هم تیترهای نخست روزنامه جهان صنعت امروز است.

خراسان از «ورود مجلس به موضوع واردات ۱۳ هزار خودروی لوکس با ارز دولتی» نوشته است و کیهان هم از «گسترش نبرد آل خلیفه در خیابان‌های بحرین» خبر می‌دهد.
 
گزارش‌های انتخاباتی روزنامه‌ها: احمدی‌نژاد در قدرت باقی می‌ماند

روزنامه مغرب مصاحبه‌ای با صادق زیبا کلام انجام داده که موضوعش ماجرای تکراری این روزهاست که سرنوشت احمدی‌نژاد پس از انتخابات چه خواهد شد. در این مصاحبه که با نام «احمدی‌نژاد حتما در قدرت باقی می‌ماند» می‌خوانیم: «با توجه به گمانه‌زنی برخی نمایندگان مبنی بر صدور رأی عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد در جلسه سؤال از وی، پیش‌بینی شما از آینده سیاسی احمدی‌نژاد چیست؟

آنچه مسلم است احمدی‌نژاد چهره‌ای نیست که بتوان در سال‌های آتی او را «رئیس جمهور سابق» خطاب کرد. او حتما در قدرت باقی می‌ماند و برای این باقی ماندن هم دلایلی دارد. اول اینکه به لحاظ روحیه‌ای و شخصیتی تفاوت آشکاری با خاتمی و هاشمی دارد و اصلاً دوست ندارد خود را از لذت قدرت محروم کند و به همین دلیل، همچنان تحرکات سیاسی‌اش را به طور جدی ادامه خواهد داد. مسئله دیگر و البته مهم برای برای او، این است که اطرافیانش پرونده‌های مفتوحه‌ای دارند که تا به امروز با حمایت رئیس دولت مسکوت مانده‌اند و اگر احمدی‌نژاد حاشیه نشین شود، حتماً قوه قضائیه به آن‌ها رسیدگی خواهد کرد. پس می‌توانیم به راحتی این طور نتیجه گیری کنیم که احمدی‌نژاد برای دفاع از اطرافیانش که اتفاقاً یکی از مشخصه‌های فردی‌اش، حمایت همه جانبه از نفراتش است، نیاز دارد تا در ساختار قدرت باقی بماند. با این توضیحات باید گفت که احمدی‌نژاد به خروج از قدرت حتی «فکر» هم نکرده و نخواهد کرد واین اظهارات در حد‌‌ همان گمانه زنی است».
 
روزنامه جوان هم امروز به سراغ پرده‌برداری از برنامه حلقه انحرافی برای انتخابات رفته و در گزارشی با نام «فتنه و انحراف، همراه هم تا ناکجا آباد» می‌نویسد: «در عین حال مهم‌ترین سناریوی حلقه انحرافی برای انتخابات پیش روی سناریوی جذب است؛ طرحی که بر اساس آن انحرافیون می‌کوشند با نزدیک کردن خود به لیدرهای آرای خاکستری، عملا این آرا را به سمت سبد خود سرازیر کنند. این سناریو از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش نخست شامل نزدیکی سران این حلقه به لیدرهای نیروهایی است که در فتنه سال ۸۸ نقش‌آفرینی کردند و شرکت در انتخابات مجلس را نیز تحریم کردند. این بخش از آرای خاکستری همچنان برنامه تحریم برای انتخابات پیش رو را در دستور کار خود دارند اما حلقه انحرافی می‌کوشد با دست گذاشتن روی مسائل مورد علاقه این گروه عملا آن‌ها را ترغیب به شرکت در انتخابات کند. علاوه بر این انحرافیون می‌کوشند این موضوع را به این گروه القا کنند که موفقیت آن‌ها در انتخابات آتی، زمینه ساز تحقق آمال و آرزوهای آن‌ها می‌شود. در عین حال دومین بخش از سناریوی جذب مربوط به گروه‌هایی می‌شود که غالباً از وابستگان به اصلاح‌طلبان هستند و اگرچه تصمیم به حضور در انتخابات را دارند اما هنوز نتوانسته‌اند مهره‌ای تأثیرگذار که قابلیت جذب آرای عمومی را داشته باشد، معرفی کنند.
حلقه انحرافی مذاکرات خود را با این گروه نیز آغاز کرده و در تلاش است نظر آن‌ها را به نفع کاندیدای خود جلب کند و در عوض این دسته از اصلاح‌طلبان را نیز شریک دولت آینده خود کند».
 
اعتماد نیز مانند دیگر روزنامه‌های اصلاح طلب، امروز به سراغ گفته‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره طرح وحدت ملی‌اش رفته و از «پیشنهادات اصلاحی هاشمی رفسنجانی» چنین می‌نویسد: «روز گذشته رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، نخبگان و سرمایه‌های کشور اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی را سرمایه‌های اساسی و اصلی پیشرفت و توسعه کشور خواند و با ابراز تأسف از افراطی‌گری و مدیریت برخی افراد تندرو و ناکارآمد در کشور گفت: «پس از پیروزی انقلاب به تدریج بنیان‌های خوبی به لحاظ انسانی و مادی در کشور شکل گرفت و در عین کمبود سرمایه و امکانات، تولید و اقتصاد احیا و خودکفایی قابل قبولی محقق شد».

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی در کنار دو قشر مدیران و روحانیت اصیل را هدف کید و دشمنی مغرضان و قدرت‌طلبان منحرف خواند و تصریح کرد: «اگرچه افراطیون و باندبازان نتوانستند دلسوزان کشور اعم از مدیران کارآمد و علمای دلسوز و نیز دانشگاهیان فرهیخته را نابود کنند، اما آنان را متفرق و خانه‌نشین کردند و وضع کنونی جامعه، تا حدود زیادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان کارآمد کشور است».
انزوای ناخواسته نخبگان، در سخن هاشمی قطعا همگان را متوجه کسانی خواهد کرد که در سال‌های اخیر خانه‌نشین شده و غالبا مورد انتقاد و‌گاه مورد هجمه جریان حاکم هم قرار گرفته‌اند».
 
«اصولگرایان و آرا خاموش در انتخابات» هم عنوان گزارش یک سیاسی امروز رسالت است که در آن می‌خوانیم: «امروز نیز برخی سیاست‌های گروه انحرافی مثل حجاب، رابطه با آمریکا، دفاع از بی‌بندو باری مطبوعات و... یادآور تلاش نابه سرانجام برخی از فتنه گران در انتخابات گذشته است. اما پرسش اینجاست که آیا گروه انحرافی می‌تواند آراء خاموش را در انتخابات بیدار کند؟ و اصولگرایان چه می‌توانند انجام دهند. نوعا در توضیح رفتار انتخاباتی آرای خاموش در اغلب مردم سالاری‌ها عوامل مختلفی ذکر می‌شود اما به نظر می‌رسد این نوعی انتظار غیرواقعی است که عمده سرمایه‌گذاری‌های انتخاباتی روی آرای خاموش متمرکز شود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد اصولگرایان در چشم‌انداز انتخاباتی خود برای تحقق یک مشارکت گسترده در انتخابات دهم می‌توانند با تمرکز بر راهکارهای زیر تلاش مطلوبی را صورت دهند. ارزشهای انگیزشی و انگیزه‌های ارزشی نقش بسزایی را در توضیح رفتار انتخاباتی رای دهندگان ایرانی دارد. بدیهی است مشارکت سیاسی در مردمسالاری دینی یک ارزش بالاست و در شرع و عرف ایرانیان مسلمان جایگاه ویژه‌ای دارد. از منظر رهبر فرزانه انقلاب، حکومت اسلامی در امر اداره جامعه، روش خاص خود را دارد و نمی‌تواند با توسل به «روش‌های غربی» به اهداف خود نایل آید. علت این امر نیز در ارزش مدار بودن روش‌هاست و اینکه هر روشی، مبتنی بر ارزش‌هایی است که کاربرد آن را محدود می‌سازد. بنابراین از آنجا که حکومت اسلامی، ارزش‌های خاص خود را دارد، بدیهی است که باید روش حکومتی ویژه‌ای نیز داشته باشد. با این تفاصیل به نظر می‌رسد مراجع تقلید و نخبگان حوزه و دانشگاه در فاصله باقیمانده تا انتخابات می‌توانند ضمن تقویت فرهنگ سیاسی انگیزه‌مند در کشور به مبانی شرعی و ارزشی مشارکت سیاسی در نظام اسلامی بپردازند. بر اصولگرایان روشن است که با بلوغ تدریجی فرهنگ سیاسی جامعه در سی و سه سال گذشته رفتار انتخاباتی رای دهندگان ایرانی به سمت عقلانی شدن پیش رفته است».
 
احسان صفا‌پور هم امروز در گزارشی با نام «قالیباف منتظر است» این پرسش را مطرح کرده که شهردار تهران برای ریاست جمهوری نامزد می‌شود یا نمی‌شود، می‌نویسد: «نزدیک به دو سال می‌شود که از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به عنوان یکی از جدی‌ترین نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در محافل سیاسی و رسانه‌ای نام برده می‌شود. شاید از خیلی پیشتر نزدیک به هشت سال قبل هم کسانی بودند که او را یکی از گزینه‌های بعد از احمدی‌نژاد می‌دانستند. زمانی در دور دوم نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری او که نامزد پرامید دور اول انتخابات بود بعد از ناکامی ستادهای پر از امکانات خود را به هواداران احمدی‌نژاد بخشید تا او در رقابت با ‌هاشمی‌رفسنجانی شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد، هرچند این همراهی در سه سال گذشته تبدیل به یک رودررویی تمام‌قد شد و جبهه حامیان قالیباف یکی از سرسخت‌ترین منتقدان سیاسی ـ رسانه‌ای احمدی‌نژاد شدند. این روز‌ها اما نام قالیباف بیش از هر زمان دیگری و شاید بیش از هر شخص دیگری با انتخابات پیوند خورده است تا آنجا که یک وب‌سایت خبری نزدیک به اصولگرایان که گرداننده آن هم از افراد نزدیک به تیم رسانه‌ای شهردار تهران است، هفته گذشته از استعفا کردن قالیباف از شهرداری در آبان ماه و آمدنش به صورت تمام وقت و تمام قد به کارزار انتخابات خبر داد اما این خبر روز بعد از سوی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران یک شوخی رسانه‌ای خوانده شد».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی