بازدید 14259
طرح اسکان موقت زلزله زدگان به کندی پیش می‌رود + تصاویر

بحران مدیریتی که جای مدیریت بحران را گرفته!

وقوع زلزله شش ریشتری در اهر و ورزقان در کنار تلخی‌هایی که رقم زد، از این روی قابل توجه بود که به سرعت تبدیل به حرکتی مردمی شده و بسیج همگانی، بهترین شرایط را برای مدیریت بحران پدید آورد، اما اکنون و پس از گذشت نزدیک به دو ماه و نیم از آن واقعه، می‌توان دریافت که اگر آن عزم مردمی رخ نداده بود، زلزله روی داده تا چه اندازه می‌توانست ویرانگرتر باشد؟!
کد خبر: ۲۸۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵ 25 October 2012
نزدیک دو ماه و نیم از زلزله ویرانگر آذربایجان شرقی و تقریبا همین قدر زمان، از کلنگ‌زنی بازسازی مناطق زلزله زده توسط وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد، ولی ظاهرا هنوز راه عادی‌سازی اوضاع و احوال مردم در آن مناطق شناسایی نشده است؛ اینقدر که وعده وزیر درباره ساخت منزل در ۴۵ روز جایش را به اسکان موقت زلزله زدگان در کانکس داده، ولی این مهم هم به این زودی‌ها محقق نخواهد شد!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که مدتی است اخبار رسیده از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، حکایت از آغاز فصل سرما داشته و به گواه هوا‌شناسی، دمای هوا در برخی شب‌ها تا سه، چهار درجه بالای صفر کاهش می‌یابد، روز به روز بر نگرانی مردمان آسیب دیده از زلزله ۶.‌۲ ریشتری اهر و ورزقان افزوده می‌شود، چراکه هنوز برخی از ایشان در چادرهایی سکونت دارند که نه قادر به جلوگیری از نفوذ سرماست و نه می‌تواند در برابر باد و باران سرپناه متوسطی به شمار آید.

بدین ترتیب ظاهرا آنچه از‌‌ همان روزهای آغازین لرزش زمین در آن خطه قابل حدس و مورد تأکید بسیاری از مسئولان، از جمله جمله رئیس جمهور بود، بی‌هیچ تدبیر پیش‌گیرانه‌ای به وقوع پیوسته است؛ جایی که در خطه‌ای سردسیری، به گواه آمار و ارقام ابتدایی بالغ بر دوازده هزار واحد مسکونی تخریب شده بود که با توجه به زودرس بودن فصل سرما، باید هر چه زودتر با اسکان موقت زلزله‌زدگان ساماندهی شود.

حجم ویرانی‌ها حکایت از کاری گسترده برای بازسازی مناطق زلزله زده داشت؛ اما وزیری که پس از وقوع رویداد کشور را به مقصد عربستان ترک کرده و پس از بازگشت به کشور در آن دیار حضور یافته بود، هشت روز پس از وقوع زمین لرزه، کلنگ بازسازی را به زمین کوبید و وعده داد که در حد فاصل عید فطر تا عید قربان، بازسازی همه واحد‌ها در این منطقه به پایان برسد؛ «مردم باید بدانند با تجربه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اهتمام استانداری آذربایجان شرقی بازسازی همه واحدهای مورد نیاز در ۴۵ روز امکان‌پذیر است».

این سنگ بزرگ در حالی نشانه‌ گیری شده بود که از‌‌ همان روزهای نخست، راهکارهایی مانند اسکان موقت مردم آسیب دیده در کانکس و خانه‌های پیش ساخته مطرح شده و حتی برخی که نسبت به وعده‌ها مثبت‌اندیش‌تر بودند، پیشنهاد ساخت یک اتاق برای هر خانواده پیش از فصل سرما را مطرح کرده و به هیچ وجه رویای پایان ساخت و ساز در ۴۵ روز را محقق شدنی نمی‌دانستند.



جو پدید آمده به گونه‌ای پیش می‌رفت که از یک سو کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و نگرانی از شیوع بیماری‌های واگیردار در آن مناطق مطرح بود و از سوی دیگر، برخی از مسئولان چنان وعده‌های پر آب و تابی می‌دادند که گویی همه امور در سوابق قبلی هم بر وفق مراد به پیش‌ رفته بوده؛ از کسانی که می‌گفتند با بازسازی، مناطق خسارت دیده را بهتر از پیش می‌کنند تا افرادی مانند مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی که برای واحدهای ۴۵ روزه، از تعیین متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر مربعی خبر می‌داد و می‌گفت: «در صورت درخواست افراد، این مساحت‌ها با هزینه شخصی صاحبان منازل قابل افزایش است»!

این دست شعار‌ها در حالی سر داده می‌شد که ظاهرا تا آن زمان کسی از میزان دقیق خسارات وارده خبر نداشت؛ بدین ترتیب باید تا نیمه‌های مهر ماه (دقیق‌تر؛ شانزدهم مهر ماه) زمان بگذرد تا رییس سازمان مدیریت بحران کشور به ایرنا بگوید: «این زمین لرزه در وسعتی معادل چهار هزار و سیصد کیلومتر مربع رخ داد و نزدیک ۳۰۹ روستا را دچار آسیب کرد. بنیاد مسکن برای تأمین سرپناه همیشگی با تمام توان وارد فعالیت‌های ساخت و ساز شده و دوازده استان معین را برای این امر به منطقه کشاند اما با توجه به افزایش واحدهای احداثی در این منطقه، ساخت و ساز این واحد‌ها با کمی تأخیر در حال انجام است و برای رفع این مشکل از کانکس‌های ارسالی برای اسکان زلزله زدگان استفاده می‌شود».

قدمی در توضیح بیشتر درباره تاخیر اندک (!) در امر ساخت و ساز و تغییر موضع به استفاده از کانکس بعد از دو ماه، گفت: «در مرحله نخست، قرار بود سه هزار و پانصد واحد مسکونی آسیب دیده ساخته شود که با افزایش تقاضا، این تعداد به حدود بیست هزار واحد روستایی و دوازده تا سیزده هزار واحد شهری افزایش یافت. با توجه به در پیش بودن فصل سرما و لزوم اسکان مناسب زلزله زدگان، نزدیک به دوازده هزار دستگاه کانکس به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی فرستاده شده است».

به عبارتی بهتر، دوازده هزار کانکس در حالی به منطقه فرستاده شده تا جایگزین خانه‌های ساخته نشده بشود که دو ماه از وقوع رویداد گذشته و چند مورد آتش سوزی در چادرهایی که از زور سرما طعمه آتش ناشی از وسایل گرمایشی شده، چندین و چند بیمار که از نزدیک بودن چادر‌ها و سرایت عفونت مبتلا شده‌اند و اتفاقاتِ تلخ ریز و درشت دیگری به وقوع پیوسته است.

تلخ‌تر اینجاست که آمار رییس سازمان مدیریت بحران کشور، کمتر شباهتی با اعداد و ارقام اعلامی توسط بنیاد مسکن نشان می‌دهد؛ در شرایطی که عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن از دوازده هزار واحد مسکونی تخریب شده در این واقعه خبر می‌داد، قدمی از قرار گرفتن ۳۳ هزار واحد (بیست هزار واحد روستایی و دوازده تا سیزده هزار واحد شهری) در دستور کار خبر داده و فرستادن دوازده هزار کانکس را من باب جایگزینی واحدهایی می‌خواند که در ساختشان تأخیر روی داده است!

جدا از این سخن‌ها، برخی از حاضران در مناطق زلزله زده خبر می‌دهند که کانکس‌های ارسالی به دلایل متعدد، قابلیت برقراری شرایط نسبتا عادی برای زلزله‌زدگان نداشته و پخش آن‌ها در منطقه، بیشتر حکم رفع مسئولیت داشته تا پیشگیری از فصل سرما.

ادعایی که تصاویر فرستاده شده از منطقه بر آن مهر تأیید می‌زنند؛ از یک سو هنوز هستند کسانی که کانکسی از محموله دوازده هزارتایی نصیبشان نشده و طبیعتا هنوز چادرنشین هستند و از سوی دیگر، کانکس‌هایی که قرار است پناهگاه زمستان‌های سایر مردم مصیبت زده و مال از دست داده باشد؛ اما اینقدر زود به منطقه فرستاده شده‌اند که ‌گاه در و پنجره‌ای به خود نمی‌بینند!













تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۲۸
سلام
ضمن تشکر از تابناک و کلیه رسانه هایی که خبر زلزله زدگان را پوشش می دهند، بنده فرزند یکی از روستائیانی هستم که در زلزله خانه شان آسیب دیده است و در حال مقاوم سازی هستیم. مشکل اکنون مشکل نبود منابع و مصالح نیست بلکه بوروکراسی خود ساخته ناظرانی است که نه از روی جدی گرفتن استانداردها بلکه برای اینکه بگویند ماهم هستیم. جلوی سرعت ساخت و ساز را گرفته اند و در این میان به یکی می گویند بساز به یکی می گویند بایست تا ما دستور بدهیم. این در حالی است که بعد از چند روز با شدید تر شدن یخ زدگی ساخت و ساز متوقف خواهد شد. بنده قسم می خورم که اگر ساخت و ساز را به خود اهالی واگذار می کردند و نظارت می نمودند الان همه واحدها ساخته شده بود. درد زلزله از یک طرف، تکبر و خودبزرگ بینی به اصطلاح مهندسان از یک طرف موجب می شود که کارها پیش نرود. لطفا به عنوان اولین گام، نظارت کافی بر عملکرد مهندسان و پیمانکاران اعمال شود. دولت تاجایی که توانسته مصالح و منابع در اختیار گذاشته . نمی دانیم درد خودمان را به چه کسی بگوییم
از تابناک و سایر رسانه ها کمک می خوهیم تا بین مردم بروند و با چشم خود ببینند که چه اتفاقاتی می افتد. حاضرم راهنمایی بیشتر کنم
مديريت بحران ، مديريت بحران ، همش داستانه .
تابناك جون !
اين خبر درسته كه يه كاميون چادر اهدايي ارسالي از سوي يكي از كشورها به مناطق زلزله زده ؛ گم شده ؟
اون آقای وزیر اگه احساس مسولیت میکنه باید توی همون چادرها ساکن بشه تا کارساخت وساز تموم شه.
خیلی از این افراد میتونند به صورت خود ساز کار کنند و با گرفتن وام بنیاد مسکن 12.5 میلیونی حتی اگر یک میلیونم نداشته باشند می تونند حدود 40 متر بنا بسازند خودشون رو از شر این سرما نجات دهند
سلام .همکاران عزیزم.من طی یکماه نیم گذشته از مناطق زلزله زده سه بار بازدید کردم.اینکه وزیر راه و معاون اول رییس جمهور در مورد بازسازی مناطق زلزله زده حرفهای تبلیغاتی و غیر کارشناسی ایراد کردند هیچ شکی وجود نداره.اما شما هم به واسطه استفاده ابزاری از این عکسها واقعا راه درستی رو طی نمیکنید.واقعا امکان بازسازی با سرعت بیشتر امکان نداره و مردم هم اکثرا در حال کمک به عوامل بازسازی هستند.
پس زلزله تهران چه بشود!
همون بهتر که از تهران اومدیم شمال
آ ه ه ه ه ه از صمیمه قلبم
نمیشه یه ستاد مردمی راه انداخت تا داوطلب ها برن اوجا کمک به ساخت و ساز کنند به دور از هرگونه کار سیاسی مطمئنم اگر همچین راهی باز بشه مردم حاضرن در صورت وجود یک هماهنگ کننده با پرداخت پول رفت و آمد و اسکان در منطقه به یاری هموطنان عزیز برن فقط یه هماهنگ کننده می خواد این امر
این درماندگی مدیریتی است و 2 هشدار را در پی دارد . اول اینکه باید مانند بسیج اوایل انقلاب مردم وارد عمل شوند و هموطنانمان را نجات دهند و دوم اینکه دولت درقبال بحران کارایی ندارد
تابناک جان به نظر من بهتره در یک اطلاعیه از مردم بخوای تا به کمک اون بیچاره ها برسن.
حاضرم یک هفته دانشگاه نرم و برای کمک به اون عزیزان در اونجا حضور پیدا کنم. آدم یک لحظه تو سرما قرار میگیره به امید هوای گرم خونه دلش خوشه.
اون بیچاره ها با اون هوا
واویلا
باسلام قبل ازآنکه سرما ازهموطنان تلفات بگیردکارهای زیررامی توان انجام داد:. 1-اسکان درساختمانهای مسکن مهر شهرهای اطراف ولونیمه تمام 2-اسکان درساختمانهای دولتی، مهمانسراها وهتلها ومراکزجهانگردی درشهرهای اطراف وتبریز ولودرحدیک اتاق 3-مهاجرت دسته جمعی بویژه زنان وکودکان واسکان در شهرهای زیارتی مانند مشهد وقم ونیز مناطق گرمسیر مانندجنوب کشور درفصل سرما واتمام ساخت وساز
سلام کاش بسیج عمومی میدادند تا خود مردم دست بکار میشدند واقعا خیلی ناراحتیم که هموطنامون در رنج هستنند تورو خدا به مسولین بگید این مردم تمام مشگلات را حل کردند وشمارا سر کار اوردند پس دست بجنبانید شما ی ساختمان به ان عظمت را برا غیر متعهدها در کمترین زمان ساختید چون میخواستید پس الن هم نمی خواهید وگرنه میشد
وقتي بعدازاين واقعه زلزله هركسي درهر مرتبه اي دربازسازي خانه هاي ويران شده بدون درنظرگرفتن تمامي جواني لب به سخن گشوده واظهارات غيرتخصصي ميكند و مردم زجرديده مناطق زلزله زده متوقع كرده وموجب ميشودعوامل بازسازي زحمتكش بازسازي زير سئوال رفته وايجاد بدبيني شودهرانسان عاقلي ميدانست كه اين همه خرابي در2ماه قابل بازسازي نيست ولي ايرادي كه ميتوان گرفت چرانبايدمسئوليني كه ساليان سال درامر بازسازي ازتجربه وعلم كافي برخوردارند تابحال بادرنظرگرفتن وضعيت آب وهوايي وجغرافيايي مناطق مختلف كشورعزيزمان تدابيرلازم وكافي رادرامرسوانح طبيعي نينديشيده اند
جمعه قبل به روستای چوپانلار در شهرستان ورزقان رفته بودیم
هوا فوق العاده سرد بود و شبها زیر صفر می باشد
متاسفانه عملیات ساخت و ساز بسیار کند است و به جرات می توان گفت که با این روند حتی تا پایان سال هم بسیاری از خانه ها تمام نخواهد شد
مدیران بنیاد مسکن نیز فقط به دنبال رفع مسئولیت هستند و به مشکلات روستاییان توجهی ندارند
سايت محترم تابناك
با سلام به عنوان يكي از اهالي يكي از روستاهاي حومه ورزقان اطلاعات ذيل را در اختيارتان قرار ميدهم و مطمئن باشيد كه از اطلاعات و آمارهاي همه مسئولان دقيقتر و واقعي تر است .
1 - در مسير جاده خواجه - ورزقان (هفته اي دو روز تردد مي نمايم )كه اصلي ترين تلفات زلزله اتفاق افتاده است حدود ده پارجه روستاي تخريب شده ( آبادي سابق ) قرار دارند كه حداكثر تلاش دولت جهت بازسازي اي اين مناطق ( به دليل در مسير قرار گرفتن دوربين هاي صدا وسيما و رهگذران ) به كار گرفته شده است لكن حتي ده درصد خانه هاي اين روستاها نيز تكميل نشده و 90 درصد بقيه فعلا در كانكس و چادر هستند . حالا شما حساب كنيد كه وضعيت روستاهاي دور از مسير تردد در چه وضعيتي هستند .
2 - كانكس هايي كه تحويل ميدهند ؛ اكثرا فاقد در ب و پنجره ميباشد كه قرار است بعدا تحويل بدهند .
3 - باز در روستاي ما حدود ده در صد اماكن در مرحله ديوار كشي ؛ حدود 15 درصد در مرحله فونداسيون ؛ حدود 20 درصد در مرحله پي كني و حدود 50 درصد نيز هنوز كاري انجام نشده است .
4 - باز در روستاي ما به ده در صد خانوارها ( آنها كه داراي كمك و زور و ... ) هستند كانكس تحويل داده اند و به ده درصد هم يكماهي ميشود كه پايه هاي كانكس را تحويل داده اند . و بقيه هيچ .
5- اما در روستاي ما به همه خانواده ها چادر داده اند ( و حتي كساني هستند كه دو يا سه تا چادر اضافي براي روز مبادا گرفته اند ) و براي كساني كه از تبريز مراجعت نموده اند نيز چادر داده اند و حتي يكنفر از شهر برگشته ها صحبت ميكرد كه براي يكسال ذخيره آب معدني و كنسرو و آفتابه داريم .
پيامبر ص: وعده دادن نوعي از دِيْن است. واي بر كسي كه به وعده خود عمل نكند، واي بر كسي كه بر وعده خودعمل نكند.
با سلام
من یه پیشنهاد داشتم اگه مسئولین مربوطه با در نظر گرفتن لزوم حفاظت از سرما و کمبود امکانات را به عنوان یک واقعیت قبول کنند و صرفنظر از واقعیت تلخ موانع اداری در مواقع بحرانی , میتوان جمیت زلزله زده و مسکن از دست داده را به سرعت به مناطق گرمسیر و هموار جنوب ( بندر عباس و چابهار و . . . ) انتقال و در چادر اسکان داد بدیهی است با تثبیت اوضاع و استقرار جریان عادی در این ارودگاهها مردان خانوار میتوانند برای ادامه بازسازی و پیگیری امور مربود به حضور خود در سر خانه خود در منطقه زلزله زده در محل حاضر شوند در نظر داشته باشیم در شرایط عادی هم بسیاری برای کار برای مدت طولانی به محلی بسیار دور از خانواده عزیمت میکنند و هر از چند گاهی به خانواده سر میزنند .
شكي نيست كه با اين وضعيت نهاد هلال احمر وچادر هاي آن وبنياد مسكن بهمراه وزارت مسكن و مديريت بحران ما دقيقا 500 سال شايد هم 5000 سال عقب هست اگر همين چادر هاي عصر حجري حداقل ضد حريق و ضد آب مي بودند شايد مي شد در سرما هم با همين چادر ها سر كرد ولي متاسفانه ما كجاييم و ديگران كجا؟ آنوقت آقايان شعار مي دادند كه ما به كمك هيچ كشوري نياز نداريم
سلام ادعاي وزيرراه وشهرسازي مبني برساخت 45روزه عملي نشده است ايشان بايد خودومسئولين استاني سريعا استعفا دهند
ای کاش به اتاقهای فکر و استراتژی های درست قابل اجرا بها میدادیم. در اینجا خلاء اطلاعاتی بزرگی مشاهده می گردد. تحلیل درست از وضعیت موجود، مسئولیت پذیری نه مدیریت کارمندی و توپ را به زمین دیگران انداختن و رفع مسئولیت کردن.

در ضمن برای اینگونه موارد مملکت ما نیاز عمیقی به توسعه شرکتهای تولید کننده خانه های پیش ساخته در مقیاس وسیعی دارد.
تا بوده همين بوده. هنوز بم در دست بازسازي است. وقتي مسؤولان خودشان در خانه گرم و نرمشان راحت هستند چطور بايد درد سرما و بي مكاني را حس كنند. سير از گرسنه خبر نداره.
معاون رياست محترم جمهور در همان روزهاي اول زلزله گفتند که دو ماهه تمام خرابي ها را آباد مي کنند، مثل همه دعده ها اين هم تو خالي بود، بنده خدا زلزله ردگان چه مي کشند توي اين فصل سرما.؟
یه خورده انصاف هم لازمه ، همه سازمانهای مسول که پای کارند، همه جا پر از وسایل ساخت و سازه ، دیگر اینکه سرعت ساخت و ساز هم باید منطقی باشه ، از طرف دیگر یه کم همت بیشتر مردم ساکن منطقه را می طلبد وانصاف ساکنین فصلی که متاصفانه ....!!!
دولت تاجایی که توانسته مصالح و منابع در اختیار گذاشته .همه جا پر از وسایل و امکانات ساخت و سازه .... در هیچ جای دنیا پیشرفت و کمک رسانی تا این حد امکان نداره ولی متاسفانه ساکنین فصلی این مشکلات را به بار آورده اند
از همه بهتر ودر كنار مردم بودن از همان روز اول تا امروز هلال احمر حضور پر رنگ داشته
نمونه كاراي بازسازي را در بم ببينيد. اينهمه دزدي ننگ است.
مدیریت بر مبنای هنر و رویه کدخدامنشی اینگونه است. و در عین حال میتوانستید مطرح کنید بهترین مدیریت و مدیریت بحران.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل