بازدید 12590

صداي طبل مهم است يا صداي «يا حسين»

کد خبر: ۲۸۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱ 20 November 2012
طبل‌هايي كه صدايش از صداي عزاداران بيشتر است.بلندگوهايي كه صداي نوحه خوان را چند برابر مي‌كند اما صداي همخواني عزاداران كمتر به گوش مي‌رسد و حتي نوحه‌هايي كه اشعار نامناسبي هم دارد و بسياري موارد ديگر كه باعث مي‌شود از حقيقت و واقعيت عزاداري دور شويم....

به نوشته جام جم آنلاین عزاداري براي امام حسين (ع) مدتي است كه با رفتارهايي همراه گشته كه هيچ سنخيتي با روح محرم و عاشورا ندارد، به همين خاطر است كه بايد در اين زمينه بازگشتي داشته باشيم به عزاداري سنتي همان عزاداري كه پيش از اين در كشورمان برگزار مي‌شد.بدعت‌هايي در اين زمينه گذاشته شده است كه بوي تحريف و دسيسه از آن بر مي‌آيد.

ورود برخي ابزار و روش‌ها از جمله خواندن نوحه‌ها به سبك موسيقي امروزي و پاپ،طبل‌هايي كه صدايش از صداي عزاداران بيشتر است.بلندگوهايي كه صداي نوحه خوان را چند برابر مي‌كند اما صداي همخواني عزاداران كمتر به گوش مي‌رسد و حتي نوحه‌هايي كه اشعار نامناسبي هم دارد و بسياري موارد ديگر كه باعث مي‌شود از حقيقت و واقعيت عزاداري دور شويم.

اگر اين مواردي كه مطرح شد از عزاداري‌هاي كنوني كه شكل مدرن به خود گرفته است حذف شود و يا حتي كمتر مورد استفاده قرار گيرد، هيچ خللي در برگزاري آيين باشكوه عزاداري حسيني ايجاد نمي‌كند بلكه باعث مي‌شود تا با بازگشت به سنت ديرين عزاداري روح واقعي آن براي نسل امروزي نيز زنده شود.

خبرنگار جام جم آنلاين در گفت وگو با چند تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی ضمن بررسي ويژگي عزاداري ايام محرم به ضرورت پرهيز از برخي رسوم غلط پرداخته است .

چاپ تصاوير بعنوان تمثال امام حسين (ع) از آسيب هاي جدي عزاداري است

بيژن نوباوه معتقد است كه هر چه مراسم عزاداري ايام محرم بدور از ريا و آسيب ها باشد مي‌تواند به عظمت و شكوه دين اسلام و قوام مملكت بيفزايد.

نماينده تهران گفت: عزاداري سالار شهيدان مراسم سنتي مذهبي و آئين ما شيعيان است كه ريشه در فرهنگ تاريخي و اسلامي ما دارد و بايد باشكوه و عظمت خاصي برگزار شود.

وي با اشاره به عزم دشمنان براي تهاجم فرهنگي به كشورمان، اظهارداشت: اگر چه دشمنان در تهاجم فرهنگي نتوانستند به اعتقادات ما آسيب برسانند اما در تلاش هستند در نوع اعتقادات و ايمان مردم تغيير رويكرد ايجاد كنند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس اضافه كرد: مراسم عزاداري محرم و سالار شهيدان از اين نوع آسيب هاي دشمنان مستثني نيست و در اين زمينه چاپ عكس و تصاوير به عنوان تمثال امام حسين (ع) و سرداران عاشورا از آسيب‌هاي جدي و اساسي به شمار مي رود.

نوباوه تأكيد كرد: استفاده از وسايل لهو و لهب كه منجر به كاهش شور و هيجان در عزاداري مي‌شود و ما را از روش هاي عزاداري سنتي و مذهبي دور مي‌كند بايد بپرهيزيم.

علم كشي در دين اسلام معنا ندارد

فاطمه رهبر هم معتقد است كه عزاداري سنتي بهترين عزاداري براي سالار شهيدان است و هيئت هاي عزادار بايد به اين شيوه توجه داشته باشند.

وي با بيان اين كه علم كشي در دين اسلام معنا ندارد، اظهارداشت: ما تاكنون نديديم كه هيچ يك از علما از قمه زني و يا علم كشي تعريف و يا آنرا تاييد كنند. اينها در عزاداري جزو رسوم غلط محسوب مي‌شود كه بايد از كنار گذاشته شود.

نماينده تهران اضافه كرد: عزاداري براي امام حسين (ع) بايد خالص و به دور از هرگونه ريا و تزوير باشد و نبايد اين روزهاي عزيز را به برخي ظواهر غلط آلوده كرد.

رهبر تصريح كرد: هيئت هاي عزادار و مردم بايد به نصايح علما و مراجع تقليد توجه كرده و در اين مراسم صرفاً به درس آزادگي و ايستادگي امام در مقابل ظلم و جنايات توجه داشته باشند.

قمه زني يك نوع خود آزاري است

نقوي حسيني هم معتقد است كه قمه زني يك نوع خود آزاري است كه از سوي علماي دين اسلام نفي شده است و علم كشي هم هيچ تناسبي با دين مبين اسلام ندارد.

وي تأكيد كرد: بايد از حاشيه ها در عزاداري پرهيز كرد و صرفاً به پيام عاشورا و هدف از قيام امام حسين(ع) كه زنده نگه داشتن دين اسلام و اجراي دستورات آن است توجه كرد.

نماينده ورامين افزود: ما در مراسم عزاداري امام حسين (ع) بايد نشان دهيم كه دچار حزن و اندوه هستيم و اين حزن و اندوه را در رفتار و كردار خود نشان دهيم نه اينكه با برخي اقدامات موجب تنفر مردم از دين اسلام شويم.

نقوي حسيني با بيان اينكه عزاداري امام حسين (ع) داراي يك سابقه تاريخي است تأكيد كرد: متأسفانه در طول تاريخ برخي رسوم غلط به اين مراسم اضافه شد كه بايد از آنها پرهيز شود.

ولايت پذيري و اجراي دستورات دين اسلام پيام واقعي عاشورا بود

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس هم معتقد است كه در ايام محرم بايد از رسوم غلط پرهيز شود و صرفاً به پيام محرم و عاشورا توجه داشت.

عبدالرضا عزيزي با بيان اينكه ولايت پذيري و اجراي دستورات دين اسلام پيام واقعي عاشورا است تصريح كرد: وقتي امام حسين (ع) در آن شرايط سخت كربلا به حضرت ابوالفضل دستور مي دهد كه برو آب بياور و آن حضرت بلافاصله اطاعت مي‌كند اين به معناي ولايت پذيري است.

وي خاطرنشان كرد:در عزاداري امام حسين (ع) بايد به اين پيام ها توجه داشت نه اينكه علم كشي به راه انداخت و يا قمه زد.

نماينده شيروان با بيان اينكه قمه زني حرام است، اضافه كرد: قمه زني هيچ جاذبه‌اي ندارد و حتي موجب دافعه مي‌شود.

عزيزي با انتقاد از راه اندازي علم هاي بزرگ در مراسم عزاداري، تصريح كرد: اين علامت هاي بزرگ هم جز بيماري براي حمل كنندگان آن هيچ فايده‌اي ندارد و اميدواريم كه راه اندازي علم ممنوع شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۱۰
یادم هست استاد ما 20 سال پیش این موارد را به تفصیل در تمام مجالس تذکر و هشدار داده بود .ولی کو گوش شنوا چون به عمق فاجعه توجه کرده بود.و اثرات نامناسب این نوع عزاداری را گفته بود.
احسنت... بخدا این ماه عزیز و مفاهیمش رو تحرف داره میشه و به سمتی دیگر داره میره... این کارها که جوانان رو جذب کنند ولی هیچ مسئله ای در آن برای جوانان مهم نباشد جز طبل زدن و علم کشی و نوحه به سبک خوانندگی، تمام عظمت و دلایل این ماه و امام حسین (ع) و اهل بیت رو در مسیر دیگه قرار میدهد و بجای علت و مظلومیت آن حضرت و اهل بیت (ع) مسائل دیگر را نشان میدهد...
همین مساجد با مداحان مختلف در محل ما که در نزدیکی بیمارستان هم هست تا پاسی از شب با صدای بلندگوها که تا چند محل آنطرف تر هم میرود علاوه بر طبل زدن و مداحی های خوانندگی مانند کار دیگر نمی کنند و فرزند من وقتی از من میپرسد این کار درست است من میگویم نه و برایش از عظمت و عشق راستین امام حسین (ع) میگویم و به حسینه یکی از عزیزان میرویم که هنوز هم بصورت سنتی مراسم برگزار میکنند و حاج آقایی که در آن محل از شکوه این ماه میگوید و فرزندم در آن محیط با تفاوت ها آشنا میشود...
از عزیزان خواهش میکنم که بجای این مسائل که حاشیه شده و رنگ و عطر واقعی این ماه عزیز رو کمرنگ کرده و ظاهری شده به اصل بپردازند...
با تشکر از تابناک برای قرار دادن این مطالب
امیدوارم به حق عظمت تمام اهل بیت (ع) همه این موارد درست شود...
خدایی اینو راست می گی اینقدر به حاشیه می پردازیم که اصل فراموش کردیم باید متعادل گام برداشت
رندی میگفت... با این کارها ما امام حسین رو مثل نقطه ای در دوردست میبینیم...اما واقعیتش اینه که امام حسین مارو مثل نقطه ای در دوردست میبینه.....به امید روزی که ما برگردیم
با سلام
لطفا این مطلب را منتشر کنید.
سال گذشته متاسفانه دختربچه پنج ساله یکی از آشنایان، بدلیل ترس ناشی از شنیدن صدای طبل بسیار بسیار بزرگ عزاداری هنگامی که او و مادرش در خانه تنها بودند (طبلی که انصافا با هر ضربه خانه را به تکان می آورد) دچار لکنت زبان شد و هنوز هم دچار اختلالاتی در گفتار می باشد.
آقا !بخدا ما هم عذاداریم و عذاداری رو درست بجا میاریم!این چه رسمیه که تو برخی محلات پایین شهر چندتا بچه مدرسه ای که هر کدومشون هم طبلی دست گرفتند،عصر و غروب تو وسط خیابونهای اصلی راه میافتند و ترافیک براه میکنند.این وسط فقط این وقت و انرژی(سوخت) این همه جمعیت تو ترافیک مونده،از بین میره و یه بدبختی هم مثل من که بعد 2 روز کاری میخواد زودتر به خونش برسه دیگه اعصاب واسش نمیمونه.آقا!قانونی وجود نداره!یا مجری قانون نداریم×!؟یا اصلا کار درستو اون چندتا بچه میکنند و ما غافل از امام شهیدمون شدیم!!!
بعضي از اين طبل ها اونقدر بزرگ هستند كه شب هاي محرم دارن با وانت جابه جاشون ميكنن .... واقعا جاي تاسف داره
بعضي ها شايد بگن كه نه اين عشق و شور حسيني هست كه اونها دارن اين كارها رو ميكنن ولي من خودم به شخصه قبول ندارم
زنده یاد دکتر شریعتی چه قشنگ گفت از بس به تشنگی امام حسین گفتیم اصل مطلب رو فراموش کردیم که چرا امام حسین به کوفه هجرت کرد
رحمت به اون شيري كه خوردي بيا ببين در محل ما فقط 2 ساعت طبل مي زنند كه اونو دادند دست يك عده پسر بچه 10 تا 15 ساله
واقعا اگه شبی یک مریض اورژانسی نیاز به دکتر و بیمارستان داشته باشه با این ترافیکی که هئیتها تو خیابون تا ساعت 1 شب را میندازن چه باید کردیا مریضی که نیاز به آرامش داره با صدای طبل چیکار کنه. واقعا این مرام امام حسین بود که این مدعیان باعث ناهنجاری و سلب آسایش و آرامش مردم میشن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر