بازدید 23806

نامه وزارت‌خارجه آلمان درباره تحریم دارویی ایران

تحریم دارویی ایران، موضوعی است که همواره از سوی کشورهای تحریم کننده ایران انکار شده است؛ تحریمی که خود آنان آن را مغایر با موازین انسان دوستانه می‌دانند.
کد خبر: ۲۸۸۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷ 03 December 2012
وزیر خارجه آلمان از بانک‌های این کشور خواسته است، اجازه نقل و انتقالات مالی را که مربوط به موارد حقوق بشری و بشر دوستانه با ایران می‌شود و در واقع در زمره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نیست، صادر کنند.

به گزارش «تابناک»، نشریه فرانکفورت آلگمین، روز یکشنبه در گزارشی نوشت که وزیر خارجه آلمان در نامه‌ای به بانک‌های این کشور گفته است که این بانک‌ها باید به بستن نقل و انتقالات مالی با بانک‌های ایرانی پایان دهند، زیرا این امر مانع از ورود دارو و کالاهای پزشکی به ایران شده است.

این نامه که توسط «امیلی هابر»، یکی از دیپلمات‌های وزارت خارجه آلمان به رئیس انجمن فدرال تعاونی بانک‌های آلمان فرستاده شده، از بانک‌های این کشور خواسته است تا این امر را بررسی کنند که از چه راهی می‌توانند به تسهیل نقل و انتقالات مالی با بانک‌های ایرانی برای اهداف بشر دوستانه کمک کرده و این امر را مورد توجه قرار دهند.

هابر در این نامه نوشته است: البته روشن است که هم‌اکنون شماری از بانک‌های آلمان با توجه به وضعیت سیاسی جاری و تحریم‌های اتحادیه اروپا، از انجام این کارها و نقل و انتقالات مالی با بانک‌های ایرانی سر باز می‌زنند.

سپس هابر اطمینان داده که تحریم‌های اتحادیه اروپا، به هیچ وجه قصد فشار بر شهروندان ایرانی را ندارد و در نتیجه کالاهای اساسی و دارو از تحریم اتحادیه اروپا جدا شده‌اند.

گفتنی است، این نامه تقریباً به فاصله چند هفته پس از اعلام سفر جنجالی سیاستمداران آلمانی در اواخر اکتبر به ایران برای بررسی وضعیت حقوق بشری که با مخالفت آمریکا و اسرائیل روبه‌رو شد منتشر می‌شود.

در همین حال، برخی از منتقدین دولت آلمان، انتشار این نامه را گامی در راه گسترش ارتباطات تجاری بین آلمان و ایران می‌دانند.

این گزارش می‌افزاید، مضمون این نامه حاکی از آن است که سخت‌گیری در قانون تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای بوده که بانک‌های آلمانی را حتی از انجام نقل و انتقالاتی که عملا شامل موارد تحریمی نیست، بر حذر داشته است. درواقع انتشار این نامه به معنای پذیرش این سخت‌گیری و نقض حقوق بشر در ایران در پی اعمال تحریم‌هاست.

اما پس از مشکلات عدیده‌ای که بعد از تحریم مالی کشور درباره واردات دارو به کشور وارد شده بود، نامه‌نگاری‌های متعدد و انتقادات شدید از تحریم‌های غرب علیه کشور ـ که منجر به بروز این مشکلات شده بود ـ در برخی رسانه‌های خارجی نیز بازتاب گسترده داشت و در بیرون کشور نیز بسیاری به این نحوه برخورد تحریم‌ها با مسائل حقوق بشری در ایران انتقاد کردند.

این در حالی‌ است که طراحان و مجریان تحریم علیه ایران، بار‌ها اشاره کرده‌اند که این تحریم‌ها مستقیم دولت ایران را هدف قرار داده است و فشاری بر شهروندان ایرانی نخواهد آورد.

با توجه به این مسائل و انتقادات داخلی و خارجی از پیامدهای حقوق بشری تحریم علیه کشور، گویا به تدریج این مشکلات در حال حل و فصل شدن است و بنابراین، چندی پیش، مدیر کل نظارت بر داروی وزارت بهداشت از آغاز ورود محموله‌های دارویی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار به کشور و رفع کمبودهای اخیر دارویی خبر داد.

وی گفته بود: واردات هوایی این محموله‌های دارویی از هفته گذشته آغاز شده و به تدریج تا دو هفته آینده، شاهد ورود همه این دارو‌ها به کشور خواهیم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس