بازدید 1907

ایران مدافع تفکر صلح در خاورمیانه است

کد خبر: ۲۹۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲ 05 January 2013
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایده شکل‌گیری ناتو در دنیا را منسوخ‌شده دانست و تصریح کرد: تشکیل ناتوی عربی در راستای تقویت قومیت‌گرایی در منطقه به شمار می‌رود و مذموم است.

منصور حقیقت‌پور درباره پیشنهاد مرسی به کشورهای عربی برای ایجاد ناتوی عربی در خاورمیانه گفت: زمانی‌که ناتو در اروپا تشکیل شد، جهان دو قطبی شرق و غرب وجود داشت و قطب ورشو و ناتو شکل گرفت و با توجه به اینکه امروزه جهان دوقطبی از بین رفته، ضرورت دارد زمینه جمع‌آوری ناتو هم فراهم شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌اندازی ناتوی عربی در منطقه معقول و مناسب نیست؛ افزود: امروزه دنیا به سمت حل مسائل از طریق راه‌های دیپلماتیک و سیاسی رفته و اینها اگر به دنبال بهبود وضعیت خاورمیانه هستند، باید تجمیع قوای جهان اسلام را طرح‌ریزی کنند نه ناتوی عربی را.

وی با اشاره به اینکه دیرزمانی است که توسعه اندیشه ناتورالیستی تمام شده، تصریح کرد: تنها در یک شرایط می‌توان ناتوی عربی را موثر دانست که هدف نهایی آن تجمیع قوای اعراب برای براندازی رژیم اشغالگر قدس باشد؛ ولی چنین بافتی در ترکیب کشورهای عربی دیده نمی‌شود و نتیجه عملی شدن چنین ایده‌ای، آن خواهد بود که یک بچه‌ناتوی اروپایی در خاورمیانه شکل گیرد که مذموم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تشکیل ناتوی عربی را در راستای تفکر پان عربیسم توصیف و بیان کرد: ناتوی عربی اختلافات قومی و ملیتی در خاورمیانه را تشدید می‌کند و به دنبال انجام دادن مأموریت‌های منطقه‌ای ناتوی اروپایی خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم، ادامه داد: با توجه به وجود جریانات مهم ترکی و غیرعربی در خاورمیانه که در ناتوی عربی قرار نخواهند گرفت، ایده ناتوی عربی موجب تقویت قومیت‌گرایی و ملیت‌گرایی خواهد شد و البته هرچیزی که هم‌پوشانی و هم‌افزایی اسلامی را در حاشیه ببرد، مذموم است.

حقیقت‌پور با اشاره به نقش جدی ایران در منطقه خاورمیانه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران فراتر از قومیت‌گرایی و ملیت‌گرایی به ثبات صلح در خاورمیانه فکر می‌کند و حامی این تفکر در منطقه است.

محمد مرسی رئیس جمهوری مصر در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تهدیدی برای منطقه خلیج فارس به حساب می‌آید، با تأیید این سخن، ضمن استفاده از واژه جعلی به جای خلیج فارس، گفته است: بهتر است کشورهای عربی سپر دفاعی و ارتشی چند‌ملیتی (ناتوی عربی) برای مقابله با تهدیدات ایران تشکیل دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها