بازدید 34305
با آشکار شدن هویت زندانی ایکس

فرضیه شهادت سردار علیرضا عسکری در سال ۲۰۱۰ باطل شد

انتشار شایعه شهادت سردار علیرضا عسکری در یک زندان فوق سری اسرائیل در سال ۲۰۱۰ با واکنش جدی جمهوری اسلامی روبه‌رو شد. آشکار شدن هویت زندانی ایکس که ادعا می‌شود در زندان آیالون خودکشی کرده، هرچند فرضیه شهادت سردار عسکری را باطل می‌کند، ولی احتمالا از جنبه‌های دیگر با ایران نیز در ارتباط است.
کد خبر: ۳۰۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۲:۲۶ 14 February 2013
علیرضا عسکری، معاون سابق علی شمخانی، وزیر دفاع اسبق جمهوری اسلامی ایران در آذر ماه ۱۳۸۵ در استانبول ترکیه ناپدید شد.

به گزارش «تابناک»، گفته می‌شود، وی با همکاری موساد و سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و انگلیس ربوده و در پایان به فلسطین اشغالی منتقل شده است.

چهار سال بعد و در دی ماه ۱۳۸۹ روزنامه‌های اسراییلی هاآرتص و یدیعوت آحارونوت با درج خبری مدعی شدند که یک زندانی موسوم به زندانی ایکس در زندان فوق سری آیالون اسرائیل خودکشی کرده است. با شدت گرفتن شایعاتی در این مورد، که فرد مورد نظر در واقع سردار عسکری بوده و به وسیله صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، با اشاره به همین اخبار نوشت، بی‌گمان، انتشار این اخبار سوءظن به ربودن عسکری توسط اسراییل را تقویت کرده و مسئولیت حفظ جان وی را مستقیم متوجه اسراییل می‌کند. صالحی ربودن عسکری را «بر خلاف کلیه اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل» و «مصداق بارز تروریسم دولتی» اسراییل قلمداد کرده است. وی خواستار «واکنش متناسب جامعه جهانی به ویژه نهادهای عهده‌دار صلح و امنیت بین‌المللی» شد.

دو سال پس از انتشار آن شایعات، اکنون با روشن شدن هویت زندانی ایکس، فرضیه شهادت سردار عسکری در دی ‌ماه ۸۹ باطل و روابط استرالیا و اسرائیل احتمالا وارد یک چالش خواهد شد و یک پرونده جاسوسی دیگر باز می‌شود که احتمالا به ایران نیز مرتبط است.

بنا به گزارش‌ها، مقامات دفتر نخست‌وزیری اسرائیل فشار شدیدی بر رسانه‌های این رژیم وارد کرده‌اند تا مانع انتشار اخبار درباره خودکشی یک زندانی به روش حلق‌آویز کردن خود در زندان آیالون در سال ۲۰۱۰ شوند؛ هر چند اعمال چنین سانسورهایی از سوی مقامات اسرائیلی بی‌سابقه نیست، ولی شدت سختگیری در این مورد بی‌سابقه ارزیابی شده و حتی به رسانه‌ها اجازه بازنشر اخبار رسانه‌های خارجی در این مورد نیز داده نشده است.

در واقع بنگاه خبر پراکنی استرالیا یا ای‌بی‌سی رسانه‌ای بوده که جزئیات این مسأله را فاش نموده است. بنا به گزارش ای‌بی‌سی، مردی که تا پیش از این تنها با نام زندانی ایکس از وی نام برده می‌شده است، مردی ۳۴ ساله و متولد استرالیا با نام بن زیگیر (Ben Zygier) بوده که به استخدام موساد سازمان جاسوسی اسرائیل درآمده است.

بنا بر اعلام ای‌بی‌سی، زیگیر عضو خانواده‌ای یهودی بوده که ده سال پیش به اسرائیل مهاجرت کرده و پس از آن نام خود را به بن آلون (Ben Alon) تغییر داده و با زنی اسرائیلی ازدواج کرده است؛ افزون بر این، وی دارای یک پاسپورت جعلی استرالیایی به نام بن آلن (Ben Allen) بوده است. هر چند موساد به استخدام وی اعتراف کرده و دلیل بازداشت وی در اسرائیل احتمالا با کار وی برای موساد نیز مرتبط بوده، ولی هنوز هیچ جزییاتی در این مورد منتشر نشده است. گفته می‌شود پیش از اینکه جسد وی در سلولش پیدا شود، چندین ماه را در زندان آیالون در شهر راملا (به عربی الرمله) در مرکز اسرائیل به سر برده است.

به ‌رغم تکذیب‌های پیشین باب کار وزیر خارجه استرالیا، روشن شده است که وزارت خارجه استرالیا و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور از بازداشت وی در اسرائیل آگاه بوده‌اند.

بر پایه گزارش رسانه‌های استرالیایی، هنگامی که وی در اواخر سال ۲۰۱۰ در زندان جان باخته، سازمان اطلاعاتی استرالیا نیز در حال تحقیق درباره احتمال جاسوسی وی برای اسرائیل بوده است. وقتی که وی در آغاز سال ۲۰۱۰ در اسرائیل درباره این اتهام مورد سؤال رسانه‌ها قرار گرفته، با عصبانیت آن را چرندیات خوانده است.

از وی همچنین در مورد سوابق سفر به ایران، لبنان و سوریه پرسیده شده و وی با عصبانیتی که بعدها به از کوره در رفتن تبدیل شده، اظهار داشته من هیچ‌ گاه به این کشور‌ها نرفته و برای اسرائیل جاسوسی نکرده‌ام. وی تغییر نام خود را نیز امری عادی و شخصی دانسته است.

وی پس از آن مورد سؤال رسانه‌های استرالیایی قرار گرفته که آن‌ها آگاه شده‌اند سازمان اطلاعات استرالیا در حال تحقیق درباره سه نفر با تابعیت دوگانه استرالیایی- اسرائیلی است که از استرالیا به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند، سپس برای تغییر نام خود از نا‌م‌های اروپایی‌ ـ یهودی به اسامی انگلیسی ـ استرالیایی به استرالیا برگشته‌اند. یکی از این افراد سه بار و دو فرد دیگر هر کدام دو بار نام خود را تغییر داده‌اند و با استفاده از پاسپورت‌های جدید به ایران، سوریه و لبنان سفر کرده‌اند.

رسانه‌های استرالیا مدعی هستند که زیگیر در سال ۲۰۰۹ به استرالیا برگشته تا به دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا برود و به ظاهر یک دوره مدیریت اجرایی را بگذراند. در این دوره وی علاوه بر سه نام قبلی بن زیگیر، بن آلون و بن آلن از یک نام چهارم یعنی بنجامین بارووس نیز استفاده می‌کرده و گفته شده که وی در این دوره زمانی به دنبال برقراری ارتباط با دانشجویان ایرانی و عربستانی در محیط‌های دانشگاهی بوده است.

رژیم صهیونیستی دارای سابقه‌ای طولانی از سوءاستفاده از پاسپورت شهروندان دیگر کشور‌ها برای اقدامات جاسوسی و تروریستی است. بنا به اعلام مقامات دوبی، سه نفر از افراد دخیل در ترور محمود المبحوح از رهبران حماس در امارات، از پاسپورت‌های اسرائیلی استفاده می‌کرده‌اند و سازمان اطلاعاتی استرالیا، مشغول بررسی این مسأله بوده است. در نتیجه این تحقیقات استفن اسمیت، وزیر خارجه وقت استرالیا، رئیس ایستگاه موساد در کانبرا را از استرالیا بیرون کرده است.

رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی در نخستین اظهارات رسمی مقامات اسرائیلی در مورد بن زیگیر، اتهام وی را خیانت اعلام کرده‌ است؛ افزون بر اینکه توانایی وی برای خودکشی تحت شدید‌ترین مراقبت‌ها در زندان آیالون با تردید روبه‌رو شده است، سکوت دو ساله مقامات اسرائیلی در مورد دستگیری وی نیز بی‌سابقه ارزیابی شده است. هر چند رفتار غیرانسانی و زندانی کردن مخفیانه فلسطینی‌ها از سوی مقامات اسرائیلی معمول است ولی استفاده از این تدابیر علیه یهودیان اسرائیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و به همین سبب، شدت جرایم وی بسیار جدی ارزیابی شده است.

«ریچارد سیلورشتاین» خبرنگاری که در اواخر سال ۲۰۱۰ با اعلام خبر مرگ زندانی ایکس احتمال داده بود، وی سردار عسکری باشد، با پذیرش اشتباه خود اعلام کرده است، این یک فریبکاری توسط مقامات اسرائیلی بوده تا در سایه جنجال بر سر عسکری، حقایق پنهان در ماجرای مرگ بن زیگیر فاش نشود. نکته مهم دیگر آن که سیلورشتاین ماجرای توقف کشتی‌های شرکت اسرائیلی برادران اوفر در بعضی بنادر خلیج فارس را با اقدامات تروریستی اسرائیل در منطقه و از جمله ترور المبحوح در دوبی بی‌ارتباط نمی‌داند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل