بازدید 2101

کاهش 28درصدی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مخدر

کد خبر: ۳۰۵۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵ 01 March 2013
معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با تغییر و تحولاتی که در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری انجام شده است می‌توان به یقین اعلام کرد که در طول تاریخ کشور هیچ گاه به این اندازه در زمینه حضور معتادان در چرخه درمان فعالیت انجام نشده است و ما شاهد یک رکوردزنی در این زمینه هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش هزار نفری "بهبود یافتگان استان تهران" که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در چند سال گذشته شاهد اقداماتی مهم و تاثیرگذار در حوزه درمان و حمایت‌های پس از درمان بوده‌ایم. طبق آمار اعلام شده توسط سازمان ملل سالانه حدود 200 هزار نفر در جهان بر اثر استفاده از مواد مخدر کشته می‌شوند و این در حالی است که بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده، در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته 28.3 درصد کاهش در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: حدود سه سال قبل مهم‌ترین عامل شیوع ایدز، اعتیاد تزریقی بوده است که امسال شاهد آن بودیم که مهم‌ترین عامل شیوع ایدز، اعتیاد تزریقی نیست و استانداردسازی مراکز و تسهیل در روند صدور مجوز برای مراکز درمانی از دیگر اقدامات مهم در چند سال اخیر بوده است.

دین‌پرست، مهم‌ترین کار در حوزه حمایت‌های اجتماعی را مصوبه سال گذشته هیات دولت در جهت حمایت از بهبودیافتگان دانست و ادامه داد: این مصوبه برگرفته از بند 7 سیاست‌های کلانی است که مقام معظم رهبری در سال 85 ابلاغ کردند. این مصوبه در 4 بند آماده شده است که بند اول آن اشاره به مشمول شدن معتادین بهبود یافته برای بیمه پایه و بستری دارد و امیدواریم تا چند ماه آینده این آیین‌نامه از سوی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی ابلاغ شود. بند دوم و سوم آن به ترتیب به اختصاص پنج درصد از بودجه اشتغال کشور به اشتغال بهبودیافتگان و پوشش 25 هزار نفر از بهبود یافتگان تحت آموزش، سازمان فنی و حرفه اشاره دارد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص فعالیت مراکز غیردولتی و سمن‌ها، افزود: در حال حاضر 3940 مرکز کاهش آسیب و درمان داریم که 80 درصد آنها غیر دولتی و مابقی در دست سرپرستی دولت است که حدود 657 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. طبق آخرین گزارش‌ها حدود 1208 سمن در حوزه کاهش تقاضای مواد مخدر وجود دارد که 46 درصد در حوزه فرهنگی و پیشگیری و 54 درصد در حوزه درمان و کاهش آسیب است.

وی در خصوص حمایت از این سمن‌ها افزود: از محل اعتبارات خودمان بیش از 2.5 میلیارد تومان به سمن‌ها اختصاص داده‌ایم که بیش از 300 میلیون تومان آن در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران قرار گرفته است.

دین‌پرست با اشاره به مبارزه با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد، گفت: مبارزه با مراکز غیرمجاز را به طور جدی در دستور کار خود داریم و من این قول را می‌دهم تا آینده‌ای نزدیک حدود 80 درصد مراکز غیرمجاز تعطیل خواهند شد.

طبق آمار، 844 مرکز غیرمجاز وجود دارد که 184 مرکز بسته شده و 72 مرکز از این مراکز در فرآیند اخذ مجوز هستند.

وی با اشاره به آمار مراکز غیرمجاز گفت: طبق آمار، 844 مرکز غیرمجاز وجود دارد که 184 مرکز بسته شده و 72 مرکز از این مراکز در فرآیند اخذ مجوز هستند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به قاچاق مواد مخدر، افزود: طبق اعلام سازمان ملل بیش از 210 میلیون نفر معتاد در جهان وجود دارد که یک میلیون و 320 هزار نفر آنها در ایران هستند. همچنین طبق این آمار 10 میلیون نفر در جهان در چرخه قاچاق قرار دارند. همچنین درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر حدود 400 میلیارد دلار بوده است که از این رقم 3 میلیارد دلار آن متعلق به ایران است.

دین‌پرست گفت: برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر به همدلی و همکاری مصرف‌کنندگان و بهبودیافتگان نیاز مبرم داریم و بدون همکاری آنها نمی‌توان کاری از پیش برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها