بازدید 10989
کواکبیان در جمع دانشجویان قمی مطرح کرد

احمدی‌نژاد با اعتقادات مردم بازی نکند

کد خبر: ۳۰۷۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵ 11 March 2013
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تشریح ‌‌چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 گفت: ‌یک گروه ‌نمی‌خواهند شرکت کنند؛ دسته‌ای دیگر نمی‌خواهند کاندیدا داشته باشند و گروه سوم هم عقیده دارند باید حضور فعالانه داشته باشند.‌
 
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مصطفی کواکبیان ‌در ادامه سلسله نشست‌های «انتخاب یازدهم» که در سالن امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد قم برگزار شد در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان اظهار کرد: از همان ابتدا در سال 88 تقلب در انتخابات را قبول نداشتم اما گفتم که تخلف‌ شده است.

وی افزود: بحث انتخابات آزاد به این معنا که انتخابات گذشته آزاد نبوده اشکال دارد وگرنه انتخابات باید همیشه آزاد باشد و نباید از گفتن این واژه هراسی داشته باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه سران فتنه چه کسانی هستند گفت: این‌گونه سئوال کردن یعنی پرداختن به موضوعات قبلی که می‌توان ساعت‌ها در خصوص انتخابات 88 بحث کرد و آتش‌بیار معرکه را پیدا کرد؛ من هیچ وقت قبول نداشتم که یک طرف ماجرا کاملا مقصر بوده و طرف دیگر تبرئه شود.

وی ادامه داد: در ماه‌های نخست پس از فتنه طرحی را با عنوان لویه جرگه ایرانی مطرح کردم و پیشنهاد بر این بود که آیت‌الله مهدوی کنی با حضور همه طرف‌ها و شخصیت‌ها بنشینند و دولت به رسمیت شناخته شود، مطبوعات رفع توقیف و زندانیان هم آزاد شوند اما کسی این حرف ما را گوش نکرد.

کواکبیان با اشاره به این موضوع که گذاشتن نام فتنه‌گر بر روی شخصی خاص کاری از پیش نمی‌برد عنوان داشت: بهتر است به بحث‌های آینده بپردازیم.

سئوال بعدی از کواکبیان در خصوص دلیل نداشتن نامزد واحد از سوی اصلاح‌طلبان بود که وی در پاسخ گفت: در میان اصلاح‌طلبان سه یا چهار نفر مطرح هستند در حالیکه اصولگرایان در حال حاضر دارای بیش از 30 نامزد هستند و هنوز به نتیجه نرسیده‌اند؛ بهتر است ابتدا از آنها بخواهید نامزد واحد تعیین کنند تا اصلاح‌طلبان هم فکری برای خود بکنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان داشت: در انتخابات مجلس از نظر تعداد آراء نسبت به دوره گذشته در سمنان 30 درصد بیشتر رای داشتم اما هندسه انتخابات را نمی‌دانستم؛ پیامک‌هایی در آن زمان رد و بدل می‌شد و نام ادامه فتنه و مخالف ولایت را بر من می‌گذاشتند و می‌گفتند به فلانی رای ندهید تا امام زمان(عج) خوشحال شوند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: آقای احمدی‌نژاد هم در شورای شهر تهران رای نیاورد اما برای ریاست جمهوری انتخاب شد بنابراین دلیل نمی‌شود که کسی در انتخابات مجلس رای نیاورد و همین عامل سبب شود که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام نکند.

کواکبیان در پاسخ به سئوال دیگری درباره اصول مردم‌سالاری گفت: گاهی در کشور ما به حرف قرآن هم گوش نمی‌دهند چه برسد به مردم‌سالاری؛ اصل این است که جهت‌گیری کلی کشور صحیح است و ما از این بابت نگرانی نداریم.

تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ایران موضوع سوال بعدی بود و یکی از دانشجویان در خصوص برنامه‌های کواکبیان در صورت رئیس جمهور شدن برای حل این معضلات سوال پرسید که او در جواب بیان داشت: همان زمان که برخی می‌گفتند تحریم‌ها ورق پاره‌ای بیش نیست ما اعتراض کردیم و گفتیم این‌ها قطعنامه هستند و نباید اجازه می‌دادیم که این چنین شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه روند دیپلماسی کشور بسیار ضعیف بوده است گفت: نباید کار به اینجا می‌کشید که اینگونه تحریم شویم تا جایی که احمدی‌نژاد در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری بگوید تحریم‌ها بر ما تاثیر گذاشته‌اند؛ مقام معظم رهبری نیز ضعف مدیریت را در کنار تحریم‌ها عامل مشکلات کنونی دانسته‌اند.

وی ادامه داد: به عقیده من تصویب قطعنامه شورای امنیت از سخت‌ترین انواع تحریم‌هاست و برای رفع آن باید تلاش فراوانی کرد؛ مشکل اصلی بحث هسته‌ای ایران، مباحث سیاسی هستند و باید به حل آنها پرداخت.

کواکبیان با بیان اینکه تا مشکل سیاسی در مسئله هسته‌ای وجود داشته باشد تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نیز وجود خواهند داشت گفت: مشاهده می‌کنیم که کوچک‌ترین امیدواری در مذاکرات آلماتی موجب کاهش قیمت دلار و طلا شد اما باید بدانیم که مسائل اقتصادی امروز ایران دارای عامل مدیریتی هستند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به جلسات مشترک دولت با کارشناسان اقتصادی ابراز کرد: پس از این جلسات رئیس جمهور همه را دنبال کار خود فرستاد و حتی وزیر اقتصادش را نیز از دولت خارج کرد؛ سازمان برنامه و بودجه که بیش از 60 سال قدمت داشت و کارشناسان خبره در آن حضور داشتند توسط احمدی‌نژاد تعطیل شد حال چه انتظاری است که مشکل اقتصاد حل شود؟

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: به نظر من باید چند سال بگذرد و چند برنامه ضربتی لازم است تا اقتصاد به حالت نخست بازگردد؛ زمانی که احمدی‌نژاد دولت را تحویل گرفت 70 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی کشور بود اما امروز شاهد رسیدن آن به 470 هزار میلیارد تومان هستیم؛ اینگونه یارانه دادن موجب بدبختی بیشتر مردم می‌شود بنابراین در درجه نخست نیازمند برنامه‌هایی برای عدم تزریق نقدینگی بیشتر به بازار هستیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود آورده‌ است عنوان داشت: در یک ماه اخیر بانک مرکزی چندین بار تغییر برنامه داده است بنابراین دولت بعدی باید طرح‌هایی برای ثبات سیاست‌های اقتصادی داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که در خصوص چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 اظهار کرد: در حال حاضر سه دسته از اصلاح‌طلبان حضور دارند؛ گروه نخست نمی‌خواهند شرکت کنند؛ دسته‌ای دیگر نمی‌خواهند کاندیدا داشته باشند و گروه سوم هم عقیده دارند باید حضور فعالانه داشته و نامزد هم معرفی کنند به همین دلیل نمی‌توان گفت وحدت رویه‌ای میان همه آنها وجود دارد.

وی افزود: امیدوارم وحدت رویه میان اصلاح‌طلبان به وجود آید، مجمع نخبگان اصلاح‌طلبان سراسر کشور با عنوان اختصاری (مناسک) با حضور 500 نفر از سراسر کشور تشکیل شده و یک جلسه هم در تهران برگزار شده است اما اصل موضوع که قرار بود مجمع روحانیون مبارز باشد چندان استقبال نشد و آن طرح به جایی نرسید.

سئوال بعدی از سوی یک رأی اولی در خصوص معیار انتخاب بود که کواکبیان در پاسخ گفت: در جلسات سیاسی و انتخاباتی می‌توان اندیشه‌ها و افکار نزدیک را یافت و انتخابی صحیح داشت.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه حس بی‌اعتمادی موجب ضربه به نظام و کشور خواهد شد خاطرنشان کرد: باید به افرادی که مورد اعتمادتر هستند اطمینان داشت تا اعتبار نظام و اعتماد مردمی مخدوش نشود.

وی در خصوص ارتباط خود با مقام معظم رهبری عنوان داشت: معتقد هستم که شعار ولایت‌پذیری را نمی‌توان با گفتار ثابت کرد بلکه باید در عمل نشان داد که ولایت‌مدار هستیم؛ این افتخار را دارم که در همه دوره‌های زندگی‌ام طوری رفتار کرده‌ام که کسی نمی‌تواند حتی یک مورد تخلف از اصول ولایتمداری پیدا کند و سوابق من چراغ راه آینده‌ام خواهد بود.

کواکبیان در جواب سئوال دیگری در خصوص موضع نگرفتن اصلاح‌طلبان در جریان فتنه 88 و دلیل حمایت مخالفان خارج‌نشین از آنها گفت: یکی از مشکلات ما تفکیک قائل نشدن میان تفکر براندازانه و اصلاح‌طلبی است؛ صدا و سیما در آن زمان به شکل نگرفتن این تفکیک دامن زد و برخی اصلاح‌طلبان هم موضع‌گیری نکردند اما من همیشه میان افراد ضد نظام و اصلاح‌طلبان تفکیک قائل شدم؛ هیچ کس سندی ارائه نکرده که افرادی که برانداز بوده‌اند از میان اصلاح‌طلبان هستند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی با خط امام شناخته می‌شود و خط امام هم با ولایت فقیه معرفی می‌شود اظهار کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان باور کرد که اصلاح‌طلبان شعار ضد ولایت سر دهند و پرچم امام حسین(ع) را آتش بزنند؛ اصلاح‌طلبی به این معناست که در چارچوب اصل نظام و مطالبات مردمی حرکت و خواسته‌های خود را مطرح کنیم.

شرکت احمدی‌نژاد در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز موضوع سوال بعدی از کواکبیان بود که وی در پاسخ گفت: در سراسر دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای، ایشان تنها یک یا دو بار به سازمان ملل رفتند؛ هاشمی رفسجانی هم هیچ‌گاه این سفر را انجام نداد و خاتمی هم دو بار رفت؛ احمدی‌نژاد تاکنون 10 بار این سفر را انجام داده است در حالیکه بهتر بود همین جا بماند و لایحه بودجه را زودتر به مجلس ارائه دهد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با انتقاد از سفر چهار روزه احمدی‌نژاد به مصر و دیدار داوطلبانه با رئیس الازهر که یک کارمند معمولی در این کشور محسوب می‌شود عنوان داشت: حتی در نشست مطبوعاتی نیز سخنگوی الازهر به جای رئیس خود حضور یافت و هر مطلبی هم خواست گفت؛ سفر به ونزوئلا نیز بهتر بود به صورت معمولی انجام شود و پیام احمدی‌نژاد در این خصوص هم اشتباه بود زیرا شیعه اعتقاد دارد که حضرت مسیح(ع) زنده است؛ نوع ادبیات به کار رفته در این پیام با عناوینی چون «تردیدی ندارم» هم اشتباه بوده است، به نظر من نباید اینگونه عمل می‌شد هرچند چاوز فردی مبارز و ضد امپریالیسم بود ضمن اینکه باید نوع مذهب او هم مشخص شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ارتباط با برنامه‌های مشخص برای حل مشکل روابط بین‌المللی و اقتصاد ایران بیان داشت: فقدان یک استراتژی مدون، موازی‌کاری در عرصه سیاست خارجی و عواملی از این دست معضلاتی به وجود آورده‌اند؛ معتقدم هستم ارتباط میان ایران و آمریکا باید شکل گرفته و مذاکراتی صورت گیرد اما اینکه امروز شرایط آن وجود دارد چنین نظری ندارم زیرا دشمن همه تهدیدات خود را به کار گرفته و نباید دست‌های خود را بالا ببریم ضمن اینکه ما بحث‌های کارشناسی را مطرح می‌کنیم اما بر اساس قانون اساسی مقام معظم رهبری مسئول تصمیم‌گیری در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ارتباط ایران و آمریکا مسئله اسرائیل است؛ نه ایران می‌تواند از حمایت فلسطین دست بردارد و نه آمریکا می‌تواند حمایت خود از این رژیم را قطع کند بنابراین معتقد هستم که واژه «باید» در ارتباط ایران و آمریکا بر اساس منطق سیاسی عنوان می‌شود.

کواکبیان نامه‌نگاری یک‌جانبه و نشستن پای سخنان اوباما تا آخر را در حالیکه هیچ جوابی از سوی آمریکا داده نمی‌شود خلاف عرف دیپلماتیک دانست و افزود: ایران به تنهایی نمی‌تواند مشکل اسرائیل را حل کند بلکه نیازمند همکاری با همه کشورهای اسلامی در این زمینه است؛ زمانی امام خمینی(ره) فرمودند هر مسلمانی اگر یک سطل آب بر روی اسرائیل بریزد این رژیم غرق خواهد شد بنابراین باید بررسی شود که چرا رابطه ما با کشورهای اسلامی اینگونه است؟ هنر دیپلماسی این است که جمع میان استکبارستیزی و تنش‌زدایی را پیاده کنیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری عنوان داشت: شاهد هستیم که لیبی پس از قذافی، مصر بعد از مبارک و دیگر کشورهای اسلامی در شورای امنیت علیه ایران رای داده‌اند و حتی نماینده سوریه هم جلسه را ترک کرد؛ سخن ما این است که نوعی از دیپلماسی به کار گرفته شود که این مشکلات به وجود نیایند.

کواکبیان با اشاره به مطلب یکی از روزنامه‌ها با عنوان «تذکر رهبری به کواکبیان در رابطه با همسرش» خاطرنشان کرد: «اصل قضیه این بود که سال 61 آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دبیرکل حزب جمهوری اسلامی بودند و من هم مسئول حزب در سمنان بودم؛ آن سال قرار شد خطبه عقد من و همسرم را ایشان بخوانند و زمانی که از مهریه 200 هزار تومانی مطلع شدند زیر بار نرفتند و گفتند خیلی زیاد است، من توضیح دادم که همسر فعلی من قبلا نامزد برادر شهیدم بوده و من برای اینکه نظر برادرم را زمین نگذارم همان مهریه را قبول کرده‌ام که آقا هم فرمودند بهتر است از طرق دیگر راه آن شهید را ادامه دهید و سرانجام هم قبول کردند که خطبه را بخوانند، حال این نوع بی‌اخلاقی رسانه‌ای را به هیچ وجه قابل توجیه نمی‌دانم».

یکی از سوالات از کواکبیان در خصوص رنگ انتخاباتی‌اش بود که او در پاسخ گفت: «قبلا هم این سوال را از من پرسیدند و گفتند قرمز یا آبی که در جواب گفتم می‌توان سرخابی هم بود».

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در خصوص روابط بین‌المللی ایران در سال‌های اخیر که موضوع سوال یکی دیگر از شرکت‌کنندگان بود گفت: «زمانی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفتم که بهتر است همه تخم مرغ‌ها را در سبد بشار اسد نگذاریم و با مخالفان هم ارتباط داشته باشیم در حالیکه شخصی گفت این صدای آمریکاست که در مجلس شنیده می‌شود و بعداً هم وزیر وقت امور خارجه همین حرف را زد ما گفتیم پس صدای آمریکا از وزارت خارجه هم بلند شده است».

یکی از دانشجویان حاضر در جلسه در خصوص امکان اجرایی شدن طرح «پوتین – مدودف» در ایران سوال پرسید و کواکبیان هم در جواب او بیان داشت: «حقیقت این است که احمدی‌نژاد دستپخت اصلاح‌طلبان بود و اگر کروبی خواب اصحاب کهف هم می‌نمی‌دید باز این اتفاقات در سال 84 رخ می‌داد؛ باید بگویم اگر مشایی به خودی خودش باشد یک میلیون رأی هم نمی‌آورد اما حمایت بی حد و حصر مقامات و به کار گیری امکانات دولتی مشکل‌آفرین است، تخلفاتی که از هم‌اکنون شروع شده‌اند اگر حذف شوند نماینده دولت کمترین رأی را خواهد آورد هرچند سوء استفاده‌ها شروع شده و کسی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد که نمونه بارز آن برگزاری همایش‌هایی با هزینه‌های چند صد میلیونی است هرچند ملت ایران با فهم و رشد سیاسی بالای خود اجازه نمی‌دهند این اتفاقات بیفتد».

سخنرانی احمدی‌نژاد در جمع راهپیمایان 22 بهمن تهران موضوع چند سوال دیگر بود که کواکبیان در این زمینه عنوان داشت: «احمدی‌نژاد چون مقام دوم رسمی کشور است بر اساس عرف نظام اجازه صحبت در این مراسم را یافت ولی خوب بود چنین سخنانی را مطرح نمی‌کرد و مراسم ملی را برای تبلیغات انتخاباتی هزینه نمی‌کرد؛ این تفکر خطرناک است که امام زمان(عج) لحظه به لحظه ما را مدیریت می‌کند، اگر این حرف صحیح باشد پس گوشت 30 هزار تومانی هم کار امام زمان(عج) باید باشد؛ اتصال بدون واسطه به امام عصر(عج) و حذف روحانیت و مرجعیت تفکری خطرناک است و نباید با اعتقادات مردم بازی کرد».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار