بازدید 118340
در نماز جمعه امروز تهران صورت گرفت

هشدارهای انتخاباتی آیت‌الله درباره دو کاندیدای خاص

خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران که توسط دبیر شورای نگهبان، ایراد شد، سخنانی کاملا انتخاباتی بود و دبیر این شورا، هشدارهای متعددی به همه داد؛ هشدارهایی که برخی با کدهای بسیار روشن علیه برخی از کاندیداها بود. وی همچنین اشاره کرد که اگر به دنبال تحصیل حداکثری شرایط موجود در قانون اساسی برای داوطلبان ریاست جمهوری باشیم، چنین کاندیدایی وجود نخواهد داشت و باید سفارش دهیم خدا آن را بسازد.
کد خبر: ۳۱۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵ 17 May 2013
هشدارهای انتخاباتی آیت الله به دو کاندیدای خاص
خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران که توسط دبیر شورای نگهبان، ایراد شد، سخنانی کاملا انتخاباتی بود و دبیر این شورا، هشدارهای متعددی به همه داد؛ هشدارهایی که برخی با کدهای بسیار روشن علیه برخی از کاندیداها بود. وی همچنین اشاره کرد که اگر به دنبال تحصیل حداکثری شرایط موجود در قانون اساسی برای داوطلبان ریاست جمهوری باشیم، چنین کاندیدایی وجود نخواهد داشت و باید سفارش دهیم خدا آن را بسازد.

به گزارش «تابناک»، آیت‌الله جنتی درباره انتخابات شوراها گفت: شوراها جایی است که مردم با آن سروکار دارند؛ چه در روستاها و چه در شهرهای کوچک و بزرگ. اگر شوراها سالم باشند، به مردم خدمت می‌کنند و اگر هم ناسالم باشند، به مردم جفا و ظلم می‌کنند؛ متأسفانه مسأله نظارت بر صلاحیت اعضای شوراها، نزدیک به صفر است.

وی افزود: ما در شورای نگهبان سه تا چهار سال‌ پیاپی و در میان دوره‌های گوناگون کار می‌کنیم. در جاهای مختلف دفتر داریم و هیأت‌های نظارتی فعال هستند؛ از مراجع اطلاعاتی، وزارت اطلاعات، سپاه و ناجا استعلام می‌گیریم و البته با این حال کار ما هم بسیار زیاد است.

آیت‌الله جنتی با اشاره به ‌‌نام‌نویسی 676 نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بر پایه قانون، تأیید صلاحیت انتخابات شوراها به عهده مجلس است؛ اما اعضای شوراها باید چگونه تأیید صلاحیت شوند و آیا مجلس می‌تواند همه را بررسی صلاحیت کند؟ آنها به ما می‌گویند ‌به ما کمک کنید که ما می‌گوییم ما در کار خودمان هم مانده ایم.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهم است، چرا که زندگی‌ ‌مردم در دست یک نفر خواهد بود.

جنتی در ادامه اظهار داشت: مجلس که کار خودش را می‌کند، ولی کسی که نخواهد قانون را اجرا کند، هم کار خودش را انجام می‌دهد و به آن عمل نمی‌کند.

دبیر شورای نگهبان گفت: صفاتی که در اصل 115 برای رئیس‌جمهور آمده، صفات خوبی است؛ در آنجا گفته شده رئیس جمهور مذهبی و سیاسی باشد و تقوا را رعایت کند و مدیر و مدبر باشد.

وی اضافه کرد: اگر این صفات را در حد بالا بخواهیم، باید سفارش بدهیم تا خدا با این خصوصیات چند نفر را برای ما بسازد و بفرستد.

جنتی ادامه داد: مردم بیشتر این افرادی را که‌ ‌نام‌نویسی کرده‌اند، می‌شناسند؛ برخی از آنها حرف‌هایی می‌زنند که شبیه جوک بوده و خنده‌دار است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: شورای نگهبان می‌گردد کسی که کمترین شرایط را داشته باشد بر‌می‌‌گیزند؛ فکر نمی‌کنم کسی که همه این صفات را داشته باشد، پیدا شود.

جنتی گفت: کسی که مثلا ایمان و تقوا ‌نداشته باشد، هر چیزی که باشد و اگر همه صفات دیگر هم دارا باشد، قدرتش را در راه دیگری به کار می‌گیرد‌ و در مسائلی مانند رانت‌خواری از آن بهره می‌برد.

وی گفت:‌ ‌مسأله مهم بعدی، مدیر و مدبر بودن و توجه به آن است. کسی که می‌خواهد مملکتی را اداره کند، با ‌مشکلات اقتصادی،‌ تحریم‌ها، بیکاری و مسائلی از این دست روبه‌روست؛ بنابراین، باید مدیر و مدبر بوده و دست‌کم یک مدیریت نسبی را داشته باشد.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: ‌ما نمی‌توانیم بنشینیم و به داوطلبان بگوییم می‌خواهید با مشکلات چه کار کنید؛ دیده می‌شود برخی کاندیداها می‌گویند من با آمریکا مذاکره می‌کنم و مشکل تحریم‌ها را برمی‌داریم که این سخن بیشتر به جوک شبیه و خنده‌دار است‌.

وی اظهار داشت: مگر آمریکا ‌با مصر چه کار کرد؟ آنقدر گرسنه در مصر است که عده‌ای در آنجا شب‌ها در قبرستان می‌خوابند. مگر امکان دارد آمریکا به نفع کسی کار کند و خیر کسی را بخواهد؟ اگر کسی این طرز تفکر را دارد، آیا واقعا می‌شود به او رأی داد؟

جنتی گفت: آیا می‌شود به کسانی که دنبال اشرافی‌گری هستند،‌ اعتماد کرد؟ پس باید به کسی رأی داد که مورد اعتماد است.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: افراد باید با تشخیص خود‌ عمل کنند و کسانی که اهل تشخیص نیستند، باید از اهل تشخیص بپرسند و بعد رأی بدهند.

جنتی با بیان این که کاندیدا باید موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، افزود: یک فتنه به نام تقلب در کشور پدید آمد که افراد باید موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند.

وی با تأکید بر این که هر کسی که قصد رئیس‌جمهور شدن دارد باید بگوید که نظرش در مورد فتنه چیست، ادامه داد: بنا بر فرمایش رهبری، کاندیدا باید به خدا، انقلاب و مردم ایمان داشته ‌و نترس و مقاوم باشن و با یک اخم آمریکا نترسد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین افزود: ‌رئیس‌جمهور باید فسادستیز باشد و اگر فساد دید با آن مبارزه کند؛ عدالتخواهی از صفات دیگر رئیس‌جمهور است و این فرد نباید تبعیض میان افراد قائل شود.

جنتی تأکید کرد: رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد. همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.

آیت‌‌الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود، با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا هنگامی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن کار شود. اگر قانون‌شکنی ‌آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت؛ از این روی، رئیس جمهور باید قانونگرا باشد.

وی افزود: رئیس جمهور باید اهل مشورت و اهل جمعی باشد. با کارشناسان، ‌وزرا و ‌صاحب نظران که از مردم هستند، مشورت کند و با عقل جمعی اعتقاد داشته باشد، دیکتاتور نباشد و مستبدانه عمل نکند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه انتخابات باید آزاد باشد و حتما هم اینگونه است، گفت:‌ سلیقه‌های مختلف با آزادی تمام در انتخابات ‌‌نام‌نویسی کردند و کسی هم به آنها چیزی نگفت در بررسی صلاحیت‌ها نیز سلیقه‌ها معیار بررسی نیست، بلکه شرایط است که بررسی می‌شود.

آیت‌‌الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید ولایت فقیه را قبول داشته باشد، گفت: ‌ایمان بدون ولایت فقیه معنا ندارد و رئیس جمهور باید این شرایط را ‌‌کاملا مشخص در حرف و عمل خود نشان بدهد. شما رئیس جمهور هستید، پول دارید و بیت‌المال در دستان شماست، ولی مملکت یک مقام بالاتر به نام رهبر دارد و رهبر است که حکم شما را تنفیذ می‌کند و اگر رهبر حکم شما را تنفیذ نکند مشروعیت ندارید.

 وی افزود: اگر هم اختلاف نظری پیش آمد و سلیقه‌ها از هم جدا شد، شما باید پیرو رهبر باشید و نه اینکه رهبر تابع شما باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر