بازدید 66437
مستند «تابناک» درباره کاندیداهای عجیب ریاست‌جمهوری « 4 و پایانی»

فیلم: این کاندیدای ریاست جمهوری حکم اعدام صادر کرد!

جالب ترین بخش، چهره هایی هستند که در این طبقه بندی، قابل تقسیم نبودند و به همین دلیل در بخش غیرقابل طبقه بندی، قرار گرفتند؛ اشخاصی که یا اساساً در موقعیت طبیعی نبودند یا حداقل نظرات غیرطبیعی تر از سایر این مدل کاندیداها داشتند. شاخص ترین آنها نیز فردی با ادعای در اختیار داشتن پست قاضی بود که حکم اعدام دکتر احمدی نژاد را صادر کرده بود و به هر خبرنگار یک نسخه از این حکم را می‌داد!
کد خبر: ۳۲۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۷ 23 May 2013
از مجموع 686 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چهل تن شناخته شده بودند و از این میزان، بیش از انگشتان دو دست در قواره تن پوش ریاست جمهوری این مملکت 77 میلیونی نبودند و سایرین، گروه‌هایی از مردم بودند که از خلأ موجود در قانون اساسی استفاده کردند و با حضور در محل ‌نام‌نویسی، حتی بعضاً بیش از برخی چهره‌های شناخته شده در معرض توجه قرار گرفتند؛ این وضع اما باید در ادوار آتی ادامه داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، اصول 113، 114 و 115 به عنوان ‌مهمترین بخش از اصول مرتبط با ریاست جمهوری در قانونی اساسی کشورمان، همواره چالش برانگیز بوده و یکی از دلایلی که لزوم بازنگری در برخی مواد از قانون اساسی را ضروری می‌سازد، کلی‌گویی در ‌همین مواد و ‌ارائه نکردن تعاریف دقیق‌تر است که مشخصاً به عدم تأمل مکفی برای تدوین قانونی جامع در آغاز نگارش قانون اساسی می‌تواند بازگردد یا به واسطه آن که تجربه ریاست جمهوری در ایران بی‌سابقه بوده، بسیاری از رویدادها، غیرقابل پیش بینی و طراحی قانونی بوده است.

نوع نوشتار این قوانین در موارد متعددی چالش برانگیز شده؛ اما چالش برانگیزترین آنها به اصل 115 باز‌می‌گردد که در آن تنها آورده شده است: «رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور‌» و مرجع تأیید صلاحیت‌ها نیز شورای نگهبان ذکر شده است.

بنابراین، هر شخصی با ارائه عکس و اصل و کپی شناسنامه، می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ‌نام‌نویسی کند و این مسأله به عنوان نقطه قوت مردم سالاری در نظر گرفته شد اما از چهار دور پیش شرایط عجیبی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد و تعداد چهره‌هایی که از فضای سیاسی و حتی اجتماعی کشور پرت بودند و برای دیده شدن به سالن ‌نام‌نویسی وزارت کشور می‌آمدند، افزایش یافت و در واقع فضا به سمتی رفت که ‌نام‌نویسی برای ریاست جمهوری کشورمان به یک برنامه کمدی تبدیل شد.

گویا، فضای کنونی هرچند همین فضای آزاد سیاسی را در کشور به تصویر می‌کشد، در مجموع برای چهره سیاسی کشور مناسب نیست و بی شک اگر قرار باشد روزی به فکر اصلاح قانون اساسی فعلی بود، یکی از اصلی‌ترین قوانینی که نیازمند تغییر است، همین مواد از قانون اساسی است و از این حیث انتظار می‌رود چنین مسأله کلیدی به سال‌های دور موکول نشود.

فیلم: این کاندیدای ریاست جمهوری حکم اعدام صادر کرد!

این مسأله از این حیث نیز با اهمیت است که بسیاری از رسانه‌های بیگانه با استناد بر عدد محدود تأییدصلاحیت‌ها در مقابل شمار ‌نام‌نویسی کنندگان که یک رقم کاذب و متأثر از خلأ قانونی، چنین تبلیغ می‌کنند که اتفاقاً آزادی لازم نیست و مخاطب انگلیسی زبان نیز که از واقعیت ماجرا خبر ندارد، با مقایسه این دو عدد، استدلال مذکور را می‌پذیرد که در واقع سوءاستفاده از آگاهی ناقص مخاطب غیرایرانی است.

«تابناک» درباره کاندیداهای اینچنینی که در دوره اخیر ‌نام‌نویسی کردند، مستندی تهیه کرده که در چهار بخش تقدیمتان می‌کند. در بخش چهارم و پایانی از این مستند، که امشب ‌تماشا می‌کنید، علاوه بر آنکه با کابینه برخی دیگر از کاندیداها و همچنین برنامه‌های فرهنگی شان به عنوان تنها بخش باقی مانده آشنا می‌شوید، نظرات این اشخاص درباره بخت و شانس شان برای پیروزی در انتخابات و همچنین موضع این تیپ کاندیداها درباره تایید یا رد صلاحیت شان را خواهید دید.

با این حال جالب ترین بخش، چهره هایی هستند که در این طبقه بندی، قابل تقسیم نبودند و به همین دلیل در بخش غیرقابل طبقه بندی، قرار گرفتند؛ اشخاصی که یا اساساً در موقعیت طبیعی نبودند یا حداقل نظرات غیرطبیعی تر از سایر این مدل کاندیداها داشتند. شاخص ترین آنها نیز فردی با ادعای در اختیار داشتن پست قاضی بود که حکم اعدام دکتر احمدی نژاد را صادر کرده بود و به هر خبرنگار یک نسخه از این حکم را می‌داد!


شاید این مستند بتواند در تسریع تصحیح این قانون کارساز شود؛ قانونی که همچون دیگر قوانین به مرور زمان، با آزمون و خطا و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت، نیازمند اصلاحاتی محدود یا گسترده است و الزامات چنین اصلاحاتی در وقت مقرر جنبه عملی پررنگی خواهد یافت. هم‌اکنون بخش چهارم و پایانی از مستند «دموکراسی روی پوست خربزه» را ـ که سه بخش پیشین‌آن ‌در دو روز گذشته به نمایش درآمد ـ ببینید.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۱۵
بنده خداها خب مسخره میشن نذارید دلم واسشون سوخت.
ممنون تابناک ، امیدوارم این خلا قانونی به بهترین شکل برطرف بشود .
فقط یک نکته در مورد فیلم هاتون و تناسب کیفیت ، زمان و حجمشون که اصلا با هم سازگار نیست این حجم برای یک فایل 12 دقیقه ای 340*220 آن هم با فرمت ویدئویی فلش زیاده ، بهتره از برنامه های بهتری برای دیکد کردن استفاده کنید ....
ماشا الله سرعت فیلمهایتان از سرعت حلزون روی سبوس برنج هم کمتر است
ورداشتید آهنگ پالپ فیکشن گذاشتید رو تیتراژتون
فیلمتون قشنگ بود وقتی هم تیتراژ آخرش رفت که دیگه خود پالپ فیکشن شد :)
مگه بهلول رو یادتون رفته
با سپاس از شما و تهیه کنندگان عزیز این برنامه؛
از کجا می فهمید که این آقا غیر طبیعی است.
بخندیم یا گریه کنیم؟
متاسفم
با سلام بسیاری از داوطلبین ثبت نام افرادی معمولی هرچند با دیدگاه های سیاسی ناقص می باشند. لیکن اقدام برخی خبرنگاران در مسخره کردن و دست انداختن ایشان شایسته نیست
چرا شما فکر می کنید از این 686 نفر به قول خودتان بیش از انگشتان دو دست در قواره تن پوش ریاست جمهوری این مملکت 77 میلیونی نبودند؟آیا به نظر شما فقط افراد شناخته شده ومعروف شایستگی ریاست جمهوری دارند؟
این همه آدم سرشناس حیفه در دولت یازدهم ازشون استفاده نشه
از همه جالب تر جاییه که خبرنگار میپرسه" قانون اساسی چند بند داره؟"
ببخشید ولی قانون اساسی "اصل" داره نه "بند"!!!!!!
حالا اون بند خدا ازش توقعی نیست اما خبرنگاری که گزارش سیاسی میگیره بهتره بدونه
ما باید بجای خنده کمی در حرفهای اینها تامل کنیم بجز معدودی از آنها بقیه حرفهای دل مردم است که رییس جمهور باید از انها کمک بگیرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر