بازدید 88435

جلیلی گزینه احمدی‌نژاد است

کد خبر: ۳۲۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰ 26 May 2013
معاون قوانین مجلس، با بیان اینکه احمدی‌نژاد با انتخابات پایان نمی‌پذیرد، گفت: جلیلی گزینه احمدی‌نژاد است.

به گزارش خانه ملت، امیدوار رضایی میرقائد به بیان دیدگاهش درباره آرایش فضای سیاسی کشور در روزهای آتی و نحوه حضور اصولگرایان در صحنه انتخابات آتی ریاست جمهوری پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

 با حضور هشت کاندیدا معادلات انتخابات ریاست‌جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باقی ماندن هشت کاندیدای کنونی در انتخابات ریاست‌جمهوری و ردصلاحیت برخی افراد شاخص بر اساس راهکارهای قانونی انجام شد اما حضور برخی افراد در انتخابات قابل پیش بینی نبود. معتقدم ثبت‌نام حدود ۶۸۶ نفر برای شرکت در انتخابات به نفع کشور نبود چون موجب فشار بر روی شورای نگهبان شد. در مجموع اگر برخی کاندیداهای مطرح و با تجربه به مرحله نهایی راه می‌یافتند به‌طور حتم این مسئله شور و نشاطی خوبی را به انتخابات تزریق می‌کرد و رقابت‌ها جدی‌تر می‌شد، اما به هر تقدیر این اتفاق نیفتاد و هشت کاندیدای کنونی از سلایق و جایگاه‌های مختلفی در انتخابات حضور دارند که مردم می‌توانند سلیقه‌های خود را در میان آنها پیدا کنند. در کل هنوز صحنه نهایی شکل نگرفته و این احتمال وجود دارد که همه نامزدهای تأیید صلاحیت شده تا پایان در عرصه باقی نمانند و برخی میدان را به نفع کاندیدای نزدیک به خود ترک کنند.

انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به احتمال زیاد دو مرحله‌ای می‌شود

به نظر شما انتخابات آتی ریاست جمهوری یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای می‌شود؟

به نظر من درصد احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات بسیار بالاتر است اما تعیین حضور کدام کاندیدا از میان هشت نفر کنونی در مرحله دوم بسیار سخت است،  چون شاید در دو هفته‌ آینده برخی افراد به نفع دیگران از عرصه انتخابات کنارگیری کنند، از طرف دیگر اگر عرصه انتخابات به سمت دو و یا سه قطبی شدن پیش برود،  طبیعتا رأی‌ها متمرکز‌تر می‌شود، اما اگر کسی از حضور در انتخابات انصراف ندهد باید شاهد انتخابات دو مرحله‌ای در کشور باشیم.

ائتلاف عارف و روحانی، اصلاح طلبان را یک پای مرحله دوم می‌کند

به فرض دومرحله ای شدن انتخابات آیا کاندیدای اصلاح‌طلبان شانسی برای راهیابی به آن مرحله دارد؟

تحقق این موضوع بستگی به ائتلاف عارف و روحانی در عرصه انتخابات دارد، اما راهکار اصلی برای تحقق این موضوع  خارج شدن جریان طرفدار اصلاح‌طلب از گوشه‌گیری در انتخابات است. از طرف دیگر امکان ائتلاف گروه‌های اصلاح طلب بر روی یک گزینه بسیار محتمل است تا بتوانند با این حرکت انتخابات ریاست‌جمهوری را به دور دوم بکشانند اما به لحاظ پیچیدگی معادلات نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این باره کرد.

وضعیت اتحاد و اجماع اصولگرایان در انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

از گذشته وحدت یکی از شاخص‌های اصولگرایان بود اما متأسفانه این وحدت در شرایط کنونی متزلزل شده که این موضوع به ضرر کشور است، اگر اصولگرایان قادر به ائتلاف و وحدت بودند، این موضوع هم به نفع خود جریان و هم به نفع کشور بود، بنابراین امیدوارم در این دوره یا دوره‌های بعد اصولگرایان به یک تشکیلات منظم و با هدف برسند.

میانجیگری افرادی مانند هاشمی و خاتمی در اجماع کاندیداهای اصلاح‌طلب تأثیرگذار است

آیا عارف و روحانی با حضور و بازیگری هاشمی‌ می‌توانند به اجماع برسند؟

به‌طور حتم میانجیگری افرادی همچون هاشمی و خاتمی در وضعیت‌ آتی کاندیداهای اصلاح‌طلب بسیار تأثیرگذار است که شاید این دو کاندیدا به کمک این‌گونه افراد به سمت تعامل و ائتلاف حرکت کنند، اما به نظر می‌رسد اجماع روحانی و عارف در شرایط کنونی دور از انتظار است، که یکی از علل این موضوع حضور طیف‌های مختلف با تفکرات متفاوت در جریان اصلاح‌طلبی است به گونه ای که در این جریان از قهر کامل تا تعامل کامل با نظام وجود دارد. از طرف دیگر یکی از عوامل و علت‌های به اجماع نرسیدن کاندیداها اصلاح‌طلب در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری این است که شاید شرایط و ویژگی‌های روحانی و عارف مورد قبول تمام طیف‌های جریان اصلاح طلب نیست، اما به لحاظ پیچیدگی معادلات نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این باره کرد و نتیجه نهایی را باید در دو هفته پایانی پس از بررسی نظرسنجی‌ها مشاهده کرد.

وحدت اصولگرایان باید بر اساس اصول و یک نقشه راه ایجاد شود

درصورت عدم اجماع عارف و روحانی در انتخابات، آیا ائتلاف و وحدت اصولگرایان همچنان ضروری است؟

به‌طور حتم اجماع گروه‌ها با تمام تفاوت نگرش و طرز تفکر،  بسیار مفیدتر از پراکندگی و ایجاد ائتلاف‌های جداگانه است، چون تشکیل ائتلاف‌های مختلف در آستانه انتخابات خود زمینه اختلاف اصولگرایان را ایجاد کرد، از طرف دیگر همه به‌دنبال وحدت هستند اما این وحدت باید بر اساس اصول و یک نقشه راه ایجاد شود.

ائتلاف‌های اصولگرایی برپایه اصول منطقی و پایدار تشکیل نشد

به نظر شما علت اصلی شکست راهکارهای تشکیلاتی اعم از پایداری، جبهه پیروان و جمعیت ایثارگران برای ورود به انتخابات چه بود؟

علت اصلی بی‌نتیجه ماندن ائتلاف‌های اصولگرایی تشکیل نشدن این ائتلاف‌ها بر پایه اصول منطقی و پایدار است که موجب شده با هر تنشی بدنه این ائتلاف‌ها دچار تزلزل ‌شود، از طرف دیگر متأسفانه هر کاندیدای عضو در این ائتلاف‌ها به‌دنبال جذب دیدگاه و آرای دیگر کاندیداها است. بر اساس اصول منطقی و عقلانی، افراد باید با اصول و شاخص‌ها سنجیده شوند،  نه اینکه شاخص‌‌ها با افراد و کاندیداها سنجیده شود، این محورها شاخص اصلی پایداری یک نهاد و تشکل سیاسی است، از این رو هر چه پایه و اصول شما برای تشکیل یک ائتلاف قوی‌تر، علمی‌تر و منطقی‌تر باشد، شانس پایداری این تشکل‌ها بسیار بالاتر است. داشتن اصول عقلانی و فکری مانند یک ساختمان است، از این رو اگر پی ساختمان محکم ریخته شود،  هیچ باد و طوفانی آن را نمی‌تواند نابود کند، اما اگر پایه این ساختمان شل و سست باشد، این ساختمان با هر بادی تکان می‌خورد. متأسفانه ائتلاف‌ها در کضور بر پایه فردگرایی تشکیل می‌شود، این در حالی است که شاخص اصلی ایجاد این تشکل‌ها باید اسلام، مردم، انقلاب باشد.

غرضی نیم نگاهی به حمایت جامعه اسلامی مهندسین دارد

با توجه به حضور ناگهانی غرضی در جمع کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، شما سبد رأی این کاندیدا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به تجربه بالا در مدیریت کشور و بر عهده داشتن سمت‌های بسیاری مانند استانداری و ریاست بر وزارت‌خانه‌ها سبد رأی غرضی در انتخابات قابل قبول خواهد بود، از طرف دیگر با توجه به برنامه ریزی های انجام شده غرضی نیم نگاهی به حمایت جامعه اسلامی مهندسین دارد، بنابراین سبد رأی وی در انتخابات چشمگیر خواهد بود.

با توجه به رابطه‌ برادری شما با آقای محسن رضایی، به نظر شما برنامه‌ها و کاندیداتوری آقای رضایی در سال ۸۴، ۸۸ و ۹۲ چه تمایزهایی با هم دارد؟

دکتر رضایی حدود ۱۶ سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به امور کارشناسی و برنامه‌ریزی در امور کلان مشغول است و در زمینه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد تجربه کافی را دارد، از طرف دیگر در طی هشت سال گذشته وی برنامه‌ریزی‌های بسیاری را برای ارائه برنامه‌های خود به مردم کرده است.هم‌اکنون برنامه‌های دکتر رضایی در قیاس با گذشته دارای عمق بیشتری است، خوشبختانه در برنامه‌های انتخاباتی وی نگاه ویژه‌ای به استان‌های محروم شده و برای هر استان برنامه مشخصی دارد،‌از طرف دیگر خوشبختانه در تمام حوزه‌های به‌ویژه حوزه سلامت، سیاست خارجی، تحریم‌ها، مسائل امنیتی، اقتصادی برنامه ریزی دقیق کرده است، به طوری که امکان اجرای برنامه‌ها بعد از تصدی‌گری سمت ریاست‌جمهوری از سوی وی دور از انتظار نیست.

وضعیت کاندیداتوری ولایتی در عرصه انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید، با توجه به اینکه وی ۱۶ سال از امور اجرایی به دور بوده است؟

به طور حتم هر فردی به غیر از آقای ولایتی هم به اصول اصلی مانند عقلانیت، تدبیر، نگاه عدالت محور، شایسته سالاری و تعامل  معتقد باشد، در انتخابات موفق خواهد بود، اما باید گفت که آقای ولایتی سابقه مدیریت خوبی در وزارت خارجه داشته و  در حوزه دپیلماسی از تجربه بالایی برخوردار است.

حضور دقیقه نودی جلیلی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع از ماه‌های قبل با وجودیکه خود جلیلی از ورود به عرصه انتخابات امتناع می کرد قابل پیش بینی بود، حال به نظر می‌رسد که توصیه‌های دیگران باعث شده که جلیلی‌ آگاهانه یا مدیریت شده به عرصه انتخابات بیایند، به طور حتم کشور باید برای پیشرفت به سمت دولت عقل‌گرا و ارزشی حرکت کند تا با این اصول رفاه و بهبود زندگی مردم محقق شود.

سرنوشت احمدی‌نژاد با انتخابات پایان نمی‌پذیرد/ جلیلی گزینه احمدی‌نژاد است

با توجه به پایان رسیدن دوره دهم ریاست جمهوری، شما آینده و سرنوشت احمدی‌نژاد را چطوری می‌بینید؟

سرنوشت فردی مانند احمدی‌نژاد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری روشن است چون دولت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برای ورود جلیلی برنامه‌ریزی کرد. حمایت وزرای دولت احمدی‌نژاد از جلیلی در مصاحبه‌های مختلف نشان‌دهنده این موضوع است، از طرف دیگر کابینه احمدی‌نژاد با کاندیداهای کنونی ریاست‌جمهوری بیگانه نیستند و با هر کدام به صورتی رابطه‌ای دارند. به‌طور حتم با حضور هشت کاندایدای کنونی ریاست‌جمهوری تصور قبلی برخی کارشناسان مبنی‌بر به پایان رسیدن دوران سیاست احمدی نژاد منتفی است و مردان دولت احمدی نژاد قادر به حضور در دولت بعدی هم خواهند بود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر