بازدید 14490

نظر هاشمی درباره فرمان 8 ماده‌ای امام(ره)

کد خبر: ۳۶۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۸ 15 December 2013
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: صدور فرمان هشت ماده‌ای برخاسته از نگرانی امام(ره) برای تندروی‌هایی بود که برخی به اسم انقلاب و اسلام، امنیت اجتماعی مردم را مخدوش می‌کردند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به مناسبت سالروز صدور فرمان تاریخی هشت ماده‌ای امام(ره)، صبح امروز در دیدار جمعی از اعضای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در دفتر قم، با تأکید بر این جمله که "همه سخنان آن مرد خدا برخاسته از اخلاق انسانی و اسلامی بود"، گفت: تمام خصوصیاتی که برای انسان تالی تلو معصوم متصور است، در امام وجود داشت.

وی، حفظ، تدوین و انتشار آثار گفتاری و نوشتاری امام(ره) را از ضرورت‌های همیشگی برای ارتقای جایگاه اسلام در جامعه دانست و افزود: مهمتر از همه، حراست عملی از تفکرات ایشان است که از زمان حضور در حوزه علمیه قم تا زعامت سیاسی و دینی جامعه، از لحاظ علم و عمل به عقاید خود، سرآمد روزگار بود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز تأسف از اینکه "هرچه از خورشید وجود ایشان دورتر می‌شویم، حاجب‌ها زیاد می‌شوند و نور آن کم می‌شود"، گفت: حرف، سکوت، اشارات و عمل امام جهت خدایی داشت و صدور فرمان هشت ماده‌ای هم برخاسته از نگرانی ایشان برای تندروی‌هایی بود که برخی به اسم انقلاب و اسلام، امنیت اجتماعی مردم را مخدوش می‌کردند.

هاشمی رفسنجانی افزود: فرمان هشت ماده‌ای امام مترقی‌ترین متن برای حقوق شهروندی و منشور کاملی برای حکومت اسلامی است که اگر درست اجرا شود، نظام اسلامی الگوی نظام حقوق بشری خواهد شد.

وی یکی از ویژگی‌های رهبری امام راحل را برنامه‌ریزی برای حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن خواند و با یادآوری انحرافاتی که در انقلاب مردمی کشورهای اسلامی در طول سال‌های اخیر اتفاق افتاد، اظهار کرد: فقدان رهبری جامع‌الشرایط خون مردم و جوانان را در خیلی از کشورهای اسلامی هدر داد و حکومت‌ها پس از یک دوره کوتاه دوباره به دست استبداد و استعمار افتادند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اشارات تاریخی امام(ره) برای جلوگیری از میدان گرفتن افراطیون در داخل کشور و دیگر کشورهای اسلامی، گفت: حل مسایلی چون پایان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، بن‌بست‌شکنی قانون‌گذاری و تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و پایان تعطیلی حج و روابط با عربستان سعودی، برخاسته از درایت سیاسی بود که هیچ‌کس جز ایشان نمی‌توانست حل کند. اهمیت بیشتر آنجاست که امام تمام این کارها را برای دوران پس از خودشان انجام داده‌اند.

وی با تأکید بر وجود بقایای فکری افراطی‌گری در همه جوامع، خاطرنشان کرد: همین الان شاهدیم که چگونه یک عده افراطی در دنیا، بویژه در اسرائیل و آمریکا دارند تلاش می‌کنند تا توافقات ژنو را بشکنند و دوباره تهدید، تحریم و تحقیر فضای مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار دهد و همکاری‌ها به بن‌بست برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از صحبتهای خود به ابتکار مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی برای تأسیس مؤسسه حفظ و تنظیم و نشر آثار امام اشاره کرد و گفت: خلف صالح ایشان، حاج حسن آقا نیز با جدّیت و انتخاب همکارانی محقق و دلسوز نمی‌گذراند غبار فراموشی برآثار امام بنشیند.

هاشمی رفسنجانی افزود: پیشنهاد می‌کنم که فرمان هشت ماده‌ای امام را به گونه‌ای فصل‌بندی و تنظیم کنید تا در هر مناسبتی مردم و بویژه جوانان که از فضای انفاس قدس ایشان استثمام نکرده‌اند، آگاه شوند که چه مرد روشن ضمیری این انقلاب را پایه‌ریزی کردند.

بر اساس این گزارش، در آغاز این دیدار ابتدا متن کامل فرمان هشت ماده‌ای امام قرائت شد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحبیب‌الله موسوی، مسئول مؤسسه در دفتر قم، ضمن ارائه گزارش از فعالیت و برنامه‌های مؤسسه، گفت: یک همایش ملی برای تبیین کلمات و جملات آن فرمان در 24 آذر سال آینده برگزار می‌شود. قبل از آن نیز دو پیش همایش داریم که یکی برگزار شد و دیگری در اسفندماه برگزار می‌شود.

وی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای تحقیق عمیق در آثار امام و روشنگری در برخی از ابهامات، کمک خواست که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر کاری را که بتوانم برای شناساندن بیشتر امام و آثار وجودی ایشان به مردم و تاریخ انجام دهم، جزو وظایف دینی و سیاسی و انقلابی خود می‌دانم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر