بازدید 23542

نگاه شما: چرا فقط فیلتر می کنیم؟

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را بفرستد تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۶۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶ 25 December 2013
عباس جبلی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

اگر ما مردمی فرهنگی هستیم چرا هر جا دلتان خواست فیلتر می کنید؟ چرا همیشه محدودیت!؟ بهتر نیست با منطق و زبانِ نرمِ فرهنگ حرف بزنیم و بعد تصمیم بگیریم؟!!! تا وقتی با عینک دودی مسائل را نگاه کنید انتظار نداشته باشید همه چیز را روشن و واقعی ببیند؟

در کُنهِ هر وسیله ای هم شر وجود دارد هم خیر. آیا تنها راه مقابله با فرصت های ارتباطی و فرهنگی دیگر ملل جهان که از طرق مختلف در اختیار ما قرار می گیرند محدودیت و مسدود نمودن و فیلتر کردنه؟

نرم افزار مفید وی چت به مانند بسیاری از نرم افزارهای موجود علی رغم مزایا و فواید گوناگون شاید نقاط ضعف و تهدید آمیزی نیز بهمراه داشته باشد اما آیا از استراتژی قیچی کردن در مسائلی مانند ماهواره، فیس بوک و ... که قبلا امتحان شده نتیجه ای حاصل شده؟ آیا آمار رسمی استفاده 71 درصدی مردم از ماهواره گواه بر تصمیمات شاید غیر منصفانه قبل نیست؟ بهتر نیست هزینه های فیلتراسیون را به سمت فرهنگ سازی در مدارس و رسانه ها سوق داد؟ بهتر نیست در این مسیر از خانواده ها کمک گرفت؟

جای تشکر از بعضی مسئولین دارد که اینقدر به فکر عوارض و آثار منفی فضای مجازی هستند آیا از فضای واقعی هم خبر دارند؟ خانم نماینده آیا از واقعیت هایی که در مدارس راهنمایی و شاید هم دبستان (بویژه مدارس دخترانه) وجود دارد به اندازه اتفاقات ویچت و تانگو و وایبر خبر دارد؟ آیا این ابزار بسیار موثر ارتباطی را در کفه ترازوی انصاف سنجیده اید؟ به نظرتان با فیلتر کردن، روابط نامناسب اخلاقی بین دختر و پسر بهبود پیدا خواهد کرد؟ اگر مشکل با صهیونیسم داریم چرا بسیاری از کالاها مانند انواع رایانه، تلفن همراه و دارو  و ... را فیلتر نمی کنید؟ آیا مشکل ما فیلتر کردن چند نرم افزاری است که کاربردهای مثبت و ارزشی آن بسیار بسیار بیشتر از توهمات چند مسئول است؟ چرا باید تاوان استفاده ناصحیح جمعیتی بسیار اندک را همگان دهند؟ آیا در کشور ما مفاسد دیگری وجود ندارد؟ آیا کارتهای هدیه بعضی نمایندگان مردم جای پیگیری ندارد؟ آیا 3 هزار میلیارد تومان حل شد؟ آیا آلودگی هوا نداریم؟ آیا ترافیک و مشکل حمل و نقل نداریم؟ آیا مسئولان از ایستگاههای مترو و بی آرتی که بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند استفاده می کنند تا ببینند مشکل مردم کجاهاست؟ آیا مشکل اشتغال و اعتیادمان حل شده؟

البته شاید فشار اپراتورهای خصوصی! تلفن های همراه هم مزید بر علت فیلتر اینگونه نرم افزارها باشد؟

به نقل از سایت الف: این اپلیکیشن تنها وسیله و ابزاری برای ارتباط و گفتگو بود و اگر در این میان استفاده ای نادرست از آن شده، به فرهنگ و سبک زندگی استفاده کنندگان از آن بر می‌گردد. با توجه به رشد فزاینده علم و دانش دیگر نمی‌توان جلوی پیشرفت تکنولوژی را با حذف و فیلتر گرفت. جهانی شدن رخ خواهد داد بی خواست ما. به خوبی نحوه برخورد با ماهواره و ویدئو را به یاد داریم حال نتیجه آن همه برخورد و عملیات‌های نیروی انتظامی در برخورد با ماهواره این شده است که فقط ۷۱ درصد از تهرانی‌ها ماهواره دارند. فیلترینگ فیس‌بوک و توییتر نیز سرانجامی مانند ماهواره پیدا کرده است و در حال حاضر علاوه بر بسیاری از مردم، بسیاری از مقامات و مسئولین نیز عضو این شبکه اجتماعی هستند. به نحوی که بنا بر آمار ارایه شده از سوی فیس بوک که به تأیید کارشناسان داخلی هم رسیده است، این شبکه فیلتر شده اجتماعی ۶ میلیون کاربر ایرانی دارد.

امید است تا با بکارگیری زبان و راه های زیبای فرهنگی و همچنین مساعدت و همراهی مردم عزیز شاهد تحقق اهداف عالی فرهنگی مان باشیم.

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۵۹
ای بابا کو گوش شنوا ؟
دمت گرم خیلی خوب حرف دل ما را زدی .
آقا! کو گوش شنوا، دیگه خسته شدم از این تصمیمات ....
از کوزه همان طراود که در اوست . فرهنگ عمومی خانواده ها ضعیف شده مقصر شبکه های اجتماعی نیستند خانواده ها باید عفیف باشند و فرزندان عفیف تربیت کنند وگرنه خطر غیر از فضای مجازی در واقعیت بیشتر است
آیا فیلتر کردن ممعاضلات اجتماعی کشور ما را از بین می برد در صورتی که فیس بوک فیلتر شده است باز هم کاربران اینترنتی ایرانی در فیس بوک عضو هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
ممعضلات اجتماعی نه معضلات اجتماعی
یکی از دلایل عقب افتادگی جهان سوم همین است
چون کاره دیگه ایی ندارید....
چون کار دیگه ای جز فیلتر نمیتونیم انجام بدیم!

حرصمون درمیاد .. فیلتر میکنیم!
آفرين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
آفرين به انصاف و منطق شما ، آفرين
جالب است که ریس هبأت پارلمانی اروپا بعد ازخاتمه سفر به ایران ابراز می نماید ،من در مجلس ایران نتوانستم به سایت شخصی ام دسترسی داشته باشم.
ریشه ی دعوای هابیل قابیل و جنگهای صلیبی و جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و جنگ بین دو کره و جدایی طلبان باسک و اختلاسهای چند صد هزار میلیاردی و مواد مخدر و دیوونه بازی های جاستین بیبر و به نشستن کشتی آنجلیکا و........ مربوط میشه به فیسبوک و ویچت و یوتیوب

باور کن
ریشه ی دعوای هابیل قابیل و جنگهای صلیبی و جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و جنگ بین دو کره و جدایی طلبان باسک و اختلاسهای چند صد هزار میلیاردی و مواد مخدر و دیوونه بازی های جاستین بیبر و به نشستن کشتی آنجلیکا و........ مربوط میشه به فیسبوک و ویچت و یوتیوب

باور کن
اگر مي خواهي كشوري را نابود كني كار هاي بزرگ را به افراد كوته بين و كار هاي كوچك را به افراد بلند نظر و كاردان بده -آن كشور خود به خود نابود ميشود ديگر نيازي به دشمن نيست.
تابناك عزيز ، واقعا ناراحت كننده است كه در بعضي مطالبي كه منتشر ميكني كاملا جانبدارانه ، سياستمدارانه و ..... عمل ميكني. چرا كامنتها براي مطالب مهم مثل همين متن بسيار منطقي و تاثير گذار انتشار نميدي.. .... جاي تاسف
افرین
ای اقا ارتباط تصویری هم در رایتل قطع شده ان موقع تو چی جی میگی؟!!؟
احسنت هرچه از دل برآيد بر دل نشيد
حرف همه ما اين است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
درود بر شما
يادم نمي رود سال 78 مامور پاسگاه بين شهري لرستان يك cd در كيف من ديد و مرا 30 دقيقه معطل كردند. من مي گفتم سيدي نرم افزار است و آنها هم ميخنديدند كه هتما چيز نرمي هم در آن است.

شلوار لي اولين بار كه به كشور آمد چي شد هنوز هم در ادارات مردان نمي توانند بپوشند. الان دختران محترمه به غير از شلوار لي هم شولوار ديگري مي پوشند؟
مرسي . حرف همه مردم ايران همينه والا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
اينو بايد 99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 مثبت داد بعلاوه99999999999999999999999
عایا فیلتر کردن کار خوبیست ؟؟؟ عایا فیلتر نکردن کار خوبیست ؟؟ عایا اینترنت کار خوبیست ؟
هر چه فضا بسته تر، امنیت رانت خواران بیشتر!!
متشکرم تابناک، لطفا فرهنگ سازی این مسئله بسیار نامناسب فیلترینگ را از همینجا شروع کنید شاید صدا شما به جایی برسد. الان که نیاز به کار و کارآفرینی داریم خود تحریمی و استفاده نکردن از تکنولوژی های پیشرفته که در دنیا بسیار مورد بیزنس های کوچک است و بسیار موجب کارآفرینی گردیده به چه معنی است؟! آیا نمی بینید در همین ایران در حال حاضر بیزنس های زیادی از همین وچت و فیسبوک استفاده می کنند؟!
خدا رو شکر هنوز هم اندک ادمهای شجاع هم پیدا میشه واقعیت ها رو عنوان کنند
فیلترکردن باعث افزایش خلافیت مردم تو دور زدنش شده!!!
اونی هم که حرف دل مردم رو میزنه همیشه هیچ کاره هست !!!!
حالا که بخاطر فساد اخلاقی همه چی را فیلتر میکنید لطفا تلفن همراه را هم جمع کنید به خاطر اینکه چند نفر ازاین وسیله باعث دردسر مردم و فساد اخلاقی می شوند
راحتترین و سریعترین راه فیلتر کردنه. کارهای سخت مثل فرهنگ سازی و زمینه سازی برای ورود تکنولوژی نو به جامعه همیشه زمانبر بوده لذا نتیجه اش را در طولانی مدت میشه دید. ولی متأسفانه تجربه نشان داده که مسئولین ما صبر و بردباری لازم را ندارند. غالبا تصمیمات آنی و احساسی بوده است. "فیلتر کردن و مانع استفاده از یک ابزار مفید شدن نتیجه عکس داده. راهای دور زدن فیلتر و جایگزین نمودن این نرم افزار با نرم افزار مشابه کار سختی نیست.
البته بحث فیلترینگ دارای دو جنبه است یکی فرهنگی و دیگری اقتصادی ، در بحث مهم اقتصادی مخابرات کاملا قافیه را باخته پس باید به هرنحوی شده مردم را سرکیسه کند و از قضا افراد ذی نفوذی هم در مراجع تصمیم گیر دارد و اما در بخش فرهنگی صدا و سیما میتوانست بجای پخش سریال های تخیلی در یک برنامه کوتاه مزایا و معایب هر وسیله ای از جمله وی چت را توضیح بده
34 ساله به جای حل مسئله ، صورت آنرا پاک میکنند. از این حرفها هم زیاد زدن، کو گوش شنوا.
من كه هروز خدا شكر مي كنم تلفنم فيلتر نشده هنوز !
به نظر مي آيد نگاهي وجود دارد كه اجتماع مردم را به هر نحو ممكن تحمل نمي كند و هميشه درصدد است تا ارتباط مردم با يكديگر را قطع كند. غافل از اينكه ارتباطات مردمي ميتواند به بهترين پايگاه تبديل شوند.
وقتی در 95 درصد موارد فیلترینگ توسط نرمافزارهای رایگان با حجمی کمتر از 1 مگابایت و یا نهایتا با ماهی 2 هزار تومان دور زده می شود ِاصولا فیلترینگ چه معنایی \یدا می کند به جز صرف وقت و هزینه؟
"بکارگیری زبان و راه های زیبای فرهنگی"!!!!!
آقای جبلی! فرهنگ طبقات حاکم متغیر معادله فرهنگ متداول جامعه و بر عکس است!! اقدامات این طبقات برای حفظ منافع خویش است. این اقدامات، مثلاً در حوزه "فرهنگی"، در کشورهایی که بحرانهای اجتماعی در آن به مرحله حاد نرسیدند بطور عمده با مهندسی افکار جامعه بصورتی استادانه، حرفه ای و پوشیده همراه با ساختار مدیای پیچیده و پیشرفته با کمک لشگری از "هنرمندان" و "خبرنگاران" انجام می پذیرد (نگاه کنید به کشورهای پیشرفته غربی). این اقدامات در کشورهای عقب افتاده ای همانند ایران که از بحرانهای مزمن ساختاری رنج می برند بصورتی ناشیانه، غیر حرفه ای و علنی همراه با ساختاری ساده و عقب افتاده با کمک لشگری از جیره خواران هدایت می شود. در این ساختارها سانسور و فیلتر یک "فلسفه" است! مشکل این ساختارها امروز در مقایسه با زمان صور اصرافیل و لاهوتی وجود یک ماشین قدرتمند مدیای جهانیست! اشاره شما به آمار عضویت ۶ میلیونی ایرانیان در فیس بوک، در کشور یکه این شبکه بطور رسمی فیلتر شده، بجاست.
در این کشور هر زمان اتفاقی می افتد. از شادی و سرگرمی جوانان مایع می گذارند. همین ممنوع بودن موتورسیکلت 1000 سی سی و سی سی های کمتر جوانان علاقمند به این موتورها با هزینه بالا به کشورهای دیگر بخصوص تایلند می روند. و این موتورها را اجاره می کنند.خب چرا؟ این باید جوان برود تایلند کشوری که پر از فساد اخلاقی آشکار است. خب اگر تروری هم توسط این موتورسیکلت ها در اوایل انقلاب صورت گرفته باید سوار شدن آن را ممنوع کرد. جلوی تروریست را بگیرید.
آیا مشکل ما وی چته؟ ایا مشکل ما موی بلند چند جوانه؟ آیا وایبر که رنگش هم بنفشه باید فیلتر بشه؟
دليل اصلي فيلتر اپراتورهاي تلفن همراه است. ديدند سودشان كمتر شده!!!!!
دليل اصلي فيلتر اپراتورهاي تلفن همراه است. ديدند سودشان كمتر شده!!!!!
به دودليل:
1-چيزي غير از فيلتر وپاك كردن صورت مسئوله بلد نيستيم.
2-از دنيا مي ترسيم.
يه ديوانه سنگي را داخل چاه مي اندازد كه ده تا عاقل نمي توانند دربياورند حكايت امروز كشور ما شده
متاسفانه در کمیته مصادیق و کمیته آلودگی هوا و کمیته...... 5 نفره برای 70 میلیون تصمیم گیری می کنند و نتایج تصمیمات ایشان در این چند سال موید این است که هیچ جیز نه تنها بهتر نشده بلکه سال سال دریغ از پارسال. متاسفم برای خودم .
در ايران عادت شده هرچه را ان چند نفر مخصوص پسنديدند بقيه بايد بپسندند ولا غير اين وکلا هم در مجلس نشته اند که به انها بگويند اين حرف را کي بگوييد وکي نگوييد تقصير ندارند شما ناراحت نشو از اين بندگان خدا ما بايد اول هزينه بدهيم که مرتب بگوييم نه نه نه وبعد که فهميديم هکه چيز خراب شد ونشد انچه که ما ميخواستيم بعد بفکر ميفتيم که روش درست اموزش استفاده درست بوده وحالحرکت از نو اينقدر ميگوييم بد است که جوانان پيش خودشان ميگويند برويم ببينيم چيه که بده بجاي ان بگوييد با اين روش بايد از دانسته ها برداشت درست داشت شما اخبار ديشب را ديديد جوان 17 ساله هکر بود در کشورهاي خارج اينها را دعوت ميکنند که به مردم استفاده برسانند نه با بوق کرنا ميگويند گرفتيم وگرفتيم حاصل بگير وببند چي شد اگر کلاه داريد انرا قاضي کنيد ؟
تنها راه ارشاد فیلتر کردن است آنهم استفاده از فیلترهای ساخت برادران عزیزمان در غرب و شرق
سوال المپياد كامپيوتر:
نام 5 سايت كه فيلتر نيستند را بنويسيد
با سلام احسنت کو گوش شنوا همه دارند داد میزنند با به فکر چاره باشید نه بستن در
شما مزدوران تنها این مزخرفات خود نوشته را بنام کامنت انتشار می دهید.
مرگ بر سانسورچی های تابناکی
بگذار فیلتر کنند. خوشبختانه سطح دانش مبتدی ترین فرزندان ما به جائی رسیده است که براحتی از هر فیلتری عبور میکنند. فیلتر کردن ویچت نه بخاطر مسائل اخلاقی آن بود بلکه بطور بسیار چشمگیری سطح استفاده از اس ام اس را پائین آورده بود و مسلما مخابرات بایستی از قسمتی از سود باداورده از اس ام اس چشم پوشی میکرد غافل از آینکه ما 10 دقیقه دچار فیلترینگ ویچت بودم و بسرعت از آن عبور کردیم.
جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی نمیخواهد چندین نفر دور هم جمع شوند و این از فیلتر کردن فیسبوک معلوم بود همینطور در جریان تظاهرات غیر قانونی (بقول خودش)سریع موبایلها و اینترنت را قطع میکند که مردم بهم خبر ندهند الان هم دارد پیش گیری میکند یعنی فیلتر میکند تا موقع شلوغیلها خیالش از این بابت راحت باشد
ای بابا مسئولان فیلترینگ توجهی به این مقالات ندارند همین تابناک هم سابقه فیلتر شدن داره !!!
نیمه ی پر هیچ لیوانی رو انگار بعضی از مسولین نمیبینن....
فرهنگ بهانس. اینا کار مافیای مخابراته که میخاد جلوی دسترسی مردم به مکالمه رایگانو بگیره.
متاسفانه بعضی ها زورشون به مردم عادی میرسه
شاید 10 درصد مردم از ویچت استفاده نامناسب کنند
من زمانی موتورسیکلت داشتم همه میدونند فقط 1 2 درصد جوانان با موتور تک چرخ میزنند اما من بیچاره اینقدر موتورم بازداشت شد که فروختمش
لطفا به اکثریت بافرهنگ ارزش بدهید تا ارزشها جایگزین ضدارزشها نشود
ولی من فکر میکنم دولت یکی از طرفداران پر و پا قرص ماهواره و فیسبوک و ویچت هست و با این محدودیتهاش باعث ترویج شدید اونها میشود
استفاده 71% ماهواره گواه ثابت شده این قضیه هست.
از تمام دولتمردن قدیم و جدید متشکریم
اگر قرار باشه فلتر نکنن کاسه و کوزه صدا وسیما یک شبه به هم میریزه
"آیا مشکل ما فیلتر کردن چند نرم افزاری است که کاربردهای مثبت و ارزشی آن بسیار بسیار بیشتر از توهمات چند مسئول است؟"
چه عجب یکی حرف دل ما رو زد.
ظاهرا مسئولین فقط موضوعات خاصی را مورد توجه و پیگیری قرار میدهند که اصلا در سطح جامعه دغدغه مردم نیست و مردم با این قضایا مشکل زیادی ندارند.

مشکلات اصلی را به صلاح است که درباره اش بحثی نکنند .... جون توان حل آن را ندارند.......
سلام درود برشما اما دوستان تنها چیزی که فیلتر شد وخوب جواب داده مبارزه با کم فروشی وگرانفروشی بوده یک جانباز
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر